Pagina 1 van 1
Koppeling centrifugaal
Geplaatst: za 14 apr, 2018 14:05
door j b
Ik ben met een motor en bak wissel bezig van een 12 pk. De configuratie die ik er nu in hang is in zijn geheel uit een andere auto gekomen die daarvoor er gewoon mee reed (3jaar stil gelegen)
Nu probeer ik de koppeling af te stellen maar het lukt me niet. Als ik hem maximaal strak afstel kom iet niet van zijn plaats maar tijdens het schakelen (vanuit vrij) kraakt het gruwelijk. Op zo’n manier dat ik hem er alleen maar ik kan dammer. Achteruit is daarbij helemaal niet te doen en voorruit een beetje.
Wat heb ik aan de hand?
Geplaatst: za 14 apr, 2018 22:03
door Bull Frog Bleu
Staat hij niet te snel afgesteld stationair? Neen aan dat he wel ontkoppeld.
De oude 12pk conversie niet oke? Of enkel gekocht voor de koppeling. Heb ik nog wel delen van liggen.
Geplaatst: za 14 apr, 2018 22:35
door AZL57
Ik had iets dergelijks bij mijn 12pk. De metalen ring waar de koolring van koppeling op drukt was aan de onderkant versleten. De drukvingers hadden zich in dit metaal gevreten en daardoor kon de koppeling niet ver genoeg worden ingetrapt. Maar de koolring zelf zou natuurlijk ook kaduuk kunnen zijn.
Heb je de juiste vulringen tussen motor en bak. Bij mij bleek later dat er een centrifuge koppelings ring van een ami in zat. Die is een paar mm breder en sleepte de drukgroep soms mee. Vier extra schijven van 2a3 mm dikte losten dat probleem op.
Geplaatst: zo 15 apr, 2018 12:39
door j b
Te hoog in toeren zou toch niet uit hoeven maken? Daar heb ik toch d3 koppeling voor.
Als ik goed kan schakelen wil ik hem wel netjes stationair gaan afstellen bij warm gereden motor
Ik had wat zitten lezen naar de werking van de centrifugaal en had de koolring ook al als mogelijke dader bedacht. Moet alleen de motor er weer uithalen ervoor. Beetje jammer
De bak en motor komen samen uit een andere auto. De vullingen zouden in orde moeten zijn lijkt me
De motor die er in zat had zeer weinig compressie en ik had die andere nog liggen. Ff over zetten leek me dus wel makkelijk
Geplaatst: zo 15 apr, 2018 14:36
door AZL57
Misschien kun je wat zien met een lampje langs de koppelings hefboom? Kijk ook of je koolring goed gecentreerd is.
Geplaatst: zo 15 apr, 2018 19:36
door Bull Frog Bleu
Bij mij was het destijds de afstelling. Hij liep te snel waardoor hij al aangreep met kraken tot gevolg. Eenmaal juist afgesteld kon ik schakelen in alle versnellingen.
Geplaatst: di 17 apr, 2018 14:00
door j b
Ga deze 2 opties nog proberen. Klinkt beter als weer vanalles loshalen
Wordt vervolgd
Geplaatst: di 17 apr, 2018 16:25
door j b
Ik heb net gekeken. Laag stationair gaf nog steeds geen verschil.
Ik zie verdecook niets vreemds dan dat het redelijk vettig is. Het blok lekt nog flink langs olieplug en kleppen deksel.
Ik merk wel dat als ik de koppeling in trap de motor langzamer gaat lopen (alsof ie harder moet werken).
Han het zijn dat die vettige bende wat tegen elkaar aan houd waardoor IEA al gelijk meedraaide?
Ook hoor ik een flinke tik in de buurt van de centrifugaal. Geen idee of dit voorheen ook was. Zo vaak lig ik niet onder de kap met draaiende motor
Geplaatst: zo 29 apr, 2018 12:56
door j b
De bouten waar het vliegwiel mee vast zit zaten niet ver genoeg aangedraaid 😚
Probleem is dus gelukkig opgelost 😀