LED koplamp units in een eend (download p4)

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

LED koplamp units in een eend (download p4)

Bericht door Rossero » do 28 nov, 2019 19:19

Een maandje geleden begon ik mij steeds meer te storen aan het weinige zicht dat ik had met de liefelijke koplampjes van een eend terwijl ik continu fel witte BMW laserstralen achterop zag komen, tijd om zelf ook maar eens mijn lampen te gaan upgraden dacht ik! Later bleek dat mijn accu niet meer bijlaadde en dat ik tegen de 6V aan zat als ik aan het rijden was (starten met de elektronische bobine en 123 ignition heeft zich wel bewezen) maar toen was de bestelling al gedaan.

Na wat meten en zoeken bleek dat de koplampen van een Harley 5.75 inch zijn, een paar millimeter kleiner dan die van de eend, dus dat was een mooi uitgangspunt. Na vele varianten imitatie lampen bekeken te hebben ben ik op AliExpress gestrand op onderstaande lampen:
Afbeelding

Ze kosten echt niks (17 euro t stuk) en na inklaringskosten en BTW kwam ik voor een setje op zo'n 50 euro uit. Ik hield mijn hard vast voor het lichtbeeld maar bij het eerste experiment bleek dat de lamp toch een redelijk aardige cut-off had:
Afbeelding

Echter kan je in het eerste plaatje zien dat het verschil tussen dimlicht en groot licht slechts één midden bolletje is en dat deze allebei weinig toevoegen en ook nog eens min of meer dezelfde spreiding hebben. Het spreid licht met de harde cut-off is van de twee zij lampjes en de gloed die boven de cut-off uit komt inclusief de twee witte puntjes is van de bovenste ronde.

Kortom de bovenste ronde verblind licht bij dimlicht en de onderste ronde voegt te weinig toe om te seinen (samen zijn ze al wel feller dan het groot licht van een eend, het dimlicht is alleen nog veel feller). Mijn plan: open maken en de twee bolletjes zo aansluiten dat ze beiden alleen branden bij groot licht:
Afbeelding

Echter bleek al "snel" (open priemen was meer werk dan verwacht) dat de ledjes op een printplaat zaten dus dat een paar draadjes omwisselen hem niet ging worden:
Afbeelding

Vandaar optie twee: het bovenste bolletje half blinderen. Het was mij tijdens het testen al opgevallen dat de lens van het bolletje zo focuste dat het licht dat naar boven scheen van de onderkant van het lampje kwam en andersom, net als bij een normale koplamp. Dus een soort ooglid aan de onderkant zou de oplossing moeten zijn. Deze heb ik op de computer ontworpen en geprint op mijn 3D printer:
Afbeelding

Afbeelding

Deze aan de onderkant van de bovenste lens geplakt:
Afbeelding

En de lamp weer in elkaar gedrukt, zie hier het verschil met een originele:
Afbeelding

En in brandende toestand:
Afbeelding

En hier het lichtbeeld op het plafond. Nog steeds geen 'hoog' bermlicht met een scherpe hoek maar in ieder geval niet verblindend. (en dus ook niet voor fietsers die rechts tegemoet komen! al moet blijken hoeveel last ik hier van ga hebben). Zoals je ziet zijn de twee witte puntjes nog net zichtbaar maar is er geen strooilicht meer boven de lijn:
Afbeelding

Hier ter vergelijking nog voor de aanpassing:
Afbeelding

En nu bevestigen! Ik ben al adapter ringen aan het printen waar de chromen lijst weer omheen kan dus daar volgt nog wel een update over.

Vooralsnog ben ik vooral benieuwd naar jullie mening!
Laatst gewijzigd door Rossero op ma 27 jun, 2022 11:28, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: LED koplampen van een Harley (imitatie)

Bericht door RobertF » do 28 nov, 2019 23:42

Leuk gedaan, maar voor de APK heb je een E-keur nodig.
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Re: LED koplampen van een Harley (imitatie)

Bericht door Rossero » vr 29 nov, 2019 08:51

Er zit een E-keurmerk op, al vraag ik mij af hoe lang die stand houdt bij nadere inspectie haha

Maar gelukkig is het E-keurmerk volgens mij geen APK eis, zowel volgens mijn garagehouder als volgens de RDW: https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud ... 1574342340

Wat sowieso wèl wordt gecontroleerd is het lichtbeeld, en daarvoor ga ik ook zeker langs de garage nadat het inbouwen gelukt is. Voornamelijk nog eigenlijk om er zeker van te zijn niet als een PC-hooft traktor de rest van het verkeer lastig te vallen.

Maar zoals ik al eerder aan gaf doe ik het vooral voor de veiligheid. Ik vind een eend leuk, maar ik heb geregeld 's-nachts bij hevige regenval, sneeuw of lichte mist over een ongemarkeerde polderweg gereden waarbij ik mij oprecht af vroeg of ik links in de berm zat, rechts in de berm of dat ik toevallig nog gewoon op het asfalt zat.
Laatst gewijzigd door Rossero op vr 29 nov, 2019 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Re: LED koplampen van een Harley (imitatie)

Bericht door Rossero » vr 29 nov, 2019 09:07

Je had mij toch aan het twijfelen gebracht dus ik heb net even het RDW APK Centrum Nederland gebeld. Het antwoord was: "Het E-keurmerk is géén technische APK eis, het lichtbeeld wel"

Dus ik ga lekker door knutselen :lol:

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: LED koplampen van een Harley (imitatie)

Bericht door RobertF » vr 29 nov, 2019 10:44

Je hebt gelijkt Rossero wat betreft het E-keurmerk het is geen eis meer voor de APK, waarschijnlijk geschrapt sinds die kermisverlichting op moderne auto's
Ik heb deze koplampen met duplo H4 55/60W lampen en extra parkeerlicht, Ik weet niet waar ze vanaf komen ik denk van een kitcar
Ik vind ze wel mooi staan en beter licht.
Bijlagen
20191129_103333.jpg
20191129_103319.jpg
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Re: LED koplampen van een Harley (imitatie)

Bericht door Rossero » vr 29 nov, 2019 18:06

Dat is inderdaad een redelijk standaard kitcarlamp, volgens mij origineel van iets Engels. Maar dat ziet er ook wel goed uit inderdaad! Qua looks ben ik ook nog niet helemaal overtuigd van de mijne maar de lichtopbrengst is buitengewoon. Ik heb één adapterring af (morgen foto's van de maak) en heb er alvast één even gemonteerd ter vergelijking (niet afgesteld dus ik rij er nog niet mee). Foto's zijn met gelijke ISO en sluitertijd:

Origineel, rechts:
Afbeelding

LED, links:
Afbeelding

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: LED koplamp units in een eend

Bericht door RobertF » vr 29 nov, 2019 19:21

Ja dat is andere koek, leuk dat je zoiets kunt knutselen. :cry:
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Re: LED koplamp units in een eend

Bericht door Rossero » vr 29 nov, 2019 20:13

:cry: ? :wink:

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: LED koplamp units in een eend

Bericht door AZL57 » za 30 nov, 2019 23:00

Als je een kapot ledje hebt moet je dan de hele unit vervangen?
diverse Citroens, wat anders.

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Re: LED koplamp units in een eend

Bericht door Rossero » zo 1 dec, 2019 10:01

Haha, sja, nog niet eens echt over nagedacht. Gelukkig gaat een LED ongeveer 25x langer mee dan een normale gloeilamp, en dan nog heb ik het idee dat zo'n duplo lampje sneller de geest geeft dan een huis tuin en keuken gloeilamp. Dus zo snel zal het probleem zich niet voordoen! En dan inderdaad de unit vervangen of het LEDje op de printplaat los solderen en vervangen (ik zou hoogstwaarschijnlijk voor dat laatste gaan)

Maar ik ben weer wat verder gekomen, zo heb ik twee printers van mijn werk mee naar huis genomen om lekker door te printen. Bovenin is de adapterring aan het printen, de onderste print een speakerkast voor op de legplank (ander topic voor een andere dag):
s001.jpg
En hier de buitenste adapterring gedurende het print proces:
s002.jpg
Uiteindelijk heb je dan de buitenste ring, de binnenste ring inclusief uitlijndammetjes en de vinger die onderin het koplamphuis valt en de aluminium ring die de boel bij elkaar trekt:
s003.jpg
Hier nog zonder de ring:
s004.jpg
En dit is dan het resultaat:
s005.jpg
s006.jpg
Als de mist een beetje weg trekt zal ik ze monteren voor een foto. Ook moet ik nog even een adapter stekkertje maken voor het stadslicht.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: LED koplamp units in een eend

Bericht door RobM » zo 1 dec, 2019 10:40

briljant. Echt geweldig.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Re: LED koplamp units in een eend

Bericht door Rossero » zo 1 dec, 2019 10:43

En ze zitten er in!

Koplampen uit:
s007.jpg

Stadslicht (ga ik nu toch vaker overdag aan zetten denk ik 8) )
s008.jpg

Dimlicht
s010.jpg

En grootlicht
s011.jpg

Hier nog even vanuit een andere hoek met stadslicht
s009.jpg

En de hele kerstboom aan
s012.jpg

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Re: LED koplamp units in een eend

Bericht door Rossero » zo 1 dec, 2019 10:44

RobM schreef: zo 1 dec, 2019 10:40 briljant. Echt geweldig.

Gr Rob
Dankjewel :D

Gebruikersavatar
Chris54
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 150
Lid geworden op: wo 18 mei, 2016 14:15
Locatie: Zuidlaarderveen

Re: LED koplamp units in een eend (foto's gemonteerd)

Bericht door Chris54 » zo 1 dec, 2019 11:40

Fantastisch, ga je straks ook een eend printen? :lol:
Citroen 2CV6 bwjr 1989

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: LED koplamp units in een eend (foto's gemonteerd)

Bericht door schermer » zo 1 dec, 2019 13:00

Zo, dat ziet er echt heel mooi uit. Vooral het stadslicht is erg stoer. Ik heb zelf de duplo lampen vervangen voor h4, wel h4 koplampunits. Dus niet zo'n h4 lampje met duplo voet. Geeft ook al veel beter licht. Maar dat valt in het niet bij deze led verlichting. Echt heel mooi.

Plaats reactie