Pagina 1 van 5

Gegalvaniseerd chassis

Geplaatst: za 30 jun, 2018 19:34
door niels_r
Ik zou in de komende maanden willen starten met de restauratie van een 2CV die ondertussen al ruim 8 jaar stil staat. Het plan bestaat erin om de 2CV onder de carport te demonteren en in de garage op een nieuw chassis op te bouwen.

Als eerste moet ik een nieuw chassis aanschaffen en mijn voorkeur gaat uit naar een gegalvaniseerde versie.

Na wat zoeken vind ik verschillende opties, maar de prijzen liggen nogal uit elkaar. Volgende 2 chassis worden aangeprezen als zijnde strak en met originele pasvorm:
- Chassis Cassis met levenslange garantie: 1350 €
- Chassis Burton A+ kwaliteit: 799 €

Als ik naar de prijs kijk lijkt me de Burton de beste deal, niet?

- Niels

Re: Gegalvaniseerd chassis

Geplaatst: za 30 jun, 2018 21:36
door LPGo
Je moet beginnen met schouwen van de auto bij de Rdw.. (tenminste als je auto nog origineel is)....

niels_r schreef:Ik zou in de komende maanden willen starten met de restauratie van een 2CV die ondertussen al ruim 8 jaar stil staat. Het plan bestaat erin om de 2CV onder de carport te demonteren en in de garage op een nieuw chassis op te bouwen.

Als eerste moet ik een nieuw chassis aanschaffen en mijn voorkeur gaat uit naar een gegalvaniseerde versie.

Na wat zoeken vind ik verschillende opties, maar de prijzen liggen nogal uit elkaar. Volgende 2 chassis worden aangeprezen als zijnde strak en met originele pasvorm:
- Chassis Cassis met levenslange garantie: 1350 €
- Chassis Burton A+ kwaliteit: 799 €

Als ik naar de prijs kijk lijkt me de Burton de beste deal, niet?

- Niels

Geplaatst: zo 1 jul, 2018 00:43
door Nic
is er ook een Herent in Nederland?
anders is het bij Leuven en heeft de rdw niet echt zin...

in dat geval zal je een wheels chassis of een van citroparts moeten aanschaffen.

misschien iemand een idee of er nog merken zijn?

Ik heb zelf een wheels chassis en ben er (vrij) content van...

mvg Nic

Geplaatst: zo 1 jul, 2018 00:44
door RodeEend
Ben zelf tot nu toe erg tevreden met het Der Franzose chassis. Heb geen ervaring met de pasvorm van de genoemde twee, maar vind het chassis van Burton er niet zo heel strak uit zien. De verzinking komt wat rommelig over. De prijs is ook beduidend lager, dus dat zou wat kunnen verklaren. De opbouw is wel beter gelijkend aan het origineel (geen kokerprofielen).

Geplaatst: zo 1 jul, 2018 01:09
door Thijs
Als je van België bent, lees je dan goed in en volg het advies van Nic. Daar zijn maar weinig merken toegestaan.

Geplaatst: zo 1 jul, 2018 07:47
door RobM
over de belgische situatie kan ik je niets vertellen.
wel heb ik bij verschillende restauraties vier verschillende chassis in handen gehad. Welke merken het zijn weet ik niet maar ik heb wel plaatjes.

deze pasvorm is goed, het is gemaakt van dikker staal en thermisch gegalvaniseerd. Kenmerkend is dat de spatflappen naast de voorwielen missen; die moet je er zelf tegenaan plakken
Afbeelding

dan deze; dat is een standaard chassis van de graaf wat electrisch gegalvaniseerd is. Bij goede bestudering blkee dat het aan de binnenkant al aan het roesten was. Blijkt een probleem bij electrische galvanisatie. gevalletje garantie
Afbeelding
Afbeelding

Dit is een standaard chassis van de graaf wat thermisch gegalvaniseerd is. Je kan ribbels diagonaal over de vloerplaat zien lopen. Bij montage van d koets bleek het chassis door de hitte heel behoorlijk krom getrokken. gevalletje garantie
Afbeelding
Bij montage bleken de meeste gaten te klein door het galvaniseren en moest ik ze uitboren.

Dit is een chassis met zo'n losse bovenplaat. Is van dik metaal gelast, niet op de originele manier.
Afbeelding
Het is dik, zwaar, kaarsrecht en alle gaten zitten precies op de goede plek. Een plezier om mee te werken.
Als ik weer een eend zou restaureren dan kocht is deze, ongeacht de prijs.

Gr Rob

Re: Gegalvaniseerd chassis

Geplaatst: zo 1 jul, 2018 08:07
door niels_r
LPGo schreef:Je moet beginnen met schouwen van de auto bij de Rdw.. (tenminste als je auto nog origineel is)....
Het betreft geen Nederlandse wagen. Ik woon in België en beschik over alle nodige papieren.

- Niels

Geplaatst: zo 1 jul, 2018 09:05
door RodeEend
RobM schreef:...Het is dik, zwaar, kaarsrecht en alle gaten zitten precies op de goede plek. Een plezier om mee te werken.
Als ik weer een eend zou restaureren dan kocht is deze, ongeacht de prijs.

Gr Rob
Ziet er bekend uit :lol:

Geplaatst: zo 1 jul, 2018 09:48
door niels_r
Nic schreef:is er ook een Herent in Nederland?
anders is het bij Leuven en heeft de rdw niet echt zin...

in dat geval zal je een wheels chassis of een van citroparts moeten aanschaffen.

misschien iemand een idee of er nog merken zijn?

Ik heb zelf een wheels chassis en ben er (vrij) content van...

mvg Nic
Bedankt voor de tip. Het ziet er inderdaad uit dat in België slechts 2 gegalvaniseerde chassis gehomologeerd zijn (jeej, lang leve de Belgische bureaucratie).

In dat geval heeft een Cassis/Citroparts chassis mijn voorkeur. Deze leunt het dichtst aan bij het origineel.

- Niels

Re: Gegalvaniseerd chassis

Geplaatst: zo 1 jul, 2018 10:26
door LPGo
niels_r schreef:
LPGo schreef:Je moet beginnen met schouwen van de auto bij de Rdw.. (tenminste als je auto nog origineel is)....
Het betreft geen Nederlandse wagen. Ik woon in België en beschik over alle nodige papieren.

- Niels
ok. Daar had ik zo gauw niet aan gedacht.. Ook bij een gegalvaniseerd chassis zou ik altijd nog de holle delen in de tectiel zetten.. en inderdaad hebben jullie minder keuze in België.. Persoonlijk vind ik een chassis welk het origineel zoveel mogelijk benaderd altijd mooier dan een koker chassis.. Dus ik wist het wel.. Succes met de ombouw... en foto's zijn hier altijd welkom..

p.s. van de Rdw heb ik de zegen gekregen om (weer) mijn eigen chassis te mogen maken, dit is gebaseerd op de opbouw van een Mehari 4x4 chassis. Dit is gechouperd en achteraf gepowdercoat..

zie hier een video-impressie: https://m.youtube.com/watch?v=hCiz1mEMdHw

Geplaatst: zo 1 jul, 2018 14:02
door Charleston 88
Van welk merk is het chassis met de losse bovenplaat?

Geplaatst: zo 1 jul, 2018 15:49
door RodeEend
Charleston 88 schreef:Van welk merk is het chassis met de losse bovenplaat?
Die op de foto lijkt wel heel erg op mijn Der Franzose.

Geplaatst: zo 1 jul, 2018 16:09
door gillis
Ik weet dat Jan en Coosje van eendenspul(.nl) alle papieren hebben om ook Belgische inslag te doen (zijn ook grensgeval, zitten net over de grens).

Mogelijk een goed adres om eens informatie op te doen (zijn erg behulpzaam)

Re: Gegalvaniseerd chassis

Geplaatst: zo 1 jul, 2018 20:20
door niels_r
LPGo schreef:Ook bij een gegalvaniseerd chassis zou ik altijd nog de holle delen in de tectiel zetten.. en inderdaad hebben jullie minder keuze in België.. Persoonlijk vind ik een chassis welk het origineel zoveel mogelijk benaderd altijd mooier dan een koker chassis.. Dus ik wist het wel.. Succes met de ombouw... en foto's zijn hier altijd welkom..
Ik had nog niet gedacht aan het toepassen van tectiel op een galva-chassis. Ik veronderstel dat de RX-producten hier wel een goeie optie zijn.
LPGo schreef: p.s. van de Rdw heb ik de zegen gekregen om (weer) mijn eigen chassis te mogen maken, dit is gebaseerd op de opbouw van een Mehari 4x4 chassis. Dit is gechouperd en achteraf gepowdercoat..

zie hier een video-impressie: https://m.youtube.com/watch?v=hCiz1mEMdHw
Ziet er knap uit! Was ik maar zo handing...

- Niels

Geplaatst: zo 1 jul, 2018 20:23
door niels_r
gillis schreef:Ik weet dat Jan en Coosje van eendenspul(.nl) alle papieren hebben om ook Belgische inslag te doen (zijn ook grensgeval, zitten net over de grens).

Mogelijk een goed adres om eens informatie op te doen (zijn erg behulpzaam)
Bedankt voor de tip! Ik zal daar zeker ook eens mijn licht opsteken.

- Niels