slechte start / prima rijden!

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Gebruikersavatar
Krummel
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 12 jan, 2014 20:19
Locatie: Itterbeck

slechte start / prima rijden!

Bericht door Krummel » zo 23 feb, 2020 15:06

En het volgende probleem dient zich aan...

De koude start lukt niet altijd in één keer. De motor komt vlot rond, maar 'pakt' niet. Wanneer ik de sleutel loslaat, is de kans groot dat hij precies dan 'pakt'. Wanneer hij niet 'pakt' en ik een tweede keer moet starten, draait de motor veel langzamer en met moeite. Ook nu geldt: wanneer ik de sleutel loslaat, kan het zijn dat hij precies op dat moment wel 'pakt'.
Moet ik nog een derde keer starten dan kan het zijn dat hij wel weer sneller ronddraait tijdens het starten.

Tijdens het rijden valt me op dat het metertje niet altijd constant op dezelfde plek staat. Meestal staat hij iets rechts van het midden, maar soms ook bijna precies in het midden. Ik weet niet of dat normaal is, maar bij mijn vorige Eend stond het metertje altijd op dezelfde plek, iets rechts van het midden.

Ik zoek het zelf eest maar eens in het elektrische circuit.

Wat heb ik gedaan:

- bedrading langsgelopen, alles prima
- accupolen los gehad en schoongemaakt.
- massa op versnellingsbak los gehad en weer aangesloten.

Gisteren net teruggekomen van een weekje vakantie. Voor het starten eerst de spanning gemeten:

- spanning accu in rust: 12,8V

1e startpoging: motor draait vlot, 'pakt' niet. Sleutel los en de motor pruttelt even
2e startpoging: motor draait langzamer en 'pakt' niet. Sleutel los en motor pruttelt weer even
3e startpoging: motor draait wederom langzaam, maar 'pakt' nu wel direct nadat ik de sleutel loslaat.
Motor loopt direct prima!

- spanning met licht uit en iets verhoogd toerental: 14,8V
- spanning met licht aan en iets verhoogd toerental: 15,3V

Dat kan toch niet kloppen? Het metertje op het dashboard geeft overigens géén overdreven waarde aan.

Ik start trouwens ook wel eens (voor de lol) met de slinger. De (koude) motor loopt dan in principe altijd na een paar pogingen. Soms zelfs al na de eerste 'slinger'.

De auto rijdt overigens prima!

En na dit hele verhaal de hamvraag: Wat kan er aan de hand zijn?
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris54
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 150
Lid geworden op: wo 18 mei, 2016 14:15
Locatie: Zuidlaarderveen

Re: slechte start / prima rijden!

Bericht door Chris54 » zo 23 feb, 2020 15:24

Ik zou eens een andere bobine proberen. Even lenen van iemand.
Citroen 2CV6 bwjr 1989

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: slechte start / prima rijden!

Bericht door Thijs » zo 23 feb, 2020 16:40

Als je aan het starten bent zakt de spanning van de accu in door de enorme stroom die de dynamo trekt.
Als, je dan de sleutel los laat dan stopt de startmotor en stijgt de spanning weer.

Je moet het dus zoeken in bijvoorbeeld de bobine die met een lagere spanning geen goede hoogspanning afgeeft aan de bougies of in de accu die niet meer voldoende capaciteit heeft.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Re: slechte start / prima rijden!

Bericht door André Post » zo 23 feb, 2020 17:56

Krummel schreef: zo 23 feb, 2020 15:06 En het volgende probleem dient zich aan...



Ik zoek het zelf eest maar eens in het elektrische circuit.

Wat heb ik gedaan:

- bedrading langsgelopen, alles prima
- accupolen los gehad en schoongemaakt.
- massa op versnellingsbak los gehad en weer aangesloten.

Gisteren net teruggekomen van een weekje vakantie. Voor het starten eerst de spanning gemeten:

- spanning accu in rust: 12,8V

- spanning met licht uit en iets verhoogd toerental: 14,8V
- spanning met licht aan en iets verhoogd toerental: 15,3V

Dat kan toch niet kloppen? Het metertje op het dashboard geeft overigens géén overdreven waarde aan.

De spanning met draaiende motor is echt te hoog.
Meer dan iets boven 14 volt mag het niet zijn.
Controleer in ieder geval je spannings regel gebeuren.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: slechte start / prima rijden!

Bericht door RobertF » zo 23 feb, 2020 21:47

Ik denk dat je een andere startmotor moet nemen, die verbruikt zoveel stroom dat er voor de vonk niets overblijft. Aanslingeren doet die het meteen, logisch. Kan ook nog dat de accu te zwak is , doe het grootlicht eens aan en kijk of de startmotor nog aanslaat.
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: slechte start / prima rijden!

Bericht door AZL57 » ma 24 feb, 2020 11:54

Test eens met wat olie aan de lagers van de startmotor.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Krummel
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 12 jan, 2014 20:19
Locatie: Itterbeck

Re: slechte start / prima rijden!

Bericht door Krummel » ma 24 feb, 2020 18:59

Wat een dag...

Vanmorgen na 2 pogingen weer aan de praat gekregen. Daarna geen problemen meer. Rijdt als de beste.
Ik zal er het komende weekend maar weer eens mee aan de gang gaan.

Ik gebruik de Eend in principe dagelijks voor het woon/werkverkeer. (80km per dag). Vandaag hadden we een studiedag iets verder weg.
Op de terugweg regen, regen en nog eens... regen. En wat gebeurt er dan: In die stromende regen op de N34, superdrukke provinciale weg in Drenthe, een lekke band. Ach ja, dat kan er ook nog wel bij.

Dus ook maar weer op zoek naar twee nieuwe banden. Ik twijfel over Michelins of MCC's. Op mijn vorige had ik 4 MCC's. Dat beviel overigens ook prima. Eens kijken of ik ergens iets voor een redelijke prijs op de kop kan tikken. :oops:

Groet,

Wido
Verbruik: Afbeelding

wusten-fuchs
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 214
Lid geworden op: ma 12 dec, 2011 17:50

Re: slechte start / prima rijden!

Bericht door wusten-fuchs » wo 26 feb, 2020 14:40

dat met starten snap ik niet helemaal 123 erop ? betere bobine , dus GEEN ronde orginele ?


bij dagelijks gebruik van een eend zeker met nat wegdek vergeet de michelin,s of mcc maxis ALL weather banden . beter zijn ze er niet ,,,,
wat niet kan doen we lekker toch

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: slechte start / prima rijden!

Bericht door RobM » do 27 feb, 2020 08:34

Ik zou ook de bobine eens vervangen. Zelf heb ik een dyna bobine, nooit meer problemen mee.
Wat ook nog een aardige test is: rode plus draad van bobine (als je geen 123 ontsteking hebt) losnemen en daar een plus rechtstreeks van de accu op. Dan starten. Als ie het in 1 keer doet dan zit het toch in een overgangsweerstand in de bedrading of het kontaktslot.

De hoge laadspanning kan komen door een slecht massa kontakt tussen dynamo en blok. Dynamo loshalen, kontaktvlakken schoon maken, alles monteren en klaar.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
Krummel
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 12 jan, 2014 20:19
Locatie: Itterbeck

Re: slechte start / prima rijden!

Bericht door Krummel » do 27 feb, 2020 16:46

Dank weer voor de reacties.

Mijn Eend heeft sinds vorig jaar een 123. Hij rijdt daar echt geweldig mee. Er zit nog wel de originele bobine op. Ik heb nog een reserve liggen, die zal ik vanavond eerst eens proberen. En de dynamo even loshalen is natuurlijk ook niet zo'n probleem.
Zelf heb ik een dyna bobine, nooit meer problemen mee.
Verder laat ik bij de volgende beurt wel zo'n dyna inbouwen. Die zat op m'n vorige Eend ook en levert inderdaad een geweldige warme start op.
bij dagelijks gebruik van een eend zeker met nat wegdek vergeet de michelin,s of mcc maxis ALL weather banden . beter zijn ze er niet
De Eend staat op 2 MCC en op 2 Michelins. Het was trouwens een Michelinband die de geest opgaf. Gewoon gescheurd... :shock:
Verbruik: Afbeelding

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Re: slechte start / prima rijden!

Bericht door dyane_maniac » vr 28 feb, 2020 15:46

ik vermoed ergens een overgangs weerstand. Heb ik ook gehad met exact dezelfde symptomen. destijds de stekkertjes die op het conbtactslot zitten even losgehaald, goed opgeschuurd, iets aangeknepen en met een klein likje kopervet weer terug gezet. Check even alle stekker verbindingen. Kan sowieso geen kwaad deze eens een onderhoudsbeurtje te geven. Doe ze een voor een dan vergis je je ook niet in de aansluitvolgorde.

Dit is de goedkoopste eerste actie die je kunt doen. als het blijft kun je altijd nog nieuwe bobines kopen enzo. Volgens mij geven bobines met name problemen als ze warm zijn. 15,3 volt laadstroom is wat veel, maar hiervoor geldt ook weer: maak eerst eens de contacten goed schoon. een slechte aarde zou volgens mij best kunnen resulteren in een hoge laadstroom.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Re: slechte start / prima rijden!

Bericht door Kulio » za 29 feb, 2020 07:16

Laat ook je accu testen. Elke garage heeft zo'n tester.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 500
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Re: slechte start / prima rijden!

Bericht door verkuilm » za 29 feb, 2020 10:19

ALs je met flink in de toeren meer dan 14,4 volt meet is het niet goed.
Daar moet je wat aan doen. Heb je nog de orginele spanningsregelaar?

Bobine even andere proberen inderdaad al verwacht ik dat niet.
Ben niet zon fan van die andere bobines. kostbaar. en lees toch ook dat ze stuk gaan.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Gebruikersavatar
Krummel
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 12 jan, 2014 20:19
Locatie: Itterbeck

Re: slechte start / prima rijden!

Bericht door Krummel » zo 1 mar, 2020 08:18

Bedankt weer voor de reacties. Ben er nog niet aan toegekomen. Hopelijk straks even tijd om aan de slag te gaan.

De bobine is nog een originele zwarte. Eigenlijk wantrouw ik die niet. Hij wordt ook bij een lange rit maar een beetje warm.
De spanningsregelaar is er eentje van Burton

Ik probeer straks even aan het werk te gaan. Zal de bovengenoemde tips stuk voor stuk afwerken. Bedankt!

:D
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris54
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 150
Lid geworden op: wo 18 mei, 2016 14:15
Locatie: Zuidlaarderveen

Re: slechte start / prima rijden!

Bericht door Chris54 » vr 10 apr, 2020 10:40

Heb je het inmiddels opgelost, ben wel erg benieuwd.
Citroen 2CV6 bwjr 1989

Plaats reactie