Pagina 1 van 2

Ophanging => technische keuring België

Geplaatst: vr 14 jun, 2019 08:48
door b-CV
Ik kreeg te horen dat er een probleem is met de ophanging van mijn 2CV6:

Ophangingstest Vooraan:
  • Eusama wegcontact verschil links-rechts te groot
Ophangingstest Vooraan:
  • faseverschuiving (demping) verschil links-rechts te groot
Ophangingstest Vooraan:
  • faseverschuiving (demping) kleiner dan 35° - vooraan rechts
Ophangingstest Achteraan:
  • faseverschuiving (demping) kleiner dan 35°
Weet iemand wat dit betekent en hoe dit kan worden opgelost?

Alvast bedankt

Re: Ophanging => technische keuring België

Geplaatst: vr 14 jun, 2019 16:48
door b-CV
Vandaag is mijn 2CV voor een tweede maal afgekeurd.
Volgens de keuringmeester zou de schokbreker (rechts voor) niet werken.

Vreemd, het zijn 4 nieuwe van het merk 'Burton' die gekend zijn als goede schokbrekers. Ik vraag me af of er niets mis is met de veerpotten? Misschien staan deze toch niet goed afgesteld?

Re: Ophanging => technische keuring België

Geplaatst: vr 14 jun, 2019 18:10
door deusjevo
Ik hoor alleen maar slechte verhalen over die Belgische keuring.
Kan je wellicht je bandenspanning wat aanpassen?

Andere tip: zet hem op NL kenteken 88-)

Re: Ophanging => technische keuring België

Geplaatst: vr 14 jun, 2019 18:16
door b-CV
Ze controleren de bandenspanning ook. Dit trucje kennen ze ook al…

Re: Ophanging => technische keuring België

Geplaatst: vr 14 jun, 2019 22:53
door André Post
Hoe hoog zetten ze de bandspanning dan, dat willen ze hier in nederland nog wel eens te hoog doen.
Dat verstoort de werking van de demping aanzienlijk.
En welke banden heb je?
Michelins hebben soepeler wangen waardoor meer energie in de band zelf verwerkt wordt en niet uitsluitend de dempers.
Een verschil tussen links en rechts kan ontstaan door niet juist afgestelde vering.
Als b.v. rechtsvoor iets hoger gesteld is kan dat gecompenseerd zijn door links achter hoger te stellen.
Er is dan verschil in wieldruk.
Volgens het boekje zou je dit af moeten stellen met weegschalen.

Re: Ophanging => technische keuring België

Geplaatst: za 15 jun, 2019 08:49
door b-CV
Bedankt,
Het zijn 4 nieuwe Michelin-banden.
Ik zal de veerpotten nog eens controleren. Weegschalen heb ik wel niet.

Re: Ophanging => technische keuring België

Geplaatst: za 15 jun, 2019 09:22
door André Post
Een truc om voor de balans goed te krijgen is opkrikken onder het chassis precies in het midden net voor de tank tot de achterwielen vrij zijn.
Dan de hoogte van de voorveren gelijk maken.
Daarna de stand van de auto goed zetten met de achtervering.
De bandspanning is inderdaad belangrijk voor een goed functioneren van de demping maar dan moet die wel op de door Citroen voorgeschreven waarde staan.
En die is mogelijk lager dan het keurstation denkt.

Re: Ophanging => technische keuring België

Geplaatst: zo 25 aug, 2019 08:43
door TimVS
Ivm de bandenspanning:
De spanning mag 0.2 bar onder de aangegeven spanning

Re: Ophanging => technische keuring België

Geplaatst: zo 25 aug, 2019 12:01
door b-CV
Blijkbaar waren de (nieuwe) schokbrekers aan de rechterzijde niet goed. Met nieuwe schokdempers werd mijn 2CV gekeurd. Bedankt voor jullie hulp

Re: Ophanging => technische keuring België

Geplaatst: ma 26 aug, 2019 19:15
door verkuilm
Ik denk dat de schokbrekers prima zijn.
De test in Belgie zijn nogal bijzonder.
Dat is al jaren zo.
Maar goed dat het gelukt is!

Re: Ophanging => technische keuring België

Geplaatst: ma 26 aug, 2019 19:49
door AZL57
Een kennis van mij is keurmeester in belgie. Zij hadden de truc gevonden om iemand links en rechts op de dorpel te laten gaan staan dan was de meting meestal wel goed. Belast dus.

Re: Ophanging => technische keuring België

Geplaatst: di 7 jul, 2020 12:46
door b-CV
Ondertussen was het weer eens tijd om naar de keuring te gaan. Alles was in orde, behalve de ophanging voor én achter.
Vorig jaar kocht ik 6 nieuwe schokdempers. Het lijkt me vreemd dat die allemaal slecht zouden zijn. Ik heb amper 1500 km gereden…
Zou het kunnen dat de reden niet bij de schokdempers, maar bij de veerpotten ligt?
Ik heb ook een probleem met de hoogte als er passagiers meerijden:
viewtopic.php?f=30&t=16258&e=1&view=unread#unread

Re: Ophanging => technische keuring België

Geplaatst: di 7 jul, 2020 18:19
door Erikjan
Is de wagenhoogte goed afgesteld en links rechts uitgewogen? Al dat niet volgens het boekje staat werken de dempers ook niet optimaal.

In de veerpot zitten alleen spiraalveren als die gebroken zijn hangt je auto scheef dat moet je zien.

Re: Ophanging => technische keuring België

Geplaatst: di 7 jul, 2020 20:14
door b-CV
Net terug van een garage.
Blijkbaar had men bij mijn vorige garage vorig jaar 3 verschillende merken van schokdempers gebruikt.
Ze hadden 2 van de 4 'nieuwe' Burtons die ik eerder had geplaatst vervangen omdat die volgens hen niet goed waren.
Ze lieten één Burton aan de voorzijde en 1 aan de achterzijde. De 2 andere hebben ze vervangen door één Lips en één Monroe.
Blijkbaar zat de linker veerpot niet goed bevestigd. Hoe ze mijn auto vorig jaar hebben kunnen laten keuren weet ik niet…

Re: Ophanging => technische keuring België

Geplaatst: di 7 jul, 2020 20:25
door Thijs
Je weet nu in elk geval waar je niet meer heen hoeft....