Alles over de wielophanging
-
Dirk85
- Regelmatige poster

- Berichten: 206
- Lid geworden op: wo 6 aug, 2014 09:56
- Locatie: Weert
Bericht
door Dirk85 » za 11 aug, 2018 10:00
Hallo.
Ik heb de 2CV afgelopen week voor de APK weggebracht. Hebben ze daar een nieuwe monteur aan laten werken... hele lijst met opmerkingen meegekregen...

Auto lekt olie, ja dat klopt. Er hangt altijd wel een klein druppeltje ergens. Ooit een oldtimer gezien die compleet kurkdroog is? Afijn.. allemaal geen drama. Enige was dat de monteur vond dat de ashoezen vastgezet moesten zijn. Die hebben nog nooit vastgezeten. Hij heeft er nu klemmen overheen gezet en aangedraaid. Ik vraag me nu af of dat wel moet? Dit vanwege het veersysteem? Vooral omdat die nog nooit vastgezeten hebben?
Citroën 2CV6 (1988) - Peugeot 203 (1956) - Peugeot 308 GTI270 (2016)
-
RobM
- Veelvuldig poster

- Berichten: 1930
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
-
Contacteer:
Bericht
door RobM » za 11 aug, 2018 17:41
Alleen aan de kant van de bak, niet van de wielen
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
Geert
- Veelvuldig poster

- Berichten: 1644
- Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47
Bericht
door Geert » za 11 aug, 2018 17:59
Zo'n verhaal ik ik al eens eerder gehoord.
-
Boudewijn
- Veelvuldig poster

- Berichten: 1906
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
-
Contacteer:
Bericht
door Boudewijn » za 11 aug, 2018 19:43
Laat de monteur de auto opkrikken. Als de wielen van de grond zijn, dan kan hij zien waarom er geen klem op moet.
Schultenbräu das ist mein Bier !
-
gillis
- Veelvuldig poster

- Berichten: 695
- Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
- Locatie: Breda
Bericht
door gillis » za 11 aug, 2018 21:07
Volgende keer naar of oude vakman of eenden boer?
Dan heb je geen gepruts zou ik zeggen
onder druk wordt alles vloeibaar
-
Dirk85
- Regelmatige poster

- Berichten: 206
- Lid geworden op: wo 6 aug, 2014 09:56
- Locatie: Weert
Bericht
door Dirk85 » wo 15 aug, 2018 20:20
Nu ga ik zelf twijfelen. Dit is een foto van de wielophanging rechtsvoor. Bijrijderskant. Vanaf bumperzijde genomen. Rechts is dus de versnellingsbak. Die klem moet er af geloof ik?
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Citroën 2CV6 (1988) - Peugeot 203 (1956) - Peugeot 308 GTI270 (2016)
-
AZL57
- Addicted user

- Berichten: 5163
- Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
- Locatie: kerkrade
Bericht
door AZL57 » wo 15 aug, 2018 20:36
Nee die op de dunne kant moet eraf. Bij de keuring hebben ze ook nog wel eens de neiging de auto helemaal op te krikken en dan aan de wielen te draaien. Dan haakt de hoes zich in het spatbord en scheurt..... Is mij al zeker 2 keer overkomen vroeger. En dan werd doodleuk gemeld de hoes is kapot die moet vervangen worden....

diverse Citroens, wat anders.
-
Dirk85
- Regelmatige poster

- Berichten: 206
- Lid geworden op: wo 6 aug, 2014 09:56
- Locatie: Weert
Bericht
door Dirk85 » wo 15 aug, 2018 21:12
Dus vanuit de versnellingsbak bekeken de eerste hoes en dan de klem aan de wielzijde?
Dat idee had ik ook al. Bedankt!
Citroën 2CV6 (1988) - Peugeot 203 (1956) - Peugeot 308 GTI270 (2016)
-
AZL57
- Addicted user

- Berichten: 5163
- Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
- Locatie: kerkrade
Bericht
door AZL57 » wo 15 aug, 2018 21:39
Deze moet dus weg

diverse Citroens, wat anders.
-
RodeEend
- Beginner

- Berichten: 47
- Lid geworden op: vr 2 sep, 2011 22:14
Bericht
door RodeEend » wo 15 aug, 2018 23:44
Inderdaad. En aan de dikke kant (bakkant) van de schuifhoes/harmonicahoes moet wél een bandje. Op de foto zie ik die niet.
-
Dirk85
- Regelmatige poster

- Berichten: 206
- Lid geworden op: wo 6 aug, 2014 09:56
- Locatie: Weert
Bericht
door Dirk85 » do 16 aug, 2018 07:03
Precies. Dan heb ik gisteravond de juiste weggehaald
Aan de andere kant zit een dikke tygrip. Zwart. Die valt op de foto niet op. Zit ook wat vuil en vet bij.
Citroën 2CV6 (1988) - Peugeot 203 (1956) - Peugeot 308 GTI270 (2016)
-
RodeEend
- Beginner

- Berichten: 47
- Lid geworden op: vr 2 sep, 2011 22:14
Bericht
door RodeEend » do 16 aug, 2018 08:11
Dirk85 schreef: ↑do 16 aug, 2018 07:03
Precies. Dan heb ik gisteravond de juiste weggehaald
Aan de andere kant zit een dikke tygrip. Zwart. Die valt op de foto niet op. Zit ook wat vuil en vet bij.
Duim omhoog
Ter info: Ik heb wel eens gezeur gehad van een keurmeester over een tiewrap als bandje voor de ashoes. Wat ik merkwaardig vind, omdat een goede (!!) tiewrap het langer uithoudt dan de ashoes zelf.
-
AZL57
- Addicted user

- Berichten: 5163
- Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
- Locatie: kerkrade
Bericht
door AZL57 » do 16 aug, 2018 08:50
Ik heb wel gemerkt dat tywraps losser gaan zitten door de warmte van de motor en dan vet rond slingert.
diverse Citroens, wat anders.
-
verkuilm
- Veelvuldig poster

- Berichten: 528
- Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
- Locatie: Zeist
Bericht
door verkuilm » vr 17 aug, 2018 09:55
tyrap is niet goed. Voor het schuifstuk gaat dat nog wel.
Maar de stofhoes aan de wielzijde gaat met tierap niet goed.
Als het warm weer is en jij rijdt een stuk wordt het goed warm.
Tyrap ook en gaat het lekken.
Hoort met ligarex. Maar een ander staal bandje gaat ook wel.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
-
David
- Heavy user

- Berichten: 3331
- Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20
Bericht
door David » vr 17 aug, 2018 18:31
Ligarex is mooist.
Maar veelgemaakte fout is dat Ligarex te strak gezet wordt en daardoor de ashoes kapot maakt.
Even opletten met Ligarex dus.
Spreek uit ervaring....