Pagina 1 van 1
Krukaslager
Geplaatst: di 10 mar, 2020 18:19
door Bull Frog Bleu
Bezig met 2cv 9pk motor
Een nieuwe krukas gevonden.
Merkte op dat de diameter van achterste lager aan vliegwiel kant gelijk is. Echter is het paspennetje in het blok klein en in het lager zelf een grotere diameter.
Kan dit kwaad als het lager netjes is opgesloten in het carter of aan te bevelen op zoek te gaan naar ander lager / krukas?
Suggesties welkom
Re: Krukaslager
Geplaatst: wo 11 mar, 2020 15:32
door Corbi
Klopt, na november 1950 ging het gat/de paspen van 8 naar 5 mm. Je hebt dus een hele oude krukas gevonden. Vast wel liefhebbers(EEEC, Auberge la vie tranquille) die daar belangstelling voor hebben. Een groter probleem is de maat van de "oliekering" (de turbine de retour) aan de voorkant. Deze had een diameter van 42,5 mm en ging na november 1950 naar 42 mm. Die turbine is verwisselbaar, maar hoe dat moet???
Heb zelf ook een 9PK(1954) waarvan de motor nog niet compleet is. Ook ik zoek nog een bruikbare krukas.. Mijn blokje heeft een motornummer met QR.. ervoor. Waar heb jij deze krukas gevonden?. Succes met het 9PK blokje ! Groet, Paul
Re: Krukaslager
Geplaatst: wo 11 mar, 2020 19:52
door Bull Frog Bleu
Dank.
Vermoed dat het een later type is gezien de turbine du retour is vervangen door traditionele oliekering. Wangen van krukas zijn smaller. Qr is dacht ik nog een latere 9pk. Qh blok gehad uit 54 ook.
Jou krukas ook speling?
Zal eens fotos opzoeken van een open 2cv6 blok. Wellicht dat daar weer een grotere is gebruikt.