Pagina 1 van 2
Kromme nieuwe remschijf?
Geplaatst: do 15 feb, 2018 14:27
door Willem2
Hoi allen,
Ik heb, vanwege steeds slechtere remprestaties, mijn remklauwen voorzien van nieuwe rubbers, nieuwe blokken (ABS) en nieuwe schijven (Spamat) gemonteerd. En omdat ik toch bezig was, maar gelijk nieuwe remleidingen aan de voorkant gemonteerd.
LHM ververst en de remmen goed ontlucht. Maar nu lijkt het erop dat er in ieder geval 1 schijf krom is
Bij afremmen schokt de eend en gaat het rempedaal flink op en neer. Wat nu?
Ik las in een vraagbaak dat je dan de schijf los moet halen en op een andere positie weer moet monteren, zeg maar verdraaien ten opzichte van de versnellingsbak. Klopt dat?
Oh, met demonteren kwamen de moeren makkelijk los, maar ook het ene tapeindje kwam eruit, wist niet meer op welke positie die zat, maar ik neem aan dat dat geen verschil maakt.
Geplaatst: do 15 feb, 2018 15:38
door dyane_maniac
geen idee of het helpt dat verdraaien maar je kan het zo zien of ie krom is (let er wel even op of er niet iets tussen de schijf en de as zit waardoor ie scheef gemonteerd zou zitten) als je bovenop de remklauw kijkt en het wiel draait. je ziet de schijf dan tussen de remblokken draaien en enige kromheid moet je direct kunnen zien. als ie krom is, gewoon retour voor nieuwe lijkt me
Geplaatst: do 15 feb, 2018 15:54
door Willem2
Heb intussen al even gekeken, de schijf slingert idd een beetje. Zal 'm binnenkort eens loshalen, hoop dat er iets tussen zit.
Retour wordt lastig denk ik, heb ze via marktplaats gekocht, van iemand die restanten van garages opkoopt. Doos was nog dicht, dus ja, wat kan er nou mis mee zijn...🙁
Geplaatst: do 15 feb, 2018 17:02
door AZL57
Tap eindjes staan normaal tegenover elkaar. De flens goed schoonmaken met een staalborstel omdat een beetje roest of vuil onder de schijf ook een slingering veroorzaken kan. Vooral omdat je zegt dat de bouten niet erg vast zaten.
Geplaatst: do 15 feb, 2018 18:02
door Willem2
AZL57 schreef: Vooral omdat je zegt dat de bouten niet erg vast zaten.
Nou, ze zaten goed vast hoor
Ik bedoelde meer dat er niet een bout vastgeroest zat, of afbrak ofzo
Maar de rest zal ik doen, als ik weer even tijd heb.
En zin....
Geplaatst: do 15 feb, 2018 21:12
door Bull Frog Bleu
Nadeel is dat die klauwen weer helemaal los moeten. Zelf ook gehad met piepende remmen. Bleek kromme schijfaar die zaten er al even op.
Geplaatst: do 15 feb, 2018 21:30
door Willem2
Ja, dat weet ik, vandaar dat ik er even niet zo'n zin in heb. Tis momenteel niet echt lekker om buiten te sleutelen.
Edit:Je kunt ze geloof ik ook laten zitten, één bout verwijderen en de andere wat lossen. Dan kun je ze ver genoeg draaien om de schijf te verwijderen.
Althans dat stond hier op het forum en in een Engels boek wat ik heb. Dus dat gaan we maar proberen.
Geplaatst: vr 16 feb, 2018 12:11
door verkuilm
Tap einden moeten tegenover elkaar.
Let ook op dat je die bouten met momentsleuteld aandraait.
Die zijn gevoelig voor loslopen. En bij te strak gaat draad eraan.
Kromme schijf uit doos kan, nog nooit gezien bij een 2cv
ik denk troep op de flens zoals iemand al meld.
Geplaatst: vr 16 feb, 2018 13:31
door Willem2
verkuilm schreef:Tap einden moeten tegenover elkaar.
Ehm, ik heb maar één los tapeindje. Tegenover welke moet ie dan?
Geplaatst: vr 16 feb, 2018 17:56
door LPGo
Willem2 schreef:verkuilm schreef:Tap einden moeten tegenover elkaar.
Ehm, ik heb maar één los tapeindje. Tegenover welke moet ie dan?
Origineel horen er 2 tapeindes en 4 bouten erin te zitten. De tapeindes zitten dan tegenover elkaar zodat de remschijf en aandrijfas "hangen" blijven zodat je makkelijk de overige bouten erin kunt draaien. Ik heb zelf een Ami, een van de eerste met schijfremmen daar zitten 6 bouten in en dan is het een heel gedoe om remschijf en aandrijfas op zijn plek te krijgen en tegelijkertijd een bout erin te draaien...
Ja ook Citroen leert erbij...
Geplaatst: vr 16 feb, 2018 19:03
door Willem2
Ah, op die manier, das duidelijk.
Geplaatst: di 20 feb, 2018 13:26
door SPOTeend
Willem2 schreef:Ja, dat weet ik, vandaar dat ik er even niet zo'n zin in heb. Tis momenteel niet echt lekker om buiten te sleutelen.
Edit:Je kunt ze geloof ik ook laten zitten, één bout verwijderen en de andere wat lossen. Dan kun je ze ver genoeg draaien om de schijf te verwijderen.
Althans dat stond hier op het forum en in een Engels boek wat ik heb. Dus dat gaan we maar proberen.
Wat ik altijd doe is 1 bout ietsje los en de andere helemaal los en eruit. Dan kantelen en de bout er weer door en een moer erop en vast. Daarna de andere bout eruit en dan voorzichtig (om de remleiding niet te beschadigen) omhoog.
Bij deze actie gaat het er dus om dat de beide remklauwhelften niet ten opzichte van elkaar verschuiven.
Van tevoren dus even een passende moer regelen (ik weet ff niet meer de maat).
Geplaatst: di 20 feb, 2018 17:05
door Nic
Metrisch 10 of 12 normale spoed
Geplaatst: di 20 feb, 2018 22:21
door AZL57
Over de moeren hoef je niet moeilijk te doen dat zijn dezelfde als die waarmee de motor en de bak aan elkaar zitten. Dus daar even 2 "lenen"
Geplaatst: wo 21 feb, 2018 09:22
door j b
Gewoon een lijmklem erop en de helften blijven ook tegen elkaar