Pagina 1 van 1

hoogte spanning bekrachtiging dynamo

Geplaatst: za 17 mar, 2018 17:35
door pimvanderheijden
Collega Citrofielen,

D6 laadt niet goed bij; spanning blijft 12,6 volt op de polen van de accu.

Draden lijken goed te zijn (doorgemeten)

+ op spanningsregelaar is 12,6 volt als contact aan staat

op de exc van spanningsregelaar en op koolborstel aansluiting op dynamo staat 1.09 volt als de motor stil staat maar ook als hij loopt

Ik heb ook al een andere spanningsregelaar geprobeerd; hetzelfde resultaat.

Iemand enig idee wat de hoogte van de spanning op de exc van de spanningsregelaar hoort te zijn (bekrachtiging van het dynamo anker)?

Dynamo: Ducellier 7542B
spanningsregelaar: Ducellier 8347C

Geplaatst: zo 18 mar, 2018 08:51
door André Post
De exc spanning zal toch wel naar de 12 V gaan als het goed is bij stilstaande motor en kontakt aan.
Die 1.09V betekent geen bekrachtiging.
Krijgt de regelaar wel 12V van het kontakt?

Geplaatst: zo 18 mar, 2018 09:54
door pimvanderheijden
Andre, dank voor de reactie.

Ja, er staat 12 Volt op de + van de regelaar

Dus toch regelaar kapot?

Re: hoogte spanning bekrachtiging dynamo

Geplaatst: zo 18 mar, 2018 14:22
door RobM
pimvanderheijden schreef:,

1. D6 laadt niet goed bij; spanning blijft 12,6 volt op de polen van de accu.

2. Draden lijken goed te zijn (doorgemeten)

3. + op spanningsregelaar is 12,6 volt als contact aan staat

4. op de exc van spanningsregelaar en op koolborstel aansluiting op dynamo staat 1.09 volt als de motor stil staat maar ook als hij loopt

5. Ik heb ook al een andere spanningsregelaar geprobeerd; hetzelfde resultaat.

6. Iemand enig idee wat de hoogte van de spanning op de exc van de spanningsregelaar hoort te zijn (bekrachtiging van het dynamo anker)?

7. spanningsregelaar: Ducellier 8347C
1. is te laag
2. ook de massadraad van de spanningsregelaar naar de min van de accu gemeten?
3.is goed
4 dat lijkt mij een hele vreemde waarde. Al is het niet een spannigns- maar een stroomsturing
5 heb je oude of nieuwe elektronische?
6 nee, maar als het warmer wordt wil ik dat wel even voor je opmeten
7 dat is een oud model. Kan je aan een elektronische komen?

Gr Rob

Geplaatst: zo 18 mar, 2018 15:44
door André Post
pimvanderheijden schreef:Andre, dank voor de reactie.

Ja, er staat 12 Volt op de + van de regelaar

Dus toch regelaar kapot?
Of het stukje draad naar de dynamo.

Re: hoogte spanning bekrachtiging dynamo

Geplaatst: zo 18 mar, 2018 19:20
door pimvanderheijden
RobM schreef:
pimvanderheijden schreef:,

1. D6 laadt niet goed bij; spanning blijft 12,6 volt op de polen van de accu.

2. Draden lijken goed te zijn (doorgemeten)

3. + op spanningsregelaar is 12,6 volt als contact aan staat

4. op de exc van spanningsregelaar en op koolborstel aansluiting op dynamo staat 1.09 volt als de motor stil staat maar ook als hij loopt

5. Ik heb ook al een andere spanningsregelaar geprobeerd; hetzelfde resultaat.

6. Iemand enig idee wat de hoogte van de spanning op de exc van de spanningsregelaar hoort te zijn (bekrachtiging van het dynamo anker)?

7. spanningsregelaar: Ducellier 8347C
1. is te laag
2. ook de massadraad van de spanningsregelaar naar de min van de accu gemeten?
3.is goed
4 dat lijkt mij een hele vreemde waarde. Al is het niet een spannigns- maar een stroomsturing
5 heb je oude of nieuwe elektronische?
6 nee, maar als het warmer wordt wil ik dat wel even voor je opmeten
7 dat is een oud model. Kan je aan een elektronische komen?

Gr Rob
Rob,

Dank voor je reactie

Massa op spanningsregelaar is OK; geen weerstand tussen min op accu en massa op spanningsregelaar

Ik heb vooral oude, mechanische regelaars. Ik heb ook wel een 2tal electronische maar heb geen idee welk contact D+ en Df is. Ik heb een dyane en de spanningsregelaars zijn hierbij aangesloten met schroefjes een geen aansluitblokje

Ik ga ook eens een testkabeltje maken om vanaf contactslot spanningsregelaar en ontsteking aan te sluiten zonder gebruik te maken van de kabelboom. Misschien zit er wel ergens een slecht contact, sluiting of kabelbreuk in de 50 jaar oude kabelboom

Groet,

Pim

Geplaatst: zo 18 mar, 2018 21:46
door RobM
zo zit het bij de eend:

Afbeelding

grote vraag: is de nummering gezien vanaf de draad-zijde of vanaf de regelaar.

morgen even voor je kijken.

in het hele laadsysteem zijn de koolborstels van je dynamo ook wel verdacht. Die kan je er met 1 schroefje achterop de dynamo zo uithalen. kan nooit kwaad om even te kijken.

Gr Rob

Geplaatst: zo 18 mar, 2018 22:10
door AZL57
Had de dyane d6 ook al een wisselstroom dynamo of was dat nog een gelijkstroomversie?

Geplaatst: zo 18 mar, 2018 22:28
door pimvanderheijden
Koolborstels zien er goed uit; ik heb ze ook schoon en vetvrij gemaakt.
Sleepringen zijn niet beschadigd en ook die heb ik licht opgeschuurd met scottbride en vetvrij gemaakt.
Weerstand tussen beide sleepringen is 7 ohm zoals het moet zijn

En ja, D6 had een 12volt wisselstroom dynamo
een ducellier 7542; dezelfde als een 7532 maar met een ander huis anders past hij niet op het spruitstuk

Geplaatst: di 20 mar, 2018 21:25
door RobM
Nummering gezien vanaf de regelaar zijde. Dus als je op de stekker kijkt.
Nu kan je ook de nieuwe er eens aan hangen.

Gr Rob

Geplaatst: do 22 mar, 2018 10:41
door RobM
nog even in verdiept:

https://www.mvwautotechniek.nl/Motor/Dynamo/dynamo.htm

je kan met een multimeter deze spanning niet meten. En staat 12 V gedurende een bepaalde tijd, in een blokpatroon. Daar heb je een oscilloscoop voor nodig.

Heel grof gezegd: Je moet iets meten tussen de 0 en 12 V, en als je bv de verlichting van je eend inschakelt dan moet deze spanning omhoog gaan. maar over waardes kan je niets zeggen. Dat is, technisch gesproken, afhankelijk van de sample frequentie van je multimeter.

Gr Rob