Project 2cv6 van rood naar wit

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Bericht door RobertF » vr 19 jul, 2019 17:48

Vandaag alle chassismaten eens na gemeten, alle maten kloppen met die van een 2CV,, de wielbasis is gelijk.
De volgende koetsbevestigingen komen overeen.
- de voorste veerpotbevestiging,
- de 4 bevestigingen op de brug onder de achterbank,
- de 2 bevestigingen in de bandenbak achter.
Wat niet past is de achterste veerpotbevestiging dat scheelt 6 cm , er zijn lange en dikkere potten gemonteerd. De chassisbalken achter zijn iets te hoog waardoor de koets 2 cm speling heeft op de brug.

Weet nog niet welk type de zwaardere veerpoten had. Waarschijnlijk omdat de maten kloppen met 2CV een AK400 of een Dyane
Hoe lossen we het probleem op?
Een nieuw 2CV chassis kopen is geen optie want ik heb geen auto om te schouwen bij de RDW, dus dat gaat nooit lukken.. Ik heb nu een chassis met loodje en een geschorst kenteken.
De enige mogelijkheid is om alles aan te passen.
De achterste vloerplaatversteviging 6 cm naar achter verplaatsen en het chassis achter 2-3 cm verlagen.

De koets die ik nu restaureer is van een Duitse auto die ik 20 jaar geleden heb gekocht met Duitse papieren. Ik heb de auto 20 jaar geleden gedemonteerd en het chassis weggegooid alleen het nummer heb ik bewaard.
Ik twijfel of een schouwing thuis lukt, Ik heb de koets, motor, bak, assen en verder alle onderdelen, Duits kenteken en stukje chassis balk
Wat denken jullie?

Iemand en andere oplossing??
Bijlagen
20190522_113834.jpg
20190612_211359.jpg
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Bericht door Thijs » vr 19 jul, 2019 18:52

Even een kleine correctie op je post: De Acadiane heeft dikke verpotten niet de Dyane. De Dyane is gelijk aan 2cv.

Er is ook een 2CV geweest met grote verpotten, de Azam6.
Van dit type weet ik zelf verder niks maar er is hier vast wel iemand die daar wat van weet.


Wat het schorsen van je Duitse Eend betreft : Toen de regels zijn veranderd was er een coulance regeling voor mensen die de auto al gesloopt hadden.
Of dit ook geldt voor buitenlandse kentekens weet ik niet maar als je kunt aantonen dat je deze al had voor de wijziging heb je misschien een kans.
Aan de andere kant heb je met die weinig te verliezen.

Maar misschien is het aanpassen van dat gelabelde chassis ook een optie.
Of misschien dikke verpotten plaatsen.

Keuzes.... Keuzes...

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Bericht door RobertF » vr 19 jul, 2019 19:19

@Thijs
IK heb nog even vergeleken en de potten zijn wel langer maar niet dikker, dus komen niet tegen de vloer gelukkig.
Vermoed dan toch dat het misschien zo'n Azam6 chassis is omdat de rest past.
Het wordt dan het aanpassen van het chassis, de oplossing die het minste kost.
Het veranderen kost wel wat tijd maar schouwen en een nieuw chassis halen kost ook tijd en dan ben ik aan kosten toch een 1000 euro kwijt.
Bijlagen
20190719_190732.jpg
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Bericht door Thijs » za 20 jul, 2019 07:04

Eerlijk gezegd ben ik het spoor nu een beetje kwijt qua veerpotten...

Een nieuw chassis met schouwen ed komt inderdaad op 1000 euro ongeveer.
Ik ben er nu ook mee bezig.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4962
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Bericht door AZL57 » za 20 jul, 2019 16:16

azam 6 heeft een ami chassis dus volgens mij ook dikkere veren?
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Bericht door RobertF » za 20 jul, 2019 16:17

Wat de veerpotten betreft, op mijn chassis zitten veerpotten die 6 cm langer zijn dan die van een 2CV , daardoor zit de vloerplaatbevestiging dus 6cm verder naar achter. De potten zijn even dik (114 mm) als de normale. Verder zijn alle maten van het chassis hetzelfde als dat van een 2CV.

Bij de vloerplaat moet de versteviging dus 6 cm naar achter geplaatst worden. Voorzichtig los halen van de puntlassen met een puntlasboor. Steek een beitel tussen de platen zo komt er spanning op de puntlas te staan en als je dan door de eerste plaat boort dan springt die omhoog en boor je niet door de tweede plaat.
Daarna alles verzet en weer vast gelast. Het past perfect.
One done, one to go!
Bijlagen
20190720_105930.jpg
20190720_111405.jpg
Laatst gewijzigd door RobertF op za 20 jul, 2019 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Bericht door Thijs » za 20 jul, 2019 17:25

Maar zijn die veerpotten dan zelfgemaakte ofzo?
En is de wielbasis wel gelijk aan een 2cv?
Dan zouden de trekstangen korter zijn?
Zo te zien heeft het wel gemonteerd gezeten, dus het paste...
En hoe zit het dan met de schokbrekers?
Wat is de dikte van de schokbrekerbout? 2cv en Ami is verschillend...

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Bericht door RobertF » za 20 jul, 2019 18:33

Ik heb alle maten vergeleken met de 2CV en die kloppen, anders zou de koets niet passen.
afstand midden vooras tot midden achteraf is 160cm is oke = 2CV wielbasis hetzelfde
midden vooras tot voorste veerpotsteun is 81cm is oke =2 CV
voorste veerpotsteun tot voorste balk is 131 cm oke = 2CV
midden achteras tot tanksteun is 30cm is oke =2CV
midden voorste veerpotsteun tot achteste veerpotsteun is 60cm bij mij is dat 66cm
Dus het enige wat afwijkt is de afstand voorste veerpotsteun tot achterste veerpotsteun en die is 6cm langer vandaar ook de langere potten
De voorste trekstang is gelijk alleen de achterste is 6cm korter.
De schokbrekers heb ik weggegooid dus dat weet ik niet maar ik denk dat er wel 6cm vrije slang in zit, anders wordt het zoeken.
De diameter van de schokbrekerbout is gewoon 12mm.
Bijlagen
20190720_183020.jpg
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Bericht door Thijs » zo 21 jul, 2019 00:16

Nou, ik vind het wel apart maar het lijkt dus goed te komen.

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Bericht door RobertF » zo 21 jul, 2019 11:37

Thijs het lijkt dus goed te komen.
het is wel te hopen na al dat werk :? ik weet nog steeds niet waarvan dat chassis is.
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Bericht door RobertF » ma 22 jul, 2019 16:44

Ik heb de tweede vloerplaat ook klaar. Nu nog de chassisliggers achter verlagen
Ik zag dat ik nog chassisband in de kast had liggen 25mmX10 mm en 25X5 mm
Wat moet er tussen chassis en koets??
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Bericht door Thijs » di 23 jul, 2019 07:37

Ik gok op 5mm. Origineel is het niet heeeeel dik...

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Bericht door RobertF » di 23 jul, 2019 17:44

Vandaag de bevestiging voor de middenrail van de stoelen gemaakt die zat er niet in, waarschijnlijk gedacht voor een bank. De bovenplaat moet eraf en twee moeren moeten aan de balk gelast worden.
Het was toch wel erg warm en ik laat het voor de rest van de week maar even rusten.
Ik heb nog twee zijwanden staan, als er iemand is die de sponningen van de achterramen kan gebruiken, dat is het enige bruikbare nog, dan kun je ze afhalen anders gaan ze naar de ijzerboer.
Bijlagen
20190723_105016.jpg
20190616_145219.jpg
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Bericht door Thijs » di 23 jul, 2019 22:00

De bevestiging van de een bank is hetzelfde als van twee stoelen.
Enkel de geleider is anders.
Je chassis is van binnen trouwens ook anders dan een originele.

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Bericht door RobertF » di 23 jul, 2019 22:20

Heeft een bank dan een middengeleider?
Ja het chassis is geen 2CV chassis dat weten we intussen maar wat is het dan wel?
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Plaats reactie