Roadtrip naar Zuid-Frankrijk

Alles over het heerlijke eendrijden.
Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 18 jun, 2017 22:42

Niet bang zijn gewoon lekker rijden, de auto niet afbeulen en zorgen dat je oliepeil ok is want het is ook je koelvoeistof.... bonne voyage.
diverse Citroens, wat anders.

Alexandre
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 20 jan, 2008 09:50
Locatie: Zuid-Limburg

Bericht door Alexandre » di 1 aug, 2017 21:09

Ik las al een paar adviezen om een alcoholtest bij je hebben.
Is inmiddels al weer afgeschaft in Frankrijk.

Goede reis.

Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door shorttrack » wo 2 aug, 2017 08:20

Inderdaad gewoon lekker rijden. Ik ben zelf net een week terug van Ierland. Een rit van 4500 km in 3 weken tijd. Geen enkel probleem gehad. En ik heb de motor niet speciaal nagekeken van te voren. Dus als ik lees wat jij hebt gedaan met je motor zie ik geen enkel probleem.
2cv special 1986

Pchof
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 19 jul, 2020 12:02

Re:

Bericht door Pchof » ma 22 mei, 2023 11:02

Kulio schreef: di 13 jun, 2017 13:51 Je moet in Frankrijk verplicht gele hesjes voor elk inzittende bij je hebben (gilet de sécurité) en de bij pech aan doen (te koop bij IKEA). Ook moet je ethylotest in je auto hebben. Als je die niet hebt krijg je bij controle een waarschuwing als je niets gedronken hebt, maar een boete als je wel alcohol gedronken hebt. Een poederblusser meenemen is ook wel aan te raden en is meen ik in Belgie verplicht. En ga niet zonder sticker op je voorruit bepaalde binnensteden in. Dat kost 150 Euro boete. Dat zijn een aantal grote steden, waaronder Parijs. De sticker is aan te vragen op https://certificat-air.gouv.fr/fr/demande-ext/cgu en click de Engelse versie aan als je het Frans niet goed begrijpt. De kosten zijn nog geen 5 Euro, maar het kan tot 2 weken duren.

Veel plezier in La Douce France.
Als Nederlander kun je geen Crit'air milieusticker krijgen voor je 2cv. Onmogelijk!

Pchof
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 19 jul, 2020 12:02

Re:

Bericht door Pchof » ma 22 mei, 2023 11:06

j b schreef: do 15 jun, 2017 11:18 Totdat je een auto hebt ouder dan 40 jaar. Dan mag je wel gewoon de steden in.

In de praktijk zullen alle blauwe platen wel gezien worden als historisch voertuig vermoed ik
Parijs/Frankrijk gaat hier voor buitenlands geregistreerde voertuigen niet in mee hoor... misschien in Duitsland...

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Re: Re:

Bericht door deusjevo » ma 22 mei, 2023 11:44

Pchof schreef: ma 22 mei, 2023 11:06
j b schreef: do 15 jun, 2017 11:18 Totdat je een auto hebt ouder dan 40 jaar. Dan mag je wel gewoon de steden in.

In de praktijk zullen alle blauwe platen wel gezien worden als historisch voertuig vermoed ik
Parijs/Frankrijk gaat hier voor buitenlands geregistreerde voertuigen niet in mee hoor... misschien in Duitsland...
In Duitsland heb je zonder milieusticker een verklaring van de FEHAC nodig dat je een Oldtimer hebt
Kan er even niets meer over vinden maar heb er nog eentje in m’n Range Rover liggen als het goed d
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Roadtrip naar Zuid-Frankrijk

Bericht door Michiel van G. » wo 24 mei, 2023 20:56

Over het algemeen doen ze in Frankrijk bij Oldtimers niet zo moeilijk als je geen crit' air sticker hebt. Frans praten is wel erg belangrijk, stel dat een gendarme je aanspreekt dan kun je beginnen over Frans erfgoed en dat werkt bijna altijd :D.

Voor andere auto's is het lastiger, echter, bijvoorbeeld mijn Seat Marbella uit 1987 heeft oorspronkelijk al een geregelde katalysator die ook op het kenteken staat. Ik heb een mail gestuurd aan de organisatie/prefectuur en de situatie uitgelegd, en dat de auto voldoet aan de Euro2 norm. Uitdraai van een 4-gas test erbij en voila, daar was het vignet. (klasse 3)

Voor Duitsland voldoet een kopietje van je kentekenbewijs waarop je de datum 1e toelating arceert; Indien 30 jaar oud, geen probleem.
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Re: Roadtrip naar Zuid-Frankrijk

Bericht door shorttrack » di 8 aug, 2023 20:01

Mijn vader kocht een 2cv toen ik 18 werd (ben nu 32).

Had toen geen enkel verstand van auto's en heb dat nu nog altijd niet echt (vind ik zelf). Maar ondanks dat heb ik wel al mijn eigen motor vervangen. Daarvan alle rubbers vervangen en vervolgens afgesteld.
Wat mij hier naast dit forum het meest heeft geholpen een vraagbaak. Dat is een boekje waarin alle techniek en afstellingen van je auto staat. Echt super handig.

Wij hebben zelf al meerdere trips naar zuid-Frankrijk en Ierland erop zitten. Variërend van 3000km tot 4500km per trip. Ongeveer 3 weken per reisje.

Wat wij vooral deden is onderweg onthouden waar de kleinere zelfstandige garages zijn. Zeker als er een oud mannetje aan het sleutelen is. Nog maar 1 keer min of meer pech gehad op reis. De uitlaat brak af. Zeker geen grote citroen garage binnen rijden. Daar hebben ze geen enkel verstand van 2cv's. Maar een oud mannetje in die kleine garage ontving ons met open armen.


Persoonlijk vind ik niets leuker dan met een 2cv door Frankrijk toeren. Alhoewel onze reis naar Ierland nog altijd de beste en mooiste is die ik ooit gemaakt heb. Zeker ook mede door onze 2cv.

Maar zo'n vraagbaak dus. Dat is altijd handig. Ook onderweg.
En neem wat ijzerdraad mee. Kan soms ook handig zijn.

Veel plezier met je reis.
2cv special 1986

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Roadtrip naar Zuid-Frankrijk

Bericht door Boudewijn » wo 9 aug, 2023 18:03

En vergeet vooral de ANWB pas niet.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Re: Roadtrip naar Zuid-Frankrijk

Bericht door deusjevo » do 10 aug, 2023 09:27

Ach, ik heb met Eenden en nu de Dyane minder ellende gehad dan met moderne auto’s :wink:
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Plaats reactie