Advies gevraagd inbouw visa motor

Alles over visa-conversies.
Duckie'82
Beginner
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 6 aug, 2017 12:25

Advies gevraagd inbouw visa motor

Bericht door Duckie'82 » za 12 aug, 2017 19:09

Hoi allemaal!

Ik heb de gelegenheid een gereviseerd visa blokje te kopen. Er zit geen spruitstuk, carburateur, koeltunnel, luchtfilterhuis en ventilator bij.

Passen die van een 2cv6 er op of wijken deze af? Kortom kan ik de delen van mijn 2cv motor overzetten op dit blok?

Tevens zit er geen ontsteking bij maar er is wel een adapter gemonteerd voor een 123 ontsteking.

Waar moet ik nog rekening meehouden als ik de motor wil inbouwen? Heb ik nog delen nodig en moeten er nog aanpassingen worden gedaan aan bijvoorbeeld de versnellingsbak?

Ik zie jullie advies graag tegemoet!

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Re: Advies gevraagd inbouw visa motor

Bericht door LPGo » za 12 aug, 2017 20:52

Duckie'82 schreef:Hoi allemaal!

Ik heb de gelegenheid een gereviseerd visa blokje te kopen. Er zit geen spruitstuk, carburateur, koeltunnel, luchtfilterhuis en ventilator bij.

Passen die van een 2cv6 er op of wijken deze af? Kortom kan ik de delen van mijn 2cv motor overzetten op dit blok?

Tevens zit er geen ontsteking bij maar er is wel een adapter gemonteerd voor een 123 ontsteking.

Waar moet ik nog rekening meehouden als ik de motor wil inbouwen? Heb ik nog delen nodig en moeten er nog aanpassingen worden gedaan aan bijvoorbeeld de versnellingsbak?

Ik zie jullie advies graag tegemoet!

Bij een visa motor is net alles anders.. Spruitstuk past meestal niet ligt een beetje aan het type. Koelmantels cilinder zijn anders. Luchtfilter van een 2cv is te klein hierdoor wordt de visa motor gekepen in zijn vermogen, ventilator past. Verder zul je het Visa vliegwiel af moeten draaien (dunner maken) of afstsndbussen tussen bsk en motor doen. De 2cv startmotor zal niet passen; een visa startmotor heeft 10 tanden.. Dus er komt even iets bij kijken...

Sjaak S.
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 83
Lid geworden op: ma 14 apr, 2003 23:08
Locatie: Den Helder

Bericht door Sjaak S. » za 12 aug, 2017 22:07

Het carter en het vliegwiel van de visa hebben geen gat waar je een pen in kunt steken om de ontsteking af te stellen, dat moet je aflezen aan de nok op het vliegwiel en de sensoren (als die er nog op zitten!).
Verder heeft de visa geen mooi uitgefreesde zitting voor het onderbrekershuis (want hij heeft geen onderbreker) en dus ook geen mooie zitting voor je 123 ontsteking. Ik heb er bij mijn blok veel moeite mee gehad om de 123 netjes gecentreerd en vlak gemonteerd te krijgen (heeft me een 123 gekost: die verschoof een beetje en kwam tegen de magneten aan...)
Verder heb ik de ventilator iets moeten aanpassen omdat die tegen de 123 aan kwam, de olieleiding is anders, de olievulpijp is anders (mogelijk dat het nieuwe kleine model wel past).
cilinderbeplating is anders dan de 2cv (zoals LPgo al zei) die is nieuw te koop voor de visa: uitgevoerd in kevlar! En je moet inderdaad wat aanpassen voordat je de motor aan de bak kunt schroeven (doe je dat niet dan loopt het vliegwiel aan tegen het versnellingsbakhuis) (maar hier zijn eenvoudige aanpassingen voor)
my other car is......... ook een eend.

Duckie'82
Beginner
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 6 aug, 2017 12:25

Bericht door Duckie'82 » za 12 aug, 2017 23:08

Bedankt voor jullie reacties!

Is dus nog niet zo maar ff te doen.

Wat zou een kaal visa blokje (gereviseerd door Vege) mogen kosten?

Mijn 2cv blokje is in prima conditie, is op zich best pittig maar mag van mij nog wat beter oppakken. Heb al een 123 en grotere sproeiers in de carburateur.

Is dan big bore kit een goede optie ipv een visa motor?

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » zo 13 aug, 2017 00:19

Duckie'82 schreef:Bedankt voor jullie reacties!

Is dus nog niet zo maar ff te doen.

Wat zou een kaal visa blokje (gereviseerd door Vege) mogen kosten?

Mijn 2cv blokje is in prima conditie, is op zich best pittig maar mag van mij nog wat beter oppakken. Heb al een 123 en grotere sproeiers in de carburateur.

Is dan big bore kit een goede optie ipv een visa motor?
Ik zou dan inderdaad gaan voor een (goede) bigbore.. Ik zeg
VGS...

Gebruikersavatar
Dirk D
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 116
Lid geworden op: di 2 mar, 2010 20:46
Locatie: Delfgauw ZH

Bericht door Dirk D » zo 13 aug, 2017 09:21

Je hebt het zeker over het kale visa blok wat op mp te koop staat?

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn visa conversie gehad wat Sjaak beschrijft. Moeite om de 123 goed er op te krijgen. En dus schade en extra kosten.
Het is een heel gepuzzel om de visa met alle aanpassingen goed lopend te krijgen.
Moet je leuk vinden.

Gezien de vraagprijs van € 525 (volgens mp) en de bijkomende kosten is de kit van vgs als betrouwbaar alternatief zeker het overwegen waard.
Verder geen aanpassingen/onderdelen nodig en dus makkelijk te repareren als je pech hebt.

Voor motoren heeft vgs een order stop voor de kits volgens mij niet.
Ak350 1969
Acadiane 1981
Acadiane 1982, restauratie project
Dyane 6 1983

Sjaak S.
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 83
Lid geworden op: ma 14 apr, 2003 23:08
Locatie: Den Helder

Bericht door Sjaak S. » zo 13 aug, 2017 11:48

Als het die motor is die op MP staat: ik zou er niet aan beginnen. Zoals gezegd heb ik een visa motor gehad, en er jarenlang mee gereden, maar vaak was er weer iets mee omdat het "net-geen-eendenmotor-is" . Ik heb de motor dan ook weer verkocht en heb nu weer een gewone 600cc motor : bekend terrein, alles standaard, wat een verademing! Bovendien is die motor op MP VEEL te duur, er ontbreekt een heleboel (spruitstuk, carburateur, drukgroep, windtunnel ) en dat "gereviseerd zijn" zou ik me ook niet te veel van voorstellen: het blok is amper schoongemaakt van buiten....
Ik ben blij met de 600cc, maar als je toch meer vermogen wil, dan zou ik ook zeggen: vgs.
my other car is......... ook een eend.

Duckie'82
Beginner
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 6 aug, 2017 12:25

Bericht door Duckie'82 » zo 13 aug, 2017 12:22

Ja is inderdaad die van mp. Is mij voor een lage prijs aangeboden. En inderdaad hij schijnt gereviseerd te zijn door Vege maar dat is het blok aan de buitenzijde niet aan te zien.

Volgens de verkopen zou het blok zonder problemen in een eend te bouwen zijn en ook spruitstuk en carburateur van eend passen volgens hem zonder problemen er op.

Ik was daar al huiverig voor vandaar dat ik eerst hier ff de huur kom ophalen.

Die kits van vgs zullen ongetwijfeld van goede kwaliteit zijn maar zijn ook schrikbarend duur.


Die van bcc zijn veel goedkoper, kwaliteit zal minder zijn.
Ik rij een enkele keer in de zomer met de eend, wellicht is deze kit voor mij een optie of zijn er veel problemen mee?

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » zo 13 aug, 2017 20:15

ik rij al en paar jaar met een visa. het is inderdaad iets meer werk, maar als het eenmaal draait rijd het super. De moeilijkheden om een 123 te monteren herken ik niet echt, gewoon even goed kijken. tussen het blok en de bak moeten afstandsringen anders loopt de starterkrans tegen de het koppelingshuis aan, of je starterkrans laten verplaatsen/vliegwiel afdraaien.

om de motor van mp compleet te krijgen ben je alleen nog een heleboel geld kwijt, hij is gewoon niet compleet genoeg. ik zou het niet doen, is alleen leuk voor bijvoorbeeld een lomax of le patron, die hebben geen koeltunnel enz nodig.


Wil je iets meer power en een lekker oppakkend motortje, dan zou ik een powertube monteren, klein beetje werk, voor een klein prijsje. Mocht je toch een big bore kit nemen, kost wel wat, maar wel veeeeel meer (trek)kracht, ga dan toch echt voor een vgs.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » ma 14 aug, 2017 07:30

Duckie'82 schreef:Ja is inderdaad die van mp. Is mij voor een lage prijs aangeboden. En inderdaad hij schijnt gereviseerd te zijn door Vege maar dat is het blok aan de buitenzijde niet aan te zien.

Volgens de verkopen zou het blok zonder problemen in een eend te bouwen zijn en ook spruitstuk en carburateur van eend passen volgens hem zonder problemen er op.

Ik was daar al huiverig voor vandaar dat ik eerst hier ff de huur kom ophalen.

Die kits van vgs zullen ongetwijfeld van goede kwaliteit zijn maar zijn ook schrikbarend duur.


Die van bcc zijn veel goedkoper, kwaliteit zal minder zijn.
Ik rij een enkele keer in de zomer met de eend, wellicht is deze kit voor mij een optie of zijn er veel problemen mee?


Andere big bores die gebruik maken van standaard cilinders kunnen kromtrekken en of warmlopen/vastlopen; schijnt een issue te zijn.. Ik zou eens bij Vege navragen wanneer deze motor gereviseerd is. Is misschien al weer een lange tijd geleden en dan is stilstand ook achteruitgang.... ook nog een optie is om er nog een compleet visa sloopblok bij te kopen.. Dan kun je hem toch redelijk goedkoop copleet maken.. Nog een optie is het om de visa zuigers en cilinders op je 2cv te zetten.. Hiervoor moet je 2cv blok uit elkaar en kaal gemaakt worden en op een freesbank gevlakt worden en uitgeboord.. Vgs biedt dit ook aan c.q. heeft kant en klare carters liggen..

Moeilijke keuzes. Ik wens je nu al succes.

Gebruikersavatar
Citroen_95
Beginner
Beginner
Berichten: 26
Lid geworden op: di 7 jul, 2015 12:09
Locatie: Amsterdam

Bericht door Citroen_95 » di 15 aug, 2017 20:04

Er staat nu een completer blok op MP
Az 1955
Az 1968
Tangara
Van Clee

Duckie'82
Beginner
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 6 aug, 2017 12:25

Bericht door Duckie'82 » di 15 aug, 2017 22:00

Klopt ik heb een koop gesloten met de verkoper. Zwart op wit in de berichten box van MP. Moesten alleen nog afspreken wanneer ik het blok zou ophalen. Ineens geeft hij mij bericht dat hij het aan een ander heeft verkocht, kon er meer voor krijgen. Volgens mij kan je iets maar 1x verkopen en niet 2x.

Ben bloedlink en heb er al melding van gemaakt bij MP.

Ronduit respectloos en onfatsoenlijk!

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » di 15 aug, 2017 22:15

Duckie'82 schreef:
Ronduit respectloos en onfatsoenlijk!
Bekijk het anders.. Dit is je geluksdag.. Volgens mij was dit blok 3 keer niks... Het was alleen maar 1 blok ellende..

Als je toch een blok wilt verkopen, dan zorg je er toch voor dat het op minst loopt in een proefopstelling of beter nog even inbouwen in een eend zodat je het voelt...


Zo heb ik ook nog 5 blokken liggen...

Duckie'82
Beginner
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 6 aug, 2017 12:25

Bericht door Duckie'82 » di 15 aug, 2017 22:21

@ LPGo ken jij deze motor?

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » di 15 aug, 2017 22:22

Volgens mij wilde hij het gewoon niet aan jouw verkopen.. Staat gewoon (weer??) op mp.

https://www.marktplaats.nl/a/auto-onder ... e=lr&pos=6

Plaats reactie