Pagina 1 van 5

Restauratie 2CV Spéciale 1986 > middlife crises ; )

Geplaatst: di 28 mar, 2017 12:29
door b-CV
Dag iedereen,

Mijn laatste 2CV brandde, op een mooie lentedag in 1994, volledig uit.
Ik had het toen wel eventjes gehad, maar de citrobe bleef sluimeren…
Ik zou 'ooit' weer met een 2CV te rijden.

Ik weet niets van mechaniek, carrosserie,… Het enige wat ik weet, is dat er een ontploffingsmotor in een 2CV zit, maar dat dit niet hoeft te betekenen dat de motor zal ontploffen :lol:
Het idee om een 2CV te kopen bleef groeien, maar de prijzen die gevraagd werden voor een gerestaureerd exemplaar waren te hoog voor mijn beperkte budget.
Ik kon mijn wens lang onderdrukken door mijn verstand te laten spreken.

Maar nu ben ik op dé leeftijd gekomen: de middlife crises

Toen ik, anderhalf jaar terug, hoorde dat een oude vriend 2 2cv-tjes te koop had, kocht ik die (na goedkeuring van mijn vrouw ; ) onmiddellijk.
De wagentjes stonden reeds 20 jaar in een schuur en moesten er dringend weg. Het was er donker en de wagentjes stonden erg dicht bij elkaar opgesteld, waardoor het zelfs niet mogelijk was om de binnen- en onderzijde te bekijken.

Afbeelding

Eindelijk had ik opnieuw mijn ‘droomwagen’, maar wat nu.
In mijn naïviteit dacht ik dat ik van 2 halve eendjes, wel 1 volledige zou kunnen maken => 1/2 + 1/2 = 1. Ik kwam er vlug achter dat niet alles op een wiskundige manier bekeken mag worden.
De auto’s moesten een nieuw onderkomen vinden en ik had er zelf de plaats niet voor. Een garage huren kost al vlug 50€ per maand en je kon er slechts 1 wagentje in kwijt.
Niet iedere ‘eend’ of ‘geit’ mag je zomaar buiten laten…

Gelukkig kwam er een oplossing.
Ik deed mijn verhaal aan een aangetrouwde neef die bij ons op bezoek was, en die bleek ook erg geïnteresseerd in Eendjes.
We kwamen overeen dat hij één van de eendjes overnam (deze rechts op de foto) en dat ik zijn hangaar kon gebruiken om er mijn wagentje te restaureren.
Zijn kennis betreffende auto’s was nauwelijks groter dan die van mij (lees: onbestaand), maar gelukkig bleek mijn schoonbroer over de heel wat kennis en handigheid te beschikken.
Omdat ik thuis nog bezig was met wat verbouwingen, bleven de geitjes anderhalf jaar verweesd staan. Maar nu wi ik er écht aan beginnen.

Beide chassis' bleken onherstelbaar en daarom kochten we 2 nieuwe.
Het voorbije weekend hebben we 1 van de 2cv-tjes ontmanteld om de schade te achterhalen. Ik plaats binnenkort enkele foto's.

Ik hoop dat jullie ons wat willen helpen om de 2 bolides 'ooit' weer een tweede leven te geven.
Ik verontschuldig me op voorhand voor de vele domme vragen die ik zal stellen :roll:

Wordt vervolgd…

Geplaatst: di 28 mar, 2017 17:59
door b-CV
Hierbij nog enkele foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en nog wat minder fraaie beelden:

scharnier motorkap:
Afbeelding

de bevestiging voor het opgerolde dak te bevestigen ontbreekt blijkbaar:
Afbeelding

bevestiging veiligheidsgordel is duidelijk aan vervanging toe:
Afbeelding
Afbeelding

en er is ook wat roest aan de onderzijde:
Afbeelding

Voor de rest lijkt de schade aan de carrosserie erg goed mee te vallen (denk ik):

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: di 28 mar, 2017 19:27
door Geert
Welkom op het forum.
Leuke klus !
Veel succes ermee.
En vragen mag natuurlijk altijd !

Geplaatst: di 28 mar, 2017 19:38
door Denny
Hoi Ziet er toch niet slecht uit succes

Geplaatst: di 28 mar, 2017 20:47
door AZL57
ik heb er al veel ergere gezien. Zal wel lukken veel succes .

Geplaatst: di 28 mar, 2017 21:18
door gillis
Ziet er prima uit! Dat beetje roest zijn prima vervang delen voor te krijgen. Niet te zuinig weg halen...dan komt t niet zo maar meer terug.

Geplaatst: di 28 mar, 2017 21:58
door b-CV
Bedankt voor de bemoedigende reacties. Ik hoop dat ik binnenkort kan starten met de tweede etappe.

Geplaatst: wo 29 mar, 2017 11:27
door b-CV
Ik dacht om eerst het koetswerk te reinigen onder hoge druk en waar nodig te zandstralen (?), de roestvlekken uit te slijpen en waar nodig nieuw plaatwerk te lassen: o.a. het roestige gedeelte van de vloerplaat, de gordelhoek, het scharnier van de motorkap,… Daarna zou ik de onzichtbare gedeelten van het plaatwerk willen behandelen, zoals het metaal boven het (gegalvaniseerde) chassis, de binnenzijde van de vleugels,… en het nieuwe plaatwerk willen primeren.

Welk lasapparaat kan ik hiervoor het best huren?
Is steenslag (vb. Dinitrol) een goede keuze voor de onzichtbare gedeelten?
Voor het blanke metaal zou ik dan RX-5 gebruiken?

Het is de bedoeling dat ik de 2CV eerst in orde breng voor de technische keuring en het wagentje daarna een tijdje gebruik. In een latere fase zou ik dan een nieuw kleurtje willen voorzien. Afhankelijk van jullie reacties (en mijn budget) zou ik de koets laten spuiten of zelf willen rollen.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties

Geplaatst: wo 29 mar, 2017 21:02
door schermer
Voor het laswerk word een mig apparaat het meest gebruikt, let op dat je er een leent/huurt die met een losse gasfles werkt en niet met gasgevuld draad (fluxcore) met gasgevuld draad brand je alleen maar gaten in het dunne plaat van een eend.

zandstralen zou ik niet doen, grote kans op deuken. Evt eerst met hoge drukspuit wassen kan, daarna met een roterende staalborstel de roestplekken te lijf.

al het nieuwe plaatwerk zowiezo in de primer spuiten, ik heb zelf goede ervaring met brunox epoxy primer. de onzichtbare delen aan de onderkant kun je idd afwerken met een anti steenslag middel.

Als je pas later wil gaan spuiten/rollen dan wel de nieuwe delen voor nu even afwerken met een verfje, anders gaat het zo weer roesten en dat zou zonde zijn. mocht je nog aan de echte rode menie kunnen komen, dan kun je dat wel prima gebruiken, onverwoestbaar spul en hoef je niet per se meteen af te werken.

Later zelf rollen/spuiten of laten doen is een kwestie van budget. Het kan prima zelf, rollen met een industrielak, spuiten kan ook, maar vergt wel een beter voorbereiding (veeeel meer schuren en beter ontvetten) en je hebt een ruimte nodig waar dat kan. Dan ben je voor een €250,- wel klaar. Laten spuiten reken €1500,- maar dat is ook afhankelijk van het voorwerk wat je zelf doet.

Geplaatst: wo 29 mar, 2017 21:29
door b-CV
Dag Schermer,

Bedank, ik zal jouw raad zéker opvolgen en het koetswerk niet zandstralen.
Ik kijk om de Brunox Epoxy te bestellen als primer. Is dit product geschikt als primer als ik de wagen later wil zelf rollen en/of wil (laten) spuiten?

Welke anti-steenslag is prijs/kwaliteit goed volgens jou?

Geplaatst: wo 29 mar, 2017 21:30
door Geert
ook een aanrader zijn "Clean & Stripschijven".
Verf en vliegroest verdwijnen nog beter dan met een roterende staalborstel .

Geplaatst: wo 29 mar, 2017 21:34
door b-CV
Dag Geert,

Bedankt, dit lijkt me een goed alternatief !

Geplaatst: wo 29 mar, 2017 22:25
door Thijs
Toch is stralen wel mogelijk.
Alleen moet je niet naar een gemiddeld straalbedrijf.
Er wordt tegenwoordig met diverse soorten materiaal gestraald (bijv. soda) en op die manier kan het ook wel goed gaan bij een Eend.

Maar als ze gewoon lomp aan de gang gaan dan loopt het wel verkeerd af....

Geplaatst: do 30 mar, 2017 07:27
door b-CV
Dag Thijs,

Ik zag enkele weken terug een manier om zelf een soda straler te maken: https://www.youtube.com/watch?v=QZhBQXm4yBY
http://www.caferaceronderdelen.nl/blogs ... n-stralen/
Ik denk dat ik dit eens zal proberen. Ik heb alle onderdelen liggen, behalve de baksoda.

De baksoda is blijkbaar niet erg duur en ook niet milieubelastend.
Een zak van 25 kg natriumbicarbonaat is online te koop voor €36,50.

Ik zal dit eens testen

Geplaatst: vr 31 mar, 2017 16:52
door Geert
Hou ons op de hoogte van het resultaat, daar ben ik erg benieuwd naar .