Volledige restauratie van een 2CV Club 1986

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Plaats reactie
nwametze
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 20 mar, 2017 22:07

Volledige restauratie van een 2CV Club 1986

Bericht door nwametze » wo 30 aug, 2017 20:11

Na enkele dagen aanklooien toch maar een berichtje hier op het forum. Ik ben sinds een paar maanden de gelukkige eigenaar van een 2CV Club uit 1986 die helemaal uit elkaar gaat om daarna weer volledig opgebouwd te gaan worden. Stom: geen volledige foto gemaakt toen ik hem opgehaald heb, maar nog wel iets gevonden:
Afbeelding
Netjes geschouwd voordat ik gestart ben met de demontage. Met het mooie weer niet heel veel gedaan, maar nu bij het punt aangekomen dat ik het motorblok + de versnellingsbak uit het voertuig wil halen. Voor zover ik kan nagaan zitten deze alleen nog vast met de 2 bouten aan de voorzijde, de 2 bouten aan de achterzijde en de aandrijfassen. Had begrepen dat het verstandig was om de naafmoer van de aandrijfas te verwijderen voordat de aandrijfassen losgemaakt worden van de versnellingsbak.

Ik krijg de naafmoer echter met geen mogelijkheid los! Splitpen ging er zo uit, maar vervolgens... Al dagen achter elkaar ingespoten met WD40, Bahco erop gezet, deze nog iets verlengd, tikken gegeven met een hamer, met een schroevendraaier in een inkeping een paar tikken gekregen maar eraf: ho maar.
Iemand die de (letterlijk) verlossende tip voor mij heeft?

landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
Locatie: het Westen

Bericht door landloper » wo 30 aug, 2017 21:04

Hiervoor is meer kracht nodig: een zware dopsleutel en een forse arm om meer kracht uit te oefenen. Zit vast met 35-40 kg op een arm van 1 meter.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

nwametze
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 20 mar, 2017 22:07

Bericht door nwametze » wo 30 aug, 2017 21:07

Dank voor je reactie. Dan moet ik toch maar eens op zoek naar een fatsoenlijke doppenset. Weet je zo welke maat dop de naafmoer is? Zie op internet reclame voor een 44mm dop, maar dat lijkt mij wel heel erg groot.
Bezig met restauratie van een 2CV6 Club uit 1986

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » wo 30 aug, 2017 21:12

nwametze schreef:Dank voor je reactie. Dan moet ik toch maar eens op zoek naar een fatsoenlijke doppenset. Weet je zo welke maat dop de naafmoer is? Zie op internet reclame voor een 44mm dop, maar dat lijkt mij wel heel erg groot.
Naafmoer is 32mm.. Opsluitmoer trommels achter is 44mm.. Het beste kun je een 3/4 " aansluiting nemen daar kun je tenminste echt kracht op zetten..

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » wo 30 aug, 2017 22:52

Gebruik nooit een bahco. Ook geen steeksleutel.
Investeer in een goede doppenset en een ringsleutel set. Als je de moeren met een goedkope doppenset wilt losdraaien, krijg je onderstaand effect.
Afbeelding
Schultenbräu das ist mein Bier !

nwametze
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 20 mar, 2017 22:07

Bericht door nwametze » do 31 aug, 2017 14:53

Dank voor je reactie. Dat moeten we zeker niet hebben. Ik ga de Proxxon 23286 bestellen moet goed zijn.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » do 31 aug, 2017 17:54

nwametze schreef:Dank voor je reactie. Dat moeten we zeker niet hebben. Ik ga de Proxxon 23286 bestellen moet goed zijn.
Die maak je dus kapot op dit soort lompe werk.. Neem nu een 3/4" wringijzer en dop.. Deze set is dus 1/2" net zoals dat spul uit de foto van Boudewijn..

Bij het wisselen van mijn lager opsluitring heb ik er een steigerpijp van 2 meter lengte op moeten scchuiven om de boel los en weer vast te krijgen... Dan smelt je Proxon setje als boter.. Knak zegt je ratel en dan is het einde oefening..

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » do 31 aug, 2017 20:25

Ik heb een zo'n slagmoersleutel op lucht ( pneumatisch) gebruikt.
Werkte perfect.
Eerst nog met een steigerbuis geprobeerd, maar dat ging niet. Toen de slagmoersleutel als uiterste wanhoopsdaad en warempel het lukte.
Niet in één keer, een paar keer gerateld en het lukte!
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... gI5VfD_BwE

Gebruikersavatar
Peter v G
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 409
Lid geworden op: za 18 jun, 2005 13:05
Locatie: Veghel

Bericht door Peter v G » do 31 aug, 2017 21:56

Ehhh.....je hoeft toch niets los te maken van de aandrijfassen??
Je kunt ze toch uitelkaar schuiven zodra je de bak weg tilt. Of bij de bak de schroeven los nemen.

Edit.
Bedenk me.....als je dan later de as wilt verwijderen dan wordt het een hele toer......
- Blauwe Burton, `86 reborn `07.

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » vr 1 sep, 2017 07:08

Nee hoor dan blokeer je gewoon de wielnaaf.

Beter dat je de aandrijfas laat zitten dan hou je je wiellager heel. (lager wordt bij elkaar gehouden door de tap van de aandrijfas)
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Nick
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 16 mei, 2008 18:42
Locatie: Groningen

Bericht door Nick » vr 1 sep, 2017 23:35

Prima ding die Proxxon. Werk al bijna 10 jaar met zo'n zelfde set en het spul blijft goed en is behoorlijk hufter proof. Kleine tip, bestel direct een paar lange doppen mee voor die 1/4 ratel, ga je een boel plezier van hebben.

Wat die aandrijfasmoer betreft, zoals eerder aangegeven; een dikke torsie staaf met dop of een slagmoersleutel.
2cv 1961
2cv 1960 schuurvondst
2cv 1972 wrak

2cvxm
Beginner
Beginner
Berichten: 30
Lid geworden op: do 25 jul, 2013 14:28
Locatie: Here, there and everywhere

Re:

Bericht door 2cvxm » vr 9 sep, 2022 18:32

Geert schreef: do 31 aug, 2017 20:25 Ik heb een zo'n slagmoersleutel op lucht ( pneumatisch) gebruikt.
Werkte perfect.
Eerst nog met een steigerbuis geprobeerd, maar dat ging niet. Toen de slagmoersleutel als uiterste wanhoopsdaad en warempel het lukte.
Niet in één keer, een paar keer gerateld en het lukte!
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... gI5VfD_BwE
Ik heb een steigerbuis geprobeerd, daarna slagmoersleutel. Zelfs na vijf dagen twee keer per dag een goede kruipolie, geen enkele beweging. Toen met een professionele snijbrander het huis, van de fusee waar de ringmoer inzit, heet gestookt en was het loskrijgen simpel.
AK 400 1973
2CV Special RHD 1987

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Volledige restauratie van een 2CV Club 1986

Bericht door AZL57 » vr 9 sep, 2022 22:30

Ik had een dop met wringijzer en daarop een 2 meter lange buis. Die heb ik onder druk gezet en een tik met een flinke hamer op de buis gegeven ter hoogte van het handvat van het wringijzer en pang het sprong los...
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie