restauratie 2cv4 uit 1964

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 330
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Re: restauratie 2cv4 uit 1964

Bericht door IVARIO » za 14 mar, 2020 23:27

In één woord: prachtig!

Ik hou van patina, maar als nieuw gerestaureerd kan ik ook erg waarderen.
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 500
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Re: restauratie 2cv4 uit 1964

Bericht door verkuilm » zo 15 mar, 2020 09:39

In 1993 met een 1964 eendje naar huis gereden. Een van de eenden was plat gereden door een dronken fransoos.
Zie ik goed dat het km teller andersom is? Dan heb je een semi automaat.
Hadden we toen ook. Rijdt echt heel leuk. We wisten het eerst niet. Ding de hele camping over geduwd om die wilde starten.........
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: restauratie 2cv4 uit 1964

Bericht door Boudewijn » zo 15 mar, 2020 19:07

Wat bedoel je met een semi automaat? is dat de centrifugaal koppeling? De teller andersom heb ik nog nooit gezien.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4962
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: restauratie 2cv4 uit 1964

Bericht door AZL57 » zo 15 mar, 2020 19:42

Is een veglia teller die is andersom, heeft niets te maken met de soort versnellingsbak. Ik denk dat ze gewoon gebruikt hebben wat toevallig voorhanden was.
diverse Citroens, wat anders.

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 428
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Re: restauratie 2cv4 uit 1964

Bericht door Denny » vr 19 nov, 2021 09:02

Het heeft veel langer geduurd dan ik gedacht had (dat lag ook aan een verbouwing)maar de eend is bijna klaar. Er zijn wel nog een paar probleempjes. De motor is opnieuw in elkaar gezet maar rookt heel erg. Ik heb geen kleprubbers gemonteerd omdat die wat in de pakkingset zaten niet pasten. Dus waarschijnlijk zit daar het probleem. Weet iemand of er op een 18pk uit 64 kleprubbers gemonteerd werden? Het zou ook nog aan oude benzine kunnen liggen want die zit er al 1,5 jaar in. Dan nog een vraag. Ik heb er geen centrifugaalkoppeling in zitten is dat een probleem omdat die er origineel in zat? Ik lees wel eens iets over het bokken als je een bocht neemt. Als ik toch kleprubbers moet monteren en het blok gaat eruit dan kan ik er net zo goed een centrifugaal koppeling in zetten. Groet Denny

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: restauratie 2cv4 uit 1964

Bericht door Erikjan » vr 19 nov, 2021 09:35

Ik denkt dat hier je antwoord staat:

viewtopic.php?t=5550

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 428
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Re: restauratie 2cv4 uit 1964

Bericht door Denny » vr 19 nov, 2021 09:47

Interessant. Ik heb in zutphen viton klepseals besteld. Er zaten er geen op toen ik de koppen demonteerde

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: restauratie 2cv4 uit 1964

Bericht door Michiel van G. » vr 19 nov, 2021 10:25

Het bokken kan komen doordat er geen 'moderne' assen zijn toegepast met homokineten maar dubbele kruiskoppelingen. Die haken natuurlijk in de bocht meer, en dat voel je.
Verbruik: Afbeelding

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 428
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Re: restauratie 2cv4 uit 1964

Bericht door Denny » vr 19 nov, 2021 15:03

het zijn inderdaad dubbele kruiskoppelingen. Maar is een centrifugaalkoppeling dan fijner rijden dan een normale koppeling?

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4962
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: restauratie 2cv4 uit 1964

Bericht door AZL57 » vr 19 nov, 2021 16:14

Ik rij nou al meer dan 20 jaar met jaren '50 eenden met enkele kruiskoppelingen. Ik kan niet echt zeggen dat je veel ervan merkt. Je moet ze wel goed in lijn monteren.
Een centrifugaal koppeling is soms handig vooral in het stadsverkeer. Daar is ie ook voor ontworpen. Maar soms kan het ook lastig zijn als je de auto vastrijdt op een slechte weg. Of als je flink bergop moet wegrijden. Mijn beide 57ers hebben centrifugaal koppeling. Als ik dan na een half jaar oude eend weer in de nieuwere rijdt vergeet ik in het begin wel eens de koppeling in te trappen bij het stoplicht.
Rokende motor kan ook door versleten klepgeleiders. Of zuigerveren met teveel speling in de groeven dan krijg je een pompwerking van olie richting verbrandingsruimte.
diverse Citroens, wat anders.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: restauratie 2cv4 uit 1964

Bericht door RobM » zo 21 nov, 2021 09:55

wat een prachtig resultaat.

Mijn '67 - er liep veel beter en minder stoterig nadat er een gereviseerde carb op was gekomen.

Groetjes, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1513
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Re: restauratie 2cv4 uit 1964

Bericht door Yannick » ma 22 nov, 2021 10:02

Met klepseals is uiteraard beter maar als zuigerveren en klepgeleiders de normale toleranties hebben, mag de motor eigenlijk (bijna) niet roken.
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 428
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Re: restauratie 2cv4 uit 1964

Bericht door Denny » ma 22 nov, 2021 14:57

De zuigerveren zijn nieuw maar ik haal de koppen er van het weekend af om te kijken hoe het zit met klepseals. Ik heb nieuwe klepseals gekocht maar weet dus niet of ze gaan passen

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4962
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: restauratie 2cv4 uit 1964

Bericht door AZL57 » ma 22 nov, 2021 15:40

De zuigerveren mogen nieuw zijn, maar als ze speling hebben in de groeven verticaal helpt dat niet. Dan kom je zuigerveren op maat te bestellen.
diverse Citroens, wat anders.

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 428
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Re: restauratie 2cv4 uit 1964

Bericht door Denny » do 30 dec, 2021 18:08

Klepseals passen niet. Dus maar weer alles gemonteerd en andere benzine. Onder het rijden zie je geen rook maar als je lang stilstaat rookt de auto nog wel. Drie weken geleden de rdw gebeld om een kenteken aan te vragen. Vandaag kon ik er al terecht. Alles was in orde dus alleen nog digitaal bpm aangifte doen en dan krijg ik een kenteken.

Plaats reactie