Lichtsterkte koplampen Azu op 6 volt

Mance
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: di 14 jan, 2014 16:35
Locatie: Evergem Belgie

Lichtsterkte koplampen Azu op 6 volt

Bericht door Mance » do 19 jan, 2017 15:52

Hallo
Ik stel me even voor : ik woon in België ten noorden van Gent.
Mijn eerste 2PK kocht ik in 1976 en sindsdien Is er altijd wel eentje in de buurt geweest.
Ik ben nu een paar jaar bezig geweest een AZU van 1960 te herbouwen. De buitenkant Is gebleven zoals ze was, er was heel veel laswerk aan chassis en onderkant maar dat heb ik zoveel mogelijk verborgen gehouden. Ook techisch werd ongeveer alles vernieuwd.
Nu komt mijn vraag aan het geachte forum: ik heb reeds een paar bezoeken gebracht aan het keuringsstation. Behalve de controle van de koplampen Is alles in orde, daar ben ik best tevreden mee.
Ik krijg de koplampen nochtans niet ok. De lichtstraal in het meettoestel blijft te diffuus,dus zonder de typische straalbreking.
Ik heb reeds nieuwe optieken en nieuwe lampen (witte) geplaatst maar nog steeds is het patroon niet goed.
Zou het kunnen dat de lichtsterkte van 6v lampen gewoon niet sterk genoeg is? De batterij is nieuw,volledig opgeladen en dus op de juiste spanning. Graag jullie reactie

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2158
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » do 19 jan, 2017 20:39

De lichtsterkte zal niet het probleem zijn.
Wat je al zegt is het lichtbeeld niet goed.
Kan komen doordat de lamp niet correct in het brandpunt van de reflector zit, of gewoon slechte reflectoren.
Ik heb voor mijn Mehari vorig jaar ook nieuwe reflectoren gekocht en kreeg ze ook maar met moeite door de APK,
terwijl ik met oude, die ik 17 jaar daarvoor van een sloop acadiane had gehaald, nooit problemen had.
De reden voor mij om nieuwe te kopen was dat het reflecterende deel niet meer optimaal reflecteerde en dus gewoon te weing licht op de weg projecteerde.
Ik ben bang dat er ook bij nieuwe reflectoren veel rommel zit.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3024
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » do 19 jan, 2017 22:01

Maar het kan ook aan de gloeilamp liggen.
Bij mijn Peugeot 206 kwam hij niet door de APK met lampen van (huismerk) A.C.tion.

Nadat ik een Osram lampje had gemonteerd was het lichtbeeld goed en de keuring geen probleem meer.

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » do 19 jan, 2017 22:03

Ben het eens met Andre, er zijn twee opties, afhankelijk van het merk en type dat je er op hebt zitten: of goede originele (nos) zien te vinden via eeec, een handelaar of garage. Of (tijdelijk) nieuwe Valeo (duplo) koplampen monteren. Dat zijn op dit moment de enige nieuwe reflectoren met een goed beeld.
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4975
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 19 jan, 2017 22:41

Heb je reflectors met van die houders erin? Ik heb een keer andere gemonteerd en toen bleek dat er verschil is tussen de merken. Dus bijvoorbeeld een Cibie douille moet in een Cibie reflector. Anders is het brandpunt niet goed. Heeft bij mij ook eens een afkeur verzorgd.
Voor de lichtsterkte kun je de lampen over relais schakelen direkt van de accu. Een vriend uit Luik had dit probleem ook. Na montage van de relais leek het wel of zijn 58er eend halogeenlicht had.
diverse Citroens, wat anders.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3024
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » vr 20 jan, 2017 13:08

Je zou inderdaad ook de bedrading kunnen verdenken.
M.a.w.: leg een paar draden aan rechtstreeks vanaf de accu en kijk of het licht nog hetzelfde is.
Je zou hiervoor zelfs een paar startkabels kunnen gebruiken. (Pas op met kortsluiting)

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bericht door ami6 » vr 20 jan, 2017 16:04

Hey,

leuk, een Belg met een azu 60, heb zelf net een azu 61 volledig rijklaar gezet!

Wat de lampen betreft, was dat een normale keuring of een oldtimerkeuring?
Indien oldtimerkeuring dan is pré 68 géén lichtsterkte/straal te keuren! De lichten moeten enkel werken.
En indien gewone keuring hoe deed hij het op de ophangingstest met enkel frotteurs?

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » vr 20 jan, 2017 16:48

Ik heb in mijn 6 volt AZU gele koplampen die bij "der Fransoze" weg komen, wel duur, maar veel meer licht dan datgene wat er uit kwam.
En de blakers zijn gewoon van een 6je, deze zo aangepast dat de originele lamphouders weer pasten.
In het gat van het stadslicht zit nu een oranje lamp voor de richtingaanwijzer.

Afbeelding
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Mance
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: di 14 jan, 2014 16:35
Locatie: Evergem Belgie

Bericht door Mance » vr 20 jan, 2017 18:00

Hallo allen,
bedankt voor jullie reacties!
het is een hele hap......
Voor AZL57: wat bedoel je met een relais tussen koplampen en batterij? welk relais is dat en hoe beinvloedt een relais de lichtsterkte?
Voor mijn Belgische collega: het is een oldtimerkeuring. De wetgeving terzake is gewijzigd, omdat je nu ook na zonsondergang mag rijden worden ook de lichten gecontroleerd. Dat is minstens de uitleg die ik kreeg.
Ik ben nu zover dat de verschillende optieken die ik heb allen OK zijn wanneer er 12V lampen in zitten, en allemaal niet OK bij 6 V....
Ik blijf dus nog even aan de slag, ik hou jullie op de hoogte....mochten er nog ideeen zijn: ze zijn welkom!
Prettig weekend,

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4975
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 20 jan, 2017 19:07

Dat relais zit er niet maar dat moet je er zelf inzetten. De schakelaar bedient het relais en het relais voedt dan de koplampen direct vanuit de accu. Dat was de oplossing van mijn luikse kennis, en hiermee kwam hij door de keuring.
6 volt lampen zijn iets kleiner dan 12 volt exemplaren dus als je die in een 12v reflector zet heb je kans dat het brandpunt afwijkt en je lichtbeeld niet goed is.
diverse Citroens, wat anders.

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bericht door ami6 » za 21 jan, 2017 10:49

Hallo,

staat heel duidelijk in KB van 2014, koplampen worden op richting en sterkte gecontroleerd op wagens met eerste inschrijving na juli (dacht ik) 1968, dus met jouw azu moeten ze enkel de "Werking" controleren! Niet de richting!

Het is me reeds meerdere malen opgevallen dat ze in Oost Vlaanderen zich nogal rare dingen gebeuren in die keuringsstations. Ik zoek even de link met het KB en plaats het.

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bericht door ami6 » za 21 jan, 2017 10:54

Pagina 11 van dit PDF document, vanaf 15 juni 1968 , jouw azu is van 60!
Je MOET erdoor zonder die klachten!

Wat houdt een keuring voor oldtimers eigenlijk in ?

Doorklikken op "klik hier " en staat op pagina 11.



http://www.bfov-fbva.be/nl/veel-gesteld ... e-keuring/

Mance
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: di 14 jan, 2014 16:35
Locatie: Evergem Belgie

Bericht door Mance » za 21 jan, 2017 22:07

Bedankt voor het doorsturen!
Dat is inderdaad relevant en goed nieuws!
Ik luister bij het keuringsstation hoe zij dit interpreteren....
Ik hou jullie op de hoogte...
groeten,

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » zo 22 jan, 2017 10:37

Ben wel benieuwd hoe er gereageerd wordt!

Laat inderdaad even weten wat er nu uit komt.

Succes!!

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bericht door ami6 » zo 22 jan, 2017 12:18

Zij kunnen dit maar op één manier interpreteren, zoals het geschreven staat!

Plaats reactie