Restauratie / reparatie Acadiane
Geplaatst: ma 15 jan, 2018 13:56
Hallo,
Ondanks dat ik al enige tijd hier op het forum zit, ben ik meer actief op het DVN forum met mijn Acadiane. Toch leek het mij leuk om mijn verhaaltje, ook hier te plaatsen, ter leer-ing en vermaak, gedurende deze winter maanden.
Ik hoop dat dit verhaal goed overkomt, qua web-instellingen met de foto-linken erin, alsmede dat de lezer kan volgen waar sommige locaties aan de voiture zitten, omdat de close-up foto’s van sommige plekken, niet alledaagse zichtbare plekken zijn.
Ik hoop dat u er van geniet, zoals ook ik dit heb gedaan.
Eigenlijk start ik dit verhaal halverwege, maar omdat de photo-emmer site niet meer gratis is, zijn er veel foto’s weg gevallen, en om die allemaal om te zitten… hmmm, ff niet. Ik hoop dus dat hetgeen nog wel werkt, ook daadwerkelijk te zien is (en zichtbaar blijft)
Mijn Aca is van 1980, en omdat ik er nooit veel anti-roest behandelingen aan besteed heb, zit ik nu met meerdere roest plekken, welke ik aangepakt heb. Om te beginnen in de bak, maar nu ook de onderzijde, en wel ter hoogte van de B-stijl, op de verbinding van het bestuurder gedeelte, wat overgaat naar ‘de bagage-bak’ gedeelte.
Tijdens de inspectie was mijn oog gevallen (?!?) op de plek links van de tweede demper. Een gapende kier keek mij aan, en het was al weer bekeken.
Nog beter aanschouwende.
En na wat gekrabbel, zie ik mijn vinger verdwijnen.
Ondertussen ga ik steeds meer inzien, dat mijn Aca toch wel erg veel roest laat ontwaren.
Ik kan zelfs met 3 vingers naar binnen spieken.
Een gapend gat staart mij aan.
Dus, vandaag ga ik het gat eens beter bekijken, voordat ik er geen gat meer inzie.
Nogmaals; de locatie; linker zijde, onderkant uiteraard, op de scheiding van de voor cabine en de achterbak. Het gat zit in de voorste kokerbalk welke de bak draagt op het chassis, maar de plaat die eroverheen zit, loopt door tot aan de B-stijl, daar waar achterdeur van een Dyane scharniert. De 2 glimmende bouten die je ziet, zijn dan ook van de achterste gordel versteviging. Beter gezegd, de blinkende plaat die je ziet, is een versterking plaat voor de gordel bevestiging.
Nadat ik zag waar de puntlassen zaten, heb ik deze uitgeboord, zodat het een beetje fatsoenlijk los komt.
En dan komt die plaat toch wel redelijk goed los.
En niet erg verrast van de bruine kleur.
Wat ik opvallend vind; dit is een dikkere plaat; +- 1,5 mm dik, en ook dat rot gewoon helemaal door en door.
En helaas is het gat ook groter dan gehoopt.
Dus de slijptol erin, en al wat slecht is, weghalen.
En dan heb je een leuk setje oud ijzer op je werkbank.
Vervolgens verder.
Er zit nog meer; het gat loopt door naar de cabine.
En op het hoekje verschijnt nog wat krokant spul.
Slijpen maar.
Dan gaan we naar de binnenkant kijken. Deze foto is dus de rolgordel zichtbaar, alsmede de stoel (links). De foto is dus naar achter gericht, maar weinig op te zien. hihihi.
Dus kijken we vanuit de bak, links bij de gordel, achter de bestuurdersstoel, naar beneden.
En zoals iedere Aca rijder weet, zit in dat hoekje, een hele berg met kit.
Ze dachten bij de montage lijn destijds waarschijnlijk; een Dyane met een bakje eraan, geeft problemen, dus; "alsch ge et niet wit, dan pak tu mar kit" (Brabants gezegde)
Maar eerst de binnen-versteviging plaat loshalen.
En ook daar mijn bruine vriend. Of zou mijn Aca vroeger bruin geweest zijn???
Jawel, het gaatje wat vanaf de onderzijde al te zien was.
En blank maken om te zien tot hoeverre de plaat is aangetast.
Redelijk ver, dus een stuk eruit geslepen; dit is overigens de vloerplaat al van de cabine, maar daar over later meer, want die wil ik al heel lang vervangen, vanwege de krokante status.
Maar eerst lekker aan de slag met kit krabben. Gelukkig helpt een grove boor, frees, dremel, uitstekend bij de klus.
Onder de kit zit uiteraard nog een gekleurd plekje. Je zou er het schijt van krijgen.... (sorry voor mijn taal gebruik, maar roest is nu eenmaal bruin van kleur).
Op deze foto zijn ook de gaten te zien (rechts), die ontstaan omdat het plaatwerk niet nauwkeurig aansluit op elkaar. Dit is tevens de reden waarom er in die hoek zoveel kit zit. Denk ik.
Uiteindelijk de kit weg.
Echter, er zaten ook een paar gaatjes, die niet conform de binnen-dorpel-montage op die plek horen. Dus met een grove frees aan het werk, en jawel, mijn Aca is echt bruin geweest.
Gewoon doorgaan totdat al het slechte is verwijdert. Al wordt de buitendorpel wel erg dun.
Door met de orde van de dag. Vers ijzer.
Op maat maken en hoekjes buigen.
Gelijk met de rest maken en een verzet hoek erin voor goede aansluiting.
Netje aansluiting.
De volgende hoekplaat.
Ook met hoeken en een vlakke aansluiting op de bestaande plaats.
En als laatste, alvast een begin van de afdekplaat.
Misschien wat aanvullende info; ik ben geen plaatwerker, noch een lasser, noch automonteur, maar een vliegtuig monteur (elektricien). En ondanks dat, denk ik dat een mens tot veel in staat is. Als je iets wilt, kan je veel bereiken. Maar het helpt wel als je een technische achtergrond of inzicht hebt. Daarnaast; als er een stuk plaatwerk verroest is, dan zie je de originele vorm, dus het namaken ervan vindt ik niet een probleem. Het op maat maken vindt ik wel eens uitdaging. Buig je een hoek niet goed, past het niet lekker, maar dit kun je nog verhelpen. Slijp je teveel weg, is het een weg gegooid stuk ijzer.
Maar goed, verder met de geit; de eerste hoek buigen;
Andere hoek,
Nog een hoekje om.
Yep, het past al aardig.
Of toch niet helemaal; dat stukje 3 dubbele plaat zint mij niet, dus ook daar weer een hoekje omgezet.
Aan het einde van de dag (gister), zit er weer een mooi dekseltje onder. Alleen nog afmonteren.
Vandaag verder, maar de verbindingshoek tussen cabine en bak is een lastig hoekje, dus eerst maar de stoelen verwijdert, zodat ik er goed bij kan.
Zo heb ik tenminste de ruimte.
En goed zicht op het werk wat er zit.
Vooral het versteviging / verbinding hoekje tussen de binnenste dorpel en de bak zit erg raar in de hoek. Temeer omdat er ook al wat roest te zien is, toch maar besloten om het te vervangen
Dus slijpen en slopen
Mr. Brown verborg zich in dat hoekje.
En dat hoekje zat stevig aan de binnendorpel vast gelast, maar ook dat beviel mij niet, dus ook daar gelijk even achter gespiekt, en daar zat de broer van Mr. Brown achter.
Stukje binnendorpel.
En de restanten van Mr. Brown.
Iets wat mij minder vrolijk maakt, is het feit dat ook het versteviging profiel (van de gordel) IN de dorpel behoorlijk is aangetast.
Getracht om het de roest weg te slijpen / borstelen / schuren, maar het word er niet beter op.
Op dit punt sta ik in dubio; wat te doen? Het 2mm dikke hoek profiel vervangen? Of conserveren en laten zitten?
Er komt sowieso een nieuw stuk binnendorpel op, dus niemand die het ooit nog zal zien. Anderzijds, als dit profiel verder zal gaan roesten, zullen de sporen (Mr. Brown) zich vast en zeker wel laten zien. En dan kan ik het alsnog eens open halen en aanpakken.
Daarmee is het voor mij dus een kantelpunt; tot hoever ga ik? Wil ik alles wat roestig is vervangen? Of accepteer ik dat mijn Aca nu eenmaal geen showmodel is, en met een mindere kwaliteit ijzer in elkaar is gezet?
Ik denk (met alle respect), dat Citroën destijds niet heeft bedacht om een Aca/Dyane/auto met het beste kwaliteit ijzer in elkaar te zetten. Anders zou de verkoop van nieuwe Troentjes veel duurder zijn geweest, en er zouden er veel minder verkocht worden. (En je kan nog meer drama bedenken).
Afijn, ik ga verder...
Ondanks dat ik al enige tijd hier op het forum zit, ben ik meer actief op het DVN forum met mijn Acadiane. Toch leek het mij leuk om mijn verhaaltje, ook hier te plaatsen, ter leer-ing en vermaak, gedurende deze winter maanden.
Ik hoop dat dit verhaal goed overkomt, qua web-instellingen met de foto-linken erin, alsmede dat de lezer kan volgen waar sommige locaties aan de voiture zitten, omdat de close-up foto’s van sommige plekken, niet alledaagse zichtbare plekken zijn.
Ik hoop dat u er van geniet, zoals ook ik dit heb gedaan.
Eigenlijk start ik dit verhaal halverwege, maar omdat de photo-emmer site niet meer gratis is, zijn er veel foto’s weg gevallen, en om die allemaal om te zitten… hmmm, ff niet. Ik hoop dus dat hetgeen nog wel werkt, ook daadwerkelijk te zien is (en zichtbaar blijft)
Mijn Aca is van 1980, en omdat ik er nooit veel anti-roest behandelingen aan besteed heb, zit ik nu met meerdere roest plekken, welke ik aangepakt heb. Om te beginnen in de bak, maar nu ook de onderzijde, en wel ter hoogte van de B-stijl, op de verbinding van het bestuurder gedeelte, wat overgaat naar ‘de bagage-bak’ gedeelte.
Tijdens de inspectie was mijn oog gevallen (?!?) op de plek links van de tweede demper. Een gapende kier keek mij aan, en het was al weer bekeken.
Nog beter aanschouwende.
En na wat gekrabbel, zie ik mijn vinger verdwijnen.
Ondertussen ga ik steeds meer inzien, dat mijn Aca toch wel erg veel roest laat ontwaren.
Ik kan zelfs met 3 vingers naar binnen spieken.
Een gapend gat staart mij aan.
Dus, vandaag ga ik het gat eens beter bekijken, voordat ik er geen gat meer inzie.
Nogmaals; de locatie; linker zijde, onderkant uiteraard, op de scheiding van de voor cabine en de achterbak. Het gat zit in de voorste kokerbalk welke de bak draagt op het chassis, maar de plaat die eroverheen zit, loopt door tot aan de B-stijl, daar waar achterdeur van een Dyane scharniert. De 2 glimmende bouten die je ziet, zijn dan ook van de achterste gordel versteviging. Beter gezegd, de blinkende plaat die je ziet, is een versterking plaat voor de gordel bevestiging.
Nadat ik zag waar de puntlassen zaten, heb ik deze uitgeboord, zodat het een beetje fatsoenlijk los komt.
En dan komt die plaat toch wel redelijk goed los.
En niet erg verrast van de bruine kleur.
Wat ik opvallend vind; dit is een dikkere plaat; +- 1,5 mm dik, en ook dat rot gewoon helemaal door en door.
En helaas is het gat ook groter dan gehoopt.
Dus de slijptol erin, en al wat slecht is, weghalen.
En dan heb je een leuk setje oud ijzer op je werkbank.
Vervolgens verder.
Er zit nog meer; het gat loopt door naar de cabine.
En op het hoekje verschijnt nog wat krokant spul.
Slijpen maar.
Dan gaan we naar de binnenkant kijken. Deze foto is dus de rolgordel zichtbaar, alsmede de stoel (links). De foto is dus naar achter gericht, maar weinig op te zien. hihihi.
Dus kijken we vanuit de bak, links bij de gordel, achter de bestuurdersstoel, naar beneden.
En zoals iedere Aca rijder weet, zit in dat hoekje, een hele berg met kit.
Ze dachten bij de montage lijn destijds waarschijnlijk; een Dyane met een bakje eraan, geeft problemen, dus; "alsch ge et niet wit, dan pak tu mar kit" (Brabants gezegde)
Maar eerst de binnen-versteviging plaat loshalen.
En ook daar mijn bruine vriend. Of zou mijn Aca vroeger bruin geweest zijn???
Jawel, het gaatje wat vanaf de onderzijde al te zien was.
En blank maken om te zien tot hoeverre de plaat is aangetast.
Redelijk ver, dus een stuk eruit geslepen; dit is overigens de vloerplaat al van de cabine, maar daar over later meer, want die wil ik al heel lang vervangen, vanwege de krokante status.
Maar eerst lekker aan de slag met kit krabben. Gelukkig helpt een grove boor, frees, dremel, uitstekend bij de klus.
Onder de kit zit uiteraard nog een gekleurd plekje. Je zou er het schijt van krijgen.... (sorry voor mijn taal gebruik, maar roest is nu eenmaal bruin van kleur).
Op deze foto zijn ook de gaten te zien (rechts), die ontstaan omdat het plaatwerk niet nauwkeurig aansluit op elkaar. Dit is tevens de reden waarom er in die hoek zoveel kit zit. Denk ik.
Uiteindelijk de kit weg.
Echter, er zaten ook een paar gaatjes, die niet conform de binnen-dorpel-montage op die plek horen. Dus met een grove frees aan het werk, en jawel, mijn Aca is echt bruin geweest.
Gewoon doorgaan totdat al het slechte is verwijdert. Al wordt de buitendorpel wel erg dun.
Door met de orde van de dag. Vers ijzer.
Op maat maken en hoekjes buigen.
Gelijk met de rest maken en een verzet hoek erin voor goede aansluiting.
Netje aansluiting.
De volgende hoekplaat.
Ook met hoeken en een vlakke aansluiting op de bestaande plaats.
En als laatste, alvast een begin van de afdekplaat.
Misschien wat aanvullende info; ik ben geen plaatwerker, noch een lasser, noch automonteur, maar een vliegtuig monteur (elektricien). En ondanks dat, denk ik dat een mens tot veel in staat is. Als je iets wilt, kan je veel bereiken. Maar het helpt wel als je een technische achtergrond of inzicht hebt. Daarnaast; als er een stuk plaatwerk verroest is, dan zie je de originele vorm, dus het namaken ervan vindt ik niet een probleem. Het op maat maken vindt ik wel eens uitdaging. Buig je een hoek niet goed, past het niet lekker, maar dit kun je nog verhelpen. Slijp je teveel weg, is het een weg gegooid stuk ijzer.
Maar goed, verder met de geit; de eerste hoek buigen;
Andere hoek,
Nog een hoekje om.
Yep, het past al aardig.
Of toch niet helemaal; dat stukje 3 dubbele plaat zint mij niet, dus ook daar weer een hoekje omgezet.
Aan het einde van de dag (gister), zit er weer een mooi dekseltje onder. Alleen nog afmonteren.
Vandaag verder, maar de verbindingshoek tussen cabine en bak is een lastig hoekje, dus eerst maar de stoelen verwijdert, zodat ik er goed bij kan.
Zo heb ik tenminste de ruimte.
En goed zicht op het werk wat er zit.
Vooral het versteviging / verbinding hoekje tussen de binnenste dorpel en de bak zit erg raar in de hoek. Temeer omdat er ook al wat roest te zien is, toch maar besloten om het te vervangen
Dus slijpen en slopen
Mr. Brown verborg zich in dat hoekje.
En dat hoekje zat stevig aan de binnendorpel vast gelast, maar ook dat beviel mij niet, dus ook daar gelijk even achter gespiekt, en daar zat de broer van Mr. Brown achter.
Stukje binnendorpel.
En de restanten van Mr. Brown.
Iets wat mij minder vrolijk maakt, is het feit dat ook het versteviging profiel (van de gordel) IN de dorpel behoorlijk is aangetast.
Getracht om het de roest weg te slijpen / borstelen / schuren, maar het word er niet beter op.
Op dit punt sta ik in dubio; wat te doen? Het 2mm dikke hoek profiel vervangen? Of conserveren en laten zitten?
Er komt sowieso een nieuw stuk binnendorpel op, dus niemand die het ooit nog zal zien. Anderzijds, als dit profiel verder zal gaan roesten, zullen de sporen (Mr. Brown) zich vast en zeker wel laten zien. En dan kan ik het alsnog eens open halen en aanpakken.
Daarmee is het voor mij dus een kantelpunt; tot hoever ga ik? Wil ik alles wat roestig is vervangen? Of accepteer ik dat mijn Aca nu eenmaal geen showmodel is, en met een mindere kwaliteit ijzer in elkaar is gezet?
Ik denk (met alle respect), dat Citroën destijds niet heeft bedacht om een Aca/Dyane/auto met het beste kwaliteit ijzer in elkaar te zetten. Anders zou de verkoop van nieuwe Troentjes veel duurder zijn geweest, en er zouden er veel minder verkocht worden. (En je kan nog meer drama bedenken).
Afijn, ik ga verder...