versnellingsbak en schijfremmen

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Plaats reactie
PeterB
Beginner
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 21 jul, 2019 00:06

versnellingsbak en schijfremmen

Bericht door PeterB » zo 28 jul, 2019 13:48

Hallo allen,

Ik heb het forum over versnellingsbakken en schijfremmen doorgespit maar ik blijf nog met een vraag zitten. Ik heb gelezen over een versnellingsbak met schijfremmen "oud model" en een versnellingsbak met schijfremmen "nieuw model". Ik had geen idee..Wat is het verschil in deze? Heeft het te maken met het sneller doorschakelen naar de volgende versnelling oid ?

Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen. Ik heb al een gereviseerde 2cv6 motor op het oog en nu ga ik op zoek naar een versnellingsbak...

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: versnellingsbak en schijfremmen

Bericht door Thijs » zo 28 jul, 2019 15:07

Dat heeft waarschijnlijk met het oude en nieuwe model koppeling te maken.
Drie-vinger of diafragmakoppeling.
De bak past in principe altijd alleen moet je het juiste vliegwiel en koppeling er bij hebben.

Dik vliegwiel met Drie-vinger en dun vliegwiel met diafragma.


PeterB
Beginner
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 21 jul, 2019 00:06

Re: versnellingsbak en schijfremmen

Bericht door PeterB » ma 29 jul, 2019 15:46

Hallo Thijs, ok dank je voor de uitleg.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: versnellingsbak en schijfremmen

Bericht door Thijs » ma 29 jul, 2019 16:38

En om het wat duidelijker te maken : er schijnt voor de Drie-vinger koppeling een vervanging te zijn die lijkt op de diafragmakoppeling.
Nog nooit gezien en geen ervaring mee.

En met korte splines op de versnellingsbak pas je normaal een dik vliegwiel toe maar een dunne kan ook als je de diafragmakoppeling iets verlengt.

Met lange splines op de versnellingsbak kun je dik en dun vliegwiel toepassen.


PeterB
Beginner
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 21 jul, 2019 00:06

Re: versnellingsbak en schijfremmen

Bericht door PeterB » ma 29 jul, 2019 23:08

Normaal gesproken was je me allang kwijt was het niet dat ik er iets over gelezen heb in de MCC-catalogus op blz 42!

INFORMATION ! L’ embrayage ancien modèle avec mécanisme 3 doigts est remplacé par un mécanisme à diaphragme.

maar ik heb meer informatie gevonden. Het oud model versnellingsbak is niet zo snel maar heeft wel wat meer kracht en het nieuwe model heeft wat minder kracht maar gaat wel wat sneller, geloof ik.. verder heb ik gelezen dat je het verschil tussen de twee bakken van de buitenkant niet kan zien...

Plaats reactie