BMW boxer met GS versnellingsbak (info gevraagd)

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Plaats reactie
Lucasmolen
Beginner
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 18 okt, 2019 15:48

BMW boxer met GS versnellingsbak (info gevraagd)

Bericht door Lucasmolen » za 9 nov, 2019 16:52

Goedemiddag beste mensen,

ik zou graag van jullie ervaring gebruik maken bij ons project. We hebben bij een buurtgenoot een 2cv gekocht waarbij de motor en het frame niet te redden waren. Er is besloten om een BMW boxerblok aan te schaffen van een R1100S. We hebben daarna een GS 5-bak met de lange ratio's uit Duitsland gehaald, Nu willen we beide aan elkaar maken door een adapter te fabriceren. Het probleem met de combinatie is dat de standaardplek voor de startmotor op dezelfde plek zit als waar de remschijven van de GS bak zitten. We willen graag bovenstaande combinatie laten werken en denken eraan om een vliegwielhuis van een andere bak te combineren met de rest van de GS bak. Het lijkt alsof een vliegwielhuis van een Visa 652cc er op moet passen of die van een LN. Kan iemand dat bevestigen? In de ideale situatie zou de startmotor aan de bovenkant van de bak moeten komen. Als iemand nog slimme ingevingen heeft hoor ik dat ook graag. Ik zal in de komende weken wat foto's plaatsen als er geïnteresseerden zijn. Als iemand toevallig bruikbare onderdelen heeft die ik hierboven heb genoemd hoor ik dat ook graag. Onze locatie is Friesland.

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Re: BMW boxer met GS versnellingsbak (info gevraagd)

Bericht door Geert » za 9 nov, 2019 17:23

Je moet LPGO vragen.
Helaas is hij geblokkeerd op dit forum.
Misschien via international2cvfriends .com
Daar is hij nog actief .

visontlatasra

Gebruikersavatar
Dirk D
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 116
Lid geworden op: di 2 mar, 2010 20:46
Locatie: Delfgauw ZH

Re: BMW boxer met GS versnellingsbak (info gevraagd)

Bericht door Dirk D » za 9 nov, 2019 18:31

toevallig heeft hij een adv op mp staan. Zo kan je hem met een berichtje ook bereiken.

Te koop chassis en koets 2cv met loodjes
http://link.marktplaats.nl/m1467150913? ... ios_tablet
Ak350 1969
Acadiane 1981
Acadiane 1982, restauratie project
Dyane 6 1983

Fastn
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: do 15 jan, 2015 13:11
Locatie: Hilversum

Re: BMW boxer met GS versnellingsbak (info gevraagd)

Bericht door Fastn » zo 10 nov, 2019 17:33

Je bent net te laat
In het weekend van 25 - 27 oktober was de 24 uur van Spa hier zijn veel eenden aanwezig met BMW motoren.
Daar had je vast meer info kunnen verkrijgen
Bijlagen
IMG_20191026_142941.jpg

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: BMW boxer met GS versnellingsbak (info gevraagd)

Bericht door schermer » zo 10 nov, 2019 20:26

Voor info en onderdelen kun je het beste even kijken bij Pete sparrow in Engeland. (Google maar eens op sparrow automotive). Die heeft alle kennis en tevens de onderdelen. In Nederland zou je kunnen kijken bij leen apk, eventueel zou VGS in België je ook moeten kunnen helpen. Maar in principe komen alle speciale onderdelen bij sparrow vandaan.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: BMW boxer met GS versnellingsbak (info gevraagd)

Bericht door Thijs » ma 11 nov, 2019 21:33

Ik hoop dat je weet waar dat BMW blok vandaan komt want de RDW wil dit tegenwoordig erg graag weten bij de keuring.

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Re: BMW boxer met GS versnellingsbak (info gevraagd)

Bericht door Rossero » di 12 nov, 2019 13:43

De laatste keer dat ik contact op nam met Pete Sparrow had hij geen sets meer en gaf hij aan ze ook niet meer te maken (tenzij er natuurlijk weer vraag komt). Mocht je contact met hem opnemen dan kan je aangeven dat je nog wil iemand kent die een set wil, misschien dat het helpt :wink:

Lucasmolen
Beginner
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 18 okt, 2019 15:48

Re: BMW boxer met GS versnellingsbak (info gevraagd)

Bericht door Lucasmolen » do 21 nov, 2019 22:24

Beste mensen, bedankt voor al jullie reacties. Ik heb de afgelopen tijd contact gehad met alle mensen die genoemd werden, en heb wat informatie kunnen inwinnen. Ik heb jaren geleden al met Pete Sparrow contact gehad (de eend stond al zolang te wachten). Helaas passen zijn sets niet op de configuratie die wij wilden gebruiken. Wel heb ik via hem nog bruikbare info gekregen. De genoemde mensen in dit topic hadden helaas ook geen van allen onderdelen.

Inmiddels na wat zoeken heb ik nog een versnellingsbak van een visa 2 cilinder op de kop weten te tikken. Het vliegwielhuis is gedemonteerd en gereinigd. Dit lijkt 1 op 1 (met de overige onderdeeltjes) op de GS 5bak te passen. Dit scheelt ook de nodige cm om hem straks in het frame te krijgen. Het grote issue is dus opgelost. De grote schijfremmen van de GSbak passen niet meer omdat ze tegen het vliegwielhuis komen. Dit lijkt simpel opgelost te kunnen worden door de schijven om te draaien. Ze komen dat 40mm naar buiten. Een spacer van 40mm maken die over de bak loopt en met de vliegwielhuis bouten in het midden nog vast zit lijkt de logische oplossing. Op die manier is alles op 3 punten gezekerd en is het waarschijnlijk sterker dan origineel.

Volgende punt wordt het maken van een adapter waarmee de bak aan de motor kan komen met nu dus de uitsparing voor de startmotor bovenop. Ik ben benieuwd of dat allemaal zonder drama lukt.

Met betrekking tot de herkomst van het blok: Het blok is aangekocht bij Boonstra motorhandel hier in Friesland met bonnetje dus dat mag geen probleem zijn.

Nogmaals bedankt voor alle antwoorden. Top forum zo!

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: BMW boxer met GS versnellingsbak (info gevraagd)

Bericht door AZL57 » vr 22 nov, 2019 15:48

Als op dat bonnetje het kenteken van de gesloopte motor staat moet dit goed komen.
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie