Pagina 1 van 1

Gasklep bijft hangen bij hete motor

Geplaatst: ma 25 jun, 2018 15:54
door Frans Tollenaar
Ik heb de laatste jaren probleem dat de gasklep blijft hangen als de motor heet is.
De klep loopt steeds zwaarder. Heb er een sterkere veer ingezet om hem terug te trekken als je het gaspedaal loslaat. Op zích wel lekker een iets zwaardere pedaaldruk, maar het is niet goed. Heb een keer op een camping in Zuid Frankrjk de hele carburateur uit elkaar moeten halen inclusief kleppen verwijderen om het asje er uit te trekken en schoon te maken. Is er een andere methode om dit asje schoon te krijgen ? Kruipolie lijkt geen oplossing. :roll:

Geplaatst: di 26 jun, 2018 16:42
door Denny
er zitten ook veren op de asjes van de carburateur. Die zijn ook wel eens stuk. Weet je zeker dat het aan de carburateur ligt? Kan ook de gaskabel zijn.

Geplaatst: di 26 jun, 2018 23:10
door Nic
laatst heb ik de moer op het asje te vast gedraaid waardoor de gas ook bleef hangen.
asje was miniscuul getorst en gebogen.

nieuw asje en het zal wel opgelost zijn!

mvg nic

Geplaatst: wo 27 jun, 2018 12:24
door wusten-fuchs
NORMAAL gesproken veertje ( s ) OP het asje gebroken ( niet AAN het asje ) veel voorkomend euvel . doe er minstens 30/40 per jaar !

Geplaatst: wo 27 jun, 2018 13:25
door Twécévé
Ik heb juist 's winters dat mn gas blijft hangen en ik cruise control heb. Smeer/olie/vet is dan stugger en de veer kan het niet aan.

Re: Gasklep bijft hangen bij hete motor

Geplaatst: wo 4 jul, 2018 08:48
door 2cvmaarten
Frans Tollenaar schreef:Ik heb de laatste jaren probleem dat de gasklep blijft hangen als de motor heet is.
De klep loopt steeds zwaarder. Heb er een sterkere veer ingezet om hem terug te trekken als je het gaspedaal loslaat. Op zích wel lekker een iets zwaardere pedaaldruk, maar het is niet goed. Heb een keer op een camping in Zuid Frankrjk de hele carburateur uit elkaar moeten halen inclusief kleppen verwijderen om het asje er uit te trekken en schoon te maken. Is er een andere methode om dit asje schoon te krijgen ? Kruipolie lijkt geen oplossing. :roll:
De kans is aanwezig dat de as getordeerd is. Dan treed dit fenomeen ook op. En de as is NIET los verkrijgbaar. Tijdens citromobile heb ik hier nog met onze kitcar bouwers over gepraat en zij lopen er ook tegenaan dat de as niet los verkrijgbaar is.

Re: Gasklep bijft hangen bij hete motor

Geplaatst: zo 7 jul, 2019 09:55
door Frans Tollenaar
Het heeft een tijdje geduurd voordat ik op alle reakties een antwoord kon geven.
Het is een geval van slijtage. Tijdens een recente 2CV bezoekdag bij Burton uitgebreid gesproken met Alex de carburateur specialist en de enige oplossing voor dit probleem is volledige revisie.
Uiteindelijk had ik nog een andere sterk vervuilde carburateur liggen die ik helemaal ultrasoon heb gereinigd ( moest er wel eerst voor veel geld een ultrasoon reiniger voor kopen -dus hoe slim kun je zijn ), maar die liep toch niet lekker alhoewel het asje wel mooi en licht draaide.
In overleg naar Burton gestuurd en voor 125 Euro kreeg ik hem optimaal retour met nieuw setje sproeiers, gevlakt en volledig nagezien met goed advies over de luchtmengelschroef weer terug. Rijdt nu uitstekend.

Re: Gasklep bijft hangen bij hete motor

Geplaatst: zo 7 jul, 2019 21:33
door dimi_v
hoe "erg" was het fenomeen? Gisteren ook voor eerst gemerkt dat gas soms beetje blijft hangen als ik koppeling had ingetrapt. Alsof choke open stond, keertje beetje gas geven en zakte weer in. Heel apart.

Re: Gasklep bijft hangen bij hete motor

Geplaatst: ma 8 jul, 2019 17:45
door Boudewijn
dimi_v schreef: zo 7 jul, 2019 21:33 hoe "erg" was het fenomeen? Gisteren ook voor eerst gemerkt dat gas soms beetje blijft hangen als ik koppeling had ingetrapt. Alsof choke open stond, keertje beetje gas geven en zakte weer in. Heel apart.
Smeer je gaskabel eens, of beter zet er een nieuwe in.

Re: Gasklep bijft hangen bij hete motor

Geplaatst: vr 30 aug, 2019 16:56
door Frans Tollenaar
Dimi,
Bij mijn eerste carburateur waar ik het probleem voor beschreef was het heel erg en niet op te lossen zonder complete restauratie en nieuwe as en ik heb uiteindelijk een andere carburateur die ik nog had schoongemaakt en door Burton laten controleren en tunen.
Ook met deze "nieuwe" af een toe een klein beetje. Heeft niets met gaskabel smering te maken want ik heb een directe gas-stang omdat ik een gaspedaal plank heb en geen hangend pedaal, die vind ik niet lekker rijden.
Mijn andere pas gekochte 2CV heeft wel een hangend pedaal maar daarvan krijg ik kramp in mijn voet en been en ik denk daar ook een omkeerinrichting te maken voor een gasplank.
Maar wat betreft het blijven hangen, als het niet te veel is kun je een deel van de trekveer een beetje opspannen mbv een tiewrap zodat hij wat korter wordt en beter trekt