Pagina 1 van 2

AM2A 602cc motor uit Vigo

Geplaatst: di 24 jan, 2017 23:07
door Thijs
Aangezien het reviseren van een motorblokje verslavend werkt ben ik nog maar eens aan een ander blok begonnen.
Voor een prikkie heb ik een AM2A blokkie met de bijpassende Acadiane (lange!) bak op de kop getikt.
Het vreemde is dat er op het type plaatje staat dat deze uit Vigo komt.
Zouden er veel verschillen zijn met de Franse motoren?

Afbeelding

Afbeelding

Het eerste verschil dat ik gezien heb is dat de de moeren op de draadeinden van de cilinderkoppen een sleutelmaat hebben van 14mm :shock: .

De reden waarom je altijd een blok eerst open moet maken voor het starten na een lange stilstand:

Afbeelding

Afbeelding

Dit blok lijkt wel uit een strandbuggy vandaan te komen. Zo veel zand en vette zooi ben ik nog niet eerder tegen gekomen.


Nog nooit een oliekoeler gezien die zo smerig was en zo vol zooi zat:

Afbeelding

Vreemd genoeg kon het de moeren zomaar losdraaien zonder de leidingen te vernielen.

Er lijkt niet heel veel onderhoud aan het blok gepleegd te zijn.
Zelfs in de kleppendeksels lag een laag 'slib'.

Iemand een idee of er verschil is met de Franse motoren?

Geplaatst: wo 25 jan, 2017 07:18
door engbokho
Ik ben nooit verschillen tegengekomen.
Sowieso kwamen alle Acadiane's uit Vigo, het is een Spaans product.

Geplaatst: do 2 feb, 2017 21:29
door Thijs
Het enige verschil dat ik ben tegengekomen zijn de moeren van de cilinderkoppen.

En de bevestiging van de rubber flap voor de ontsteking lijkt iets anders te zijn.


Afbeelding

Alles is nu schoon, Dit blok was echt smerig.
Alles zat gewoon onder een laag vette drek....
Maar nu komt het mooie werk: Montage.

Geplaatst: vr 3 feb, 2017 22:29
door Spookeend
geen verschil in de grote bouten van het blok? die de carterhelften bijeen houden?

verder, pluk ook de zeef open, heb ik nu voor het eerst ook gedaan en dat was echt niet overbodig....

Met alleen spoelen krijg je die echt niet schoon....

Geplaatst: za 4 feb, 2017 23:58
door Thijs
Aan die grote bouten heb ik niks vreemds gezien.

Die zeef zal ik eens nader onderzoeken, vooral omdat er zoveel prut onderin het blok lag. Bedankt voor de tip.

Geplaatst: zo 5 feb, 2017 09:53
door Bertje Beige
Op het typeplaatje van mijn acadiane blok staat wel AM2A, maar geen Vigo...... :roll:

Geplaatst: zo 5 feb, 2017 11:35
door Thijs
Ja dan heb je het juiste blok er in hangen en lijkt hij dan in Frankrijk geproduceerd te zijn.
Volgens mij is dat bij mijn Pony net zo.
Wel AM2A maar niet uit Vigo.

Geplaatst: zo 5 feb, 2017 13:18
door Bertje Beige
Ik dacht ook dat alle motoren in Levallois zijn gebouwd. Ken jouw type plaatje ook niet. Wel een dik vliegwiel, dus al een ouder blok, maar ik denk niet dat het daar mee te maken heeft. Mijn aca is uit 85 en het heeft een rode opdruk op het type plaatje. Staat volgens mij ook "Paris" op. Kan het niet checken nu, auto staat elders.

Geplaatst: ma 6 feb, 2017 21:51
door Spookeend
thijs, hier een foto van de zeef
Afbeelding

meer horror> http://www.spookeend.nl/2017/02/06/moto ... ge-alweer/

Geplaatst: ma 6 feb, 2017 22:16
door Thijs
Oh dat ziet er lekker uit.
Ik heb de zeef net ook gedemonteerd en schoongemaakt.
Eigenlijk viel de rommel me mee gezien de andere troep onder in het blok.
Er zaten vreemd genoeg verfschilfers in de zeef, rood en geel...

een foto plaatsen lukt even niet, fotoemmer is uit de lucht.
Ik dacht ook dat alle motoren in Levallois zijn gebouwd. Ken jouw type plaatje ook niet. Wel een dik vliegwiel, dus al een ouder blok, maar ik denk niet dat het daar mee te maken heeft. Mijn aca is uit 85 en het heeft een rode opdruk op het type plaatje. Staat volgens mij ook "Paris" op. Kan het niet checken nu, auto staat elders.
Ik vind die type-plaatjes altijd enorm interessant.
Is er een logica tussen de rode en de zwarte plaatjes?
Leeftijd? fabriek?

Geplaatst: di 7 feb, 2017 18:19
door Thijs
Afbeelding

Zo zag de zeef er uit.
Linksboven zie je wat gekleurde stippels.
Dat waren verfschilfertjes.

Geplaatst: za 11 feb, 2017 15:51
door Spookeend
toch niet heel overbodig zo te zien....

Geplaatst: za 11 feb, 2017 19:16
door Thijs
Nee, er zat troep genoeg in maar ook weer niet zo veel dat het de doorstroming zou blokkeren.

De zuigers, cilinders, koppen en olieleiding zitten er weer op.

Geplaatst: za 11 feb, 2017 22:44
door AZL57
Ik heb destijds mijn zeef in de ontvetter gelegd een nacht. Daarna met perslucht door geblazen ook langs de zeefkant er kwam inderdaad een hele hoop zooi uit.

Geplaatst: za 11 feb, 2017 23:11
door Thijs
De meeste zwarte drek wilde niet zomaar oplossen.
Met een tandenborstel en wat diesel wilde het er wel af.