Pagina 1 van 1

ontstekingscurven, in combinatie met 123. Wie weet er meer?

Geplaatst: di 31 dec, 2019 08:58
door akkermanner
Graag zou ik heel graag meer willen weten over de ontstekingscurve van mijn eigen motortje. Is de 12 pk, qua ontsteking bijvoorbeeld dezelfde als motortype A53 (18pk)? Er is een bijlage toegevoegd die uit een handboek komt, maar pas begint bij de 18 pk motor.
O ja en hoe lees ik deze curven? kijk ik nu naar de krukas of nokkenas kromme?
Ik heb ooit eens een 123 tune+ kunnen kopen en niet wetende dat dit niet zomaar past, maar ik net zolang zitten klooien tot dat het paste en ook werkte.
Eigenlijk komt nu pas de vraag.
Hoe weet die tune+ nu dat ik een 12 pk motor heb? Er staan namelijk geen motortypes, of curven in de app. Net als bij de UNI kies je fysiek voor een bepaalde curve, maar in het geval van de tune+ zie ik niks wat ik kan controleren.
Of is het simpelweg de curve van de A53? in de app zetten en gaan?
Misschien allemaal domme vragen, maar ja ik heb ook geen ervaring met deze technieken.

Re: ontstekingscurven, in combinatie met 123. Wie weet er meer?

Geplaatst: di 31 dec, 2019 19:39
door hobbes
tja je kan eens een belletje met 123 doen of VG eens vragen hoe dat zit. In de dyane heb ik een 123 evo en in de eend komt een gewone 123 ( had ik nog liggen) maar dat zijn zesjes.

Re: ontstekingscurven, in combinatie met 123. Wie weet er meer?

Geplaatst: di 31 dec, 2019 21:26
door Boudewijn
Een A53 (18PK)motor heeft een voorontsteking van 12° en een vervoeging van 6 tot 8 graden.
Een 2cv6 motor (M28) heeft een voorontsteking van 8° en een vervroeging van 10 tot 15 graden.
Bij de 12 PK motor maakt "De Vraagbaak" (Olyslager 2cv 1955 / 1961) een verschil in motoren met vlakke zuigers en met bolle zuigers.
Bij vlakke zuigers is de voorontsteking 9 tot 11 ° en de vervroeging 11 tot 14 graden.
Bij bolle zuigers is de voorontsteking 10 tot 12 ° en de vervroeging 6 tot 8 graden.

Re: ontstekingscurven, in combinatie met 123. Wie weet er meer?

Geplaatst: wo 1 jan, 2020 16:28
door akkermanner
Boudewijn schreef: di 31 dec, 2019 21:26 Een A53 (18PK)motor heeft een voorontsteking van 12° en een vervoeging van 6 tot 8 graden.
Een 2cv6 motor (M28) heeft een voorontsteking van 8° en een vervroeging van 10 tot 15 graden.
Bij de 12 PK motor maakt "De Vraagbaak" (Olyslager 2cv 1955 / 1961) een verschil in motoren met vlakke zuigers en met bolle zuigers.
Bij vlakke zuigers is de voorontsteking 9 tot 11 ° en de vervroeging 11 tot 14 graden.
Bij bolle zuigers is de voorontsteking 10 tot 12 ° en de vervroeging 6 tot 8 graden.
Deze informatie had ik ook al gevonden in "de vraagbaak" er staat zelfs nog iets over het percentage dwell. Alleen ik ben op zoek naar de curven zoals in een later handboek (bijlage) geschetst is. Of zou ik er vanuit kunnen gaan dat de curve van de A53 hetzelfde is als van de 12pk? (is in principe ook een A53 met andere koppen en spruitstuk)

Re: ontstekingscurven, in combinatie met 123. Wie weet er meer?

Geplaatst: wo 1 jan, 2020 19:48
door Corbi
Op de site van 123ignition staat een handleiding :

http://123ignition.nl/product.phtml?id=263 : onderaan de bladzijde.

onderaan in deze (engelstalige)handleiding kan je zien dat 375cc, A53 en M4 voor tune+ ongeveer gelijk zijn :
A,AZ en M4 motoren. Ook staat er in deze handleiding hoe je e.e.a. aan kan passen.

Succes, Paul

Re: ontstekingscurven, in combinatie met 123. Wie weet er meer?

Geplaatst: wo 1 jan, 2020 21:07
door akkermanner
Corbi schreef: wo 1 jan, 2020 19:48 Op de site van 123ignition staat een handleiding :

http://123ignition.nl/product.phtml?id=263 : onderaan de bladzijde.

onderaan in deze (engelstalige)handleiding kan je zien dat 375cc, A53 en M4 voor tune+ ongeveer gelijk zijn :
A,AZ en M4 motoren. Ook staat er in deze handleiding hoe je e.e.a. aan kan passen.

Succes, Paul
Beste Paul, dankjewel wel hiervoor. Uiteraard had ik deze handleiding al en ook al gebruikt om de ontsteking überhaupt af te stellen op de statische ontsteking. Het gaat me me om de vervroegingscurve die bij mij niet standaard in de 123 staat en ook niet in de handleiding. Wel zijn de curven zoals in de bijlage bekend voor de diverse motoren maar niet specifiek voor de 12 pk. Daar was ik dus naar op zoek en een mogelijkheid om te controleren of de 123 ook de juiste curve hanteert.

Re: ontstekingscurven, in combinatie met 123. Wie weet er meer?

Geplaatst: do 2 jan, 2020 16:58
door RobertF
Ik heb er ooit 1 in mijn Jaguar gezet en heb toen lang zitten klooien. Gewoon een curve kiezen en gaan rijden dan veranderen naar een andere curve en weer rijden. Uiteindelijk die kiezen waarmee die het beste liep. Belangrijk bij de 123 is een zgn. Hochleistung, hoge capaciteit bobine. Die van mij liep niet op de Lucas eerst na montage van een Porsche Bosch bobine ging het goed. Daarom wordt ook wel een VISA bobine aanbevolen