LED koplamp units in een eend (download p4)

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: LED koplamp units in een eend (foto's gemonteerd)

Bericht door RobertF » zo 1 dec, 2019 13:34

Ik vind die angel eyes wel super!. Leuke opmerking van Chris54 :) :)
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: LED koplamp units in een eend (foto's gemonteerd)

Bericht door AZL57 » zo 1 dec, 2019 16:37

Ja het is heel mooi geworden. :extra_cool:
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: LED koplamp units in een eend (foto's gemonteerd)

Bericht door schermer » zo 1 dec, 2019 20:46

Ik heb dit topic net even aan mijn vriendin laten zien, de eerste reactie was: "bestel die dingen maar" Zij ziet namelijk niet echt geweldig in het donker. Vooral de angel eyes vielen bij vriendinlief erg in de smaak.

Moet ik wel even iets uitleggen, ik zeg vaak "mijn eend"of "onze eend" maar het is in principe haar eend. Ik mag hem alleen maar restaureren en onderhouden en zo heel af en toe iets inbrengen ter verandering of verfraaiing. De Dakar bumpers kwamen bijvoorbeeld niet door de keuring, antraciet grijze bumbers en velgen weer wel.

Vandaar mijn vraag, Als dit redelijk door de apk komt, zou je dan meer van deze lampen willen maken? Of bijvoorbeeld alleen het 3d printen willen doen en dat als setje verkopen. Dan kunnen anderen zelf de lampen op alie bestellen.

Ik denk zomaar dat er best wat mensen zijn die zo'n setje wel willen, ook misschien wel bij degenen met een HY.
Het zou ook een coole oplossing kunnen zijn voor spatboren zonder knipperlicht, Volgens het eerste plaatje zitten er ook knipperlichten in.

Gebruikersavatar
dimi_v
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 261
Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
Locatie: Omgeving Breda

Re: LED koplamp units in een eend (foto's gemonteerd)

Bericht door dimi_v » ma 2 dec, 2019 07:32

knap werk geleverd met de aanpassingen. Toch wel gaaf als je met zo'n 3D printer kunt werken, opent heel veel nieuwe mogelijkheden.
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Re: LED koplamp units in een eend (foto's gemonteerd)

Bericht door Rossero » ma 2 dec, 2019 09:16

Dank jullie wel!
schermer schreef: zo 1 dec, 2019 20:46 Vandaar mijn vraag, Als dit redelijk door de apk komt, zou je dan meer van deze lampen willen maken? Of bijvoorbeeld alleen het 3d printen willen doen en dat als setje verkopen. Dan kunnen anderen zelf de lampen op alie bestellen.
Ik heb mij wat verder verdiept in de APK en het lichtbeeld moet:
"een duidelijke, geheel of ten dele horizontale scheidingslijn tussen licht en donker moet zichtbaar zijn;
het horizontale gedeelte van de scheidingslijn moet zich bevinden tussen of op de lijnen op het scherm van het koplamptestapparaat, die overeenkomen met een daling van de lichtbundel ten opzichte van de horizontale middenlijn van de koplamp van 5 tot 40 mm/m;

indien een ten dele horizontale scheidingslijn zichtbaar is:
moet het horizontale gedeelte van de scheidingslijn zich grotendeels links bevinden van de verticale hartlijn op het scherm van het koplamptestapparaat;

mag het snijpunt van het horizontale en het niet-horizontale gedeelte bij controle met een koplamptestapparaat niet links van de verticale hartlijn op het scherm van het koplamptestapparaat vallen.
Kortom: Het lichtbeeld mag een compleet rechte lijn vertonen (zoals bij de LED lampen) of met rechts van het midden een verhoogde berm-taartpont (zoals bij de originele lampen). Dus voor de APK verwacht ik geen problemen!

Wat betreft het 3D printen voor verkoop: de ringen zijn nu van PET en dat is behoorlijk stevig. Op het lipje aan de onderkant na ben ik bang... Dus ik zou er echt een tijdje mee moeten rijden voordat ik met zekerheid zo'n setje zou verkopen! Het blijft plastic, dus het is de vraag of ik überhaupt dat risico wil lopen voor iemand anders. Wel zet ik misschien de bestanden (gratis) online zodat mensen zelf kunnen printen.

En ja, er zit inderdaad een knipperlicht in, daar zat ik zelf ook al aan te denken voor mijn pickup eend. Maar ik denk dat ik die toch originelere koplampen wil geven, dus misschien met losse angel eyes met knipperlichten.
dimi_v schreef: ma 2 dec, 2019 07:32 knap werk geleverd met de aanpassingen. Toch wel gaaf als je met zo'n 3D printer kunt werken, opent heel veel nieuwe mogelijkheden.
Jazeker, misschien valt het op haha, maar ik grijp steeds vaker naar dat ding. Nu heb ik deze printer zelf ontwikkeld en is het ook mijn werk (dutchy3d.nl) maar ik denk dat het voor veel meer mensen een toevoeging kan zijn. Die van ons is wat prijzig maar vanaf 200 euro heb je al een redelijke printer. Plastic is 20 euro per kg en het ontwerpen valt ook wel mee (wij geven cursussen aan basisschoolleerlingen)

En op de vraag van de vorige pagina, of ik ooit nog een hele eend ga printen... :roll: Nee :wink: Misschien ooit nog een vouwbaar schaalmodelletje maar verder duurt printen van grote dingen helaas gewoon lang (één ring is ongeveer 1.5u)

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: LED koplamp units in een eend (foto's gemonteerd)

Bericht door AZL57 » ma 2 dec, 2019 16:53

Kun je geen sleufje mee-printen waar je een metalen lip in kunt lijmen?
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: LED koplamp units in een eend (foto's gemonteerd)

Bericht door schermer » ma 2 dec, 2019 20:52

Of een ander idee, is het niet mogelijk een aluminium plaatje aan het plastic lamphuis te schroefen\lijmen\popnagelen en dat als lipje te gebruiken om de lamp onderin vast te zetten. Weet niet hoe dik en stevig het huis is. Dan zouden de geprinte ringen alleen dienen voor het centreren van de lamp in het huis van de eendenkoplamp. Eventueel lijkt mij dat de ringen ook kunnen worden gedraaid uit aluminium. (voor wie geen 3d printer heeft, maar wel een draaibank/kennis met een draaibank)

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Re: LED koplamp units in een eend (foto's gemonteerd)

Bericht door Rossero » di 3 dec, 2019 08:54

Een sleufje printen waar een lip in gezet kan worden is misschien nog wel een idee ja! Al is mijn eerste indruk, na montage, dat de lip relatief sterk is. Iets in het koplamphuis bevestigen wordt lastiger ben ik bang. Ik heb hem nu ontworpen op het kunststof huis en deze is relatief slap ten opzichte van het ouderwetse metalen huis.

Verder is een ring draaien met enkele nabewerkingen zeker mogelijk! Alleen zal 3D printen voor veel mensen een stuk toegankelijker zijn, voor onder 200 euro heb je een prima printer, kon overal in huis staan en er is weinig kennis (en vooral kunde) nodig om er mee te beginnen

Ik heb gisteren toch maar de koplampen gemonteerd 8)
s016.jpg

Om ze af te stellen heb ik met tape op een garagedeur de locatie van de oude lampen afgeplakt:
s013.jpg

vervolgens de led lampen gemonteerd, deze staan duidelijk te hoog:
s014.jpg

En die weer naar beneden bijgesteld
s015.jpg

En dit is het zicht op de weg (natuurlijk lastig te zien vanwege de automatische camera instellingen) maar het verschil is letterlijk dag en nacht! Het enige nadeel is dat het verlichte gedeelte een stuk lichter is en daardoor het donkere gedeelte donkerder lijkt. Misschien dat daarom al die BMW's de koplampen zo hoog hebben?
s017.jpg

Gebruikersavatar
dimi_v
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 261
Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
Locatie: Omgeving Breda

Re: LED koplamp units in een eend (foto's gemonteerd)

Bericht door dimi_v » di 3 dec, 2019 23:25

Rossero schreef: di 3 dec, 2019 08:54 Het enige nadeel is dat het verlichte gedeelte een stuk lichter is en daardoor het donkere gedeelte donkerder lijkt.
Of je wordt nachtblind... :lol:
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504

Gebruikersavatar
meminc
Moderator
Berichten: 307
Lid geworden op: wo 25 aug, 2010 20:54
Locatie: Den Haag

Re: LED koplamp units in een eend (foto's gemonteerd)

Bericht door meminc » do 12 dec, 2019 00:20

Mooi hoor!! Sjappoo!

Leuk product voor de 2cv.nl shop 88-)
2008 Renault Grand Espace 3.5 V6 Initiale
1990 Citroen 2CV6

2003 Renault Grand Espace 2.0T 16v Initiale
2003 Peugeot 406 Break Gentry Premium 2.0-16V
1999 Peugeot 406 SV 2.0-16V
1993 Volvo 440 DL 2.0i
1986 Citroen 2CV6 Special
Citroen CX 2000 Athena

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: LED koplamp units in een eend (foto's gemonteerd)

Bericht door schermer » za 14 dec, 2019 22:10

Ok, dus, volgens mij kan een zwager van mij wel 3d printen, dus die zou misschien dat gedeelte voor zijn rekening kunnen nemen. Maar de pasringen zijn voor een kunsstof koplamphuis gemaakt. Uit nieuwsgierigheid, hoe is de pasvorm bij een metalen koplamhuis?

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: LED koplamp units in een eend (foto's gemonteerd)

Bericht door schermer » wo 15 jan, 2020 20:25

Dus een nieuw jaar, nieuwe plannen. Met kerst even geinformeerd en mijn zwagertje kan inderdaad de pasringen voor mij printen. Ook schoonvader was zeer geinteresseerd in wat beter verlichting voor zijn HY. Blijft mijn vraag staan, hoe is de pasvorm in metalen koplamphuizen?

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 631
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Re: LED koplamp units in een eend (foto's gemonteerd)

Bericht door gillis » do 16 jan, 2020 19:54

Beetje laat maar complimenten echt cool ook zeker dat stadslicht.
onder druk wordt alles vloeibaar

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Re: LED koplamp units in een eend (foto's gemonteerd)

Bericht door Rossero » vr 17 jan, 2020 09:24

schermer schreef: wo 15 jan, 2020 20:25 Blijft mijn vraag staan, hoe is de pasvorm in metalen koplamphuizen?
De metalen koplamphuizen hebben een compleet ander profiel. Omdat de ringen van kunststof zijn en niet van metaal heb ik de ringen zo dik mogelijk gemaakt tegen de buitenwand van het koplamp huis aan. Voordeel is dat de koplampen nu steviger zitten dan de standaard koplampen in kunststof huizen, nadeel is dat ze hoogstwaarschijnlijk niet passen in je metalen huizen.

De makkelijke oplossing is het aanschaffen van kunststof koplamphuizen, de moeilijke oplossing is nieuwe ringen ontwerpen voor de metalen variant. Echter ben ik bang dat het kunststof dan te dun wordt.

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

LED koplamp units in een eend (foto's gemonteerd)

Bericht door Twécévé » do 23 jan, 2020 12:53

kZou in gesprek gaan met leveranciers van elektrische eenden. Logische stap om in dat soort eenden ook verlichting in te bouwen die bij de tijd is.

Plaats reactie