Pagina 1 van 1
Hele motorblok onder de olie
Geplaatst: di 15 aug, 2017 22:04
door R-2cv
Vandaag voor vertrek nog even wat olie bijgevuld. Zeer waarschijnlijk de olievulpijp niet goed afgesloten en deze is onderweg open gegaan.
Pas na 20 km bemerkte ik de eerste problemen, witte rook + slecht functionerende remmen. Gelijk aan de kant gezet en waar ik al bang voor was bleek waar;
Openstaande vulpijp het gehele blok druipend van de olie.
Via een bergingsbedrijf weer terug naar huis gebracht.
Er wacht me dus een mooie klus om alles zo goed mogelijk te gaan schoonmaken. De remschijven waarschijnlijk met remmenreiniger. Nog tips hoe ik de rest kan aanpakken/ waar ik nog op moet letten?
Overigens moet ik later nog nagaan waarom de olie uit de vulpijp komt, zou bij onderdruk niet mogen gebeuren.
Geplaatst: di 15 aug, 2017 22:11
door André Post
Door het grote gat van de open vulpijp werkt het onderdruk principe niet.
Je zal nu in ieder geval de remblokken moeten vervangen, die krijg je echt niet goed meer schoon.
Geplaatst: wo 16 aug, 2017 07:24
door R-2cv
OK, dan hoef ik daar in ieder geval niet verder naar te zoeken. Olieverbruik valt normaal ook mee.
De remblokken zal ik vervangen.
Vandaag zal ik eens kijken hoeveel olie ik nog aan mijn peilstok krijg.
Zijn er nog andere onderdelen die door de olie waarschijnlijk dusdanig vies zijn dat ze vervanging behoeven?
Geplaatst: wo 16 aug, 2017 10:14
door Kulio
Als je last krijgt van schokkerig optrekken dan zal je ook de koppelingsplaten moeten reinigen/vervangen. Dat is een flinke reparatie want je motor moet er dan uit.
Geplaatst: wo 16 aug, 2017 15:11
door j b
Koppeling kun je schoon stoken door ff met slippende koppeling te rijden. Remblokken kun je ook proberen te redden door een tijdje met aanlopende remmen te rijden maar neem geen risico als je twijfels. Blikken zijn niet duur en eenvoudig te vervangen. Remmen idd met remreiniger reinigen
Verder onder de motorkap alles bij een zelfbedienings autospuidplaats schoon spuiten. Die hebben een olie water slibafscheider erachter zitten dus geen milieudelict. Alles wat onder de olie zit met een dasty of iets dergelijks inspuiten ( motor, plaatwerk, versnellingsbak, ed) en met draaiende motor gewoon schoon spuiten. Spuit alleen niet direct op de ventilator en de electra
Geplaatst: do 17 aug, 2017 08:25
door Dirk85
Ik heb vorig jaar ongeveer hetzelfde gehad. Bij mij was één van de boutjes van de olievulpijp los getrild. Daardoor ook alles onder de olie. Ik heb de twee zijschermen even er af gehaald en met remmenreiniger en Dasty en een paar schoonmaak doeken alles schoon gemaakt. Remmen en koppeling waren bij mij na een paar kilometer rijden weer zoals daarvoor.
Geplaatst: do 17 aug, 2017 14:46
door deusjevo
Bij mij ook gehad.
Niet zover gereden, hooguit paar honderd meter.
Isolatie motorkap en blok onder de olie.
Toevallig had ik remmenreiniger bij mij en heb de remschijven/blokken zo goed als mogelijk ontvet en dat werkte prima, na een paar honderd meter rijden/remmen waren ze weer oké.
Van mijn koppeling heb ik sowieso geen last gehad.
Geplaatst: vr 18 aug, 2017 11:26
door R-2cv
Bedankt voor de tips, ben al aan het poetsen geslagen! Ik zal eens kijken hoe de remmen/koppeling er voor staan.
Geplaatst: vr 18 aug, 2017 14:07
door Rens
Check ook gelijk je Dynamo!
Ik heb precies hetzelfde gehad, maar ik kon doorrijden na wat poetsen. Totdat aan het einde van de snelweg de dynamo niet bleek op te laden ... :/
Geplaatst: vr 18 aug, 2017 20:31
door Thijs
Dit euvel heb ik ooit ook eens gehad.
Toen sloegen de bougiekabels door door de olie die er op zat.
Geplaatst: za 19 aug, 2017 13:39
door Kulio
Je ziet, het overkomt veel eendrijders wel eens. Ik heb het ook een keer meegemaakt. Heb trouwens toen de meeste olie van het motorblok en installaties met een schoonmaakmiddel verwijderd.
Geplaatst: za 19 aug, 2017 16:59
door blanc/rouge2cv
ik heb ook wel eens de oliedop open laten staan maar hoorde dat gelijk bij de eerste meters rijden al .
Geplaatst: zo 20 aug, 2017 00:19
door deusjevo
blanc/rouge2cv schreef:ik heb ook wel eens de oliedop open laten staan maar hoorde dat gelijk bij de eerste meters rijden al .
Ik ook maar eer ik bedacht wat het kon zijn was ik dus al paar honderd meter verder...
Geplaatst: zo 20 aug, 2017 08:59
door Eminence Grise
als je de electronica beschermd kun je ook kijken in een wasstraat in de buurt waar motorreingen mogelijk is...

Verder helpt dood ordinaire lampenolie heeeeel goed om het blok/versnellingsbak schoon te maken. Laatste redmiddel is de zwarte Dusty van de Wibra...