rollend chassis met Frans Kenteken

Reparaties, modificaties en onderhoud
PeterB
Beginner
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 21 jul, 2019 00:06

rollend chassis met Frans Kenteken

Bericht door PeterB » zo 21 jul, 2019 00:15

Beste mensen,

ik kan een rollend 2cv-chassis (+ motor)met frans kenteken kopen. Ervan uitgaande dat het chassisnummer op de Carte Grise overeenkomt met het nummer op het chassis kan ik deze dan gebruiken om er een Mehari van te maken? Of wordt dit een RDW-drama? En weet iemand hoe zit het met de motor? Moet deze ook aan de hand van een nummer corresponderen met een nummer op de carte grise?

Ik hoor het graag van jullie.

groet,

Peter

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: rollend chassis met Frans Kenteken

Bericht door Thijs » zo 21 jul, 2019 09:51

Je kunt het het beste voorleggen aan de RDW en dan bij een keurmeester persoonlijk.
Bellen heeft geen nu, de technische helpdesk heeft geen kennis van zaken.
Het motor nummer is volgens mij nergens geregistreerd.
De juiste types motor zijn natuurlijk wel terug te vinden.

Heb je het koetsplaatje ook?

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 500
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Re: rollend chassis met Frans Kenteken

Bericht door verkuilm » zo 21 jul, 2019 10:23

Je krijgt een 2cv kenteken nooit omgezet naar mehari.
Dus als je op dat chassis een mehari zet krijg je geen kenteken omdat ze dan een 2cv verwachten en dat is het niet.
Om die reden zijn mehari kentekens behoorlijk gezocht. Zowel hier in Nl als in La France
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

PeterB
Beginner
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 21 jul, 2019 00:06

Re: rollend chassis met Frans Kenteken

Bericht door PeterB » zo 21 jul, 2019 11:58

Dank jullie wel voor de reactie.

Het is me duidelijk dat het allemaal niet zo eenvoudig en eenduidig ligt.

Ik heb de RDW namelijk een paar maanden geleden de vraag gesteld of ik een Dyane om kon bouwen naar een Mehari. Het is een iets andere vraag die ik jullie gesteld heb maar komt toch ook in de buurt (ik heb het idee dat de RDW idd niet altijd consequent is met haar reacties dus ik heb jullie hulp gezocht, ik denk dat de leden toch meer weten over deze specifieke vragen dan de RDW)

De RDW het volgende geantwoord:

"U geeft aan dat u van het voertuig een chassis en de motor heeft. Ik begrijp dat u een andere carrosserie gaat gebruiken om het voertuig op te bouwen. Hierbij is het belangrijk dat er in het verleden nooit iets is gewijzigd aan het voertuig. Een voertuig bestaat uit 3 hoofd onderdelen, het chassis, de carrosserie en de aandrijflijn. 1 van deze 3 delen mag gewijzigd worden zonder dat de identiteit van het voertuig in gevaar komt. Wijzigt er meer, dan kan er een nieuw voertuig ontstaan".

Ik denk dat de RDW ervan uit gegaan is dat het een Nederlands kenteken betrof maar volgens mij moet dat niets uitmaken, toch? Want; als twee van de drie componenten aanwezig zijn komt de identiteit van het voertuig niet in gevaar (het koetsplaatje zit er niet bij). Het Franse chassis waar ik mijn oog op heb laten vallen heeft de bijbehorende papieren alleen hoe moet ik dan aantonen dat de aandrijflijn er ook origineel bij zat...

Of moet ik het idee maar helemaal laten varen...

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: rollend chassis met Frans Kenteken

Bericht door Thijs » zo 21 jul, 2019 12:25

Je kunt een Mehari prima op een 2cv chassis en kenteken monteren.
Je moet alleen vooraf met de complete 2cv naar de RDW voor schouwing.
Dat is dus precies wat jou niet gaat lukken.

Het is niks anders dan een Burton bouwen...

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 500
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Re: rollend chassis met Frans Kenteken

Bericht door verkuilm » zo 21 jul, 2019 13:37

Thijs, nee dat is niet zo. Kenteken is een 2cv. Dat blijft altijd een 2cv. Je kan er wel een andere koets op schroeven.
ALs je de aandrijflijn laat zitten en het chassis mag het in theorie idd. Maar het blijft dan 2cv op kenteken.
Je krijgt nooit een kenteken van een Mehari.
ALs je teveel veranderd krijg je een nieuw voertuig met heel veel keuringen etc. Dat kan prima. Maar ze maken er nooit mehari van.
Zou uiteraard nooit kunnen want dan Creeert de rdw autos. Wat dacht je van eengewone porsche 911. ALs je er dan een turbo opschroeft met nog wat dingtjes en dan op kenteken porsche 911 turbo. Heb je 150.000 verdient........
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

PeterB
Beginner
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 21 jul, 2019 00:06

Re: rollend chassis met Frans Kenteken

Bericht door PeterB » zo 21 jul, 2019 14:33

Het is voor mij niet noodzakelijk om een Mehari-kenteken te verkrijgen. Als het een 2cv kenteken blijft vind ik het ook niet erg. Als ik maar legaal kan rijden en mocht ik ooit de omgebouwde 2cv (naar Mehari) van de hand willen doen dat het dan ook gewoon kan.

Dus als ik de heer Verkuil goed begrijp kan ik met het rollend chassis + aandrijflijn mét Frans kenteken naar de RDW en 'em op Nederlands kenteken zetten. Dan krijg ik dus een Nederlands 2cv kenteken en daarop kan ik gewoon een Mehari bouwen... klopt dat ?

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 500
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Re: rollend chassis met Frans Kenteken

Bericht door verkuilm » zo 21 jul, 2019 15:05

Ja dat is een goeie vraag, hoe compleet moet je auto zijn om een NL kenteken te krijgen.
Ik vermoed redelijk compleet. dus los chassis verwacht ik dat dat lukt. Maar geen ervaring mee.
Er zijn wel meer mehari''s met op het kenteken genoteerd 2CV. In verleden waren die weinig waard maar weet niet hoe dat nu is.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: rollend chassis met Frans Kenteken

Bericht door Thijs » zo 21 jul, 2019 15:06

Waarschijnlijk willen ze wel eerst een complete auto zien, dan wel met een Frans kenteken....

Ik bedoelde niet te zeggen dat er opeens Méhari op het kenteken komt te staan.
Al is dat niet helemaal onmogelijk aangezien de RDW maar wat doet.
Er zijn diverse kitcars die bijvoorbeeld Burton of Lomax op het kenteken hebben staan en deze hebben geen extra keuring gehad.
Bij mijn 2cv kitcar staat er alleen maar Citroën op het kenteken en bij het type staat een streepje -.
2CV6 staat er dus niet meer op.



Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Re: rollend chassis met Frans Kenteken

Bericht door Bull Frog Bleu » zo 21 jul, 2019 22:10

Destijds een AMI 8 chassis met motor thuis laten schouwen. Was geen probleem aangezien papieren klopte met chassisnummer en koets plaatje. koets was toen al gesloopt.
De nieuwe eigenaar heeft er een burton op gebouwd. Volgens Burton niet mogelijk maar staat inmiddels op kenteken als Burton. Toevoeging ami is verdwenen.


Gewoon een afspraak maken met de rdw.
Citroén rolls better than a Rolls!

PeterB
Beginner
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 21 jul, 2019 00:06

Re: rollend chassis met Frans Kenteken

Bericht door PeterB » zo 21 jul, 2019 22:45

Al de reacties op mijn vraag (en de andere chassis-topics op het forum) in ogenschouw nemend ga ik de gok nemen en ga achter dat chassis aan. Bij de schouw zie ik wel of de RDW-keurmeester een goede bui heeft of niet...'t blijft dus een (weloverwogen)gok.

Dank jullie wel voor de commentaren, tips en meedenken. Toch fijn als je niet helemaal alleen staat in de afweging...

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Re: rollend chassis met Frans Kenteken

Bericht door Kulio » ma 22 jul, 2019 08:16

Het topic doorlezend zie ik dat je de vraag aan het RDW schriftelijk gesteld hebt en ook schriftelijk antwoord hebt gekregen. Ik kan je aanraden om te gaan praten. Neem aantoonbaar "bewijs" mee dat het chassis van een Mehari en van een 2CV dezelfde zijn. En vraag de naam van de RDW'er zodat als je later een probleem hebt je naar hem/haar kan verwijzen.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

PeterB
Beginner
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 21 jul, 2019 00:06

Re: rollend chassis met Frans Kenteken

Bericht door PeterB » ma 22 jul, 2019 11:45

Hallo Kulio,

Ja, ik heb de vraag schriftelijk gesteld ook met het idee dat ik dan het antwoord zwart op wit heb. Ik zal jouw voorstel opvolgen en het ook nog eens persoonlijk voorleggen. Dank voor de tip.

Overigens heb ik nog een vraag en misschien zijn er leden die hier antwoord op hebben. Ik heb al jaren nog twee slapende 2cv kentekens in bezit. Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat ik hier niets meer mee kan. Klopt dat? Zijn ze echt waardeloos of kan ik hier nog iets mee (zoals vroeger)?

Sjaak S.
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 83
Lid geworden op: ma 14 apr, 2003 23:08
Locatie: Den Helder

Re: rollend chassis met Frans Kenteken

Bericht door Sjaak S. » ma 22 jul, 2019 21:19

Hoi Peter, wat betreft de twee slapende kentekens: op legale wijze kun je hier niets meer mee. Je kunt bv niet aantonen dat bijbehorende chassis en koets niet meer bestaan, dus je krijgt geen toestemming voor een nieuw chassis met dit nummer want dan zouden er twee auto's kunnen ontstaan met hetzelfde nummer. Op niet-officiele wijze zijn er wel mogelijkheden (zeker als je het typeplaatje op de koets er bij hebt) maar dat is dus illegaal.
my other car is......... ook een eend.

PeterB
Beginner
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 21 jul, 2019 00:06

Re: rollend chassis met Frans Kenteken

Bericht door PeterB » ma 22 jul, 2019 21:36

Hallo Sjaak,

nee, ik heb slechts de kentekens zonder typeplaatje. Jammer. Maar ik had al zo'n vermoeden de andere topics hierover lezend.

Maar nu heb ik me gisteren een slag in de rondte gemaild op franse sites en nu is mij een Carte Grise + een plaques constructeur aangeboden. Wordt met die plaques constructeur dan het typeplaatje bedoeld? En is dat dan van de koets of zat dat plaatje dan op het chassis?

"J'ai une CG de 2cv6 1978 à mon nom avec plaques constructeur".

Plaats reactie