RobertF's columns

Voor gesprekken over andere auto's, het weer, nieuws of weer wat anders.
De grote verzamelbak van het forum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

RobertF's columns

Bericht door RobertF » do 5 dec, 2019 00:16

Enkele jaren geleden schreef ik dit verhaal voor een clubblad, omdat het actueel is heb ik het aangepast.

Een vreemde uitnodiging

Begin deze maand kregen we bij de redactie van het Eendenforum een email van communicatiepiet@sinterklaas.sp met de uitnodiging voor een persoonlijk interview met de “goedheiligman”.
De locatie was de pakjesboot in Harderwijk. We waren toch wel nerveus, maar we hebben onze stoute schoenen aangetrokken die bij de openhaard stonden en zijn toch op weg gegaan. Toen we aankwamen waren we te vroeg en konden zodoende nog net meeluisteren met het interview van de genodigde vòòr ons Mohammed Benzakour. Dat ging als volgt;
U geeft nooit interviews Sinterklaas. U heeft vast een speciale reden, nietwaar?
Zeker, zeker, die heb ik.

En dat is?
Ik ga ermee kappen.

Pardon?

Ja, na ampel beraad met mijn pieten hebben we in algemene vergadering besloten dat ik stop als Sint Nicolaas.

U gaat met pensioen, op uw lauweren rusten?

Integendeel, ik ga harder werken dan ooit. Ik ga niet meer de daken op, ik ga de kamer in. De Tweede Kamer. Ik ga een partij oprichten.

Éh…..U zegt dit zonder gein?

Zonder gein mijnheer. De PVP; de Partij voor de Pepernoot. In het nieuwe jaar wordt de PVP – deo volente - ten doop gehouden. Ik word de lijsttrekker en een fractie van mijn meest vlijtige pieten beloon ik met een verkiesbare plaats. Amerigo heeft belangstelling voor het lijstduwerschap. We rekenen op minimaal 20 zetels.

Partij voor de Pepernoot, u maakt een grap!

Beslist niet, vandaag even geen grapjes. U moet weten, de duizenden brieven die ik jaarlijks krijg, het ellendige nieuws dat mij bereikt via uw media, de berichten die de pieten mij brengen, ja mijnheer, ik maak mij grote zorgen over dit land. Als we niet gauw in woord en daad optreden verwordt dit vrolijke land tot een poel van zuurdom en bitterheid. Dit land is mij te lief om het te laten gijzelen door een bende mesjogge azijnpissers. Dus vroeg ik mij af: wat is het beste medicijn tegen al het zuur en bitter? Zoet! Vandaar de naam ‘pepernoot’. Onder ‘pepernoot’ valt natuurlijk alle soorten snoepgoed: kruidnoten, chocola, marsepein, speculaas, noem maar op.

Maar beste Sint, u kunt toch niet een partij oprichten met als enig gedachtegoed Snoepgoed?

Waarom niet? U moet het zo zien, Snoepgoed is een metafoor. Natuurlijk zullen overal waar ik met Amerigo kom mijn pieten royaal met pepernoten strooien, want snoep is goed. Maar ten diepste gaat het mij om het kind. Ik wil het kind terugbrengen in de samenleving. Ons hele systeem is erop gericht om kinderen zo rap mogelijk tot volwassenen te drillen. Met de Pepernootpartij wil ik het tij keren: ik wil juist dat alles erop gericht wordt om volwassenen weer kind te laten worden. Hoe meer kinderlijkheid, hoe leuker, speelser, vrediger en dus leefbaarder de samenleving.

Als grote kindervriend snap ik dat u dat zegt, maar hoe stelt u zich dat precies voor?

U wilt concrete daden horen hé, maar dat komt later, first things first. Van belang is allereerst het verhaal, de mentaliteitverandering, bewustwording. Ik focus op het kind-zijn omdat kinderen nog die natuurlijke, diep menselijke drang bezitten om te geloven zonder meteen bewijzen te willen zien. Kijk naar mij, Sint Nicolaas, ik ben een vleesgeworden sprookje. Zeg nou zelf, hoe kan ik nou in godsnaam met een paard door een schoorsteen kruipen?! Bovendien was ik al dood in 342. Dat weten die kindekes heus wel, dat voelen ze . En tóch geloven ze in mij. Dat is zó mooi aan kinderen. Kinderen zijn diep religieuze wezens.

Het gaat dus om een mentaliteitswisseling?

Juist! Neem nou het woordje ‘kinderachtigheid’, dat is een scheldwoord. Een gotspe. In mijn visie is ‘kinderachtigheid’ juist een deugd, een zegen. De PVP zal ook meer geld gaan uitrekken voor giften en geschenken, op basis van een non-profit declaratiesysteem. Dus kadootjes niet uitsluitend op feestdagen en verjaardagen, maar veel vaker. Kadootjes zijn de balsem van de ziel, we geven mekaar te weinig kadootjes. Daarom wordt in ons Pepernotenprogramma de maandag omgedoopt tot ‘Nationale Kadodag’. Vrienden, buren, collega’s, maar ook willekeurige passanten geven elkaar iedere maandag kadootjes, dat mogen ook knuffels zijn, complimentjes, gewoon aardigheidjes, hoeft geen stuiver te kosten. Het gaat om mentaliteit. Er moet een nieuwe lieve geest door dit land waaien.

Uw partij lijkt mij een beetje een fantasiepartij.

Precies, u snapt het, een fantasiepartij! Dat is mijn droom. Een van mijn plannen - ik verklap u wel veel hoor - is de ‘Sprookjesdag’. Twee keer per maand geldt een krantenverbod, dan valt op de deurmat in plaats van die bak misère de sprankelende Sprookjeskrant. Alle pagina’s en kolommen gevuld met Oosterse sprookjes, Griekse sagen, Indiaanse mythologieën, leuke, spannende, fantastische kost. Kost waar je lekker van wegdroomt, droomkost zeg maar. Dus even geen harde actualiteit, even geen rampspoed, maar een dag van fantasie en dagdromerij. En u zult zien, Nederland wordt weer het fijne vrije land van weleer!

Sinterklaas, bedankt, ik kan niet wachten op de eerste Sinterklaaspremier.


Toen waren wij van de redactie van het Eendenforum aan de beurt.
Dank u wel Sinterklaas dat u ons wilt ontvangen en wij u onze 10 vragen mogen voorleggen uit de rubriek 10 voor staal.

Stelt u zich eens voor?
Nou, dat is eigenlijk niet meer nodig denk ik. Iedereen kent mij al zijn leven lang. Ik ben een goedHeilige die dol is op kinderen en die graag op schoot neemt, hoewel dat laatste tegenwoordig tamelijk riskant is. Wie kan nou tegen mij zijn, ik ben goedgeefs, hou mijn eigen broek op en dop mijn eigen (heilige) boontjes. Iedereen weet dat ik in het jaar 270 geboren ben en dat ik samen met mijn pieten in Spanje woon en dat we een boot hebben, ja een boot!. Ik heb trouwens gehoord dat er bij u in de club ook een Piet is met een boot?

Wat heeft u met auto’s en klassiekers in het bijzonder?
Ik heb veel met auto’s, je denkt toch zeker niet dat ik me altijd met Amerigo verplaats, nee die komt alleen een week voor mijn verjaardag van stal en de rest van het jaar gebruik ik afwisselend auto’s uit mijn verzameling.
Ik heb toch wel wat met techniek weet u, dat zit denk ik in de genen. Mijn vader was timmerman een echte doehetzelfer weet u en mede verantwoordelijk voor de uitvinding van het wiel. We woonden toen nog ergens in Mezopotamië en zijn later naar ons zomerhuis in Spanje verhuisd. We hadden vroeger altijd het gedonder met die tegenwerkende muilezels die de pakjes droegen en we wilden daar van af en mijn vader heeft toen iets bedacht dat je achter een paard kon hangen een soort plank op wielen. Daardoor was het logistieke probleem een stuk makkelijker geworden. Zo hebben wij natuurlijk de hele evolutie van de mechanische voortbeweging meegemaakt. Ikzelf was met mijn “techneutenpietenteam” in belangrijke mate mede verantwoordelijk voor de uitvinding van de stoomboot. Omdat het iets van onszelf is kunnen we er dan ook moeilijk afstand van doen en gebruiken die dan ook in december, meer niet. Eigenlijk is het een klereding, die rotzooi met de kolen ben ik eigenlijk zat en ik denk dat we hem maar in het museum moeten zetten. Misschien kunt u de Piet bij u in de club vragen of wij volgend jaar zijn boot mogen lenen Ik heb begrepen dat die rond deze tijd, toch maar ergens in een haven in N-Limburg ligt.

Hoe komt u aan uw huidige klassiekers?
Ja hoe komen we daaraan. U begrijpt dat de hele inkoop en transport van de kado’s de laatste jaren toch wel iets complexer geworden is. Wij hebben ons ook moeten aanpassen aan de tijden en konden niet meer alles met paard en wagen doen. Omdat onze voertuigen maar een deel van het jaar gebruikt worden en omdat we in Spanje wel strooigoed maar geen strooizout kennen, gaan de auto’s bij ons lang mee en voordat je het weet heb je een heel park.

U heeft ook een Citroen en waarom?
Nou dat is eigenlijk zuiver toeval. We hebben er twee, een 2CV en een AK.
De 2CV werd aan onze omruilbalie aangeboden. De eigenaar was teleurgesteld en kwam op 6 december de 2CV omruilen voor een Volkswagen Kever cabrio.
Ja vroeger deden we dat niet, maar de laatste jaren hebben ook wij onze klantvriendelijkheid aangepast. We houden nu ook elk jaar een klanttevredenheidsenquête en met goed resultaat. We hebben daarom ook al eens de warme douche gekregen van Radar.
De AK heeft zijn eigen verhaal. We kregen via email een verlanglijstje binnen van een bankier die wilde zo’n auto hebben, dus zijn de inkooppieten op zoek gegaan en hebben toen deze auto gevonden. Toen we kort voor aflevering in het grote boek de CV van de man nog eens na lazen, zagen we dat hij net de bank verkocht had en daar zelf een gigantische bonus voor had gekregen terwijl het personeel met lege handen stond. Sinterklaas houdt niet van lege handen en omdat ikzelf zo genereus ben kan ik zo’n houding niet begrijpen. We hebben toen de auto niet afgeleverd, het ging hier om een Rijkman en hij heeft van ons de zak gekregen

Heeft u nog andere auto’s?
Nou, in onze omruilloods staan er wel een paar tussen de gegeven paarden. Ons callcenter neemt alle klachten in ontvangst en de zeurpiet beslist dan over terugname.

Wat vindt u vrouw van uw hobby?
U weet dat ik niet getrouwd ben maar daarvoor in de plaats heb ik een hoop enthousiaste pieten. We zijn gezellig met mannen onder elkaar, een echt homogeen gezelschap. De poetspiet is dol op ritjes net zoals de techniekpiet die voor het onderhoud zorgt. De mooiweerpiet houdt van open rijden en de nostalgiepiet adoreert natuurlijk vooral de oudjes. Nee, ze mogen overal aan zitten en dat vinden ze leuk, vooral de jeugdpieten

Waarom bent u lid van de 2CV club?
Ik ben geen officieel lid maar ik ben al sinds de oprichting stille donateur. Ik vind het leuk dat de club zoveel organiseert voor zijn leden hoewel wij daar niet aan kunnen deelnemen. Maar als het clubblad bij ons in de bus valt dan ruziën de pieten wie het eerste het mag lezen, dus beleven we toch veel plezier eraan.

Heeft u dan nog een droomauto op uw verlanglijstje staan?
Nou eigenlijk niet. Ik word toch wel wat ouder en dan moet je eigenlijk met wat minder doen.
Ik heb ook haast geen tijd, we hebben het ook zo hartstikke druk tegenwoordig, vooral sinds die moskeeën er zijn, daar barst het van de schoenen. Oh ja droomauto. Nou, ik ken een collega en die heeft een slee met rendieren ervoor en dat vind ik toch ook wel iets hebben i.p.v. een schimmel. In zo’n vierspan zit toch net iets meer pk’s. Maar ja, er moet wat te wensen blijven niet?

Na een warm glas chocomel, een stuk borstplaat en een zak pepernoten voor onderweg zijn we weer huiswaarts gereisd. Op de terugweg hadden we elkaar nog veel te vertellen. Het blijft een vreemde man die Sinterklaas, hoewel hij er voor zijn leeftijd nog goed uitziet.
RobertF
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: RobertF's columns

Bericht door RobertF » di 10 dec, 2019 19:51

Ik weet niet of columns hier op het forum wel thuis horen. Ik heb nog geen enkele reactie gekregen dus weet ik niet of men het leuk vindt.
Ik zal er nog 1 posten, deze heeft meer met auto's van doen. Ik heb deze column geschreven in 2007 en nu iets aangepast omdat het nog steeds actueel is.

Klimaatneutraal rijden.

Rijden jullie al klimaatneutraal? Ik heb verleden jaar 5 fruitbomen in het weiland achter mijn huis geplant en mag nu met mijn MK2 jaarlijks 375 Km rijden. Hiermee compenseer ik mijn Jaguar CO2 uitstoot van 0,1 ton. Nou, dit jaar heb ik er slechts 22Km (naar de APK en terug) mee gereden, dus zo kan ik volgend jaar 728 Km rijden, zonder me al te veel schuldig te voelen.

Tja, we worden wel met het één en ander opgezadeld. Je kunt je helemaal niet voorstellen hoe zorgeloos de automobilist gereden heeft ten tijde dat onze eendjes nog dagelijkse vervoermiddelen waren. De prijs van een liter benzine was in de 60-iger jaren net 50 oude centen per liter en je kon nog doorrijden van A naar B. Toen zaten de mensen zondags met hun klapstoeltjes of op een plaid langs de autoweg naar auto’s te kijken. Bermtoerisme noemde men dat toen. Dat is nu nauwelijks nog voorstelbaar. Ik kan me nog goed herinneren dat ik als kind met mijn vriendje op de kruising van onze straat op een muurtje ging zitten en dat we de nummerborden van de auto’s op schreven. Waarom we dat deden? Ik zou het niet weten, maar we vonden dat hartstikke spannend. Ik denk niet dat er nog kinderen zijn die dit vandaag de dag nog doen, of vergis ik mij?.

Ja, die zorgeloze tijd is voorbij. Een lichte schok kregen we wel begin 70-iger jaren toen plotseling de oliekraan werd dicht gedraaid en we ineens met benzinebonnen moesten tanken. Waar moet dat naar toe, moeten we toen gedacht hebben en je kon je niet voorstellen dat anno 2019 de benzineprijs het zevenvoudige is van toen. Zo bedenkt men nu allerlei zaken om de mensen een nieuwe auto te laten kopen en als ze hem dan eenmaal hebben, om ze dan zo onder druk te zetten en een schuldgevoel aanpraten vooral door onze linkse politici, dat ze gaan lopen of op de fiets gaan en die auto laten staan.

We zijn natuurlijk allemaal naar de film geweest An Inconvenient Truth van Al Gore over de klimaatveranderingen als gevolg van de CO2 uitstoot. Ik ben met mijn vrouw er ook naartoe geweest op uitnodiging van de Rabobank. Indrukwekkend moet ik zeggen en de bank probeerde en passant nog even een groenfonds en een klimaathypotheek te slijten. Helemaal zonder winstbejag doet de Rabobank dat nou ook weer niet, het klimaat is hot moet je maar denken.
Ik had toen een beetje een vreemd gevoel na het zien van het verschrikkelijke scenario wat Mr. Gore presenteert. Ik denk, waarom zou ik nog mijn vliegkilometers compenseren als Schiphol zo wie zo binnenkort 5 meter onder water staat. Dan houdt het vliegen van zelf toch op.

Voor een objectieve meningsvorming zou het goed geweest zijn als de Rabobank ons ook had uitgenodigd voor het zien van de film, The Great Global Warming Swindle. Dat hebben ze niet gedaan waarschijnlijk omdat ze daar nog geen bijpassende producten voor kunnen aanbieden.

In ieder geval mag onze regering blij zijn met mensen als Mr.Gore en Carl Benz die in 1886 zijn motorwagen patenteerde. Dank zij hem hebben de regeringen een melkkoe gevonden van ongekende aard en door Gore wordt de economie nog even een boost gegeven.
Waar draait het eigenlijk om, draait het om CO2 of draait het om geld. Het verhaal wil dat Al Gore dit met de Rockefellers heeft uitgedacht en multimiljonair geworden is met de handel in CO2 certificaten.
Natuurlijk produceren onze benzine-auto’s bij de verbranding van de brandstof CO2. Echter zijn de auto’s met ongeveer 6% aan de totale CO2 uitstoot debet. De grote vervuiler is de industrie en de centrales en de landbouw. Ik heb altijd geleerd dat als je een probleem wilt oplossen en meerdere factoren hebben daar invloed op dat je begint bij die factor die van de grootste invloed is. Daar hebben ze in Den Haag nog nooit van gehoord ze beginnen bij de kleinste, de automobilist, die moet naar 100kmh. In het rapport van Remkes staat dat van 130 naar 100 kmh 14 % scheelt. Dan zou je dus op een afname van 0,2% uitkomen. Maar die 14% betreft al het verkeer en vrachtwagen rijden geen 130 en ’s avonds mogen we gewoon weer 130 kmh rijden. Een volkomen nutteloze maatregel die geen zoden aan de dijk zet. Als je dan bedenkt dat deze percentages niet gemeten maar berekend zijn met modellen, die de nodige mathematische afwijking vertonen, dan verbaas ik mij dat we dit allemaal voor zoete koek nemen.

De twee nieuwe geplande kolencentrales die minister Cramer wil bouwen, stoten 9 miljoen ton aan CO2 uit. Een automobilist die 15.000km per jaar rijdt in een auto 1:9 produceert 3,7 ton per jaar. Dat betekent dat de twee kolencentrales per jaar evenveel CO2 produceren als 2,4 miljoen auto’s. Heb je het plaatje? De kolencentrale in Eemshaven verbruikte 7 à 8 super grote schepen aan kolen per jaar. Nu zijn ze omgeschakeld naar biomassa hout uit Brazilië en nu zijn er 247 van diezelfde schepen nodig. Bovendien worden hier miljarden aan subsidies voor gegeven. Ook voor je pelletkachel krijg je subsidie maar onlangs waarschuwde het RIVM bij mist om de kachel maar uit te laten.

Volgens Gore warmt door de CO2 uitstoot de aarde zich langzaam op en heeft dit alles desastreuze gevolgen voor het milieu. Er zullen orkanen komen van ongekende sterkte en het poolijs zal smelten en 3 kwart van onze landgenoten krijgt natte voeten. Dan zitten we gelukkig goed in Limburg, ten minste als niet al die lui met die natte voeten dan hiernaar toe komen. Dus uit eigenbelang moeten we ze weg houden en zullen dus maar mee doen aan wat van ons gevraagd wordt. Trouwens veel keuze hebben we niet, want het wordt ons gewoon opgelegd.
Ik vraag me echter af hoe de klimaatveranderingen zich in het verleden voltrokken hebben toen de industriële revolutie nog niet begonnen was. Wat was toen de invloed van de mens op de klimaatverandering. Niet dus!. En hoe zou de toekomstige klimaatverandering zijn, als we geen CO2 meer uitstoten, zou de klimaatverandering dan tot staan komen? Dit betekent, kan de mens het klimaat beïnvloeden? Er zijn wetenschappers die zeggen dat er helemaal geen gemeten stijgingen van het CO2 gehalte zijn. Zij denken eerder dat de klimaatverandering als die er al is, het gevolg is kosmische invloeden en van toenemend zonne energie. Wat denk je dat er gebeurt als de Pinatubo begint te spuwen? Dan moet je heel wat bomen planten om dat te compenseren. Groots werd deze zomer het verbreken van het hitterecord gebracht, dat was 25 juli met 40.7 graad C. Maar wist je dat 6 oktober met 9,6 C de koudste 6 okt. was ooit gemeten. Zo was 30 okt 2019 in Utah USA de koudste nacht ooit gemeten met -42C. Daar hoor je niets over.
Maar ja, we zullen het pas later weten.

Nog niet zolang geleden hadden we het ozongat en moesten we allemaal een andere koelkast kopen en daarna kregen we de zure regen. De automobilist was schuld aan het Waldsterben maar ik hoor niemand meer daarover en de Veluwe is nog steeds niet veranderd in een Sahara. Wel hebben we allemaal onze “stinkers” weggedaan en auto’s gekocht met katalysatoren, hetgeen een leuk bijeffect was voor de economie.
Nou spreekt ons dat niet zo aan, maar b.v. de Duitsers wel, waar 1:7 werknemers iets met de autobranche van doen heeft. Het is dan ook logisch dat bij onze Oosterburen de auto heilig is. Helaas leven we in de EU en wordt Duitsland ook gedicteerd vanuit Brussel.
Zo zijn er kort geleden initiatieven gelanceerd voor een CO2 belasting en heeft men in Duitsland ook de Feinstaub wetgeving ingevoerd, die auto’s van oudere bouwjaren verbiedt nog een stadscentrum in te rijden. Eigenlijk belachelijk voor woorden. Je koopt een auto volledig Strassentauchlich en na enkele jaren mag je er niet meer mee rijden.
Het is ongeveer hetzelfde als je een oud huis koopt en plotseling verbieden ze je om er nog in te wonen, omdat er het verkeerde energielabel op zit. Ja, lach nou maar niet, zover komt het nog. Je bent nu al verplicht om een energie prestatie certificaat te hebben bij je huis als je het verkoopt. Voorlopig denk ik dus nog maar even niet aan verhuizen en kan het langs me heen laten gaan, maar het moet niet gekker worden.
Er schijnt op het moment hard gewerkt te worden achter de schermen door regeringsvertegenwoordigers en door afgevaardigden van de historische afdelingen van de autofabrikanten, want die zien steeds meer de waarde van hun automobielgeschiedenis, dat er een ontheffing komt voor auto’s die ouder zijn dan 30 jaar. We zijn benieuwd.

Dat Feinstaub fijnstof is een wetgeving uit Brussel en daar krijgen we hier ook nog mee te maken. De Duitsers zijn wat gehoorzamer dan wij, dus die hebben de regelingen al uitgewerkt, maar vanuit Den Haag komt ook beslist nog wat. Nou wordt Feinstaub door vele dingen veroorzaakt zoals; vulkaanuitbarsting, zandstormen en oceanen (zout), maar ook industrie, landbouw en natuurlijk de auto is er ook hier weer debet aan. Omdat die automobilist dat allemaal gedwee over zich heen laat gaan, wordt hij dan ook als eerste gepakt. Het verkeer zou met 10% debet zijn aan fijnstof en een kwart daarvan wordt veroorzaakt door het opgewervelde stof, omdat we rijden. Het komt dus nog zo ver dat de langzame rijder wordt beloond, omdat hij minder opwervelt en de filerijder die helemaal niet wervelt, die krijgt dan waarschijnlijk bonuspunten, die hij kan gebruiken ter compensatie van zijn vakantievlucht naar Alanya, zodat je persoonsgebonden CO2-budget weer in balans is.

Voortdurend zijn er voorstellen over CO2 belasting op vervuilende auto’s. Wat zou dat nou eigenlijk betekenen voor onze oldtimers? Worden die straks ook weer belast? Het gaat natuurlijk niet om een individuele auto maar om de hoeveelheid totale CO2 uitstoot die we met zijn allen produceren. Eigenlijk moet je dan degene die weinig rijdt belonen. Namelijk iemand met een milieuvriendelijke auto die 100.000 km per jaar rijdt, die produceert altijd nog meer CO2 uitstoot dan de niet zo spaarzame Jaguar die slechts voor 1000Km per jaar wordt gebruikt. Nee, zo werkt het niet. We weten al jaren dat LPG schoner is dan benzine maar we belasten degene die LPG rijdt extra. Heb je werkelijk iets op met het milieu dan zou je dat juist moeten stimuleren, denk ik altijd. Maar ja, wie ben ik. Nee, we moeten een nieuwe auto kopen die zuiniger is want dat stimuleert de economie en die geeft minder CO2 uitstoot. Die redenering zou opgaan als alle oude auto’s gesloopt werden, maar die worden en mass geëxporteerd naar Oost-Europa en Nigeria, waar ze vrolijk verder deelnemen aan de wereldwijde CO2 uitstoot.

Ik vind dat het allemaal niet met elkaar te rijmen is. Natuurlijk moeten we zuinig zijn op onze fossiele brandstoffen daar waarschuwt die club van Rome al verschillende decennia voor. De olievelden in Saudi zijn niet eindeloos en de teerzandgronden zullen ooit ook eens uitgeput zijn. Besparen moet door zuinigere auto’s maar niet door het afkopen van je emissies. Stop niet alle automobilisten in een elektro auto want de stroom uit het stopcontact komt ook niet uit de lucht vallen, maar van die kolencentrale. Een gemiddelde automobilist rijdt 15.000 Km per jaar en stoot 4 ton aan CO2 uit daarvoor zou hij 200 bomen moeten planten. Bij een wagenpark van 6,8 auto’s in Nederland betekent dit dat er een kleine 1,4 miljard bomen jaarlijks geplant moeten worden. Ik heb nog niemand gehoord waar we die gaan neerzetten. Misschien op een kunstmatig eiland voor de kust van Scheveningen? Nee als je er wat aan wil doen dan moet je als eerste minderen en verder, plant een windmolen, plak op alle daken in Nederland een zonnecel, bouw getijdenturbines enz., daarmee verstook je minder fossiele brandstoffen in de centrales, de grootste vervuilers.

Het is allemaal toch wel een beetje tegenstrijdig. Ze gooien ons dood met informatie over klimaatverandering en proberen ons een schuldcomplex aan te praten over wat er wel niet uit onze uitlaat komt. Aan de ander kant als je de Tokio-motorshow ziet, dan zijn er nog nooit zoveel SUV gepresenteerd. Een slurptaks voor deze auto’s zou ingevoerd worden, alsof dat werkelijk wat helpt aan de CO2 uitstoot. Ga eens op een willekeurig parkeerterrein kijken en tel eens hoeveel je van die SUV’s en hoge instap Koreanen ziet. Intussen gaat het percentage SUV’s naar 34% en die verbruiken allemaal extra omdat ze zoveel luchtweerstand hebben en omdat ze veel zwaarder zijn. Maar ze worden “en masse” verkocht.

Onze hobby-auto's worden vaker gezien als stinkers maar uiteindelijk zijn ze voor minder uitstoot verantwoordelijk dan de moderne auto’s. Allereerst natuurlijk omdat we slechts 10% van het gemiddelde jaarlijkse kilometrage rijden. Als we rijden, dan nauwelijks in het stadsverkeer, we staan nagenoeg niet in de file, we rijden geen autoweg en racen daar niet van links naar rechts en doen geen sprints bij het stoplicht. Nee, de meeste van ons rijden rustig, voorzichtig en schonen meestal de Old Lady/Boy. Ten tweede, onze auto’s zijn helemaal niet zo slecht in het verbruik als men denkt.
Men heeft in de automobielindustrie enorm geïnvesteerd in aërodynamische vormgeving verbeterde Cw-waarden en zuinigere motoren, echter alles wordt per saldo teniet gedaan door de toename van PK’s, het autogewicht en de luchtweerstand van de hoge instap-auto’s.
Ik rij nog steeds in een 34 jarige Citroen 2CV die 28pk heeft en slechts 595 Kg weegt. Daarmee kwamen hele volksstammen goed uit de voeten. Mijn Mercedes 220 diesel van 1973 had zeggen en schrijve 45 Pk de top lag bij 135 Km. Als je nou maar nooit harder reed dan 125 Km/h met deze auto dan kon je wel een half miljoen kilometers met dezelfde motor doen. Bijkomend voordeel was dat je nooit een bon voor te snel rijden op de snelweg had. Een simpel boodschappenautootje heeft tegenwoordig al gauw 100PK en wat de meeste mensen zich niet realiseren is, dat die PK’s niet uit het niets komen, die moeten ergens vandaan komen, nl. uit de benzine. Auto’s in het luxe segment met 3 of 400 Pk zijn allang geen uitzondering meer en deze kanonnen moeten dan ook begrensd worden op 250Km/h., wat natuurlijk totaal niet te rijmen valt met de maximum snelheid van 130km/h. En toch worden deze luxe limousines verkocht als de Hemaworst.

Naast de Pk-toename is er ook de gewichtstoename bij de moderne auto t.o.v. de oldtimers. Onze eenden hadden geen airbags, maar tegenwoordig is allang 1 of 2 airbags niet meer voldoende en treft men in menige luxe auto zelfs 18 airbags aan. Wat was de tijd nog romantisch toen je het raam nog naar beneden moest draaien of omhoog klappen, met hevige rukbewegingen je stoel naar voren of achter kon zetten en tot grote ergernis van menig verliefd paartje de rugleuningen van de voorstoelen, van zelfs de meest luxe auto, niet verstelbaar waren, tenzij je die als optie besteld had.
Nee, dan is het tegenwoordig wel even anders. Een Mercedes 500 bezit maar liefst 60 elektromotoren die allemaal iets wegen en zo bijdragen aan de gewichtstoename. Het is de vraag of elektrisch verstelbare buitenspiegels werkelijk nodig zijn, want hoe vaak verstel je ze en of je werkelijk een elektromotor nodig hebt om het laatste stukje van de kofferdeksel in het slot te trekken. Komt er nog bij dat je het eigenlijk helemaal niet meer kunt voorstellen hoe klein een doorsnee auto vroeger was. Dan hoef je alleen maar de oude Mini met de moderne te vergelijken.
Neem nou een Opel Kadett A Caravan de kleinste Opel toen en de Astra Caravan van nu, de oude woog 735Kg en de nieuwe Astra weegt maar liefst 1280Kg en is 60cm langer, 32cm breder en 7cm hoger dan zijn voorganger. Of de automobilist was veel kleiner een 30 jaar geleden of het was behelpen, dat laatste heb ik toen niet zo ervaren in ieder geval. Dit resulteert in een verbruik voor de oude Opel van 6,6 liter en voor de nieuwe van 7,6 liter. De oude is dus zuiniger dan de nieuwe die maar liefst 545 Kg zwaarder is. Trouwens het type Kadett bestaat niet meer. Opel heeft dat uit de handel genomen nadat er een advertentie was verschenen van een Franse concurrent waar in stond, andere verkopen kadetjes, wij verkopen croissantjes!

Bij bijvoorbeeld een BMW was alles nog echt in de 70/80-iger jaren. Bumpers van staal, een stevige plaatdikte, geen stukje plastic te bekennen, mooie houten dashboard en deurlijsten, deurgrepen van metaal, noem maar op. Een sierlijstje hier en een sierlijstje daar, alles werd rijkelijk gedecoreerd, daarentegen moet je tegenwoordig een stukje chroom met een loep zoeken. Al die originele materialen maakte de auto ook zwaar en bracht voor de 728i dan ook 1480 Kg op de weegschaal. Een moderne BMW 760 heeft kunststof bumper, lichtmetalen wielen en vele componenten van aluminium of kunststof, maar ondanks het gebruik van al deze gewichtsbesparende materialen is het totale gewicht gegroeid naar 2200Kg. Een Jaguar E-type had een gewicht van 1256Kg en een nieuwe XK cabriolet doet de balans doorslaan bij 1775 Kg.
Dus helaas worden alle technische verbruikbesparende verbeteringen door het verlangen naar PK-sterke motoren en het toegenomen gewicht te niet gedaan.

Nog enkele voorbeelden. Een Citroen DS 20 in vergelijking met de nieuwe C6. Gewicht DS was 1245 Kg en de C6 weegt 1891 Kg verbruik DS 9,9L en de C6 verbruikt 11 liter.
Het meest verkochte model van de S-klasse van Mercedes was in de 70-iger jaren het model 280S met een gewicht van 1520 Kg, het meest verkochte model nu is de S500 met 1940 Kg en een verbruik van 13,3 l. Conclusie is, dat de oudjes zuiniger zijn dan de jonkies en toch moeten we een nieuwe auto kopen.
Nu produceert een auto niet alleen CO2 als hij rijdt maar ook tijdens de productie van een auto heeft men te maken met CO2 uitstoot die het milieu belasten. Door dat de auto’s steeds zuiniger worden verschuift zich daarom het aandeel steeds meer richting productie. Men heeft berekend dat de uitstoot gedurende productie gelijk is aan 75 jaar auto rijden. Gezien dit feit mogen we dus eigenlijk de Oost-Europeanen en de Nigerianen best dankbaar zijn, dat ze onze oude auto’s afrijden i.p.v. nieuwe te kopen. Zo zie je maar, daar hoeven we dus ook geen schuldcomplex meer over te hebben.

Uiteindelijk is de beste oplossing, wanneer we nieuwe motoren in onze oude auto’s plaatsen i.p.v. een nieuwe auto aan te schaffen of een eend helemaal restaureren om er vervolgens weer 10 jaar mee te rijden. Ik ben nu zo voor de derde keer bezig en draag zo meer mee aan de CO2 reductie dan wanneer ik een nieuwe koop. Bovendien is de eend nu voorzien van een katalysator. Je helpt misschien op deze manier het milieu het beste, helaas niet de economie.

Er zijn hele volksstammen autorijders die niets om een auto geven als ze maar droog van A naar B komen, dat verklaart het succes van de 2CV. Als ze nu eens een auto bouwden met hetzelfde principe in gedachte, eenvoudig zonder tierelantijnen, geen elektrische spiegels, geen elektrische ramen, geen airco, geen 300 Pk maar max 100, gewoon een “basic” auto voor rond de 10 mille met een verbruik van 3 liter op honderd, dan gaat de CO2 uitstoot zeker met 70% naar beneden en ik denk dat de klanten daarvoor in de rij zouden staan.
Dat zou een beter alternatief zijn dan elektrisch rijden, maar daarover volgende keer meer.
RobertF
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

mansvelste
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 8 sep, 2019 20:25

Re: RobertF's columns

Bericht door mansvelste » do 12 dec, 2019 22:23

Informatief Rob,

Weer wat wijzer geworden, meerdere zaken wist ik niet en verbazen me.
Het valt mij ook op - jij benoemde het al - dat er op dit forum vooral behoefte is aan leerzame zaken die de techniek enz. van de Deux Chevaux aangaan. Begrijpelijk.
0p anekdotes / columns wordt nauwelijks gereageerd. Ik heb in een paar maanden bijna 3000 vieuws en slechts een stuk of zes reacties, als ik dat vergelijk met een site in Duitsland waar ik veel neerpen, dan is dat 'n gigantisch verschil. Het gemiddelde van de reacties is daar 1 op 5 en niet 1 op 600. Maar het is bekend dat wij Hollanders veel nuchterder zijn..

Het valt me op dat ik na slechts één keer inloggen binnen ben. Alleen heb ik er weinig zin in om elke keer m'n wachtwoord te moeten invullen. Lastig hoor! Is daar niets aan te doen?

groet
Theo

Gebruikersavatar
meminc
Moderator
Berichten: 307
Lid geworden op: wo 25 aug, 2010 20:54
Locatie: Den Haag

Re: RobertF's columns

Bericht door meminc » do 12 dec, 2019 23:48

mansvelste schreef: do 12 dec, 2019 22:23 Het valt me op dat ik na slechts één keer inloggen binnen ben. Alleen heb ik er weinig zin in om elke keer m'n wachtwoord te moeten invullen. Lastig hoor! Is daar niets aan te doen?
Hmm, in principe gewoon aanvinken "onthoud mij". Zelf geen issues met aangemeld blijven.

Wat je eens kan proberen:
Ga naar je profiel,
Profiel,
Beheer aanmeldsleutels
En dan alle sleutels weggooien

Dan uitloggen, aanvinken "onthoud mij" en kijken of het dan wel werkt.
2008 Renault Grand Espace 3.5 V6 Initiale
1990 Citroen 2CV6

2003 Renault Grand Espace 2.0T 16v Initiale
2003 Peugeot 406 Break Gentry Premium 2.0-16V
1999 Peugeot 406 SV 2.0-16V
1993 Volvo 440 DL 2.0i
1986 Citroen 2CV6 Special
Citroen CX 2000 Athena

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 960
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Re: RobertF's columns

Bericht door hobbes » zo 15 dec, 2019 17:51

ok hier een korte reactie. Sinds eind 1997 rij ik eend en sinds 15 jaar ook in een dyane. Ik heb er een goede baan in het buitenland voor opgezegd om eend te kunnen gaan rijden. Door de jaren heen is de casper en hobbes eend ook overal in europa geweest, gewoon tentje achterin, gereedschapskistje mee + apua boekje en gaan. Nu ik een gezin heb heeft de eend achterin rol gordels gekregen ( net als de dyane)na zo'n 370.000 km werd het eendje een beetje moe en staat ze nu te wachtten tot ik haar weer tot leven kan brengen.

Omdat de dyane achterin groter is en sloop eendjes me te duur werden heeft de dyane haar plek als dagelijkse auto ingenomen. Door de jaren heen is de dyane op roest preventie gebied bijna volledig aangepakt ( nee geen smeerseltjes) met als gevolg dat ze eigenlijk probleemloos rijd.

Nog een bijkomend voordeeltje is dat de dyane van 1972 is en zwarte kenteken platen heeft, iets wat tegenwoordig erg belangrijk is in europa! Zwarte platen betekenen in heel europa vrijstelling van miljeu zones ( geen aflaat stickers nodig)

Ik vind die marketing van onze roverheid wel grappig en irritant. Dus we moeten gewoon 6 jaar wachtten bij een nieuwe auto en dan gaat ie pas vervuilen? De roverheid heeft zelf de regels op uitstoot vastgesteld en veranderd regelmatig de aanvullende regels maar vergeet de belangrijkste te verwijderen : uitstoot is gekoppeld aan bouwjaar en niet aan werkelijke uitstoot, oftewel je kan wel 3000 euro uitgeven aan uitstoot beperkende maatregelen bij je oudere auto maar zal dat nooit op kenteken krijgen ( hoezo discriminatie?)
Ik stoor me dus niet meer aan ( sorry Greta maar jij komt ook niet met betaalbare oplossingen) als wereldburger wil ik best wel en door mijn jarenlange ervaringen en kennis als tuinbouw technieker weet ik dat er nog veel meer mogelijk is maar ja ik moet ook aan het klimaat van mijn portemonnee denken...

Dat er niet zo veel gereageerd wordt op collums komt zeer waarschijnlijk ook dat eendrijders meer sleutelaars en rijders zijn en niet van die "volgers" overigens verschuift dat beeld wel, tegenwoordig zie je veel meer glimeendjes die meer tijd in de woonkamer doorbrengen dan op straat, iets waar ze voor gemaakt zijn.
met eendige groeten,

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: RobertF's columns

Bericht door RobertF » ma 16 dec, 2019 10:24

Hallo hobbes, bedankt voor je leuke reactie.
Het zou leuk zijn als er reacties waren zodat je weet dat het werk dat je er in steekt gewaardeerd wordt en of men het met je eens is of niet. Het gaat toch om onze hobby.
Zegge en schrijve 3 reacties van 220 keer gelezen.
Helaas eindigt het hier.
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Bachusrooy
Beginner
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 4 mar, 2019 09:25

Re: RobertF's columns

Bericht door Bachusrooy » ma 16 dec, 2019 21:11

Robertf,

Waarom zou het eindigen hier?
Denk dat we ,met veel gelijkgestemden zijn hier, maar dat we niet de tijd of moeite nemen om iets aardigs te schrijven. Betrap mezelf erop dat ik hier graag kom neuzen voor kennis etc. Iets teruggeven is dan wel zo netjes.

Ooit ben ik met mijn wederhelft in haar blauwe 2cv6 special (1980) op vakantie geweest, we gingen eerst zo veel mogelijk het trace van de Maas (Meuse) volgen, tot er een stroompje van 3 meter breed over bleef. Toen maar eens links, rechts of rechtdoor in random volgorde.
Na enige tijd bleek dit niet op te schieten en hebben we de oude 3 baans route richting zuid frankrijk genomen.

Milieudingetje: We klokten een verbruik van 1 op 20 en ga ervan uit dat de door ons veroorzaakte vervuiling omgekeerd evenredig was.

Op een x moment rijden we met open kap door Lyon, we belanden in een tunnel waar je normaal je ventilatiesysteem van je luxe auto in de recirculatiestand zet... Nee, zeiden we tegenelkaar, we sterven jong, of worden minder oud dan gepland.

Via de Camarque en Arles (van onze Vincent!)bereikten we een camping aan de mediterranee...
Massa's muggen zagen ons en waren hier blij mee...
Flink aan de muggenspray...dat is dan weer niet zo goed voor het milieu...Maar we werden daar echt verrot gestoken.
Als je zo zuidelijk kwam, was ergens in '91, zag je steeds minder NL Eenden, zo rond luxemburg nog veel.
Maar de reis ging verder, we volgden de kust tot in Perpignan. Hup na Le Perthus de Pyreneen over, je ziet dan de snelweg over het dal gaan, terwijl jezelf op zo'n 80 km weg rijdt. In Spanje vonden we een leuk hotel in san antonio de Cologne. Daar in Spanje hebben we toen geen NL eend gespot.
Mooie avonturen en de reis terug naar huis was ook mooi. Alleen vervult het je met heimwee naar dat wat je beleefd hebt, weet je dat jouw volgende vakantie dan nog een tijd op je laat wachten.

Maar het verhaal gaat verder... Er kwam een moment dat het onderstel te slecht was en reparatie te duur. Het was de eerste auto van mijn grote liefde. We namen geen afscheid, ze werd gestald. Veel langer dan we vooraf in konden schatten.
Er kwam een ander huis er kwamen 2 prachtige kinderen en nu die beide volwassen zijn, begon het te jeuken. De blauwe dame staat nog steeds op stal, maar er is inmiddels een flinke voorraad aan de nodige onderdelen opgebouwd. Zelf een leuk motortje gereviseerd en een deelrevisie van een versnellingsbak. Een mooi chassis etc staat nu te wachten. Deze motor staat op een bok in onze huiskamer zodat ik er lekker aan kan prutsen en toch wat gezelligheid ervaar..

Milieudingetje:
Er komen 2 minkatalysatoren op en ik wil op lpg gaan rijden. Ik ga zelf denken dat deze dame dan schoner wordt dan een tesla, zeker als die op kolenstroom rijdt.
Om toch niet te veel vermogen te verliezen heeft de motor een compressieverhouding van 9/1 .
Lpg heeft een octaangehalte van 107, dus moet dat geen probleem zijn... Met dit technisch geleuter eindig ik deze bijdrage aan een leuk ouwehoertopic.
Ik wens de starter, de lezers en de volgende inbrengers veel plezier toe!

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: RobertF's columns

Bericht door RobertF » ma 16 dec, 2019 22:41

@Bachusrooy, leuk die oude herinneringen en maak hier een project van je eend restauratie.
Ik heb zelf nooit een eend gehad maar mijn vrouw daarvoor haar hele leven en zo zijn er, ik ben de tel kwijt maar denk dat er 7 of 8 geweest zijn. Dan verzamel je wat als je 45 jaar aan eend sleutelt. zo ben ik aan mijn laatste project bezig en hoop het volgend voorjaar te voltooien. viewtopic.php?f=34&t=15814

Het was 1978 en we zouden op zaterdag op vakantie naar Frankrijk. De dag ervoor komt een koper met geld voor mijn auto maar dat was ook de vakantie auto. Dus gingen we de dag erop met de eend van mijn vrouw richting Luxemburg en verder naar Parijs. Ik had de avond ervoor nog een plank met 1 scharnierende poot gemaakt die ik aan het achterplaatje kon hangen en met 2 stoeltjes konden we zo het stokbrood op eten. In Parijs boekte we zaterdagavond om 9 uur een kamer maar het was een shabby etablissement, een smalle kronkel trap naar boven en het stonk er naar uitheemse kruiden. De kamer was klein en vitrage smoezelig. Er stond een steiger voor het huis er naast. Ik zeg tegen mijn vrouw, als het brandt dan zitten we als ratten in een val, ik ga de sleepkabel uit de auto halen en bindt die aan de verwarming dan kunnen we via de steiger weg als het moet. Erg rustig geslapen hebben we niet en we werden beide gelijker tijd wakker om 5 uur. Ik zei kom we gaan weg en dat gebeurde ook. Zo reden we rond 5.15 uur over de Champs Élysee als enige auto. We zijn wel 5 keer rond de Arc de Triomphe gereden., totaal geen verkeer alles leeg op zondagmorgen. Het is al zo lang geleden maar het zit nog in je hoofd met de eend rond de Arc.......
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Bachusrooy
Beginner
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 4 mar, 2019 09:25

Re: RobertF's columns

Bericht door Bachusrooy » ma 16 dec, 2019 23:30

Leuk, met de Eend om de arc.. Hebben wij ook gedaan maar in de drukte, net alsof je een onderdeel van een rivier van auto's bent. Vooral in het donker mooi, met al die lichtjes. Sta te popelen om het weer op te pakken, maar is wel een project. Alle onderdeeltjes uit elkaar, beoordelen of er nog wat van te maken valt. Zo ja dan zandstralen of een andere bewerking, laksysteem aanbrengen etc ook leuk om zo een dynamo onderhanden te nemen. Moet zo goed als nieuw worden... Omdat we er veel mee willen rijden..

2cvxm
Beginner
Beginner
Berichten: 30
Lid geworden op: do 25 jul, 2013 14:28
Locatie: Here, there and everywhere

zuinig rijden?

Bericht door 2cvxm » za 12 mar, 2022 20:15

RobertF schreef: di 10 dec, 2019 19:51 Ik weet niet of columns hier op het forum wel thuis horen. Ik heb nog geen enkele reactie gekregen dus weet ik niet of men het leuk vindt.
Ik zal er nog 1 posten, deze heeft meer met auto's van doen. Ik heb deze column geschreven in 2007 en nu iets aangepast omdat het nog steeds actueel is.

Klimaatneutraal rijden.

Rijden jullie al klimaatneutraal? Ik heb verleden jaar 5 fruitbomen in het weiland achter mijn huis geplant en mag nu met mijn MK2 jaarlijks 375 Km rijden. Hiermee compenseer ik mijn Jaguar CO2 uitstoot van 0,1 ton. Nou, dit jaar heb ik er slechts 22Km (naar de APK en terug) mee gereden, dus zo kan ik volgend jaar 728 Km rijden, zonder me al te veel schuldig te voelen.

Tja, we worden wel met het één en ander opgezadeld. Je kunt je helemaal niet voorstellen hoe zorgeloos de automobilist gereden heeft ten tijde dat onze eendjes nog dagelijkse vervoermiddelen waren. De prijs van een liter benzine was in de 60-iger jaren net 50 oude centen per liter en je kon nog doorrijden van A naar B. Toen zaten de mensen zondags met hun klapstoeltjes of op een plaid langs de autoweg naar auto’s te kijken. Bermtoerisme noemde men dat toen. Dat is nu nauwelijks nog voorstelbaar. Ik kan me nog goed herinneren dat ik als kind met mijn vriendje op de kruising van onze straat op een muurtje ging zitten en dat we de nummerborden van de auto’s op schreven. Waarom we dat deden? Ik zou het niet weten, maar we vonden dat hartstikke spannend. Ik denk niet dat er nog kinderen zijn die dit vandaag de dag nog doen, of vergis ik mij?.

Ja, die zorgeloze tijd is voorbij. Een lichte schok kregen we wel begin 70-iger jaren toen plotseling de oliekraan werd dicht gedraaid en we ineens met benzinebonnen moesten tanken. Waar moet dat naar toe, moeten we toen gedacht hebben en je kon je niet voorstellen dat anno 2019 de benzineprijs het zevenvoudige is van toen. Zo bedenkt men nu allerlei zaken om de mensen een nieuwe auto te laten kopen en als ze hem dan eenmaal hebben, om ze dan zo onder druk te zetten en een schuldgevoel aanpraten vooral door onze linkse politici, dat ze gaan lopen of op de fiets gaan en die auto laten staan.

We zijn natuurlijk allemaal naar de film geweest An Inconvenient Truth van Al Gore over de klimaatveranderingen als gevolg van de CO2 uitstoot. Ik ben met mijn vrouw er ook naartoe geweest op uitnodiging van de Rabobank. Indrukwekkend moet ik zeggen en de bank probeerde en passant nog even een groenfonds en een klimaathypotheek te slijten. Helemaal zonder winstbejag doet de Rabobank dat nou ook weer niet, het klimaat is hot moet je maar denken.
Ik had toen een beetje een vreemd gevoel na het zien van het verschrikkelijke scenario wat Mr. Gore presenteert. Ik denk, waarom zou ik nog mijn vliegkilometers compenseren als Schiphol zo wie zo binnenkort 5 meter onder water staat. Dan houdt het vliegen van zelf toch op.

Voor een objectieve meningsvorming zou het goed geweest zijn als de Rabobank ons ook had uitgenodigd voor het zien van de film, The Great Global Warming Swindle. Dat hebben ze niet gedaan waarschijnlijk omdat ze daar nog geen bijpassende producten voor kunnen aanbieden.

In ieder geval mag onze regering blij zijn met mensen als Mr.Gore en Carl Benz die in 1886 zijn motorwagen patenteerde. Dank zij hem hebben de regeringen een melkkoe gevonden van ongekende aard en door Gore wordt de economie nog even een boost gegeven.
Waar draait het eigenlijk om, draait het om CO2 of draait het om geld. Het verhaal wil dat Al Gore dit met de Rockefellers heeft uitgedacht en multimiljonair geworden is met de handel in CO2 certificaten.
Natuurlijk produceren onze benzine-auto’s bij de verbranding van de brandstof CO2. Echter zijn de auto’s met ongeveer 6% aan de totale CO2 uitstoot debet. De grote vervuiler is de industrie en de centrales en de landbouw. Ik heb altijd geleerd dat als je een probleem wilt oplossen en meerdere factoren hebben daar invloed op dat je begint bij die factor die van de grootste invloed is. Daar hebben ze in Den Haag nog nooit van gehoord ze beginnen bij de kleinste, de automobilist, die moet naar 100kmh. In het rapport van Remkes staat dat van 130 naar 100 kmh 14 % scheelt. Dan zou je dus op een afname van 0,2% uitkomen. Maar die 14% betreft al het verkeer en vrachtwagen rijden geen 130 en ’s avonds mogen we gewoon weer 130 kmh rijden. Een volkomen nutteloze maatregel die geen zoden aan de dijk zet. Als je dan bedenkt dat deze percentages niet gemeten maar berekend zijn met modellen, die de nodige mathematische afwijking vertonen, dan verbaas ik mij dat we dit allemaal voor zoete koek nemen.

De twee nieuwe geplande kolencentrales die minister Cramer wil bouwen, stoten 9 miljoen ton aan CO2 uit. Een automobilist die 15.000km per jaar rijdt in een auto 1:9 produceert 3,7 ton per jaar. Dat betekent dat de twee kolencentrales per jaar evenveel CO2 produceren als 2,4 miljoen auto’s. Heb je het plaatje? De kolencentrale in Eemshaven verbruikte 7 à 8 super grote schepen aan kolen per jaar. Nu zijn ze omgeschakeld naar biomassa hout uit Brazilië en nu zijn er 247 van diezelfde schepen nodig. Bovendien worden hier miljarden aan subsidies voor gegeven. Ook voor je pelletkachel krijg je subsidie maar onlangs waarschuwde het RIVM bij mist om de kachel maar uit te laten.

Volgens Gore warmt door de CO2 uitstoot de aarde zich langzaam op en heeft dit alles desastreuze gevolgen voor het milieu. Er zullen orkanen komen van ongekende sterkte en het poolijs zal smelten en 3 kwart van onze landgenoten krijgt natte voeten. Dan zitten we gelukkig goed in Limburg, ten minste als niet al die lui met die natte voeten dan hiernaar toe komen. Dus uit eigenbelang moeten we ze weg houden en zullen dus maar mee doen aan wat van ons gevraagd wordt. Trouwens veel keuze hebben we niet, want het wordt ons gewoon opgelegd.
Ik vraag me echter af hoe de klimaatveranderingen zich in het verleden voltrokken hebben toen de industriële revolutie nog niet begonnen was. Wat was toen de invloed van de mens op de klimaatverandering. Niet dus!. En hoe zou de toekomstige klimaatverandering zijn, als we geen CO2 meer uitstoten, zou de klimaatverandering dan tot staan komen? Dit betekent, kan de mens het klimaat beïnvloeden? Er zijn wetenschappers die zeggen dat er helemaal geen gemeten stijgingen van het CO2 gehalte zijn. Zij denken eerder dat de klimaatverandering als die er al is, het gevolg is kosmische invloeden en van toenemend zonne energie. Wat denk je dat er gebeurt als de Pinatubo begint te spuwen? Dan moet je heel wat bomen planten om dat te compenseren. Groots werd deze zomer het verbreken van het hitterecord gebracht, dat was 25 juli met 40.7 graad C. Maar wist je dat 6 oktober met 9,6 C de koudste 6 okt. was ooit gemeten. Zo was 30 okt 2019 in Utah USA de koudste nacht ooit gemeten met -42C. Daar hoor je niets over.
Maar ja, we zullen het pas later weten.

Nog niet zolang geleden hadden we het ozongat en moesten we allemaal een andere koelkast kopen en daarna kregen we de zure regen. De automobilist was schuld aan het Waldsterben maar ik hoor niemand meer daarover en de Veluwe is nog steeds niet veranderd in een Sahara. Wel hebben we allemaal onze “stinkers” weggedaan en auto’s gekocht met katalysatoren, hetgeen een leuk bijeffect was voor de economie.
Nou spreekt ons dat niet zo aan, maar b.v. de Duitsers wel, waar 1:7 werknemers iets met de autobranche van doen heeft. Het is dan ook logisch dat bij onze Oosterburen de auto heilig is. Helaas leven we in de EU en wordt Duitsland ook gedicteerd vanuit Brussel.
Zo zijn er kort geleden initiatieven gelanceerd voor een CO2 belasting en heeft men in Duitsland ook de Feinstaub wetgeving ingevoerd, die auto’s van oudere bouwjaren verbiedt nog een stadscentrum in te rijden. Eigenlijk belachelijk voor woorden. Je koopt een auto volledig Strassentauchlich en na enkele jaren mag je er niet meer mee rijden.
Het is ongeveer hetzelfde als je een oud huis koopt en plotseling verbieden ze je om er nog in te wonen, omdat er het verkeerde energielabel op zit. Ja, lach nou maar niet, zover komt het nog. Je bent nu al verplicht om een energie prestatie certificaat te hebben bij je huis als je het verkoopt. Voorlopig denk ik dus nog maar even niet aan verhuizen en kan het langs me heen laten gaan, maar het moet niet gekker worden.
Er schijnt op het moment hard gewerkt te worden achter de schermen door regeringsvertegenwoordigers en door afgevaardigden van de historische afdelingen van de autofabrikanten, want die zien steeds meer de waarde van hun automobielgeschiedenis, dat er een ontheffing komt voor auto’s die ouder zijn dan 30 jaar. We zijn benieuwd.

Dat Feinstaub fijnstof is een wetgeving uit Brussel en daar krijgen we hier ook nog mee te maken. De Duitsers zijn wat gehoorzamer dan wij, dus die hebben de regelingen al uitgewerkt, maar vanuit Den Haag komt ook beslist nog wat. Nou wordt Feinstaub door vele dingen veroorzaakt zoals; vulkaanuitbarsting, zandstormen en oceanen (zout), maar ook industrie, landbouw en natuurlijk de auto is er ook hier weer debet aan. Omdat die automobilist dat allemaal gedwee over zich heen laat gaan, wordt hij dan ook als eerste gepakt. Het verkeer zou met 10% debet zijn aan fijnstof en een kwart daarvan wordt veroorzaakt door het opgewervelde stof, omdat we rijden. Het komt dus nog zo ver dat de langzame rijder wordt beloond, omdat hij minder opwervelt en de filerijder die helemaal niet wervelt, die krijgt dan waarschijnlijk bonuspunten, die hij kan gebruiken ter compensatie van zijn vakantievlucht naar Alanya, zodat je persoonsgebonden CO2-budget weer in balans is.

Voortdurend zijn er voorstellen over CO2 belasting op vervuilende auto’s. Wat zou dat nou eigenlijk betekenen voor onze oldtimers? Worden die straks ook weer belast? Het gaat natuurlijk niet om een individuele auto maar om de hoeveelheid totale CO2 uitstoot die we met zijn allen produceren. Eigenlijk moet je dan degene die weinig rijdt belonen. Namelijk iemand met een milieuvriendelijke auto die 100.000 km per jaar rijdt, die produceert altijd nog meer CO2 uitstoot dan de niet zo spaarzame Jaguar die slechts voor 1000Km per jaar wordt gebruikt. Nee, zo werkt het niet. We weten al jaren dat LPG schoner is dan benzine maar we belasten degene die LPG rijdt extra. Heb je werkelijk iets op met het milieu dan zou je dat juist moeten stimuleren, denk ik altijd. Maar ja, wie ben ik. Nee, we moeten een nieuwe auto kopen die zuiniger is want dat stimuleert de economie en die geeft minder CO2 uitstoot. Die redenering zou opgaan als alle oude auto’s gesloopt werden, maar die worden en mass geëxporteerd naar Oost-Europa en Nigeria, waar ze vrolijk verder deelnemen aan de wereldwijde CO2 uitstoot.

Ik vind dat het allemaal niet met elkaar te rijmen is. Natuurlijk moeten we zuinig zijn op onze fossiele brandstoffen daar waarschuwt die club van Rome al verschillende decennia voor. De olievelden in Saudi zijn niet eindeloos en de teerzandgronden zullen ooit ook eens uitgeput zijn. Besparen moet door zuinigere auto’s maar niet door het afkopen van je emissies. Stop niet alle automobilisten in een elektro auto want de stroom uit het stopcontact komt ook niet uit de lucht vallen, maar van die kolencentrale. Een gemiddelde automobilist rijdt 15.000 Km per jaar en stoot 4 ton aan CO2 uit daarvoor zou hij 200 bomen moeten planten. Bij een wagenpark van 6,8 auto’s in Nederland betekent dit dat er een kleine 1,4 miljard bomen jaarlijks geplant moeten worden. Ik heb nog niemand gehoord waar we die gaan neerzetten. Misschien op een kunstmatig eiland voor de kust van Scheveningen? Nee als je er wat aan wil doen dan moet je als eerste minderen en verder, plant een windmolen, plak op alle daken in Nederland een zonnecel, bouw getijdenturbines enz., daarmee verstook je minder fossiele brandstoffen in de centrales, de grootste vervuilers.

Het is allemaal toch wel een beetje tegenstrijdig. Ze gooien ons dood met informatie over klimaatverandering en proberen ons een schuldcomplex aan te praten over wat er wel niet uit onze uitlaat komt. Aan de ander kant als je de Tokio-motorshow ziet, dan zijn er nog nooit zoveel SUV gepresenteerd. Een slurptaks voor deze auto’s zou ingevoerd worden, alsof dat werkelijk wat helpt aan de CO2 uitstoot. Ga eens op een willekeurig parkeerterrein kijken en tel eens hoeveel je van die SUV’s en hoge instap Koreanen ziet. Intussen gaat het percentage SUV’s naar 34% en die verbruiken allemaal extra omdat ze zoveel luchtweerstand hebben en omdat ze veel zwaarder zijn. Maar ze worden “en masse” verkocht.

Onze hobby-auto's worden vaker gezien als stinkers maar uiteindelijk zijn ze voor minder uitstoot verantwoordelijk dan de moderne auto’s. Allereerst natuurlijk omdat we slechts 10% van het gemiddelde jaarlijkse kilometrage rijden. Als we rijden, dan nauwelijks in het stadsverkeer, we staan nagenoeg niet in de file, we rijden geen autoweg en racen daar niet van links naar rechts en doen geen sprints bij het stoplicht. Nee, de meeste van ons rijden rustig, voorzichtig en schonen meestal de Old Lady/Boy. Ten tweede, onze auto’s zijn helemaal niet zo slecht in het verbruik als men denkt.
Men heeft in de automobielindustrie enorm geïnvesteerd in aërodynamische vormgeving verbeterde Cw-waarden en zuinigere motoren, echter alles wordt per saldo teniet gedaan door de toename van PK’s, het autogewicht en de luchtweerstand van de hoge instap-auto’s.
Ik rij nog steeds in een 34 jarige Citroen 2CV die 28pk heeft en slechts 595 Kg weegt. Daarmee kwamen hele volksstammen goed uit de voeten. Mijn Mercedes 220 diesel van 1973 had zeggen en schrijve 45 Pk de top lag bij 135 Km. Als je nou maar nooit harder reed dan 125 Km/h met deze auto dan kon je wel een half miljoen kilometers met dezelfde motor doen. Bijkomend voordeel was dat je nooit een bon voor te snel rijden op de snelweg had. Een simpel boodschappenautootje heeft tegenwoordig al gauw 100PK en wat de meeste mensen zich niet realiseren is, dat die PK’s niet uit het niets komen, die moeten ergens vandaan komen, nl. uit de benzine. Auto’s in het luxe segment met 3 of 400 Pk zijn allang geen uitzondering meer en deze kanonnen moeten dan ook begrensd worden op 250Km/h., wat natuurlijk totaal niet te rijmen valt met de maximum snelheid van 130km/h. En toch worden deze luxe limousines verkocht als de Hemaworst.

Naast de Pk-toename is er ook de gewichtstoename bij de moderne auto t.o.v. de oldtimers. Onze eenden hadden geen airbags, maar tegenwoordig is allang 1 of 2 airbags niet meer voldoende en treft men in menige luxe auto zelfs 18 airbags aan. Wat was de tijd nog romantisch toen je het raam nog naar beneden moest draaien of omhoog klappen, met hevige rukbewegingen je stoel naar voren of achter kon zetten en tot grote ergernis van menig verliefd paartje de rugleuningen van de voorstoelen, van zelfs de meest luxe auto, niet verstelbaar waren, tenzij je die als optie besteld had.
Nee, dan is het tegenwoordig wel even anders. Een Mercedes 500 bezit maar liefst 60 elektromotoren die allemaal iets wegen en zo bijdragen aan de gewichtstoename. Het is de vraag of elektrisch verstelbare buitenspiegels werkelijk nodig zijn, want hoe vaak verstel je ze en of je werkelijk een elektromotor nodig hebt om het laatste stukje van de kofferdeksel in het slot te trekken. Komt er nog bij dat je het eigenlijk helemaal niet meer kunt voorstellen hoe klein een doorsnee auto vroeger was. Dan hoef je alleen maar de oude Mini met de moderne te vergelijken.
Neem nou een Opel Kadett A Caravan de kleinste Opel toen en de Astra Caravan van nu, de oude woog 735Kg en de nieuwe Astra weegt maar liefst 1280Kg en is 60cm langer, 32cm breder en 7cm hoger dan zijn voorganger. Of de automobilist was veel kleiner een 30 jaar geleden of het was behelpen, dat laatste heb ik toen niet zo ervaren in ieder geval. Dit resulteert in een verbruik voor de oude Opel van 6,6 liter en voor de nieuwe van 7,6 liter. De oude is dus zuiniger dan de nieuwe die maar liefst 545 Kg zwaarder is. Trouwens het type Kadett bestaat niet meer. Opel heeft dat uit de handel genomen nadat er een advertentie was verschenen van een Franse concurrent waar in stond, andere verkopen kadetjes, wij verkopen croissantjes!

Bij bijvoorbeeld een BMW was alles nog echt in de 70/80-iger jaren. Bumpers van staal, een stevige plaatdikte, geen stukje plastic te bekennen, mooie houten dashboard en deurlijsten, deurgrepen van metaal, noem maar op. Een sierlijstje hier en een sierlijstje daar, alles werd rijkelijk gedecoreerd, daarentegen moet je tegenwoordig een stukje chroom met een loep zoeken. Al die originele materialen maakte de auto ook zwaar en bracht voor de 728i dan ook 1480 Kg op de weegschaal. Een moderne BMW 760 heeft kunststof bumper, lichtmetalen wielen en vele componenten van aluminium of kunststof, maar ondanks het gebruik van al deze gewichtsbesparende materialen is het totale gewicht gegroeid naar 2200Kg. Een Jaguar E-type had een gewicht van 1256Kg en een nieuwe XK cabriolet doet de balans doorslaan bij 1775 Kg.
Dus helaas worden alle technische verbruikbesparende verbeteringen door het verlangen naar PK-sterke motoren en het toegenomen gewicht te niet gedaan.

Nog enkele voorbeelden. Een Citroen DS 20 in vergelijking met de nieuwe C6. Gewicht DS was 1245 Kg en de C6 weegt 1891 Kg verbruik DS 9,9L en de C6 verbruikt 11 liter.
Het meest verkochte model van de S-klasse van Mercedes was in de 70-iger jaren het model 280S met een gewicht van 1520 Kg, het meest verkochte model nu is de S500 met 1940 Kg en een verbruik van 13,3 l. Conclusie is, dat de oudjes zuiniger zijn dan de jonkies en toch moeten we een nieuwe auto kopen.
Nu produceert een auto niet alleen CO2 als hij rijdt maar ook tijdens de productie van een auto heeft men te maken met CO2 uitstoot die het milieu belasten. Door dat de auto’s steeds zuiniger worden verschuift zich daarom het aandeel steeds meer richting productie. Men heeft berekend dat de uitstoot gedurende productie gelijk is aan 75 jaar auto rijden. Gezien dit feit mogen we dus eigenlijk de Oost-Europeanen en de Nigerianen best dankbaar zijn, dat ze onze oude auto’s afrijden i.p.v. nieuwe te kopen. Zo zie je maar, daar hoeven we dus ook geen schuldcomplex meer over te hebben.

Uiteindelijk is de beste oplossing, wanneer we nieuwe motoren in onze oude auto’s plaatsen i.p.v. een nieuwe auto aan te schaffen of een eend helemaal restaureren om er vervolgens weer 10 jaar mee te rijden. Ik ben nu zo voor de derde keer bezig en draag zo meer mee aan de CO2 reductie dan wanneer ik een nieuwe koop. Bovendien is de eend nu voorzien van een katalysator. Je helpt misschien op deze manier het milieu het beste, helaas niet de economie.

Er zijn hele volksstammen autorijders die niets om een auto geven als ze maar droog van A naar B komen, dat verklaart het succes van de 2CV. Als ze nu eens een auto bouwden met hetzelfde principe in gedachte, eenvoudig zonder tierelantijnen, geen elektrische spiegels, geen elektrische ramen, geen airco, geen 300 Pk maar max 100, gewoon een “basic” auto voor rond de 10 mille met een verbruik van 3 liter op honderd, dan gaat de CO2 uitstoot zeker met 70% naar beneden en ik denk dat de klanten daarvoor in de rij zouden staan.
Dat zou een beter alternatief zijn dan elektrisch rijden, maar daarover volgende keer meer.
RobertF
AK 400 1973
2CV Special RHD 1987

Plaats reactie