Kosten van reparatie

Alles in, over, rond en op de koets.
Plaats reactie
pellewaes
Beginner
Beginner

Kosten van reparatie

Bericht door pellewaes » di 14 dec, 2004 22:24

Om enig inzicht te krijgen in de kosten het repareren van een Eend, het volgende:

Ik kan zelf dus niet lassen, wil het wel leren, maar daar heb ik nu nog niets aan. Ik ben dus benieuwd wat de arbeidskosten (uren) zijn voor bijvoorbeeld:

-dorpel (links/rechts/achter/voor)
-voetenbak
-reservewielbak (hmmmzz... scrabble?? 8) )
-bodemplaat (compleet/deels)

Ik heb er zelf echt weinig idee bij, dus misschien kunnen jullie mij hierbij helpen of weet iemand een goed adres voor dit soort reparaties!!!

Christian
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Christian » di 14 dec, 2004 23:06

Hoi Pellewaes,

Ik zit even na te denken welk onderdeel van de koets je nog niet genoemd hebt. :shock:
Als je het laat doen ben je honderden euro's kwijt. Lassen is heel arbeidsintensief. Zeker als er stukken metaal op maat gemaakt en gebogen moeten worden. Als de koets er verder nog goed uit ziet is het wel de moeite waard. Maar als hij rond de vooruit, bij de motorkapscharnier en langs de achterspatborden ook al begint te roesten, zou ik een andere koets overwegen.
Als je zelf graag klust is het een ander verhaal. Ik kan je aanraden om een kleine cursus te nemen en zelf aan de slag te gaan. Begin dan op en plek waar de laspunten / naden niet al te mooi hoeven uit te zien. Als je een beetje hebt geoefend en je hebt een leuk mig/mag apparaatje tot je beschikking, zie je dat je best leuke resultaten krijgt.
Zorg wel dat overal waar je last echt ALLE roest weg is en behandel het achteraf goed tegen nieuwe roestvorming. Anders is je werk binnen de kortste tijd weer teniet gedaan.

Succes!

Christian
C'est la crème de la crème...

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » di 14 dec, 2004 23:33

Het in laten lassen (dus zonder de kosten van het plaatwerk) van een gedeelte van de voetenbak (onderste deel), 2 bodemplaten en de dorpels, kost ongeveer 700 a 800 euro.

Plaatwerk is dan ongeveer 200 a 300 euro.

Dit waren ongeveer de prijsopgaves die ik vorig jaar kreeg tijdens de restauratie van mijn koets.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Christian
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Christian » di 14 dec, 2004 23:36

Ik heb hierna het andere draadje over de eend die je wilde kopen pas gelezen. Als ik het zo zie is het zeker niet de moeite waard om hem te laten lassen. Ik zie dat langs alle naden roest zit. Dat zal alleen maar erger worden. Maar er zijn al genoeg mensen die je het hebben afgeraden.
Als je een beetje zoekt, is er voor die initiele prijs best een aardige eend te vinden in Nederland, die zonder problemen door de APK moet komen.
C'est la crème de la crème...

pellewaes
Beginner
Beginner

Bericht door pellewaes » di 14 dec, 2004 23:45

Christian schreef:Ik heb hierna het andere draadje over de eend die je wilde kopen pas gelezen. Als ik het zo zie is het zeker niet de moeite waard om hem te laten lassen. Ik zie dat langs alle naden roest zit. Dat zal alleen maar erger worden. Maar er zijn al genoeg mensen die je het hebben afgeraden.
Als je een beetje zoekt, is er voor die initiele prijs best een aardige eend te vinden in Nederland, die zonder problemen door de APK moet komen.
Dat klopt ook, maar ik was aan het vergelijken met andere auto's. Maar de prijzen zijn hoog, zie ik...

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » wo 15 dec, 2004 11:38

Is het in het speciefieke geval van de Eend van 1350 pleuro die Pellewaes in eerste instantie op het oog had niet beter om er gewoon compleet nieuwe bodemplaten en een nieuwe voetenbak in te lassen in plaats van zelf stukken plaat op maat te maken en die er in te lassen ?
Afblijven.

Gast

Bericht door Gast » do 7 jul, 2005 22:36

ik moet een linker dorpel laten lassen wat gaat dat ongeveer kosten?

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » do 7 jul, 2005 22:41

En ik zou wel willen weten wat het kost als ik ene koets compleet voorbewerkt aanbied om te lassen (dus verf er af waar dat nodig is en de oude rommel er uit), samen met een nieuwe voetenbak en 2 nieuwe bodemplaten (dus een makkelijk klusje vor de lasser: koets op een bok, bodemplaten/voetenbak er in en lassen maar).
Afblijven.

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Frank Munneke » vr 8 jul, 2005 08:42

Hee LE

dat lassen was je toch aardig gelukt? ZELF DOEN DUS!!!!

groet frank

Ramon
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Ramon » vr 8 jul, 2005 09:09

ik was kwijt: 2 bodemplaten, 2 dorpels, 2 staartstukken en eenvoetenbak samen 280 euro

laskosten hiervan waren 500 euro

lak was 180 euro

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » vr 8 jul, 2005 14:38

Frank Munneke schreef:Hee LE

groet frank
Helaas heb ik thuis alleen een elektriek lasapparaat. En al er nieuwe bodemplaten en dergelijke in komen, wil ik dat het gewoon 100% goed gaat.

Als mijn lasklusje boven de voorruit mislukt was, had ik er gewoon een bak plamuur in gekieperd (zit er nu ook wel op, maar meer voor de afwerking). Daarbij lijken bodemplaten e.d. mij moeilijker te lassen dan een klein, vlak plaatje in een vlak stuk van de Eend ...
Ramon2cv schreef:ik was kwijt: 2 bodemplaten, 2 dorpels, 2 staartstukken en eenvoetenbak samen 280 euro

laskosten hiervan waren 500 euro

lak was 180 euro
Dank je voor de prijzen !
Afblijven.

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Frank Munneke » vr 8 jul, 2005 15:04

Lelijke Eend schreef:
Frank Munneke schreef:Hee LE

groet frank
Helaas heb ik thuis alleen een elektriek lasapparaat. En al er nieuwe bodemplaten en dergelijke in komen, wil ik dat het gewoon 100% goed gaat.

Als mijn lasklusje boven de voorruit mislukt was, had ik er gewoon een bak plamuur in gekieperd (zit er nu ook wel op, maar meer voor de afwerking). Daarbij lijken bodemplaten e.d. mij moeilijker te lassen dan een klein, vlak plaatje in een vlak stuk van de Eend ...
Le
lassen aan bodemplaten e.d. is makkelijker, het is geen zichtwerk en het hoeft dus niet perfect strak te zijn, en voor 500 euro aan laskosten koop je een apparaat, voor veel minder huur je een.

groet frank

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » vr 8 jul, 2005 17:37

Of je regelt een 'mannetje'. Ik zie wel joh. Eerst maar eens geld. Op dit moment zoek ik alleen maar uit wat dingen kosten.
Afblijven.

Plaats reactie