Schakelpook vast in 3de versnelling

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Schakelpook vast in 3de versnelling

Bericht door RobertF » zo 24 nov, 2019 13:56

Jaren geleden had ik het probleem dat bij het vooruit achteruit rangeren de pook in zijn derde versnelling vast bleef staan en met geen mogelijkheid meer in een andere versnelling gezet kon worden. Ik heb de bak toen uitgebouwd en een andere bak in de auto van mijn vrouw gezet en de bak op zolder gelegd.

Nu heb ik de bak weer tevoorschijn gehaald voor mijn project omdat dit een bak is met achteruitrijlicht schakelaar.

De bak draait gewoon, ik ben in zijn 3de versnelling naar huis gereden zonder bijgeluiden, alleen de pook zit vast in zijn 3. Ik vermoed dat het iets met de schakelvorken van doen heeft.

Voordat ik begin met de demontage, is er iemand die weet wat dit is, misschien een bekend probleem?.
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Bachusrooy
Beginner
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 4 mar, 2019 09:25

Re: Schakelpook vast in 3de versnelling

Bericht door Bachusrooy » zo 24 nov, 2019 19:21

Deze heb ik van een Engels Forum:
2CV Restoration - Technical tips - Keep your transmission safe
Backing up without destroying the transmission

Never back up uphill or start very fast backing up! 2CV's with disc brakes have a severe problem: While backing up with a high tourque, the collar for the center shifting fork twists off the gear assembly (see sketch).

The reason is that this collar was not tightened enough during production. Afterwards it is almost impossible to tighten it more. This requires disassembling the transmission. When you back up very hard you put a high load on the transmission, which leads to friction between the shifting fork and the collar.

Upper shaft

The gear assembly warps and the collar twists off the thread. The collar is peened in a few spots, but this cannot stand the force. Once the collar is twisted off completely the gear assembly will pull apart. Mostly this leaves the transmission in permanent 3rd gear.

The synchro-ring twist and the gears cannot engage anymore. Maybe you can manage to engage another gear - a transmission with two gears engaged simultaneously - it will lock up. To press the clutch won't help because it is not the motor what blocks!

A repair is challenging. In most cases the transmission will need to be replaced. This is the reason why it is so hard to find a good used transmission with disc brakes.

So be gentle in reverse, try to avoid a high tourque. Typical situations where the transmission is threatened are steep downhill driveways to your garage or house. If there isn't enough space at the bottom to turn around on a level surface, go down in reverse. This way you have the high tourque coming back up in 1st gear, where it doesn't harm the transmission. Also it makes it easier to leave the driveway pulling out foreward.

Also don't fall for the urban legend that "if you can't make it up a hill in 1st gear, turn around and go in reverse". This was true in the old 2CVs with 12 or 16 HP engines. In the later model 2CVs with a 602cc motor, the gear ratio for 1st and reverse gear is identical!

Another typical situation where we saw many transmissions damaged was with plenty of snow in winter. The 2CV got stuck in snow. The usual response would be to go in reverse to get back out of the mess. Usually one wheel has less traction, so this wheel will just be spinning. The other wheel is standing still. The spinning tire rubs on the snow and ice surface. The friction creates heat and melts the ice away. Once the tire hits the bare pavement under the snow, it suddenly has good traction. This gives the transmission a very high tourque impuls, quite often enough to pull the collar off the shaft.

The best way to keep this problem from happening is to be aware of the situations that will cause it, and simply avoid these situations.

Treat your transmission well

For many years now, the production of transmission has been discontinued. Spare parts are limited to a few bearings, which makes it hard to rebuild a transmission. The only way is to salvage core returns, which mostly show the same problem as your dead transmission. So finding good parts from returned transmissions is getting harder with the higher mileage these boxes have seen. Already, the ratio is about 50%, meaning, that it takes approximately two transmissions to salvage, to gain one good unit. So treat your transmission well and don't throw it away when it is defective. Parts of it might help keeping another 2CV going in the future!

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: Schakelpook vast in 3de versnelling

Bericht door RobertF » zo 24 nov, 2019 22:27

Interessant, maar die van mij rijdt nog gewoon wel alleen in zijn derde versnelling maar zonder bijgeluid.
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

VincentK
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 20 jul, 2018 12:21
Locatie: Enschede

Re: Schakelpook vast in 3de versnelling

Bericht door VincentK » ma 25 nov, 2019 10:10

Hallo Robert,

Wat Bachusrooy zegt. Iets dergelijks heb ik ook gehad bij mijn eerste eend. Handel was inelkaar gestort in de versnellingsbak en ik zat vast in de 3de versnelling. kon daarmee gewoon rijden en ben naar Bad Bentheim gereden. Daar hebben ze hem opengemaakt en het euvel was meteen duidelijk (en eenvoudig te herstellen).

Als je hem toch los hebt, dan is openmaken niet zo'n probleem.
AK-400 1974
Ami 8 Break 1969

wusten-fuchs
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 214
Lid geworden op: ma 12 dec, 2011 17:50

Re: Schakelpook vast in 3de versnelling

Bericht door wusten-fuchs » ma 25 nov, 2019 16:01

bekend!


op de synchro van de 2-3 zit achter aan een ronde geleide ring met schroefdraad daar loopt de gaffel in , deze schroeft zich er zelf af!

meestal is ook de binnenste syncro van de 3 eraf getuimeld deze moet eerst weer op zijn plek ,,, dan de achterste ring er weer op draaien mbv een beiteltje of zo , goed vast tikken en extra borgingen in de ring slaan . let wel op dat je de bak in zijn ,,vrij,, zet , en blokkeer de schakel assen ( daar bij het veertje - met balletje )

gebruik zelf altijd een afgezaagd oud deksel die het veertje aandrukt . meestal lukt het ,, het is wel een gepiel ,,, je kan eventueel de klemmen waarmee de gaffels op de assen zitten geklemd los draaien dan heb je meer speling
wat niet kan doen we lekker toch

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: Schakelpook vast in 3de versnelling

Bericht door RobertF » ma 25 nov, 2019 22:12

Bedankt wusten voorde info

zo van boven is niet veel te herkennen. De schakelstang van de 2/3 zit muurvast maar het diff draait nog. Als in de schakelas van de 1ste verschuif dan slaat die vast.
Ik ga de schakelstangen en vorken eruit halen zodat ik beter kan zien wat het probleem is. Ik heb gelezen dat je afstelgereedschap nodig hebt voor de vorken af te stellen, dat kan een probleem worden
.
Bijlagen
20191125_220104.jpg
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Schakelpook vast in 3de versnelling

Bericht door Boudewijn » di 26 nov, 2019 18:03

Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: Schakelpook vast in 3de versnelling

Bericht door RobertF » do 28 nov, 2019 19:20

Ik wilde graag deze bak vanwege de achteruitrijschakelaar. Ik had nog 3 gewone bakken liggen voor schijfremmen dus kan ook het achterdeksel overzetten. Nu kwam ik op zolder nog een 4de bak tegen met een kaartje eraan 63.000 Km voor schijfremmen en met achteruitrijschakelaar, dus de keuze is nu eenvoudig.
Ik ga bij gelegenheid de vastzittende bak is uit elkaar halen en kijken wat er nu mee is, maar heb gelukkig al een goede andere. :)
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Plaats reactie