Pagina 1 van 1

Handrem zoemer

Geplaatst: zo 15 jan, 2017 09:30
door Kulio
Veel mensen gebruiken een zoemer die zoemt als het licht aan is als het contact uitgezet wordt. Zo'n zoemer kost een paar euro.

Je kan ook zo'n zoemer gebruiken als waarschuwing dat je handrem nog aangetrokken is voordat je gaat rijden. Daarvoor moet je een microswitch monteren op je handrem, zodanig dat hij schakelt als je de handrem aantrekt.

Je moet het maakcontact van de microswitch gebruiken, dwz het contact dat gesloten is als de handrem aangetrokken is. De ene kant van dat contact gaat naar de massa, de andere kant naar de zwarte draad van de zoemer. De rode draad van de zoemer gaat naar de zekeringkast en wordt aangesloten op het contact van het contactslot. Daar staat 12 V (6 V) op als het contact aan staat en 0 V als het contact uit staat.

Geplaatst: zo 15 jan, 2017 10:10
door LPGo
Leuk idee... Lipje aan de handrem stang maken waarbij de handrem in "losse stand" tegen de schakelaar drukt. Als je de handrem aantrekt komt de schakelaar vrij en de zoemer begint te piepen....

Geplaatst: zo 15 jan, 2017 10:39
door schroef
een remlichtschakelaar kun je er ook voor gebruiken.

Geplaatst: zo 15 jan, 2017 11:27
door Thijs
Op zich wel een leuk idee.
Je zou eigenlijk het lampje van het remoliepeil moeten aansluiten i. p. v. een zoemer.

Geplaatst: zo 15 jan, 2017 11:50
door Kulio
Thijs schreef:Op zich wel een leuk idee.
Je zou eigenlijk het lampje van het remoliepeil moeten aansluiten i. p. v. een zoemer.
Je kan van alles aansluiten, zelfs je claxon. Maar ik hou liever de functies gescheiden.

Geplaatst: zo 15 jan, 2017 12:04
door David
Dus als je het contact aanzet met aangetrokken handrem begint hij meteen te piepen....
Lijkt mij verschrikkelijk irritant!!

Sta je bij een stoplicht op een hellend vlak, of bij een brug te wachten met aangetrokken handrem.....
Nee, niet handig lijkt mij althans.

Als je handrem goed is afgesteld merk je het direct als je weg wilt rijden.....

Geplaatst: zo 15 jan, 2017 13:01
door Kulio
David schreef: Lijkt mij verschrikkelijk irritant!!
Toch oliedruklampje gebruiken?

Geplaatst: zo 15 jan, 2017 16:25
door RobM
Op de eenden die naar sardinie gingen ook een handrem-piep gebouwd. Zal de link eens zoeken. Het schijnt voor huurders echt wel een goed idee te zijn.

Ik ben dus met handrempiep in de eend naar sardinie gereden. Je went er snel aan, gelijk na starten de handrem er af.

Gr Rob

http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=141 ... ndrem+piep

Ah, gevonden. Schakelt als de handrem helemaal vrij staat, breekkontakt gebruiken.

Geplaatst: ma 16 jan, 2017 09:42
door dyane_maniac
met handrem erop wegrijden is toch iets wat je 2 keer doet en daarna nooit meer? en dan nog, als het het gebeurd merk je dat echt snel genoeg en anders is er toch echt iets mis met je handrem zou ik zeggen.

maar goed, ja , verder is zoiets goed te bouwen als je wilt, maar ik zou het niet willen.

Geplaatst: ma 16 jan, 2017 12:54
door Kulio
De een wil het wel, de ander wil het niet, prima toch?

Je kan het ook wat mooier maken met een controller (zoals een Arduino). Die kan meten of de motor draait en de handrem zoemer alleen laten zoemen als de handrem aan staat en de motor niet draait. Dat voorkomt zoemen tijdens de hellingproef. Tegelijk kan de licht aan waarschuwing gebeuren bij uitschakelen van het contact. Je hebt dan maar 1 zoemer nodig.

Je kan met de controller tegelijk ook een continu instelbare snelheidsregeling van je ruitenwisser realiseren.

Geplaatst: ma 16 jan, 2017 14:45
door Thijs
Je kan van alles aansluiten, zelfs je claxon. Maar ik hou liever de functies gescheiden.
Vrijwel alle moderne auto's hebben dit gecombineerd met het lampje voor de oliedruk en eventueel slijtindicatoren in de remblokken.
Als het lampje gaat branden lijkt me dit ook het minst irritant.
Een zoemer zou ik helemaal gek van worden.

Overigens lijkt het me alleen noodzakelijk in een huurauto.
En natuurlijk als je het leuk vindt om vanalles uit te vinden en in te bouwen in je auto.... :D

Geplaatst: ma 16 jan, 2017 18:08
door RobM
Kulio schreef:
Je kan het ook wat mooier maken met een controller (zoals een Arduino). Die kan meten of de motor draait en de handrem zoemer alleen laten zoemen als de handrem aan staat en de motor niet draait. .
Haha, over-enginering. Nu heb je het zo mooi gemaakt dat het zijn doel voorbij schiet. Je wilt juist een zoemer die het doet al de handrem er op staat en de motor draait. Rijden met de handrem wil je immers voorkomen.

Gr Rob

Geplaatst: di 17 jan, 2017 07:12
door Kulio
RobM schreef: Haha, over-enginering. Nu heb je het zo mooi gemaakt dat het zijn doel voorbij schiet. Je wilt juist een zoemer die het doet al de handrem er op staat en de motor draait. Rijden met de handrem wil je immers voorkomen.
Nee hoor, je krijgt alleen het alarm als je het contact aan zet en de handrem staat aan. Je moet dan meteen de handrem er af halen, want na het starten schakelt het alarm uit. Als je dat niet doet rij je toch nog weg met de handrem er op. Je wilt in dit geval niet dat het alarm af gaat als de motor draait omdat je als je op een helling stil komt te staan en de handrem moet gebruiken niet afgeleid wil worden door gezoem.

Het is een kwestie van keuzes maken.

Geplaatst: di 24 jan, 2017 08:03
door RobM
Zeker. Als je wilt dat het zo werkt kan je ook de ene kant van de zoemer aan de min, en de andere kant via de schakelaar aan de schakeldraad van het kontactslot.
Kontakt af: geen geluid
Kontakt aan en handrem er op: piep
Kontakt aan en hadrem er af: geen geluid.

Ik ben niet zo van de controllers.

Maar dat gaat over mijn eend, als je het met electronica doet wel schema en foto's

Gr Rob

Geplaatst: wo 25 jan, 2017 13:10
door Kulio
Ik heb inmiddels een controller ontworpen op basis van een Arduino die het volgende doet. Hij stuurt 4 LEDs aan met verschillende kleuren bij de volgende situaties: rood = handrem aan, groen = geen laadstroom, blauw = te weinig benzine en wit knipperend = geen oliedruk. Daarnaast is er een traploos in te stellen interval van de ruitenwisser. Het licht aan, contact uit laat ik op de zoemer buiten de controller om lopen, maar kan eventueel ook via de controller.

De waarschuwing oliedruk zit al in de auto, evenals een benzinemeter, maar nu heb ik alle alarmeringen op 1 plek. Ik denk er aan om alles in de asbak te plaatsen, die gebruik ik toch nergens anders voor. Met het klepje open zijn alle LED's, de ruitenwisserschakelaar en de interval draaiknop zichtbaar.

Als ik zin heb zal ik het systeempje later dit jaar eens gaan maken. Geschatte kosten ongeveer 20 Euro.