Roest gootje tussen ventilatieklep en motorkapscharnier
Geplaatst: zo 16 dec, 2018 20:00
Al lange tijd stond het aanpakken van enkele roestplekjes in het 'gootje' tussen de ventilatieklep en de motorkapscharnier op mijn to-do-lijstje. Mijn plan was om de roest weg te krabben, de lak bij te werken en het gootje opnieuw te kitten. Maar helaas. Nadat ik de roest met een verfkrabber had weggehaald, werden grote gaten zichtbaar... Hier had ik niet op gerekend . Een kleine klus werd helaas toch weer een project.
Na wikken en wegen heb ik besloten om in plaats van lassen de boel dicht te maken met carrosserietin. Eerst alle roest zoveel mogelijk weg geschuurd en vervolgens de laatste restjes roest verwijderd met Rustyco. Daarna met kleine strookjes plaatstaal de gaten zoveel mogelijk opgevuld en al het kale metaal voorbewerkt met vertinningspasta.
De boel dichtmaken met carrossierietin is een koud kunstje; de tin is gemakkelijk te bewerken. Het schuren heb ik gedaan met behulp van een pneumatische schuurmachine (50 mm). Ik kreeg niet alles glad, de rest zou ik later afwerken met 2k plamuur.
Eerst maar eens een primer opgezet. Ik heb gekozen voor de Owatrol Rustol CIP, omdat ik daar goede ervaringen mee heb. Bij het aanbrengen lijkt de primer in eerste instantie slecht te hechten. Maar de CIP vloeit uit zichzelf prachtig uit en vormt een mooie, dekkende laag. Bij het schuren van de plamuur moest ik wel goed opletten dat ik de CIP niet meenam. Volgende keer de volgorde maar omdraaien; eerst plamuur en daarna primer.
Op de plamuur heb ik een laag Finixa primer aangebracht. Helaas is het inmiddels te koud om de lak aan te brengen.
Ik ben dik tevreden met het tussenresultaat. Niet vergeten om de binnenkant nog in de ML te zetten. Wordt vervolgd.
Na wikken en wegen heb ik besloten om in plaats van lassen de boel dicht te maken met carrosserietin. Eerst alle roest zoveel mogelijk weg geschuurd en vervolgens de laatste restjes roest verwijderd met Rustyco. Daarna met kleine strookjes plaatstaal de gaten zoveel mogelijk opgevuld en al het kale metaal voorbewerkt met vertinningspasta.
De boel dichtmaken met carrossierietin is een koud kunstje; de tin is gemakkelijk te bewerken. Het schuren heb ik gedaan met behulp van een pneumatische schuurmachine (50 mm). Ik kreeg niet alles glad, de rest zou ik later afwerken met 2k plamuur.
Eerst maar eens een primer opgezet. Ik heb gekozen voor de Owatrol Rustol CIP, omdat ik daar goede ervaringen mee heb. Bij het aanbrengen lijkt de primer in eerste instantie slecht te hechten. Maar de CIP vloeit uit zichzelf prachtig uit en vormt een mooie, dekkende laag. Bij het schuren van de plamuur moest ik wel goed opletten dat ik de CIP niet meenam. Volgende keer de volgorde maar omdraaien; eerst plamuur en daarna primer.
Op de plamuur heb ik een laag Finixa primer aangebracht. Helaas is het inmiddels te koud om de lak aan te brengen.
Ik ben dik tevreden met het tussenresultaat. Niet vergeten om de binnenkant nog in de ML te zetten. Wordt vervolgd.