Pagina 1 van 2
Remvloeistof vervangen (2cv6 met schijfremmen)
Geplaatst: wo 25 apr, 2018 20:52
door Dirk85
Gisteravond de 2CV eens een onderhoudsbeurt gegeven. Olie vervangen, filtertje vernieuwd. En nieuwe remvloeistof. Dat was voor mij de eerste keer bij de 2CV. Was dus ook hoognodig!
Afijn. Achterremmen, geen probleem. Daar kun je natuurlijk ook makkelijk bij.
Op naar de voorremmen. Daar snapte ik 't even niet meer. Bestuurderszijde zit bovenop de klauw een ontluchtingsnippel. Dat ging prima. Maar bijrijderszijde zit op die zelfde plek een remleidingaansluiting. Ik kon daar zo snel geen ontluchtingsnippel vinden? Nu heb ik 't zijscherm er niet afgehad.
Volgende week moet ik nog de kleppen stellen en de versnellingsbakolie verwisselen. Dus dan moeten de schermen er wel vanaf. Maar misschien kan iemand mij vertellen waar die nippel ergens verstopt zit?
Re: Remvloeistof vervangen (2cv6 met schijfremmen)
Geplaatst: wo 25 apr, 2018 21:29
door bebe
Dirk85 schreef:Gisteravond de 2CV eens een onderhoudsbeurt gegeven. Olie vervangen, filtertje vernieuwd. En nieuwe remvloeistof. Dat was voor mij de eerste keer bij de 2CV. Was dus ook hoognodig!
Afijn. Achterremmen, geen probleem. Daar kun je natuurlijk ook makkelijk bij.
Op naar de voorremmen. Daar snapte ik 't even niet meer. Bestuurderszijde zit bovenop de klauw een ontluchtingsnippel. Dat ging prima. Maar bijrijderszijde zit op die zelfde plek een remleidingaansluiting. Ik kon daar zo snel geen ontluchtingsnippel vinden? Nu heb ik 't zijscherm er niet afgehad.
Volgende week moet ik nog de kleppen stellen en de versnellingsbakolie verwisselen. Dus dan moeten de schermen er wel vanaf. Maar misschien kan iemand mij vertellen waar die nippel ergens verstopt zit?
Die zit er niet, is er inderdaad maar eentje op de klauw aan bestuurderszijde.
Geplaatst: wo 25 apr, 2018 22:25
door LPGo
simpel...Wat er niet opzit hoef je ook niet te ontluchten.. Welkom in de wondere wereld die Citroen heet..
Geplaatst: wo 25 apr, 2018 22:36
door Dirk85
LPGo schreef:simpel...Wat er niet opzit hoef je ook niet te ontluchten.. Welkom in de wondere wereld die Citroen heet..
Top! Rij er toch al een zestal jaar in. Drie jaar geleden grote beurt láten doen. Nu ik zelf aan het prutsen ben verbaas ik me nog steeds en nu dus weer. Bedankt!
Geplaatst: do 26 apr, 2018 08:25
door gillis
Wel LHM gebruikt en geen "gewone" remvloeistof....
Geplaatst: do 26 apr, 2018 11:06
door Dirk85
gillis schreef:Wel LHM gebruikt en geen "gewone" remvloeistof....
Volgens de papieren zat er nu ook al 'gewone' remvloeistof in? Ik zal het even checken. Anders gooi ik 'm er morgen nog uit.
Geplaatst: do 26 apr, 2018 11:10
door Dirk85
Hmm.. vrees dat ik 't verkeerd gedaan heb. Dat wordt dezelfde oefening morgen nog maar een keer doen.
Geplaatst: do 26 apr, 2018 12:41
door Thijs
Hmm, ik vrees dat het nu ietsje meer werk gaat worden...
De LHM rubbers kunnen niet tegen dat chemische DOT-geweld...
Geplaatst: do 26 apr, 2018 12:46
door Dirk85
Gelukkig heb ik er nog niet mee gereden en zit er nu nog geen 40 uur in. Pomp ze vanavond door met de LHM. Gewoon even wat overvloedig en er een litertje doorheen blazen. Dan zal het wel goedkomen. En anders heb ik pech. Mijn eigen stomme fout. Verkeerd gelezen.
Geplaatst: do 26 apr, 2018 17:53
door André Post
Thijs schreef:Hmm, ik vrees dat het nu ietsje meer werk gaat worden...
De LHM rubbers kunnen niet tegen dat chemische DOT-geweld...
Dat valt wel mee, het is de kombinatie die problemen geeft.
Ik heb vele jaren gereden met een hybride systeem, LHM cilinders en DOT4 als remvloeistof vanwege oude remleiding/slangen.
Uitgaand van een schoon systeem gaat dat goed.
LHM rubbers getest door ze een paar weken in de DOT4 te laten liggen.
Andersom gaat zeker fout.
Geplaatst: do 26 apr, 2018 22:06
door gillis
Maar als je een groen systeem hebt....zou ik zeker LHM er in doen.
Geplaatst: do 26 apr, 2018 22:27
door Dirk85
Inmiddels zit er lhm in. Bijna een liter doorheen gepompt. Ombeurten door de drie nippels. Verser dan dit wordt het niet, Haha.
Geplaatst: do 26 apr, 2018 23:17
door Thijs
Dan komt het vast goed...
Geplaatst: vr 27 apr, 2018 06:16
door LPGo
Dirk85 schreef:Inmiddels zit er lhm in. Bijna een liter doorheen gepompt. Ombeurten door de drie nippels. Verser dan dit wordt het niet, Haha.
Haha ook dit is niet goed....... altijd als eerste de nippel ontluchten die het verste van de HRC ( Hoofdremcilinder) verwijderd is en als laatse die er het kortste bij zit. Dus: eerst rechts achter ontluchten; daarna linksachter en als laatste de nippel bij de voorrem...
Na de eerste ritjes nog eens doen, je zult zien dat er altijd nog belletjes uitkomen..
Geplaatst: vr 27 apr, 2018 19:32
door David
Tip: neem een ruitensproeier slangetje. In ieder geval iets wat goed op de ontluchtingsnippel past, draai er aan de andere kant een fiets ventiel in.
En pompen maar.
Geen hulp van anderen nodig. Werkt super!!