Pagina 1 van 1

wat is dit voor slangetje?

Geplaatst: ma 24 jan, 2005 20:46
door Heidi
elke keer als ik onder mn motorkap kijk is er een slangetje af, zeg maar het slangetje dat onder de luchtinlaat naar de olievulpijp gaat. De motor loopt er niet anders om, maar toch zal het slangetje er niet voor de lol opzitten toch?
wie weet of dit erg is, en wat dit voor slang is? ik heb em als een met een sjorbandje vastgezet, maar hij was er weer net zo snel af..

Geplaatst: ma 24 jan, 2005 20:49
door Duintje
dat is het slangetje waardoor eventuele olie in je luchtfilter kan teruglopen in het systeem via de olievulpijp.

Handig he !

Marcel

Geplaatst: ma 24 jan, 2005 20:54
door Heidi
hey da's een snelle reactie, lijkt wel chatten.. dus heel erg is het niet dat ie er niet op zit, behalve dat het dus kan gaan stinken als ie lekt..

Geplaatst: di 25 jan, 2005 00:08
door Punky
Zet er anders een slangenklem op. Dan blijft ie wel vastzitten. :wink:

Geplaatst: di 25 jan, 2005 01:04
door Lelijke Eend
Als het slangetje er een paar daagjes op zit zonder er af te valen (wel rijden in die dagen), kijk dan even in je luchtfilter of je ook olie en andere troep ziet.

Geplaatst: di 25 jan, 2005 07:55
door Heidi
okiedokie, zal ik doen, bedankt voor de reacties

:)

Geplaatst: di 25 jan, 2005 10:09
door Handjes
Heidi schreef:hey da's een snelle reactie, lijkt wel chatten.. dus heel erg is het niet dat ie er niet op zit, behalve dat het dus kan gaan stinken als ie lekt..
En dat is niet gezond... Bovendien zal binnen de kortste keren je motorruimte zwart zien van de olie...

Geplaatst: di 25 jan, 2005 11:31
door Klaas Jan Franssen
Het is toch met name bedoelt om overdruk tegen te gaan? bij het intrekken van de beide zuigers?

Het lijkt mij niet dat je altijd olie hebt dat daaruit komt... of stop ik nu te weinig olie in mn blok.....

Geplaatst: di 25 jan, 2005 11:48
door Gast
Klaas Jan Franssen schreef:Het is toch met name bedoelt om overdruk tegen te gaan? bij het intrekken van de beide zuigers?

Het lijkt mij niet dat je altijd olie hebt dat daaruit komt... of stop ik nu te weinig olie in mn blok.....
Er komt altijd wel oliedamp uit, het is immers carterontluchting. Als er ook echte vloeibare olie uit komt, dan is er sprake van wat overmatige slijtage aan het ontluchtingsventiel.

Geplaatst: di 25 jan, 2005 14:37
door Klaas Jan Franssen
Bij aankoop, was het luchtfilter echt vergeven van de olie, en dat lijkt mij nu ook weer niet de bedoeling of niet soms?

Een beetje oliedamp kan ik inkomen, maar een gitzwart luchtfilter??

Oliedamp maakt het complete motorruim toch ook niet vies? zoals hierboven geschreven staat?

Geplaatst: di 25 jan, 2005 14:49
door Bjorn
als je luchtfilter vergeven is van olie duidt dit op een te hoge carterduk. Oorzaken hiervan kunnen zijn: een versleten vulpijp, of versleten en/of kapotte zuigerveren.
Bij een compressiemeting kun je de versleten zuigerveren eventueel uitsluiten.
Beide oorzaken hebben overigens ook olieverbruik als gevolg.

Geplaatst: di 25 jan, 2005 15:21
door Handjes
Klaas Jan Franssen schreef:Oliedamp maakt het complete motorruim toch ook niet vies? zoals hierboven geschreven staat?
Probeer maar eens ;). Na een paar weken zul je het resultaat wel zien. Kijk bijvoorbeeld ook maar eens naar de straat onder de uitlaat als je 2cv daar 5 minuten stationair staat te draaien...

Geplaatst: di 25 jan, 2005 16:22
door Bjorn
oliedamp maakt de boel wel smerig hoor..
Wat er overigens uit je uitlaat komt, als je die 5min stationair op straat laat lopen is vaak roet met waterdamp. Geen olie in iedergeval.

Geplaatst: di 25 jan, 2005 16:37
door Handjes
Bjorn schreef:oliedamp maakt de boel wel smerig hoor..
Wat er overigens uit je uitlaat komt, als je die 5min stationair op straat laat lopen is vaak roet met waterdamp. Geen olie in iedergeval.
Klopt, maar ik bedoelde het als voorbeeld voor hoe zoiets snel zwart kan worden....

Geplaatst: di 25 jan, 2005 16:56
door Klaas Jan Franssen
Bjorn schreef:als je luchtfilter vergeven is van olie duidt dit op een te hoge carterduk. Oorzaken hiervan kunnen zijn: een versleten vulpijp, of versleten en/of kapotte zuigerveren.
Bij een compressiemeting kun je de versleten zuigerveren eventueel uitsluiten.
Beide oorzaken hebben overigens ook olieverbruik als gevolg.

Daar heb ik nu zeker geen last meer van,. het blokje is gereviseerd, en heeft ook een nieuwe vulpijp!

Ik vermoed zelf dat de vorige eigenaar er teveel olie in heeft gedaan... de oud-eigenaar kennende....