Bobine's anno 2019
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 972
- Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
- Locatie: Marknesse (n.o.p)
Re: Bobine's anno 2019
Ik zou de bobine vervangen, is het simpelst. Hou de oude nog even een paar weken bij de hand mocht dat het probleem niet zijn. dan weet je gelijk dat je nog even verder mag zoeken
met eendige groeten,
-
- Heavy user
- Berichten: 3029
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: Bobine's anno 2019
Als je de choke uittrekt en het dan over is dan heeft het niks met de bobine te maken.
Choke uittrekken betekent luchttoevoer verminderen.
Als het dan goed loopt dan zou er ergens valse lucht kunnen komen.
Verdacht zijn dan de asjes van de carburateur en de voetpakking.
Een mogelijkheid is om met remmenreiniger op de betreffende plekken te spuiten bij draaiende motor.
Choke uittrekken betekent luchttoevoer verminderen.
Als het dan goed loopt dan zou er ergens valse lucht kunnen komen.
Verdacht zijn dan de asjes van de carburateur en de voetpakking.
Een mogelijkheid is om met remmenreiniger op de betreffende plekken te spuiten bij draaiende motor.
- Citroen_95
- Beginner
- Berichten: 26
- Lid geworden op: di 7 jul, 2015 12:09
- Locatie: Amsterdam
Re: Bobine's anno 2019
Misschien beginnen met een setje bougiekabels, bougies en ontsteking afstellen. Zie dat de bougiekabels ook al 6 jaar oud zijn (gelijk gekocht met de 123 ontsteking?)
Az 1955
Az 1968
Tangara
Van Clee
Az 1968
Tangara
Van Clee
- Chris54
- Regelmatige poster
- Berichten: 151
- Lid geworden op: wo 18 mei, 2016 14:15
- Locatie: Zuidlaarderveen
Re: Bobine's anno 2019
Misschien kun je van iemand een bobine lenen en even uit proberen
Citroen 2CV6 bwjr 1989
-
- Heavy user
- Berichten: 3029
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: Bobine's anno 2019
Kan iemand mij uitleggen wat de connectie tussen bobine/ontsteking en choke is?
- dimi_v
- Regelmatige poster
- Berichten: 261
- Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
- Locatie: Omgeving Breda
Re: Bobine's anno 2019
die snap ik ook niet helemaal. Motor slaat af als warm is en blijft lopen met lichte choke. Dan heeft het eerder met benzine/luchtmengsel van doen. Inderdaad eens kritisch kijken naar valse lucht, misschien carburateur bijstellen omdat er inderdaad door slijtage bij de asjes te arm mengsel ontstaat. Vervangen kan dan altijd nog.
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504
en nu ook een Peugeot 504
Re: Bobine's anno 2019
Even een update.
Eerst met lopende motor remmenreiniger op de carburateur gespoten. Motor bleef keurig lopen. dus trok geen valse lucht.
Daarna de bobine vervangen. Dat was ook niet de oplossing.
Daarom een revisiekit gekocht voor de carburateur. Fijn alles schoongemaakt en teruggeplaatst.
Toen hoopvol gestart. Maar de auto liep maar op 1 cilinder. Bougies er dus maar eens uitgehaald. Die aan de bestuurderskant was pikzwart. De andere kant 'normaal'. Beide bougies dus maar eens schoongemaakt. Nu binnenkort op een mooie dag maar eens een proefrit maken en kijken of de auto dan goed oppakt en of de bougies schoon blijven.
Want ja.. is de bougies vuil geworden doordat de carburateur niet goed was? Of is de bougie vuil geworden doordat er iets anders aan de hand is.
Eerst met lopende motor remmenreiniger op de carburateur gespoten. Motor bleef keurig lopen. dus trok geen valse lucht.
Daarna de bobine vervangen. Dat was ook niet de oplossing.
Daarom een revisiekit gekocht voor de carburateur. Fijn alles schoongemaakt en teruggeplaatst.
Toen hoopvol gestart. Maar de auto liep maar op 1 cilinder. Bougies er dus maar eens uitgehaald. Die aan de bestuurderskant was pikzwart. De andere kant 'normaal'. Beide bougies dus maar eens schoongemaakt. Nu binnenkort op een mooie dag maar eens een proefrit maken en kijken of de auto dan goed oppakt en of de bougies schoon blijven.
Want ja.. is de bougies vuil geworden doordat de carburateur niet goed was? Of is de bougie vuil geworden doordat er iets anders aan de hand is.
Citroën 2CV6 (1988) - Peugeot 203 (1956) - Peugeot 308 GTI270 (2016)
Re: Bobine's anno 2019
Lekke valve-seals hierdoor komt olie in de verbrandings ruimte of versleten zuigerveren.??
diverse Citroens, wat anders.
-
- Heavy user
- Berichten: 3029
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: Bobine's anno 2019
Misschien is de bougie zelf wel gaar?
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2160
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Re: Bobine's anno 2019
Ga ook eens met de remmen reiniger spuiten waar de inlaat aan de cilinderkoppen gemonteerd is.
Daar kan het ook lekken.
Juist daardoor kan er verschil ontstaan in bougiekleur.
Daar kan het ook lekken.
Juist daardoor kan er verschil ontstaan in bougiekleur.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2059
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: Bobine's anno 2019
Zou er ook 2 nieuwe bougies in zetten die gaan ook wel eens stuk. Bougies zijn ook gemaakt om 1x vast te zetten de afdichtring wordt samen gedrukt en dat kan maar 1x.
Kans dat je ze de 2e x te vast zet en de draad beschadigd.
Kans dat je ze de 2e x te vast zet en de draad beschadigd.
Re: Bobine's anno 2019
Ik heb precies het zelfde euvel. Motor valt uit na bv snelwegrit en ik aan het einde van de afrit voor het verkeerslicht sta. Tot nu toe vervangen is de Bobine (op aanraden van Eendengarage) al hoewel ik niet vermoed dat dit de veroorzaker was. Om meerdere redenen tevens een revisie carburateur (uit Zutphen) en nieuwe dikke voetpakking plus boven en onder een dunne papieren pakking. De horror probleem doet zich nog steeds voor .Al heb ik wel het idee dat het iets beter gaat. Iemand anders nog een idee?
Re: Bobine's anno 2019
Hallo Frankzan,
Heel vervelend als het niet loopt zoals het moet. Het is op zich simpel maar om het te vinden. Twee keuzes ontsteking of brandstof mengsel.
Ontsteking staat deze goed afgesteld. Heb je nieuwe bougies zijn je bougiekabels vervangen. Deze gaan geen livetime mee. Je bobine is vervangen. Is de aansluitingen van ontsteking naar bobine goed. Geen kabelbreuk. Zo ook de andere aansluiting. Is de voedingsdraad naar ontsteking zelf goed. Heb je een elektronische ontsteking zo niet heb je de condensator vervangen. Je zult je checklist moeten afwerken. Laatste check is is accu ok en wordt deze voldoende bijgeladen.
Dat was het elektrische deel. Je hebt je carburateur vervangen. Dat zit dan zeker goed die zijn vanuit BCC getest. Dan heb je de aansluitingen op je carburateur. Luchtfilterhuis als je van de afrit rijdt neem ik aan gas dicht. Dus wordt minimaal lucht aangezogen. Gasklep staat gesloten en de stationair mengregelschroef bepaald hoe je motor stationair loopt. Zolang ze hier niet aan geregeld hebt staat deze af leverancier goed. Blijft over brandstof toevoer. Heb je een filter in je leiding zitten. Is deze al eens vervangen. Als je auto verder goed loopt verwacht geen geen probleem van je brandstofpomp.
Valse lucht op de pakking van de voet carburateur is hier ook al beschreven. Test met remreiniger. Je schrijft dat je de twee dunne (papieren?) pakkingen hebt gebruikt samen met de dikke. De onderste papieren pakking wordt geadviseerd weg te laten. Deze kan dus door de hitte van spruitstuk gaan lekken. Valse lucht en geen goed brandstofmengsel.
Heb je je spruitstuk los gehad?
Heel vervelend als het niet loopt zoals het moet. Het is op zich simpel maar om het te vinden. Twee keuzes ontsteking of brandstof mengsel.
Ontsteking staat deze goed afgesteld. Heb je nieuwe bougies zijn je bougiekabels vervangen. Deze gaan geen livetime mee. Je bobine is vervangen. Is de aansluitingen van ontsteking naar bobine goed. Geen kabelbreuk. Zo ook de andere aansluiting. Is de voedingsdraad naar ontsteking zelf goed. Heb je een elektronische ontsteking zo niet heb je de condensator vervangen. Je zult je checklist moeten afwerken. Laatste check is is accu ok en wordt deze voldoende bijgeladen.
Dat was het elektrische deel. Je hebt je carburateur vervangen. Dat zit dan zeker goed die zijn vanuit BCC getest. Dan heb je de aansluitingen op je carburateur. Luchtfilterhuis als je van de afrit rijdt neem ik aan gas dicht. Dus wordt minimaal lucht aangezogen. Gasklep staat gesloten en de stationair mengregelschroef bepaald hoe je motor stationair loopt. Zolang ze hier niet aan geregeld hebt staat deze af leverancier goed. Blijft over brandstof toevoer. Heb je een filter in je leiding zitten. Is deze al eens vervangen. Als je auto verder goed loopt verwacht geen geen probleem van je brandstofpomp.
Valse lucht op de pakking van de voet carburateur is hier ook al beschreven. Test met remreiniger. Je schrijft dat je de twee dunne (papieren?) pakkingen hebt gebruikt samen met de dikke. De onderste papieren pakking wordt geadviseerd weg te laten. Deze kan dus door de hitte van spruitstuk gaan lekken. Valse lucht en geen goed brandstofmengsel.
Heb je je spruitstuk los gehad?
Patrick
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]
-
- Beginner
- Berichten: 19
- Lid geworden op: ma 25 jun, 2018 15:33
- Locatie: Vogelenzang
Re: Bobine's anno 2019
Hoi
Ik worstel op dit moment met hetzelfde probleem van stationair afslaan.
Twee carburateurs, identiek probleem . Een van de carburateurs pas bij Burton afgesteld.
Benzine pomp vervangen, bobine , vervangen bougies gecontroleerd. nette verbranding. Spruitstuk is niet los geweest.
Ik ga met onder( boven) staande tips verder zoeken
Frans
Ik worstel op dit moment met hetzelfde probleem van stationair afslaan.
Twee carburateurs, identiek probleem . Een van de carburateurs pas bij Burton afgesteld.
Benzine pomp vervangen, bobine , vervangen bougies gecontroleerd. nette verbranding. Spruitstuk is niet los geweest.
Ik ga met onder( boven) staande tips verder zoeken
Frans
Ervaren eendrijders sinds 1975
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2160
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Re: Bobine's anno 2019
Klepspeling, of eigenlijk het gebrek daaraan, kan dit ook veroorzaken.
Juist als de motor warm wordt kan dan een klep gaan lekken.
Juist als de motor warm wordt kan dan een klep gaan lekken.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.