Pagina 1 van 2

Lek voorkomen bij uitlaatklemmen (OPGELOST)

Geplaatst: do 8 jun, 2017 14:16
door shorttrack
Hallo,

Ik heb een tijdje geleden mijn motor vervangen. Maar sindsdien komen er veel uitlaatgassen vrij tussen de klemmen.

Ik heb ze rustig vast gedraaid en regelmatig met een hamer erop geklopt zodat de aansluiting beter zou worden. Maar tevergeefs.

Is er iets wat ik er aan kan doen? Ik wil het ook niet gewoon vol smeren met Gun Gum. (dat komt na een tijdje ook weer los heb ik gemerkt omdat het te warm wordt daar.

Het gaat over de klemmen die de verwarmingspotten vasthouden tussen het spruitstuk en de uitlaat. (Nieuwe klemmen trouwens)

Alvast bedankt.

Geplaatst: do 8 jun, 2017 17:35
door Punky
Nieuwe klemmen verbuigen wanneer ze te strak vast zitten en zorgen dan voor lekkages.

Zelf heb ik goede ervaring met de luxere klemmen (gietstaal) die tegenwoordig leverbaar zijn ipv die gebogen plaatsstaal klemmen. Kosten wel iets meer, maar werken ook vele malen beter en zijn ook beter herbruikbaar.

Maat moet zijn 49. Vanaf de eerste naar tweede demper is 47.

Geplaatst: do 8 jun, 2017 17:55
door schermer
idd de luxere uitlaatklemmen nemen. Te koop bij de meeste onderdelen leveranciers. Deze kun je goed vastdraaien en je hebt zeker geen gun gum nodig. Ze zijn twee keer zo duur, maar gaan veel langer mee, je kunt ze ook losdraaien en weer gebruiken wanneer je een demper vervangt.

Geplaatst: do 8 jun, 2017 21:52
door shorttrack
Heb wat opzoekwerk gedaan naar de twee soorten klemmen. Ik heb inderdaad de goedkope klemmen.
Bij het vastdraaien zijn deze inderdaad gebogen. Ik dacht hoe vaster hoe beter.

Op het eerste zicht zien de duurdere klemmen er al een stuk steviger uit. Ik ga ze bestellen en ze erop zetten.

Alvast bedankt voor deze tip.

Geplaatst: vr 9 jun, 2017 16:40
door Boudewijn
Zorg er voor dat de uitlaatdelen goed schoon zijn gemaakt. Beste met een staalborstel. Dan de pasvlakken en de binnenzijde van de klemmen insmeren met uitlaatmontagepasta of vet, dan kunnen de delen zich beter zetten. Vet gaat wel even stinken maar dat gaat weer voorbij.

Geplaatst: za 10 jun, 2017 10:45
door Rossero
Die goedkopere klemmen kan je volgens mij ook "dood" draaien, waarbij de uiteinden van beide klemmen op elkaar rusten en het uitsteeksel aan de klem als hefboom gaat werken. Ze zijn dan verbogen maar klemmen dan wel rondom, zolang ze niet langs elkaar schuiven. Nog nooit problemen mee gehad

Geplaatst: za 10 jun, 2017 13:14
door AZL57
Van de goedkope klemmen druk er steeds een helft een beetje smaller in de bankschroef zodat hij in de ander helft kan vallen. Alleen het gedeelte waar de bout door gaat natuurlijk, Nooit last gehad.

Geplaatst: za 10 jun, 2017 14:32
door shorttrack
Wat misschien goed is om te melden is dat na het vervangen van de motor de aansluiting ver van elkaar stonden.

Er zat toch zeker 10 cm tussen de aansluiting van de uitlaat. Ik moest hem met een spanband naar elkaar toe trekken om hem zo vast te kunnen zetten.

Ik vond het erg vreemd dat het zo ver was.

Geplaatst: za 10 jun, 2017 18:09
door AZL57
Is je 1e demper achterover gekanteld?

Geplaatst: za 10 jun, 2017 18:26
door shorttrack
AZL57 schreef:Is je 1e demper achterover gekanteld?
Geen idee. Het is alleen aan de linker kant (standpunt in de auto) den ander kant is veel minder. 1 cm maar ongeveer.

Geplaatst: zo 11 jun, 2017 11:15
door Rossero
Ik denk dat je demper dan inderdaad scheef zit/zat, het beste is om alle klemmen half los te maken zodat alles een beetje kan draaien. Ook wil het soms helpen om de 1e demper niet aan de bak vast te maken als de pasvorm slecht is. Buig dan wel even de beugels weg anders gaat hij rammelen

Geplaatst: za 17 jun, 2017 18:07
door shorttrack
Heb ondertussen de duurdere klemmen besteld en geplaatst. In mijn ogen zijn deze veel beter als de goedkope. Je voelt en ziet dat meteen. De sleuf in deze klemmen is ook smaller waardoor de uitlaat nog beter tegen elkaar aan wordt gedrukt.

De spanning tussen de uitlaat was intussen al geminderd. er zat nu uiterlijk een centimeter tussen.

Heb beide uitlaten met een spanband naar elkaar toegebracht en toen de klem geplaatst. Werkt ideaal. Wel even de spatborden eraf halen.

Alle uitlaatgassen zijn verdwenen.

Bedankt voor de tip :)

Geplaatst: za 17 jun, 2017 19:42
door André Post
Toch is het niet goed om het onder spanning te monteren.
Ergens gaat het op termijn scheuren.

Geplaatst: za 17 jun, 2017 21:51
door shorttrack
André Post schreef:Toch is het niet goed om het onder spanning te monteren.
Ergens gaat het op termijn scheuren.
DIt is ook maar tijdelijk. Ik wil mijn 2cv eens naar een garage brengen om nog wat dingen na te kijken. Ik hoop dat ze die spanning ook weg kunnen halen dan.

Wij vertrekken over een paar weken naar op vakantie en had graag de uitlaatgassen uit de auto.

Geplaatst: zo 18 jun, 2017 11:22
door André Post
Ja, das logisch.