Blikt u nog door?

Voor gesprekken over andere auto's, het weer, nieuws of weer wat anders.
De grote verzamelbak van het forum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Blikt u nog door?

Bericht door RobertF » do 12 sep, 2019 22:44

Blikt ù nog door?

Ik kom geloof ik niet meer mee, ik blik niet meer door!

Ik behoor nog bij de mensen die zeggen als ze met de telefoon verkeerd verbonden zijn, sorry, dan heb ik verkeerd gedraaid. Dat was nog de tijd dat je stond te telefoneren in de gang. Bij de meeste mensen hing de telefoon namelijk in de gang, zodoende kon je het niet te lang maken of je moest al op de trap kunnen zitten.

Ik ben nog uit de tijd dat er geen kopieermachines waren en al je dan meer als 6 kopietjes wilde versturen dan moest je stencilen.
Ik had vroeger en heb die nog steeds een 4-sporen spoelen bandrecorder van Akai en ik heb de opkomst van de verschillende videosystemen zoals video 2000, betamax en VHS mee gemaakt en ik kon daar aardig mee overweg, hoewel het achter de TV wel een doolhof aan kabels was. Zo heb ik net als vele anderen een eerste computer gehad, een commodore 64 waar je alle bevelen zelf moest invoeren, zoals LOAD en CHDIR. Die werd vervangen door een commodore 124 met een cassettedeck waarmee je spelletjes kon uploaden.
Later heb ik een Atari gekocht en die kostte toen al 3000 gulden en in vergelijking met nu, kon je er eigenlijk niks mee. Ik gebruikte die hoofdzakelijk om manuscripten te schrijven en dat was een verademing vergeleken met daarvoor. Je kon namelijk heel makkelijk een regel toevoegen of weglaten. Voorheen moest je dan het hele document opnieuw typen.
Toen ik op mijn werk de eerste IBM aanschafte zat daar 120MB geheugen op. Mijn baas zei toen, wat moet je daarmee?, daar kun je de hele bibliotheek van Geneve opzetten. Tegenwoordig heb je software programma’s die dit aantal MB’s alleen al hebben als besturingsbestand. Ja, die ontwikkelingen heb ik allemaal meegemaakt en ik was er ook erg handig mee, al zeg ik het zelf.

Maar de techniek schrijdt voort en het wordt steeds ingewikkelder. Eigenlijk ben ik afgehaakt toen men bij de auto’s van Pk’s naar KW’s is gegaan. Bij Pk’s kon ik me wat voorstellen, je weet wat die eenheid voorstelt. Een auto van 150 Pk dat was een snelle, daar zat genoeg pit in en eigenlijk ben ik nooit gewend geraakt aan die KW’s .

De laatste jaren ben ik dan ook volledig de weg kwijt. Zo’n twee jaar geleden kocht ik een nieuwe TV en ik heb eerst moeten studeren voordat ik een beetje wist wat ze allemaal met die technische termen bedoelde. Ik moet zeggen dat ik veel nog steeds niet weet. Het is uiteindelijk een LED HD 3D SMART TV geworden met 1920X1080 pixels, 500Hz MCI, DVB-C, DVB-S2, DVB-T2, CI+, HDMI, scart, USD-2.0, Miracast, DLNA, en Wifi WLAN. Nou ik zou zeggen, gooi maar in mijn pet en hussel het flink door elkaar en dan te bedenken dat dit maar een deel van de “features” is. Wil je weten wat dit allemaal betekent dan heb je een cursus nodig.

De verkoper in een elektronica zaak kon mij niet eens uitleggen waarom een 800HZ toestel goedkoper was dan een 400Hz, hoewel de beeldkwaliteit van een 800HZ toch beter zou moeten zijn. Nou, als hij het al niet weet hoe moet ik het dan weten? Maar zit er wel werkelijk 800HZ op, dat weet je toch niet, ze kunnen er opschrijven wat ze willen want je kunt het toch niet controleren. Net zo goed als dat “van voor” gedoe. Nu blijkt vooral bij internet aanbiedingen dat die “van” prijs nooit zo hoog geweest is. Laatst zag ik een artikel in het krantje van de Gamma staan met van 39,95 voor 34,95 euro Toevallig had ik al eens naar dit artikel gekeken en toen bleek het in de winkel 34,95 te kosten. Zo word je toch mooi bedonderd. Bij de Gamma kon je laatst één artikel naar keuze met 20% korting krijgen met diezelfde Gamma-bon kreeg ik bij de Praxis ook 20% korting, begrijpt u het nog?


Ik ben een hele middag bezig geweest met de installatieprocedure om de TV aan de gang te krijgen. Bij de installatie van de CI+ van Ziggo heb je een bepaalde code nodig en het was een heel gezoek voordat ik die gevonden had. Ik was er zo klaar mee dat ik het ding bijna uit het raam had gegooid, figuurlijk bedoeld natuurlijk. "User friendly" noemen ze dat of de wel gebruikersvriendelijk. Een boekje zit er tegenwoordig niet meer bij, je volgt gewoon het menu op het scherm en dan komt het dik voor elkaar. Echter mijn manier van denken komt meestal niet met de menustappen overeen en zodoende moest ik twee keer de helpdesk bellen.
Mijn zoon kreeg onze oude flatscreen en die heeft de hele nacht door geprobeerd om de installatie met UPC voor elkaar te krijgen en uiteindelijk is er een monteur moeten komen. Het ligt dus niet aan de leeftijd zal ik maar zeggen. Als u zich in het bovenstaande niet herkent dan is de rest van het verhaal niet aan u besteed.

Tja, makkelijker maken ze het er niet op. Het blijkt ook dat er zaken op zitten die je helemaal niet nodig hebt of liever gezegd helemaal niet kunt gebruiken, hoewel je daarvoor wel extra betaald hebt. Zo heb ik 3D maar er is geen enkele zender die 3D uitzendt, waarom zit het er dan op? Ja, ik kan alleen een 3D film bekijken maar dan moet ik wel een 3D DVD speler hebben en die heb ik niet. Dus ik had net zo goed een veel goedkoper toestel kunnen aanschaffen zonder deze “feature”.
Door de mogelijkheid van WIFI kon ik met de TV het internet op en dat vond ik wel leuk want zo kon ik de “live-streaming” kamerdebatten over het oldtimer wetsvoorstel volgen. Nadat ik verschillende installaties gedaan had werd mij gevraagd om met de gebruikersovereenkomst akkoord te gaan. Ik klikte op NEE en werd prompt van het menu gegooid. Ik kreeg geen toegang tot het internet als ik het kruisje bij JA niet aanvinkte. Ik wilde toch wel graag weten wat die gebruikersovereenkomst op mijn TV nu eigenlijk inhoudt en ben dus verder gaan zoeken. Uiteindelijk had ik die gevonden en dat bleek een document van 26 pagina’s in het Engels. Nou, daar had ik dus echt geen zin in en heb toen maar eens met de helpdesk van de fabrikant gebeld. Ik had graag de Nederlandse versie van de gebruikersovereenkomst was mijn vraag, helaas meneer, er is nog geen Nederlandse vertaling, dus sorry wij kunnen u niet helpen. Kunt u dat hokje met het kruisje dan niet uitzetten zodat ik toch verbinding krijg als ik NEE zeg. Nee, dat gaat niet!. Ik heb dus noodgedwongen maar op JA geklikt, maar hoop wel dat ik niet daarmee mijn doodvonnis heb getekend. Zo vraag ik mij dus af, hoeveel mensen weten werkelijk waarvoor ze JA zeggen, in dit geval ik niet.

Als ik naar de website van de ANWB ga dan krijg ik een venster of ik akkoord wil gaan met de cookies. Doe ik dat niet dan kan ik niet verder want dat venster blijft in beeld. Ik ben wel lid van de ANWB en betaal netjes mijn contributie maar zonder cookies geen toegang. Als je bij de cookies JA aanklikt dan worden er maar liefst 44 verschillende programma’tjes op jouw computer opgeslagen om allerlei informatie over jou te krijgen. Dan zit je bovendien elke keer met allerlei updates. Ik heb nu ook al updates op mijn TV, maar ik wil helemaal geen cookies en ook helemaal geen updates.!

Hetzelfde had ik ook met de aanschaf van een nieuw fototoestel.
Vroeger hoefde je alleen maar te weten hoe je een film in het toestel moest leggen, dan spannen en afdrukken. Het ding deed het altijd! Nu heb je zo’n ding op batterijen en als die leeg zijn dan doet die het niet dan is die ook echt dood!

Bij het toestel krijg je een link naar het “owner’s manual” en dan kun je digitaal het gebruikersboekje downloaden over hoe het toestel werkt en wat je er mee kunt. Gelukkig was het in het Nederlands met maar liefst 126 pagina’s. Ja, 126 pagina’s!!! Das toch niet meer normaal als ik die alle doorgelezen heb en begrepen heb dan ben ik bijna weer aan een nieuw toestel toe en ben ik professor in het bedienen van een digitale camera. Hoeveel van de 10 mensen zouden dit werkelijk allemaal bestudeerd hebben.? Ik weet het niet, maar ik in ieder geval niet, als ik maar een foto kan maken dat vind ik voldoende.

Om natuurlijk niet helemaal als een dombo het digitale tijdperk te beleven werd het noodzakelijk om ook een nieuwe telefoon aan te schaffen, een smartphone wel te verstaan. Iedereen loopt met zo’n ding dus je vraagt je af of je er nog wel bij hoort of dat je misschien iets gemist hebt. Ik vraag me wel eens af hoe we dat vroeger allemaal gedaan hebben. Waren we toen communicatie arm, hoefden we toen niet altijd bereikbaar te zijn.? Voor noodgevallen stond er een telefooncel en dat was het. Je moet dus wel meegaan om geen digibeet te worden dus ik ook aan de smartphone want de kinderen vonden het wel handig als we konden whatsappen. Ik hoop dat ik ook smart genoeg ben of moet ik een cursus gaan volgen om de telefoon te kunnen bedienen. Het wijst zich allemaal vanzelf pap, dat was het advies van mijn kinderen.

Het boekje wat erbij zit vertelt alleen hoe je de batterij moet opladen en deze moet plaatsen en hoe je de SIM-kaart erin zet. Voor de rest moet je het zelf maar uitzoeken. Ik kwam er echter maar niet uit, want mijn Apps kon ik niet op mijn SD-card opslaan. Ik kreeg daar steeds een foutmelding. Uiteindelijk maar eens met de helpdesk gebeld. En het probleem uitgelegd. Nou zei die juffrouw dan kunnen we een “factory restart” doen. Ik kreeg allerlei termen naar mijn hoofd die ik niet kende en zij merkte meteen, dat het dus anders moest. Samen zijn we eruit gekomen en ik had mijn toestel gereset. Nu maar eens kijken of het nu wel lukt met die Apps en wat bleek, het ging nog steeds niet. Bovendien en dat had die juffrouw niet gezegd, was ik door de reset al mijn telefoonnummers kwijt en kon ik die allemaal opnieuw in geven.
Sodemieters, wat een gedonder, dat heb ik weer. Ik had dit ding ook bijna uit het raam gegooid. Ik moest meteen aan die reclame denken, makkelijker kunnen wij het niet maken zal ik maar zeggen. Toen mijn kinderen op bezoek waren vertelde ik het verhaal. Nou pap, dat kan toch niet zo moeilijk zijn, gewoon even naar instellingen gaan en dan opslag wijzigen in SD. Ja, dat dacht ik ook zo dom dacht ik niet te zijn, maar ook zij kregen het niet voor elkaar. Vreemd pap, hij pakt het niet! Tja, dat wist ik ook. Dus maar weer eens met de helpdesk gebeld en ik kon het toestel opsturen. Een week later kreeg ik het terug met een briefje dat het toestel in orde was en dat het aan de SD kaart lag. Ik een nieuwe SD kaart gekocht maar het probleem bleef. Toen nog eens de SD kaart uit mijn fototoestel gehaald en die in de telefoon gezet, maar nee hoor ik kreeg het niet geïnstalleerd. Uiteindelijk nog maar eens met de klantenservice gebeld en ik kon het toestel opsturen.
Na een week kreeg ik het terug met een briefje erbij dat ze een defect gevonden hadden en een nieuw moederbord erin hadden gezet. Nou zie je, je bent bijna vertwijfeld maar dan blijkt dat je toch niet zo dom bent. Nu heeft het toestel de eigenschap van automatisch beeld draaien en dat is wel handig als je iets moet intypen, echter deze functie doet het niet. Ik heb al alles geprobeerd en mijn kinderen ook maar het lukt niet. Ik laat het er maar bij, ik heb geen zin in nog eens een reset en het hele verhaal.

Door al die technologieën komen er zoveel nieuwe begrippen en woorden bij dat je dat allemaal niet bijhoudt, ik tenminste niet.

Ik heb een cursus website bouwen gedaan en ben niet echt een computernert. Mijn bedenken, of ik dat wel kon, uitte ik aan de leraar en die verzekerde mij, dat met het boek ik na de cursus een website kon bouwen. Ik vroeg hem of hij technisch was en hij gaf een ontkennend antwoord. Ik zei tegen hem, ik heb thuis een boek van Olyslager hoe je de motor uit een lelijke eend haalt, dan zou ik zeggen met het boek in de hand moet het wel lukken of toch niet?

Ik werd weer opnieuw wakker geschud toen ik laatst een andere auto kocht en daar heeft de elektronica als een tsunami huisgehouden. Bij de oldtimers is het allemaal nog logisch en te begrijpen, maar hier blik ik niet meer door. Zo’n ding barst van de sensoren, computers, en modules die van alles en nog wat signaleren en regelen. Ook zie je steeds vaker bij de optielijst van een auto een hele reeks afkortingen staan . Wat ABS is dat weet ik nog en hoe dat werkt, maar ik heb er nu een heleboel afkortingen bij gekregen waar ik nog nooit van gehoord had. Helaas hebben veel landen hier hun eigen afkortingen zodat bij een Duitse auto dat weer anders is als bij een Engelse of Franse auto. Bij de Fransen is het, zo weet ik nog van de Deux Cheveaux van mijn vrouw, zo wie zo anders. De Fransen draaien net alles om, zo was een Citroen “special” een auto zonder ook maar enige extra dus compleet naakt terwijl het type “normal” alle extra’s had.

Op mijn Duitse auto heb ik nu niet alleen ABS maar ook ASC+T, DSC, AGS, PDC, CrC, en OBD. Wist u ze allemaal of is het akadabra? De ASC+T staat voor Automatische Stabilitäts-Control plus Traction, DSC staat voor Dynamische Stabilitäts-Control, AGS staat voor Adaptive Getriebe-Steuerung, PDC staat voor Park Distance Control, CrC staat voor Cruise Control en OBD voor On Board Diagnose. Dan heb ik verder nog SpS sportsitze met SHZ sitzheizung, een SRA scheinwerferreinigungsanlage, een DWA diebstahlwarnanlage, een eGSHD of de wel een elektrisch glassschiebehebedach, verder DR dachreling, MFA multifunctioneel stuur, CC als climate control of de wel airco met PF pollenfilter. Dan is er nog ZV zentrallverriegelung met FB fernbedienung, LWR leuchtweitenregelung wat staat voor in hoogte verstelbare koplampen wat samen met de niveauregeling een beetje dubbel op is. Dan nog een HW heckscheibenwisser en een LL lederlenkrad, GS grutstraffer of de wel gordelspanners die nodig zijn voor de voor-zij en deur airbags. Dan heb ik nog een CDC wat een CD wisselaar is met bediening van het MFL en HL hecklautsprecher.
Ik kan de lijst nog verder uitbreiden met WSG wärmeschutzglass, NS nebelscheinwerfer, WFS wegfahrsperre, HS heizbare scheibenwaschdüsen, BHS beheizte heckscheibe, BAS beheizte aussenspiegel en zou dan ook de Engelse of Franse benamingen nog daaraan kunnen toevoegen, maar misschien is het interessant als een forumlid die een Engelse of Franse auto heeft de lijst completeert.

Ik moet zeggen, ik blikte bij de meeste afkortingen niet door en waar ik geen feeling meer mee heb dat is de verlichting. Ik ben het gevoel kwijt. Vroeger had je als koplamp een duplolamp in de meeste gevallen wit met uitzondering van de Fransen die soms voor geel gingen. Als je koplamp kapot was dan wist je dat er een 40/45Watt lamp in moest, verlichting is 5W en knipperlichten 15W. In de loop van de jaren is het bos met bomen dichter geworden want de normale duplo gloeilamp die je in onze oldtimers vindt, die zijn er allang niet meer. Het is daarna H1, H3, H4, H7, H8, H9, H10 enz. geworden. Er zijn auto’s waar je niet eens zelf meer een lamp kon verwisselen omdat je de voorbumper moet demonteren. Sinds 2009 hebben fabrikanten zich verplicht de verlichting zo te bouwen dat je weer zelf een lamp kunt verwisselen, maar of dat aan te bevelen is?
Heeft u al DRL op de auto zitten? Sinds 2011 is op nieuwe auto’s DRL daytime running lights verplicht gesteld en die zijn meestal uitgevoerd in LED light emitting diode verlichting. De grootste elektrische verandering in de auto’s is wel de invoering van het Can-bus systeem (controller area network) geweest. Dit is een datacommunicatie systeem dat b.v. op de display zegt dat het achterlicht kapot is. In de auto zit eigenlijk een netwerk waarop de verschillende deelnemers zijn aangesloten. Over de draden wordt dus een signaal verstuurd in twee richtingen. Nu gebruiken LED lampen weinig stroom en het Can-bus systeem signaleert dit dan als een kapotte lamp. Daarom zijn de LED lampen in auto’s Can-bus proof gemaakt.

Er zijn lampen met 9 diodes aangeduid met 9-SMG of met 13-SMG of meer. De lichtopbrengst uitgezonden in alle richtingen wordt opgegeven in lumen en niet meer in Watt en daar mis ik het gevoel. Bij een lamp van 60W kan ik me wat voorstellen m.b.t. helderheid of lichtopbrengst maar bij een LED lamp van 500-800 lumen niet, hoewel dat qua lichtopbrengst ongeveer hetzelfde is. Vroeger kochten we lampen op basis van vermogen Watt, maar nu koop je een LED lamp op basis van lichtopbrengst en dat is lumen. Trouwens om het nog verwarrender te maken, de lichtintensiteit wordt uitgedrukt in mcnd (millicandela).

Je moet bovendien ook nog rekening houden met de kleur van het licht. Het licht van de diode is blauw en door bepaalde stoffen toe te voegen zoals fosfor krijg je wit licht, tenminste wij ervaren dat als wit licht. Het koude witte licht van een LED lamp is ongeveer 6000 kelvin, beneden de 4000k is het geler en boven de 8000k meer groenig blauw. Voor verlichting in huis wordt dan ook hoofdzakelijk lampen aangeboden van 2700 tot 3000k, dus iets geler iets warmer, terwijl de auto LED verlichting bij 6-7000k ligt, hoewel je ook auto’s ziet die een iets blauwachtig licht voeren.
Bij een lamp met de aanduiding G4 1W 24xSMD LED 110LM 3000K gaat het dus om een 1 Watt lamp, met G4 fitting, bestaande uit 24 leds met een lichtopbrengst van 110 lumen en een kleur van 3000k. Dat is dus iets anders als een gloeilamp met bajonet fitting van 15W.

Naast de LED verlichting hebben moderne auto’s vaker Xenon verlichting, welke 3 maal meer lichtopbrengst geeft dan een halogeenverlichting. We spreken hier van een gasontladingslamp, die er in lage- en hogedruk lampen zijn. De TL lamp is een voorbeeld van een lagedruk gasontladingslamp waar d.m.v. elektriciteit in een geïoniseerd gas meestal neon, argon, krypton of xenon licht wordt opgewekt. Ook natriumlampen die we in de straatverlichting zien, die het bekende groenachtige monochromatische licht geven zijn een voorbeeld van een lagedrukgasontladingslamp.
Hogedrukgasontladingslampen zijn lampen waarin de druk wel kan oplopen tot 100 bar en die naast het gas bv. xenon ook kwik en jodide of bromide bevatten. Deze lampen worden gebruikt voor stadionverlichting en vervangen steeds meer de kwiklampen in de straatverlichting. De moderne Xenon verlichting bestaat uit een voorschakelapparaat en een lamp en meestal een lens. Door de vormgeving van de auto vanwege de aerodynamica zocht men naar steeds kleinere koplampen en daarvoor heeft men gebruik gemaakt van lenzen.
Als je de lampen van een Jaguar MKIV vergelijkt met een hedendaagse auto dan is er niet alleen verschil in lichtopbrengst maar vooral in de grootte. Een probleem bij de Xenon verlichting is overigens de warmteontwikkeling die geproduceerd wordt. De koplampunits die tegenwoordig geheel van kunststof zijn weerstaan dan ook deze hoge temperaturen niet. Een bekend probleem bij een Duitse fabrikant is dan ook het afbreken van de fittingen en de kunststof stelschroeven voor de hoogte instelling. Nu kost een gewone 40/45W duplolamp ongeveer 2,50 euro maar voor een Xenon lamp ben je al gauw een dikke 100 euro kwijt. Kost een hele koplampunit voor een eend rond de 80 euro voor een moderne xenon unit betaal je al gauw tussen de 5 en 10 keer zoveel. Dus als de lamp het niet meer doet is de beste oplossing toch even langs de garage te gaan en niet maar zo even een lampje kopen. Er zijn zoveel verschillende aansluitingen en modellen dat je haast niet meer doorblikt. Met de afkortingen bent u in ieder geval weer helemaal bij.
RobertF
Bijlagen
Kelvin chart
Kelvin chart
Ik blik niet meer door
Ik blik niet meer door
oog.jpg (13.9 KiB) 1070 keer bekeken
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Blikt u nog door?

Bericht door AZL57 » vr 13 sep, 2019 08:22

Daarom heb ik een 50er jaren eend. Een kabelboom van ongeveer 5 draden, een paar lampjes en een knipperlicht schakelaar met een uurwerk aandrijving..... starten lopen 88-)
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: Blikt u nog door?

Bericht door RobertF » vr 13 sep, 2019 11:36

Dat is heel verstandig AZL57, dat spaart een hoop geld aan garagekosten
Ik had een paar jaar geleden een BMW uit 1970 en ik belde de BMW garage of ze de carburateurs synchroon konden afstellen. De vraag van de monteur was of de auto een diagnosestekker had en mijn antwoord was nee!. Dan kunnen we dat niet meneer, was het tegenantwoord.
Daarom heb ik nu een BMW van 1985 en daar kan ik nog alles zelf. Voor mijn nieuwere type BMW heb ik een laptop met alle software om uit te lezen., mij zien ze niet in de garage!
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Blikt u nog door?

Bericht door AZL57 » vr 13 sep, 2019 12:14

Ja dat stekker verhaal heb ik ook al eens bij Citroen gehoord een kennis met een Dyane werd weggestuurd omdat ie geen diagnose stekker had..... :mrgreen:
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie