Pagina 1 van 1

Onderdruk-schakelaar en Club-special

Geplaatst: zo 4 mei, 2003 10:01
door Bullit
Ik wist onlangs een visa V06/644 blokje op de kop te tikken, uit een '85-er visa special. Met Weber carburateur en VA4-VD4 module, maar ik heb er ook een VA1-VD1 module bijgekocht. Dit blok wil ik komende zomer in m'n '87-er 2CV6 special inbouwen.

Wat mij opviel bij alle bijgeleverde onderdelen ( kabelboom, luchtfilter, knietje carbu-luchtfilter, ...) geen onderdruk-schakelaar aanwezig was, die was volgens degene die het blok uit de visa heeft gelepeld ook daar niet aanwezig.
(ziet er uit als zo'n vacuumversteller zoals die vaak aan verdelers van 'normale' auto's zitten)

Op de online-shop site van franzose.de worden ze aangeboden als onderdeel voor de visa club motor, ze bieden ook speciaal bougies aan voor de visa club.

Vraag is dus: Is er verschil tussen de visa club en special wat betreft de motor en de ontsteking daarvan?

Overigens lijkt in het knietje tussen luchtfilter en carbu ook een of ander sensortje gemonteerd te zijn, waar is deze voor?

Is er nog verschil in de Solex en Weber wat betreft vacuum-sensor?

Alvast bedankt, Bullit

Geplaatst: ma 5 mei, 2003 12:32
door peter
vacuumsensor is moeilijk te krijgen, gelukkig vond ik er een nieuw in doosje. Er is volgens mij geen verschil voor alle visa typen. In het knietje is geen sensor, maar een ventiel. Hoef je niet te gebruiken.
Zelf heb ik ook een weber, om hierop je 2cv knietje passend te krijgen zul je een verloopje moeten maken van je oude visa knietje.
Aan de voorkant van de carburateur zit een buisje, hierover gaat een slangetje naar je vacuum vervroeger. Aan de achterkant zit een aansluiting die je moet afsluiten (hoort eigenlijk op een van de twee slangen van het knietje)

Re: Onderdruk-schakelaar en Club-special

Geplaatst: ma 5 mei, 2003 18:24
door Handjes
Bullit schreef: Vraag is dus: Is er verschil tussen de visa club en special wat betreft de motor en de ontsteking daarvan?
'Club' betekent 2 cilinder in Visa-taal. Special is eigenlijk zelfde auto maar komt minder voor (verschil in accessoires: geen hoofdsteunen, geen achterwisser, geen striping, geen klokje, geen lampje in kofferruimte, geen zonnedak, etc). 99% van de Specials heten ook wel gewoon 'Visa', dus zonder verdere aanduiding.
Maar 'Club' is meest verkochte versie en daardoor beetje synoniem voor tweecilinder.
Bullit schreef: Is er nog verschil in de Solex en Weber wat betreft vacuum-sensor?
Nee, technisch identiek.

Veel succes met de Visa-motor. Ik verneem veel problemen met elektriciteit en bedrading bij het overzetten naar een 2cv. Ik betwijfel ook het nut van zo'n motor. Klein beetje trekkracht meer, maar je versnellingsbak moet je vervolgens elke 2 jaar vervangen.

Geplaatst: di 6 mei, 2003 15:03
door peter
denk je dat een 2cv bak zoveel meer heeft te lijden?

Zeker als je zegt dat het maar een klein beetje meer vermogen oplevert.

Geplaatst: di 6 mei, 2003 21:04
door EL_Robino
Inderdaad, ik ervaar "dat kleine beetje trekkracht" als zeer praktisch, vooral op vakantie en als er wat meer mensen in je auto zitten. Koppel scheelt toch bijna 25%. de bedrading is trouwens ook niet zo moeilijk, als je een beetje duidelijk schema hebt is het eenvoudig zelf te maken..

Geplaatst: wo 21 mei, 2003 11:49
door Gast
Deze vraag hoort misschien niet echt op het forum thuis, maar ik stel 'm toch: :oops:

Heeft iemand een idee hoe ik tegen een beetje betaalbare prijs aan zo'n vacuum-sensor kan komen?

Alvast bedankt, B.

Geplaatst: wo 21 mei, 2003 11:57
door peter
goed zoeken op beurzen,
Eventueel kan je hem ook van een ander merk en model gebruiken.
Het is namelijk gewoon een schakelaar (zonder vervroeger rijdt hij echt .... slecht) die werkt op onderdruk.

Ik denk dat mijn oude stuk is (niet helemaal goed meer), maar je mag hem wat mij betreft ook komen ophalen hoor.

Geplaatst: di 3 jun, 2003 11:41
door morbin
peter schreef:denk je dat een 2cv bak zoveel meer heeft te lijden?

Zeker als je zegt dat het maar een klein beetje meer vermogen oplevert.
Even tussendoor! Ik rij nu een maand met de visa motor en dat bevalt prima.Alleen is de top snelheid niet veel hoger geworden. Trekt wel sneller op en het aantal mensen of tegen wind merk je bijna niet meer.Hoe hard rijden die van jullie/jou op de teller? Bij mij houdt het bij 125/130 echt op.

Geplaatst: di 3 jun, 2003 16:53
door Bullit
dat van die topsnelheid kan wel kloppen, ook volgens het reken-programmaatje op Jeroen Cats z'n site. De visa-motor heeft z'n max vermogen 500 tpm lager dan de eenden motor. De eendenbak is gewoon te kort om de theoretisch haalbare topsnelheid (afh. van vermogen en weerstand) te halen.

B.

Geplaatst: wo 4 jun, 2003 01:23
door EL_Robino
Inderdaad, ik rijd ook max 125(-130 met véél geluk). Door de slechte stroomlijn van de eend merk je vooral het extra koppel ipv topsnelheid.

PS. Bullit, ik heb ook een Weber carb, nou heb ik laatst toevallig bij Van Gompel in Eindhoven een revisiesetje gekocht voor die carburateur, met nieuwe pakkingen en o-ringen, vlotternaald en vacuum setje. €35,- Misschien interessant voor je want volgens mij vind je die niet overal.
Afbeelding

Geplaatst: wo 4 jun, 2003 09:15
door Bullit
was dat niet toevallig de laatste?

(Bij van Gompel hedden ze overigens ook nog een gebruikte onderduk-senor voor me.)

B.

Geplaatst: wo 4 jun, 2003 11:52
door EL_Robino
Toen ik er was, paar weken terug, had hij een hele doos met pakkingsets voor diverse types. Weet niet zeker of er nog meer voor de Weber bij zat, kun je ff vragen

Geplaatst: wo 4 jun, 2003 15:57
door Ramon
wat is in hemelsnaam een vacuum-sensor en waar dient het voor ik had er nog nooit van gehoord kan iemand mij daar alles over vertellen ik rij zelf een 2cv club uit 1984

groetjes Ramon

Geplaatst: wo 4 jun, 2003 17:04
door Bullit
hoort alleen bij een visa motor, vandaar dat het onder 'visa-conversie' staat :wink: .
Is vergelijkbaar met een mechanische vacuumvervroeger zoals je die in veel auto's met een carb. vindt (maar niet in een eend.) :
Een kant is met een slangetje aan de carb. bevestigd. Wanneer het gas diep ingetrapt wordt of de motor zwaar wordt belast heerst in de carb een onderdruk en die beweegt het membraan. Dat membraan is dan via een stangetje met de 'grondplaat' van de contactpuntjes verbonden en kan deze richting vroeg verdraaien.
De visa sensor werkt vergelijkbaar, maar is niet mechanisch met de ontsteking verbonden. Het is nu meer een schakelaartje dat een seintje geeft aan de ontstekingsmodule van de visa wanneer een bepaalde onderdruk overschreden wordt.

Zoals gezegd heeft een eendemotor zo'n ding niet. De ontsteking van een eend wordt alleen vervroegd naarmate het toerental stijgt d.m.v. de centrifugaalvervroeging. (Auto's met vavuumvervroeger hebben beide systemen)
Ik heb wel op de stand van 123 gezien dat zij nu ook een versie met vacuumvervroeging voor de eend hebben bedacht. (blauwe sticker)
Je eend zal dan zuiniger zijn en waarschijnlijk in bepaalde gevallen wat beter reageren op het gas.


B.