4 aansluitingen ruitenwisser

Vragen over het aansluiten van een kabelboom, of welk draadje waar naar toe gaat.
Plaats reactie
dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

4 aansluitingen ruitenwisser

Bericht door dyane_maniac » zo 16 jul, 2017 18:47

De ruitenwisser heeft een aansluitblokje met 4 draden. Ik snap 3 aansluitingen: 1 constante plus (om weer in ruststand te kunnen komen) 2 de plus waarmee je de ruitenwissers inschakeld en 3 de aarde.

Waar dient de 4de draad voor???
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » zo 16 jul, 2017 19:39

Kijk even bij onderstaande link. Halverwege de pagina een bericht van mij met een schema van de ruitenwissermotor.
De vierde aansluiting zorgt er voor dat de beide polen van de motor aan de min pool worden geschakeld. Hierdoor stopt de motor eerder.
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=13741
Schultenbräu das ist mein Bier !

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 16 jul, 2017 19:46

kijk, zo is het in het bestaande schema van de eend: (schema van tom duckpower)

Afbeelding

je ziet vier draadjes van de ruitenwissermotor komen:
min
draad naar de ruitenwisserschakelaar op het dash
en twee draden van de kontakten die in he ruitenwissermotor zitten voor de ruststand.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » ma 17 jul, 2017 09:25

hmm... shit,

ik heb een interval dingetje die ik ertussen wilde zetten om een ruitenwisserinterval te maken. dat is echter een "enkele" schakelaar (aan/uit). ik dacht het mooi te kunnen oplossen door onder de knipperlichtschakelaar een tweede te plaatsen zodat je kon schakelen tussen continu ruitenwissen en interval.

nu moet ik dus kijken of er iets van een relais is of zo wat eigenlijk het zelfde doet als de ruitenwisserschakelaar...

jammer want die oudere ruitenwissers hebben gewoon 3 aansluitingen
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » ma 17 jul, 2017 17:27

Als je die intervalschakelaar tussen zwart en wit van de ruitenwissermotor zet dan werkt het.
Ik bedoel dat je het schalende kontakt op die twee aansluit, en dan de origenele draden laat zitten.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4962
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 17 jul, 2017 21:30

ik heb dit systeem ook via de interval geen probleem. Je hoeft niet aan deze kabeltjes/stekker te knutselen, gewoon de interval tussen een van aansluitingen van de knipperschakelaar zetten. Bij mij werken beiden onafhankelijk. Heb twee oude eenden stekkertjes aan de interval gezet zodat ik niet in de originele kabelboom hoefde te knippen.
diverse Citroens, wat anders.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » ma 17 jul, 2017 21:34

Boudewijn schreef:Kijk even bij onderstaande link. Halverwege de pagina een bericht van mij met een schema van de ruitenwissermotor.
De vierde aansluiting zorgt er voor dat de beide polen van de motor aan de min pool worden geschakeld. Hierdoor stopt de motor eerder.
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=13741
Boudewijn, je uitleg is helder. Zoals jij het hier boven beschrijft heb je de originele ruitenwisserschakelaar voor continu, én een extra schakelaar die de interval bedient toch?!

Ik wil het dus eigenlijk heel graag met een knipperlicht schakelaar aansturen, maar dan mis ik dus het "relais" effect van de originele schakelaar. Als ik het dus met een knipperlichtschakelaar wil aansturen moet ik daar dus een los relais tussen zetten toch?!

Zoals dit schema: https://www.flickr.com/gp/dyanemaniac/CS7u68

Nummer 17 is dan dus een extra relais. 1 is de aanstuurstroom voor de interval schakeling.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » ma 17 jul, 2017 22:35

@dyane_maniac,

Ja dat kan zo. Je zou ook alleen het relais van de interval schakelaar kunnen gebruiken, maar dan moet je wat omleidingen in de print maken. Met een extra relais is eenvoudiger.
Schultenbräu das ist mein Bier !

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » ma 17 jul, 2017 22:52

Ja, daar heb ik ook aan gedacht maar hij is al gesoldeerd en ik haal het liever niet weer uitelkaar. Ik heb er vroeger al een verklooit doordat ik het (waarschijnlijk) te heet heb laten worden met solderen.

Dank voor het antwoord. Ik zal na de vakantie even zo'n relais halen en dan kan ik verder met het pimpen van de kabelboom :)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Plaats reactie