Dyane 6: bout olieleiding/ Buizen rond klepstangen

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Plaats reactie
Mauritsw
Beginner
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 20 okt, 2017 09:15
Locatie: belgie

Dyane 6: bout olieleiding/ Buizen rond klepstangen

Bericht door Mauritsw » wo 6 jun, 2018 19:19

Dag allemaal

Ik ben sinds kort weer bezig aan mijn dyane uit 78' nu heb ik reeds vele pakkingen vervangen. Maar bij 2 heb ik een probleem:

1: Bout die olieleiding aan cilinderkop bevestigd.
Toen ik deze bout(M11 denk ik) demonteerde en de pakking wou veranderen merkte ik iets vreemd op hoe gemakkelijk het ging. De draad die in de cilinderkop getapt zit is volledig af. er lag dan ook veel olie onder de wagen. Nu weet ik niet goed wat doen. Ik dacht aan een groter gat uitboren een bus inlassen en tappen of nieuwe draad tappen op M13 en een koppelstuk zoeken.

Wat raden jullie mij hier aan?

2: Toen ik de linkse cilinderkop demonteerde zag ik sporen van een vorige poging tot revisie. De buizen rond de klepstangen moeten ooit eens over de blok geschraapt hebben en deze zijn beschadigd. Na verwijderen uitstekend materiaal heb ik een sleufje erin zitten van ongeveer 0.5cm breed en 1cm lang. Het brilrubber past er dus niet helemaal over.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen zonder nieuwe koppen te moeten kopen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » wo 6 jun, 2018 19:53

De olie leiding bevestiging aan de kop is normaal M7.
Draad te herstellen met een helicoil setje.
De stoterstang buizen zijn los te koop.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Mauritsw
Beginner
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 20 okt, 2017 09:15
Locatie: belgie

Bericht door Mauritsw » wo 6 jun, 2018 23:41

Echt? dan bekijk ik dit meteen! al 1 lek opgelost.

de helicoil kit net opgezocht had geen idee wat het was en dat moet inderdaad lukken!
dus alles opgelost! zeker bedankt :)
Laatst gewijzigd door Mauritsw op wo 6 jun, 2018 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 500
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » wo 6 jun, 2018 23:44

je weet dat dit een holle bout is? Is de aanvoorleiding voor de olie van de kop.
Als de kop is afgebroken krijg je de oude resten er meestal wel uit.
Als draad verknoeit is. Dan denk ik inderdaad helicol ofzo. Maar geen ervaring mee.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Mauritsw
Beginner
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 20 okt, 2017 09:15
Locatie: belgie

Bericht door Mauritsw » do 7 jun, 2018 00:02

ja weet ik vandaar de olievlek :) maar een helicoil lijkt mij inderdaad de beste keuze hier!

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » do 7 jun, 2018 07:15

Er is een Belgische 2cv onderdelenleverancier die due stoterstangbuisjes verkoopt en eventueel ook plaatst voor je.

Mauritsw
Beginner
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 20 okt, 2017 09:15
Locatie: belgie

Bericht door Mauritsw » do 7 jun, 2018 07:53

enig idee waar die is?

Plaats reactie