Pagina 1 van 1
dyane motorkap scharnieren
Geplaatst: zo 18 nov, 2018 19:20
door hobbes
Omdat ik morgen de laatste onderdelen naar de ontlakker en daarna naar de verzinkerij ga brengen was ik van het weekend nog bezig om de motorkap voor de dyane klaar te maken. Het kaal maken ging vlot, ook het laswerk ( ze zijn altijd gescheurd)maar toen ik de scharnieren wilden doen had ik een uitdaging...
De vorige eigenaar had bij demontage de slijptol gehanteerd en kende het woord vet ook niet
Het gevolg was dat de halve splitpennen gewoon vastgeroest zaten. Ik had gedacht om gewoon nieuwe te bestellen maar goochel kende ze niet, nog erger ook verschillende 2cv webshops verwezen me keurig door naar jawel een scharnier voor een eend
uiteindelijk besloten om de scharnieren van de huidige kap eraf te halen en voor tijdelijk de slechte erop te zetten ( de huidige kap is al op)
Er moeten toch veel meer dyane rijders zijn die dit probleem wel eens gehad hebben?
Re: dyane motorkap scharnieren
Geplaatst: zo 18 nov, 2018 21:42
door Thijs
Welk deel van het scharnier is nu kapot?
Bij de mijne zaten de pennen vast in het deel aan de carrosserie.
Toen heb ik met een dunne schijf de scharnieren in de lengte doorgeslepen, net tot op de pen.
Met kruipolie, geduld en geweld heb ik de pennen er toen uit gekregen.
Daarna de scharnieren in de lengte weer dicht gelast en rond geslepen.
Dat had aan de zijde van de kap ook wel gewerkt.
Re: dyane motorkap scharnieren
Geplaatst: ma 19 nov, 2018 10:46
door hobbes
het scharnier zelf was met de slijptol aardig mishandeld en de pennen zaten vastgerot. Ik heb eerst het scharnier losgemaakt van de kap en daarna met een brander de pennen warm gemaakt en daarna met wat wrik werk ze eruit gekregen.
Zag ik vanmorgen jouw binnen schermen en nog wat spul liggen bij de ontlakker in Blauwhuis?
Re: dyane motorkap scharnieren
Geplaatst: ma 19 nov, 2018 10:54
door Thijs
Jij mag niet meer raden...
Maar welk type motorkap heb je?
De oude met het losse stukje scharnier of de moderne waar het scharnier vast zit aan de kap?
Re: dyane motorkap scharnieren
Geplaatst: ma 19 nov, 2018 20:12
door hobbes
de oude. allebei de motorkappen zijn van het oude type. Die ik nu op de oranje dyane heb liggen is erg slecht en die verstevigingsbeugel onder de kap heb ik al weer eens vastgelast, ook zaten daar al een paar deukjes in toen ik hem kocht. Die kap had wel goede scharnieren en pennen die natuurlijk dik in het vet staan. De andere kap is een stuk beter alleen de scharnieren waren dus te slecht. gelukkig kon ik die over zetten

Re: dyane motorkap scharnieren
Geplaatst: ma 19 nov, 2018 20:22
door Thijs
Ik heb eventueel nog wel een stukje scharnier voor je maar dat is het deel aan de carrosserie.
Met wat inventiviteit kun je het waarschijnlijk wel ombouwen naar de kap-zijde.
Re: dyane motorkap scharnieren
Geplaatst: vr 23 nov, 2018 17:32
door Michiel van G.
Weer wat geleerd... zijn er écht twee typen motorkapscharnieren? Ik ben benieuwd naar het verschil (foto's?)
Re: dyane motorkap scharnieren
Geplaatst: za 24 nov, 2018 16:51
door Thijs
Volgens mij zijn er zelfs 3 soorten.
Doe je motorkap eens open en kijk links en rechts aan de onderkant eens naar je scharnieren.
Bij de nieuwste types zie je niks bijzonders, bij de oudere 2 of 3 boutjes per kant.
Op zich zijn alle kappen wel uitwisselbaar.
Re: dyane motorkap scharnieren
Geplaatst: za 18 mei, 2019 22:23
door Thijs
Heeft iemand de gouden tip om de scharnerpennen van de motorkap van een Dyane te demonteren als alles gewoon heel moet blijven?
Het is een motorkap zonder boutjes... Dus niet even te verwijderen.
Het omgebogen deel zit nu precies zo dat ik er geen tang op kan zetten.
Re: dyane motorkap scharnieren
Geplaatst: za 18 mei, 2019 22:34
door hobbes
gewoon een paar dagen lang elke keer volspuiten met wd40. dan de motorkap een paar keer open en dicht bewegen zodat er wat olie tussen de pennen komt en daarna met een tang de pennen pakken, vervolgens met een lichte hamer tegen de tang aantikken. op een gegeven moment ga je merken dat ze willen gaan schuiven.
Voordat je ze er weer in schuift eerst even in het kogellager vet steken, scheelt de volgende keer
