Gegalvaniseerd chassis

Reparaties, modificaties en onderhoud
Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Re: Gegalvaniseerd chassis

Bericht door Twécévé » di 14 jan, 2020 15:40

Thijs schreef: di 14 jan, 2020 10:38 Ah gefeliciteerd, je hebt dat waardeloze chassis uit Argentinië.
Dan is het nog een wonder dat hij het zo lang heeft uitgehouden.
De meesten waren na een paar jaar al verrot.
Dat was absoluut geen De Graaf chassis.
Die had toen geen chassis.
In die tijd was dat ding uit Argentinië de enige optie.
Cassis was toen de productie van de origine chassis aan het opstarten en daar heb ik er ook 1 van. Daar zit nog steeds geen spatje roest op, ondanks dat de auto altijd buiten staat.

De chassis van B komen niet meer uit Argentinië.
Klopt ja. Destijds was dat de enige RDW goedgekeurde optie. Weet nog dat er toen veel discussie over was omdat er ook betere keuzen waren maar die niet RDW proof waren. Sommigen kozen daarvoor maar dat durfde ik niet aan. Of er toen al gegalvaniseerde waarde weet ik niet.
Hoor vaker dat 16 jaar nog netjes is. Maar ja, destijds getectyleerde versie gekozen en met enige regelmaat spul erin gespoten, met staalborstel langs de naden gegaan en RX 5 erop gespoten. Na paar jaar zaten op vlakke gedeelte (tussen bodemplaten) als zwarte plekken als je daar tectyl wegkrabde. Laatste jaren niet meer behandeld, gaat het gelijk hard.

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Gegalvaniseerd chassis

Bericht door Twécévé » di 14 jan, 2020 19:39

Nog een aanvulling. Club cassis levert naast de gegalvaniseerde originele ook nog een goedkopere versie:

https://www.mehariclub.com/en/1007104-- ... collapse-B

Mij lijkt de originele en dan verzinkt her mooist. En het origineelst. Heeft iemand sowieso ervaring met die chassis’?

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Re: Gegalvaniseerd chassis

Bericht door bebe » di 14 jan, 2020 21:50

Ik heb dat 'chassis adaptable' van Cassis, tien jaar geleden gekocht, weet niet of het nog hetzelfde chassis is.

Prima chassis, ziet er uit als origineel, koets en alle aanbouwdelen pasten zonder problemen.
Eendracht maakt macht.

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Re: Gegalvaniseerd chassis

Bericht door Twécévé » di 14 jan, 2020 21:56

Goed om te horen. Kende het helemaal niet. Zag het bij tussenleverancier Citroparts ook niet op de site staan.

Vraag me wel af waarom MCC zo’n chassis gaat leveren als ze de apparatuur hebben om een originele te maken. Waarin zit dan het verschil met het origineel?


Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: Gegalvaniseerd chassis

Bericht door schermer » wo 15 jan, 2020 20:23

Het enige chassis dat ik hier niet voorbij zie komen is dat van 2cvcity, Maar het chassis dat eendenspul verkoop lijkt er op de foto verdomd veel op. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het schijnt een goed chassis te zijn, goed verzinkt en alles past. Het ziet er alleen niet helemaal orgineel uit, de balken zijn een soort u-profiel.

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Re: Gegalvaniseerd chassis

Bericht door Twécévé » do 16 jan, 2020 13:58

Nog eens een nachtje over geslapen en beetje wakker gelegen. Chassiswissels is in principe de laatste want galva chassis is voor de eeuwigheid. Ik ben wel een orginaliteitsfreak. Dus een chassis van MCC is toch wel een must. Bovendien levenslange garantie. Dat leveren diverse balkenchassis' niet eens.

Heb een MCC galva chassis bekeken onder een een en dat zag er goed uit op de naden etc. Zat overal goed in het zink.

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Gegalvaniseerd chassis

Bericht door Twécévé » di 21 jan, 2020 16:27

Iemand enig idee hoe je verschil ziet tussen originele galva chassis van Club Cassis (1500 euro) en de galva versie van 800 euro van Club Cassis? Was is er zo ‘adapteble’ aan die laatste versie?

Ik snap hier weinig van namelijk:

DETAILS ABOUT THE PRODUCT
Thischassis has a very attractive price and meets the high quality that we expect from our adaptable parts. For the AZ and AZU models the brancards (side bars which support and reinforce lateral floor panels) are delivered non-assembled.
If you intend to mount the lateral floor panels which the model is after 1963, you will not need to fit the brancards, as these are pre-welded to the base of the panels.

VincentK
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 20 jul, 2018 12:21
Locatie: Enschede

Re: Gegalvaniseerd chassis

Bericht door VincentK » di 21 jan, 2020 17:55

tja, wat daar staat is dat ze een chassis verkopen dat past voor modellen van voor '63 en na '63.

De modellen voor 63 hadden steunen aan de zijkant van het chassis om de koets te ondersteunen, terwijl latere modellen die steunen aan de koets zelf hadden zitten. De steunen zijn bij dit aangegeven chassis dus optioneel en kun je zelf vastzetten.

Staat niks m.b.t. kwaliteit van galvaniseren. Ben zelf niet bekend met deze.
AK-400 1974
Ami 8 Break 1969

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Gegalvaniseerd chassis

Bericht door Thijs » di 21 jan, 2020 19:19

Ik zie ook graag een origineel lijkend chassis onder een Atype maar vond de prijs voor dat chassis van Cassis net wat te hoog.
Het chassis van B vond ik een goede tweede keus. Het is redelijk vlak en past goed.

Daar moet ik wel bij zeggen dat ik op Citromobile het verzinkte originele chassis van Cassis heb gezien en dat was echt helemaal vlak.

Je kunt je ook afvragen hoe origineel dat ding is.
Het is verzinkt, origineel niet.
Het is gemaakt bij Cassis, origineel niet.



Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Gegalvaniseerd chassis

Bericht door Twécévé » di 21 jan, 2020 19:54

Jawel. Want ze worden op de originele machines van Citroën gemaakt onder (periodiek) toezicht van Citroën met originaliteitspapieren. Volgens mij kun je zelfs bij de Citroën dealer een chassis bestellen en komttie bij Mehari Club Cassis vandaan.

Het laagje zink is natuurlijk niet origineel. Helaas. Hadden ze het destijds maar standaard gedaan bij de 2cv’s.

Het chassis is idd twee keer zo duur als bijv van Burton. Lopen wikken en wegen. Aangezien het chassis in principe voor de eeuwigheid is en club cassis levenslange garantie geeft besloten voor de originele te gaan. Ga op termijn spijt krijgen denk ik door nu 700 te besparen. Hoewel ik ook eendenboer kent die chassis van Burton standaard monteert en tevreden is over kwaliteit en pasvorm.

Na zien van dit filmpje vond ik de prijs wel gerechtvaardigd.

phpBB [video]


Galva is wel sterker. Scheelt weer.

phpBB [video]




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Twécévé op di 21 jan, 2020 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Gegalvaniseerd chassis

Bericht door Thijs » di 21 jan, 2020 20:00

Ik vind ze ook zeker niet slecht.
Als het prijsverschil geen probleem is dan moet je doen wat je zelf het beste lijkt.

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Gegalvaniseerd chassis

Bericht door Twécévé » di 28 jan, 2020 10:52

Chassis van MCC is binnen, de laatste zo zei de 2cv garage. Dat kon wel eens kloppen want nu niet meer op voorraad bij de toeleverancier zie ik op hun site.

Weet iemand wat een origineel chassis weegt en hoeveel zwaarder de gegalvaniseerde versie is? Ik kom daar niet achter: ook niet via de site van MCC met daarin de technische gegevens:
https://www.technique-mehariclub.com/bi ... lateforme/

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Re: Gegalvaniseerd chassis

Bericht door dyane_maniac » di 28 jan, 2020 11:58

Twécévé schreef: di 21 jan, 2020 19:54

Na zien van dit filmpje vond ik de prijs wel gerechtvaardigd.

phpBB [video]


Want je hebt ook de filmpjes gezien van de andere leveranciers? :wink:
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Gegalvaniseerd chassis

Bericht door Twécévé » di 28 jan, 2020 12:30

Ha nee. Dat is waar. Maar 1600 is veel geld. Maar als je dan ziet hoeveel werk er in zit verzacht dat de prijs. Ook gezien de investeringen om die machines weer gangbaar te maken. En het idee dat het originele chassis van mn eend exact over die machines is gehaald. Dat vind ik wel wat hebben.

Misschien zegt het ook wel iets dat ik van andere merken het bouwproces niet kan vinden op Youtube en zelfs niet weet waar ze gemaakt worden. ;-)

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Gegalvaniseerd chassis

Bericht door Twécévé » vr 31 jan, 2020 16:04

Rdw gebeld maar word ik niks wijzer van. Kunnen me niet vertellen waar bij een identiteitsonderzoek naar gekeken wordt. Weten ook niet wat in 2003 door betreffende station aan gegevens is vastgelegd. Krijg het advies om afspraak te maken voor ID onderzoek. Maar dat is je hoofd in de strop steken zolang je niet weet wat de criteria zijn.

Enige optie is nog om zonder afspraak langs te rijden bij betreffende station en te vragen wat ze aan gegevens hebben vastgelegd in 2003. Loop ik waarschijnlijk ook op tegen een ambtelijke muur.

Enige serieuze optie lijkt gewoon door blijven rijden en mocht ik ooit in een fuik komen dan alsnog ID onderzoek en beste van hopen en voor nu originaliteitsverklaring bij Citroen opvragen. Dan heb ik die alvast voor het geval dat.

Plaats reactie