Cilinder en zuigers vernieuwen met foto's
Geplaatst: do 24 mei, 2018 22:50
Voor mijn viertje kocht ik een "gereviseerde"AYA2 (435cc). Mijn vorige motor was tot op het krukaslager versleten en ik wil de 2cv4 van '73 graag origineel houden.
Helaas bleek de gereviseerde motor na inbouw last te hebben van compressieverlies en olieverbruik. Reden om de koppen te trekken en de cilinders en zuigers incl zuigerveren te vervangen door nieuwe.
Via marktplaats een nieuw setje origineel Citroën (Perfect Circle) gescoord.
Omdat ik niet veel fotoverslagen ben tegengekomen zal ik hieronder laten zien hoe ik te werk ben gegaan.
Eerst de spatborden verwijderen.
Dan de massa los maken
Luchtfilter losmaken
Dan ziet het er zo uit
Hoofd bedieningskabel kachelklep losmaken
Benzineslang los
Beschermkapje V-snaar los
Koelfan losmaken met pijpsleutel 14 en rondom de pijpsleutel licht aantikken met de hamer om hem los te krijgen
Chokekabel en gasstang losmaken van de carburateur
Kachelpotten losmaken van de uitlaatleiding en spruitstuk
Dynamo los
Gewei losmaken (2 boutjes en 2 moertjes per kant)
Deze inlaatpakking ziet er vettig uit
Bougies uit de kop halen
Koeltunnel losmaken. Die zit vast met kruiskopschroefjes en onderaan de cilinderkop met 2 boutjes
Dat begint er op te lijken
De kleppendeksel er af (ik zet een afgezaagd onderstukje van een colafles er onder om de olie die er uit loopt op te vangen), de drie kopbouten om en om los zetten (om de spanning te verdelen) alvorens ze alle drie helemaal te verwijderen.
De kop is los (en nat van smeerolie)
Het is handig om de klepstoterstangen te merken, zodat je ze terugzet waar ze zaten als je de motor weer op gaat bouwen.
De cilinder kan er nu makkelijk afgetrokken worden
De zuigers zijn nu vrij en kunnen verwijderd worden door de borgveertjes voor de zuigerpen weg te halen en de zuigerpen er uit te duwen. Bij deze motor ging dat redelijk makkelijk m.b.v. een rondhoutje dat net genoeg doorsnee had om de tegen de zuigerpen te drukken. Maar het zou best kunnen dat het op andere motoren moeilijker gaat.
De nieuwe set klaar om te monteren
De zuigerveren zijn gemerkt met hele kleine tekentjes. Die moeten naar boven toe om de zuiger gelegd worden.
Je moet een paar keer kijken om de merktekentjes te ontdekken
De zuigerveren worden met de zuigerverentang om de zuiger gelegd. Met de merktekentjes naar boven. Ze moeten ieder onder een hoek van 120 graden ten opzichte van elkaar gelegd worden. Als je het met een klok vergelijkt: de eerste op 12 uur, de tweede op 4 uur en de derde op 8 uur.
Bovenop de zuiger staan letters, cijfers en een pijltje. AV = avant (denk ik), 8,5 is de compressieverhouding (1:8,5). De pijl moet bij de montage naar voren wijzen. Dat betekent dus, dat bij één van de zuigers de letters na montage op z'n kop staan. De pijl is leidend!
De cilinderwand in-olieën met smeerolie voordat de zuiger er in gaat
Ook smeerolie doen tussen de zuigerveren en op de zuiger
Met de zuigerverenklem de zuiger in de cilinder helpen. Je kan dat ook met de hand doen door te wroeten en ondertussen te duwen, maar dat kan je makkelijk een zuigerveer kosten. In ieder geval worden je vingers er niet blij van.
De zuiger zodanig door de cilinder naar beneden duwen, dat de zuigerpen-opening nét onder de cilinder uitsteekt. Vervolgens aan één kant alvast een borgveertje in de zuigerpen-opening monteren met een tangetje. Daarna de zuigerpen vanaf de andere kant er in drukken en de andere borgveer monteren.
Morgen ga ik de cilinderkoppen ophalen. Die zijn gereviseerd door een vakman.
Helaas bleek de gereviseerde motor na inbouw last te hebben van compressieverlies en olieverbruik. Reden om de koppen te trekken en de cilinders en zuigers incl zuigerveren te vervangen door nieuwe.
Via marktplaats een nieuw setje origineel Citroën (Perfect Circle) gescoord.
Omdat ik niet veel fotoverslagen ben tegengekomen zal ik hieronder laten zien hoe ik te werk ben gegaan.
Eerst de spatborden verwijderen.
Dan de massa los maken
Luchtfilter losmaken
Dan ziet het er zo uit
Hoofd bedieningskabel kachelklep losmaken
Benzineslang los
Beschermkapje V-snaar los
Koelfan losmaken met pijpsleutel 14 en rondom de pijpsleutel licht aantikken met de hamer om hem los te krijgen
Chokekabel en gasstang losmaken van de carburateur
Kachelpotten losmaken van de uitlaatleiding en spruitstuk
Dynamo los
Gewei losmaken (2 boutjes en 2 moertjes per kant)
Deze inlaatpakking ziet er vettig uit
Bougies uit de kop halen
Koeltunnel losmaken. Die zit vast met kruiskopschroefjes en onderaan de cilinderkop met 2 boutjes
Dat begint er op te lijken
De kleppendeksel er af (ik zet een afgezaagd onderstukje van een colafles er onder om de olie die er uit loopt op te vangen), de drie kopbouten om en om los zetten (om de spanning te verdelen) alvorens ze alle drie helemaal te verwijderen.
De kop is los (en nat van smeerolie)
Het is handig om de klepstoterstangen te merken, zodat je ze terugzet waar ze zaten als je de motor weer op gaat bouwen.
De cilinder kan er nu makkelijk afgetrokken worden
De zuigers zijn nu vrij en kunnen verwijderd worden door de borgveertjes voor de zuigerpen weg te halen en de zuigerpen er uit te duwen. Bij deze motor ging dat redelijk makkelijk m.b.v. een rondhoutje dat net genoeg doorsnee had om de tegen de zuigerpen te drukken. Maar het zou best kunnen dat het op andere motoren moeilijker gaat.
De nieuwe set klaar om te monteren
De zuigerveren zijn gemerkt met hele kleine tekentjes. Die moeten naar boven toe om de zuiger gelegd worden.
Je moet een paar keer kijken om de merktekentjes te ontdekken
De zuigerveren worden met de zuigerverentang om de zuiger gelegd. Met de merktekentjes naar boven. Ze moeten ieder onder een hoek van 120 graden ten opzichte van elkaar gelegd worden. Als je het met een klok vergelijkt: de eerste op 12 uur, de tweede op 4 uur en de derde op 8 uur.
Bovenop de zuiger staan letters, cijfers en een pijltje. AV = avant (denk ik), 8,5 is de compressieverhouding (1:8,5). De pijl moet bij de montage naar voren wijzen. Dat betekent dus, dat bij één van de zuigers de letters na montage op z'n kop staan. De pijl is leidend!
De cilinderwand in-olieën met smeerolie voordat de zuiger er in gaat
Ook smeerolie doen tussen de zuigerveren en op de zuiger
Met de zuigerverenklem de zuiger in de cilinder helpen. Je kan dat ook met de hand doen door te wroeten en ondertussen te duwen, maar dat kan je makkelijk een zuigerveer kosten. In ieder geval worden je vingers er niet blij van.
De zuiger zodanig door de cilinder naar beneden duwen, dat de zuigerpen-opening nét onder de cilinder uitsteekt. Vervolgens aan één kant alvast een borgveertje in de zuigerpen-opening monteren met een tangetje. Daarna de zuigerpen vanaf de andere kant er in drukken en de andere borgveer monteren.
Morgen ga ik de cilinderkoppen ophalen. Die zijn gereviseerd door een vakman.