Geen Eendje, maar een Méhari

Hier kun je jezelf voorstellen, of met je nieuwe 2cv gaan pronken.
Vreemde Eend
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 14 okt, 2019 15:56
Locatie: Zwolle

Geen Eendje, maar een Méhari

Bericht door Vreemde Eend » zo 22 dec, 2019 18:08

Allereerst zal ik me even voorstellen, ik ben Teake en woon in Zwolle.

Ik ben sinds 1973 al Citrofiel en heb de nodige modellen gehad van Eend tot Cactus, in 1993 had ik de leukste Citroën gekocht die er bestaat..., mijn (eerste) Mehari!
En die heb ik na een grondige restauratie zo'n 15 jaar gehad.
Door een combinatie van tijd en ruimtegebrek (oorzaak: teveel hobby's) had ik deze in 2009 verkocht, een mens doet soms domme dingen :cry:

Maar sinds november dit jaar heb ik weer een Mehari! :D
Een Spaanse Schone van 43 lente's jong (1976) uit Cordoba (Andalusié).
Een keihard chassis, bijna puntgave subframe's maar door de inwerking van 43 jaar Spaanse zon ook een keiharde carrosserie, het kunststof brak al af als je er naar wees.
Geen eer meer aan te behalen, dat wordt een ritje naar Belgié (of Cassis) voor een nieuwe carrosserie met het voordeel dat je zelf de kleur kunt bepalen zonder te schilderen.
De motor heb ik nog niet horen lopen, maar heb er alle vertrouwen in, zuigers en cilinders zien er héél mooi uit.
Gezien de historie van het voertuig heb ik goede hoop dat de originele kilometerteller er nog in zit met 51000 km!
Na een kleine vier weken demonteren, schuren, schoonmaken en schilderen ben ik vanaf eergisteren weer bezig met de opbouw en dat gaat tot nu toe voorspoedig.
Buiten de nodige dolgedraaide bouten en moeren ben ik weinig tegenvallers tegen gekomen.
Eén van de dolgedraaide onderdelen was de carterplug, deze was er ooit met een dot kit in het carter gedrukt, leek me geen goede oplossing en ook lastig bij het olie verversen...
Daarvoor heb ik een overmaat plug van 17 mm gekocht en met een zelfde maat draadtap heb ik mooi nieuw draad in het licht metalen carter getapt, eigenlijk een werkje van niks en de plug past weer perfect!
Ik moet een set van 6 pluggen kopen, als er nog meer leden zijn met een dolgedraaid carterplug dan kunnen die zich melden...!
Morgen de overall maar weer aan en het blok weer voorzien van de keurig zwart gespoten koelbeplating en vervolgens kan hij weer ingebouwd worden.
Voor het blok heb ik de uitgebreide pakking set gekocht in Zutphen en ik heb de olievulpijp open geslepen, gereinigd (wat een bagger komt daaruit!) en voorzien van nieuwe rubber onderdelen (revisie set ook uit Zutphen).
Hopelijk hou ik zo de komende jaren een mooi droog blokje.
Kaal maken.jpg
Beginnen met de bodem.jpg
Maagdelijk zuigertje.jpg
Haar eerste stapjes....jpg

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 960
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Re: Geen Eendje, maar een Méhari

Bericht door hobbes » zo 22 dec, 2019 21:45

welkom, ziet er al mooi uit :
Je kan al bijna rijden zie ik :wink:

groeten uit de noordoostpolder, Hobbes
met eendige groeten,

Vreemde Eend
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 14 okt, 2019 15:56
Locatie: Zwolle

Re: Geen Eendje, maar een Méhari

Bericht door Vreemde Eend » zo 22 dec, 2019 22:54

Dankjewel Hobbes,
Tot nu toe verloopt de restauratie voorspoedig, maar er ligt nog een in drie stukken geknipte kabelboom met tientallen kroonsteentjes op me te wachten, die ik niet zelf heb gedemonteerd, dus niks gemerkt :shock: .
Dat gaat nog een leuke puzzle worden...
Teake

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Geen Eendje, maar een Méhari

Bericht door RobM » do 26 dec, 2019 14:27

Ha, nog een eend-achtige in Zwolle. leuk
Als je een avondje hulp nodig hebt met die kabelboom dan kom maar langs. Ruime ervaring mee.

Ga je nog meedoen met racident? thuiswedstrijd.

Groetjes, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Vreemde Eend
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 14 okt, 2019 15:56
Locatie: Zwolle

Re: Geen Eendje, maar een Méhari

Bericht door Vreemde Eend » do 26 dec, 2019 20:48

Hallo Rob, bedankt voor je aanbod, grote kans dat ik jouw expertise hard nodig zal hebben.
Ik ga eerst de subframe's monteren, zodat ik de kabelboom vast kan bevestigen en naar de nodigen richtingen kan leiden, hoop zo wat meer overzicht te krijgen.
Teake

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 500
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Re: Geen Eendje, maar een Méhari

Bericht door verkuilm » vr 27 dec, 2019 09:06

Ben ook voor zoveel mogelijk her gebruik van onderdelen. Nieuw niet altijd goed.
Maar als je kabelboom heel erg in stukjes ligt zou ik een andere zoeken.
Gewoon te riskant ivm fik.
Je gaat plastic van cassis gebruiken begrijp ik? Welke kleur?
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Vreemde Eend
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 14 okt, 2019 15:56
Locatie: Zwolle

Re: Geen Eendje, maar een Méhari

Bericht door Vreemde Eend » vr 27 dec, 2019 23:05

Hallo Verkuilm,

Mijn plan is om haar Jaune Acatama te maken, maar die kleur kan nog veranderen...

Teake

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Geen Eendje, maar een Méhari

Bericht door RobM » za 28 dec, 2019 23:10

Regel van Rob: eerst de kabelboom in orde maken, dan pas inbouwen.
Als je die van een eend op tafel legt weet ik wel welk draadje waar hoort. Dat kan bij een mehari nooit heel andrers zijn.
Eerst draadbreuken opsporen, kroonsteentjes er uit, slechte stekkertjes vervangen. Eventueel de zekeringkast vervangen door een moderne. Misschien een licht-piepertje er in. Op de keukentafel onder fel licht. Dan pas inbouwen.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Vreemde Eend
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 14 okt, 2019 15:56
Locatie: Zwolle

Re: Geen Eendje, maar een Méhari

Bericht door Vreemde Eend » za 28 dec, 2019 23:37

Hoi Rob,
Dat is ook mijn werkwijze, ik heb een lekkere werkplaats waar ik goed om de Mehari heen kan lopen.
En de Mehari heeft nog geen carrosserie, als ik de kabelboom aan mijn subframe hang, dan heb ik mooi overzicht en kan ik alle slechte plekken het gemakkelijkst vervangen c.q. repareren, idd met goed licht erbij!
Ik heb de Méhari gedeeltelijk gedemonteerd gekocht en met de kabelboom is tijdens de demontage niet echt voorzichtig omgesprongen en niks gecodeerd :(
De Méhari en de Eend zullen wat bedrading betreft niet veel van elkaar verschillen, al willen de Spaanse Mehari's soms wel eens afwijken van de Franse...
Teake

Vreemde Eend
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 14 okt, 2019 15:56
Locatie: Zwolle

Re: Geen Eendje, maar een Méhari

Bericht door Vreemde Eend » za 18 jan, 2020 22:41

Na veel avonden van doormeten en verbinden en kroonsteentjes weg kieperen weer een mijlpaal bereikt!
De kabelboom functioneert weer zoals het hoort, alle elektra van mijn Mehari is met het juiste draadje verbonden en HET WERKT ALLEMAAL!!
Hierbij heb ik overigens (zeer veel) goede hulp gehad, alleen was ik allang gillend weggelopen :cry:
Vooral in het deel van de kabelboom wat zich buiten de carrosserie bevindt zitten veel slechte stekkerverbindingen en zijn de draden ook erg uitgedroogd, als je een draad buigt heb je kans dat de isolatie breekt.
Dus alle bedrading die vanuit het motorcompartiment naar achter loopt ga ik nog vervangen, nu alles op de goede plek is aangesloten is dat niet meer zo moeilijk.
Ook alle slechte stekkerverbindingen ga ik vervangen, ik kan er nu goed bij en het is de komende weken toch nog geen Mèhariweer 88-)
De motor heeft al even gelopen en dat klonk goed, de accu werd netjes bijgeladen en geen plassen olie onder de Mèhari.
De ruitenwissermotor heb ik vervangen, ik schat zo in dat deze in zijn 43 jaar maar weinig heeft gedraaid in het zonnige Andalusië en dat zal gelijk wel de oorzaak zijn,...
De collector ziet er bijna ongebruikt uit, maar alles zit zo vast als een huis.
Hopelijk kan ik , als de bekabeling klaar is een proefritje maken voordat de carrosserie erop zit, met een verlichtingsbalk op de trekhaak stekker en aan de voorkant twee knipperlichten bevestigd met ducttape voldoe ik dan aardig aan de wet :wink: .
Als er dan nog mankementen naar boven komen, dan kunnen die zonder carrosserie eromheen een stuk eenvoudiger verholpen worden...

Even een vraag aan de moderator(s):
Ik ben mijn topic gestart bij "kennismaken", maar ik denk dat hij beter ondergebracht kan worden bij restauratie's en revisie's, kan dat geregeld worden?

Teake

Vreemde Eend
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 14 okt, 2019 15:56
Locatie: Zwolle

Re: Geen Eendje, maar een Méhari

Bericht door Vreemde Eend » za 25 jan, 2020 23:23

image.jpg
Eerste proefritje 25-01-2020.jpg
Vandaag mijn eerste proefrit!
Hoe kan ik mijn foto's een kwart draaien!? :oops:
Teake

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Geen Eendje, maar een Méhari

Bericht door AZL57 » do 9 apr, 2020 11:36

Als het een oud type wissermotor is dan is vrijwel zeker het vet in de aandrijving verandeerd in iets bisonkit achtigs. Die kun je redelijk eenvoudig reinigen en van nieuw vet voorzien. Mooie mehari.
diverse Citroens, wat anders.

Vreemde Eend
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 14 okt, 2019 15:56
Locatie: Zwolle

Re: Geen Eendje, maar een Méhari

Bericht door Vreemde Eend » do 9 apr, 2020 22:58

Mooi blauw is niet lelijk 88-)
Nog even en dan hoop ik mijn Méhari ter keuring te kunnen aanbieden bij de RDW...
Ik wacht nog op een paar onderdelen uit Cassis om hem verder af te bouwen.
Grote complimenten voor Citroparts in het Belgische Tienen, een fijn bedrijf om zaken mee te doen.

Teake
Bijlagen
IMG-20200403-WA0008.jpeg

Vreemde Eend
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 14 okt, 2019 15:56
Locatie: Zwolle

Re: Geen Eendje, maar een Méhari

Bericht door Vreemde Eend » vr 10 apr, 2020 17:20

IMG-20200410-WA0009.jpeg

Vreemde Eend
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 14 okt, 2019 15:56
Locatie: Zwolle

Re: Geen Eendje, maar een Méhari

Bericht door Vreemde Eend » di 14 apr, 2020 09:23

De bijlage IMG_20200413_121947.jpg is niet meer beschikbaar
Nu nog met de originele Spaanse kentekenplaten, hopelijk binnenkort met mooie blauwe platen.
Ook het achterbankje zit erin 88-)
En de karakteristieke motorkap riempjes zijn onderweg, daarom een paar tye-ribs voor een stiekeme proefrit.

Teake
Bijlagen
IMG_20200413_121947.jpg

Plaats reactie