Pagina 1 van 2

Zekering stuk

Geplaatst: di 15 mei, 2018 22:45
door Nirvana01
Wanneer ik een vijftal kilometer gereden heb gaat de zekering die de knipperlichten, de benzinemeter en de laadstroommeter bediend stuk. Ik heb alle electriciteitdleidingen nagelopenen zie geen visuele problemen. Wanneer ik een nieuwe zekering steek, is de derde zekering met gele draad, ben ik terug goed voor enkele kilometers. In het begin werkt alles maar na een paar kilometer gaar de zekering terug stuk. Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Dus de zekering gaat spontaan stuk. Zou dit de bobine kunnen zijn of wat nog ?

Geplaatst: wo 16 mei, 2018 12:57
door Thijs
Als die zekering doorbrandt weet je dus precies wat er allemaal op zit.
Als je dan een deel afkoppelt dan zou je er achter moeten komen waar het (ongeveer) zit.

Doormeten per deel is ook een mogelijkheid.

Geplaatst: wo 16 mei, 2018 14:17
door Citroen_95
Mijn eerste gedachte gaat richting de dynamo/ spanningsregelaar.

Geplaatst: wo 16 mei, 2018 20:58
door AZL57
Als de spanning te hoog wordt zouden er ook lampjes gaan sneuvelen. Ik geloof niet dat dat de oorzaak is, zekeringen sneuvelen door kortsluiting tenzij er een te kleine zekering in zit dan kan dat ook gebeuren.

Geplaatst: wo 16 mei, 2018 21:42
door RobM
bobine is het zeker niet; de ontsteking zit niet achter een zekering.

De hoeveelste zekering het is geeft niet zo veel informatie; dat wil per eend nogal eens verschillen.

kan je vertellen wat er nog wel werkt en wat niet?
de constante plus is: binnenverlichting, remlicht, verlichting
de geschakelde plus: ruitenwissers, richtingaanwijzers, benzinemeter.

En heb je een voltmeter? die kan helpen het probleem te vinden.

Als je antwoord geeft kunnen we verder zoeken

Gr Rob

Geplaatst: do 17 mei, 2018 08:42
door Nirvana01
Probleem is opgelost. het stationair toerental was veel te hoog, ik had dit vorige week verhoogd omdat hij steeds stilviel. nu ik het toerental terug verminderd heb is het probleem opgelost. ik denk dat er dus teveel spanning was. de zekeringen hebben alle vier 25 amp.

Geplaatst: do 17 mei, 2018 11:17
door 2cvvier
Toch is er iets niet in orde. Ik denk dat je ergens een contact hebt dat kortsluiting maakt. Een hoog stationair toerental heeft feitelijk geen relatie met de spanning die de dynamo (via de spanningsregelaar) afgeeft. Bovendien zit er nog een accu tussen de dynamo en de verbruikers. Zekeringen gaan stuk door overbelasting of door kortsluiting. Dus één van de gezekerde verbruikers verbruikt hetzij door kortsluiting of door een andere oorzaak meer dan normaal is óf de zekering heeft een te laag amperage.

Geplaatst: do 17 mei, 2018 19:26
door blanc/rouge2cv
inderdaad het toerental kan er helemaal niet mee te maken hebben ander gaat je zekering iedere keer kapot als je gas geeft .
ik denk dat door het lagere toerental er nu iets is wat minder ligt te schudden en daardoor geen kortsluiting maakt , even door zoeken dus

Geplaatst: za 19 mei, 2018 10:14
door Kulio
Intermitterende fouten zijn het moeilijkst op te sporen. Het komt nagenoeg zeker - lijkt me - door ergens een kortsluiting die af en toe optreedt.

Geplaatst: za 19 mei, 2018 11:47
door RobM
toch ken ik 2 eenden waar precies dezelfde fout in zit.
helaas nog niet de gelegenheid gehad om eens rustig aan te gaan meten.

Gr Rob

Geplaatst: di 19 jun, 2018 23:08
door Nirvana01
probleem is er terug. ik heb alle leidingen nagelopen en heb niets abnormaal gevonden. wat wel opvalt is dat ik wanneer ik de auto stationair laat draaien de zekering niet kapot gaat doch zodra ik met de 2pk begin te rijden gaat de zekering kapot. zou de bobine de oorzaak kunnen zijn? de lampen van de koplampen of knipperlichten springen niet stuk daar deze niet aangestoken zijn. dus tijdens het rijden activeer ik niets van lichten, knipperlichten of ruitenwisser of dergelijke. graag ideeen.

Geplaatst: di 19 jun, 2018 23:33
door deusjevo
Kan niets anders verzinnen dan de spanningsregelaar

Geplaatst: wo 20 jun, 2018 14:07
door Nirvana01
De spanningsregelaar is dat de bobine of is dat nog iets anders?
Zo ja, waar zit dan de spanningsregelaar?

Geplaatst: wo 20 jun, 2018 14:19
door gillis
Nirvana01 schreef:probleem is er terug. ik heb alle leidingen nagelopen en heb niets abnormaal gevonden. wat wel opvalt is dat ik wanneer ik de auto stationair laat draaien de zekering niet kapot gaat doch zodra ik met de 2pk begin te rijden gaat de zekering kapot. zou de bobine de oorzaak kunnen zijn? de lampen van de koplampen of knipperlichten springen niet stuk daar deze niet aangestoken zijn. dus tijdens het rijden activeer ik niets van lichten, knipperlichten of ruitenwisser of dergelijke. graag ideeen.
Maar remmen doe je (neem ik aan) wel.... Gebeurt het rond de tijd van remmen?

Zo maar een gedachte

Geplaatst: wo 20 jun, 2018 15:17
door Nirvana01
het valt voor tijdens het rijen en niet bij het remmen.