Pagina 1 van 1
Aansluiting Dynamo, Paris Rhone
Geplaatst: zo 18 feb, 2018 10:14
door akunnen
Ik heb problemen met laden van de accu. Ik heb de spanningsregelaar en koolborstels in de dynamo al vervangen.
Als de motor net draait laad de accu op, maar na een paar kilometer zakt de laadspanning weg.
Nu heb ik twee draden aan de dynamo. De plus naar de plus van de accu, en een dunne draad naar de spanningsregelaar (op de EXC aansluiting).
Maar ik mis de massa aansluiting volgens mij, klop dat?
[/img]
Geplaatst: zo 18 feb, 2018 10:37
door Edce
Is het niet zo dat de regelaar zelf aan de massa hangt (of moet hangen) ?
Geplaatst: zo 18 feb, 2018 11:20
door Sjaak S.
Je dynamo is al met de massa verbonden door de bevestiging aan het spruitstuk.
Geplaatst: zo 18 feb, 2018 11:27
door RobM
en die overgang is vaak vies en daardoor kan je een slechte verbinding hebben.
Je kan de dynamo er af halen en de pasvlakken met een roterende staalborstels blinkend poetsen. Maar ik denk dat je daarmee niet dit probleem oplost. Als ie het eerst goed doet en later niet meer lijkt het een warmte probleem en is in mijn ogen de spanningsmeter verdacht. Maar die heb je al vervangen.
je zou eens de boel warm kunnen rijden en dan meten?
meet dan:
de spanning op de accu bij stationair draaiende motor
zelfde bij iets verhoogd toerental
verhoogd toerental en dan koplampen aan?
Een 74-er zie ik. heb je zo'n ingebouwde dynamo of al een externe?
Gr Rob
Geplaatst: zo 18 feb, 2018 22:05
door akunnen
Ik heb een externe dynamo, een Paris Rhone.
De spanningsregelaar heb ik al vervangen idd.
Op zich kan ik mij voorstellen dat door het opwarmen het contact met het spruitstuk minder wordt, waardoor het stroom-circuit niet meer gesloten is.
Overigens: Er zitten twee koolborstels in de dynamo, waarvan 1 gekoppeld is aan het 'Exc' contact en de ander aan het massa- contact waar nu dus geen kabel aan zit. En verder zit dat massa-contact (en dus die koolborstel) nergens aan gekoppeld, ook niet aan de kast/chassis van de dynamo.
Geplaatst: zo 18 feb, 2018 22:07
door akunnen
Ik zal meten bij een warme draaiende motor, dat heb ik nog niet gedaan.
Kan het geen kwaad om een kabel aan het massa contact en het chassis (de massa dus) te maken?
Geplaatst: zo 18 feb, 2018 22:19
door RobM
Als de overgang tussen dynamo en motorblok vuil is krijg je normaal gesproken een te hoge laadspanning. Niet een wegzakkende.
akunnen schreef:
Kan het geen kwaad om een kabel aan het massa contact en het chassis (de massa dus) te maken?
Ik heb er geen plaatje van in mijn hoofd., dus die vraag kan ik niet beantwoorden. Als je niet precies weet wat je doet dan zou ik daar erg mee oppassen. Ik zou dat voor me moeten zien om advies te kunnen geven.
Zou wel bijzonder zijn als de 2e koolborstel nergens aan vast zit.
Zo is het bedacht:
er moet er dus wel één aan de massa zitten.
Geplaatst: zo 18 feb, 2018 22:43
door akunnen
Dank voor je antwoord.
Toen ik de laadspanning gemeten heb (op de accuklemmen), vond ik deze ook wel aan de hoge kant, boven de 15 Volt en ook er wisselend. Niet netjes constant.
Er staat op de dynamo ook een 'M' bij dat contactpunt.
Kan ik je wat foto's mailen van de dynamo, de koolborstels en hoe e.a.a. aangesloten is?
Geplaatst: ma 19 feb, 2018 19:39
door RobM
wat je beschrijft zou een los kontakt of een draadbreuk kunnen zijn.
draadbreuk kan je testen door een draad aan één kant los te nemen, ohm meter over de draad en dan even rommelen met de draadboom.
En de dynamo kan je zo testen:
pluspool van de accu los
beide draden van de dynamo los
ohm meter aansluiten; min aan de min van de accu, plus aan de plus van de dynamo. nu moet je ca 0 ohm meten. beetje rommelen aan de pully van de dynamo: weerstand mag niet schommelen.
je hebt pb met m'n mailadres.
Gr Rob
Geplaatst: ma 19 feb, 2018 22:45
door akunnen
Rob, bedankt. Ik ga even wat testrn en meten.
Geplaatst: di 20 feb, 2018 13:15
door SPOTeend
RobM schreef:
Een 74-er zie ik. heb je zo'n ingebouwde dynamo of al een externe?
Gr Rob
De ingebouwde dynamo is van vóór 1968 volgens mij.
Geplaatst: di 20 feb, 2018 14:21
door André Post
De 18PK was de laatste.
Begin 1970.