2CV6 Vert Jade uit 1983

Hier kun je jezelf voorstellen, of met je nieuwe 2cv gaan pronken.
RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983

Bericht door RobM » ma 28 mar, 2022 11:11

Check even het vloeistofnivo in de accu. Bij 15V kan het water verdwijnen en loopt het startvermogen van de accu terug.

GR Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Jitze
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 88
Lid geworden op: di 10 mar, 2020 11:56

Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983

Bericht door Jitze » ma 4 jul, 2022 14:30

Na de Nachtvlucht viel het me op dat de banden inmiddels al 13 jaar oud en flink verdroogd waren. De velgen zagen er al niet zo best uit, dus dat werd het volgende project.

Allereerst de wielen gedemonteerd en geprobeerd te schuren. Vervolgens in de Brunox en toen in de primer. Het werd niet zo mooi als ik wilde, dus ik heb ze bij de straler gebracht en daar ook laten primeren. Daarna zelf de rest gespoten en afgelakt met 2K blanke zijdeglans lak (uit een spuitbus). Ik had ondertussen nieuwe banden besteld, natuurlijk Michelin 125's. Deze zijn begin 2020 geproduceerd, dus krijg je 2 jaar oude banden geleverd :cry: . Hoe dan ook ben ik ben best tevreden met het resultaat:
20220702_161719.jpg
Achteraf gezien kun je voor het geld net zo makkelijk 4 nieuwe velgen kopen, maar het gaat ook om de bezigheid he...

Inmiddels staat de APK voor de deur. Kent iemand een APK garage in regio Dordrecht waar men bekend is met Eenden? De vorige keer heb ik veel discussie gehad over de fuseespeling en dat zou ik graag voorkomen deze keer...

Gebruikersavatar
dimi_v
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 261
Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
Locatie: Omgeving Breda

Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983

Bericht door dimi_v » ma 4 jul, 2022 16:03

Je hebt nu wel nog originele Michelin velgen. Ik heb ze wel vervangen en in de velgrand staat denk ik MCC. Kan belangrijk detail zijn voor sommige puristen
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4962
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983

Bericht door AZL57 » ma 4 jul, 2022 16:24

Bij mijn laatste keuring heb ik gezegd dat een eend fusee pennen heeft en geen kogels. De keurmeester zocht het boek erbij met de info over fuseepennen. Dit bleek in het hoofdstuk vrachtautos te staan. En hierna was er geen probleem meer. Hij mocht nog veel meer speling hebben :mrgreen:
diverse Citroens, wat anders.

Jitze
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 88
Lid geworden op: di 10 mar, 2020 11:56

Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983

Bericht door Jitze » za 9 jul, 2022 09:02

Gisteren is de eend moeiteloos door de APK gegaan. Vooraf even met de keurmeester over de fuseepennen gesproken. Hij heeft het goed bekeken en zijn conclusie was: als je onder de auto staat zit er flink beweging in de wielen. Kijk je vervolgens hoeveel beweging dat is ter hoogte van de fuseepen dan valt dat alles mee.

En als je dan in Dordt woont moet je echt een keer een foto nemen bij deze straat:
20220708_200408.jpg
Volgende klusje is een 12V aansluiting inbouwen.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4962
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983

Bericht door AZL57 » za 9 jul, 2022 13:38

En bij de oude haven voor de ex-citroen garage...
diverse Citroens, wat anders.

Jitze
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 88
Lid geworden op: di 10 mar, 2020 11:56

Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983

Bericht door Jitze » ma 29 aug, 2022 13:24

Even een vraagje: in de eend zit een soort console met een Philips autoradio en daarnaast 1 luidspreker. Weten jullie of dit origineel is?
De radio doet het niet meer (misschien mede omdat er op de middengolf niet meer wordt uitgezonden), maar ik overweeg om hem te laten repareren en er een AUX-aansluiting op te laten maken. Niet dat er veel geluid uit dat ene luidsprekertje zal komen, maar het is gewoon leuk om af en toe een chanson aan te zetten tijdens het toeren.
20220828_161318.jpg

Gebruikersavatar
Isabelle
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen

Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983

Bericht door Isabelle » ma 29 aug, 2022 16:32

Dat is een Philips "Turnolock" radio, het typeplaatje ontbreekt rechts van de knoppen.
Je vindt deze wel eens met hetzelfde uitzicht maar dan met FM, dan staat er een U in plaats van een muzieknoot op die linkerknop.
Ik vermoed dat het kastje met de luidspreker een Philips of ander aftermarket accessoire is, ik vind er in ieder geval geen voorbeelden van in een 2CV.
groetjes,
Isabelle

Soleille la 2CV6 de 1986

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4962
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983

Bericht door AZL57 » ma 29 aug, 2022 17:34

Het bakje was volgens mij toch een 2cv accessoire. Er wordt nog steeds op MW uitgezonden maar niet meer in de buurt s'avonds werkt het beter. Er zijn nog diverse engelse, spaanse en italiaanse zenders in de lucht. Ook heb je een lange antenne nodig. Op LW zit o.a. nog de BBC en RTL(france) Vooral RTL is overdag ook nog goed hoorbaar vanwege hun sterke zender. Het programma is soms miserabel maar ze hebben s'avonds vaak oude muziek.
diverse Citroens, wat anders.

Jitze
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 88
Lid geworden op: di 10 mar, 2020 11:56

Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983

Bericht door Jitze » wo 23 nov, 2022 07:43

Inmiddels is de radio aangepast en kunnen we via een 3,5mm plug muziek afspelen via de radio.

We maken ons nu op voor de klus der klussen: de chassiswissel! Het oude chassis heeft al de nodige reparaties achter de rug en heeft zijn beste tijd gehad. Hij zou nog wel een paar jaar mee kunnen, dus ik overwoog om eerst maar wat optische zaken aan de buitenkant aan te pakken. Maar het voelde niet goed om de eend van 'buiten naar binnen' te gaan restaureren. Daarom toch maar de knoop doorgehakt om te starten met de chassiswissel. Doel is om gelijk de remleidingen, fuseepennen, aandrijfassen, dempers en dergelijke mee te pakken. De veerpotten wellicht ook, even afhankelijk van hoe we ze aantreffen. Het plan wordt om hem in een paar avonden uit elkaar te halen en vervolgens een aantal weken ervoor te gebruiken om hem op te bouwen en ondertussen de onderdelen op te knappen. Wellicht wat optimistisch, we gaan zien hoe lang het daadwerkelijk duurt.

De ombouw zal ik samen met mijn neefje doen die voor automonteur leert. Fijn voor mij en leuk voor hem om hier ervaring mee op te doen. We willen rond de kerstvakantie starten. Tot die tijd kan ik vast de onderdelen gaan regelen.

Net voor 1 december (ivm overgangsregeling) kon ik nog terecht bij de RDW om labels aan te brengen en de identiteit vast te leggen.
20221122_145258.jpg
Ik heb van een aantal auto's de (om)bouwverslagen gelezen en ook de instructiefilmpjes van Burton gekeken. Zijn er nog andere tips/tricks vanuit jullie om rekening mee te houden?

Gebruikersavatar
Chris54
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 150
Lid geworden op: wo 18 mei, 2016 14:15
Locatie: Zuidlaarderveen

Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983

Bericht door Chris54 » wo 23 nov, 2022 09:55

Net voor 1 december (ivm overgangsregeling) kon ik nog terecht bij de RDW om labels aan te brengen en de identiteit vast te leggen.

Wat gaat er dan veranderen?
Citroen 2CV6 bwjr 1989

Jitze
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 88
Lid geworden op: di 10 mar, 2020 11:56

Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983

Bericht door Jitze » wo 23 nov, 2022 10:28

De chassiswissel is de komende verandering. De RDW heeft foto's van de auto gemaakt en het motornummer en chassisnummer genoteerd. Aan de carrosserie is een label vastgemaakt. Hiermee is de huidige toestand van de auto vastgelegd.
Als het nieuwe chassis eronder zit moet ik weer naar de RDW. Door het motornummer en het label weten ze dat het om dezelfde auto gaat. Het chassisnummer van het oude chassis moet ik eruit slijpen en overhandigen aan de RDW. Deze zullen zij vernietigen en ze zullen het chassisnummer in het nieuwe chassis slaan. Daarna is de auto met het nieuwe chassis gewoon weer 100% legaal, net als met het oude chassis.
Ze vroegen ook om tzt met het inslaan van het nummer een certificaat mee te nemen van het chassis waaruit blijkt dat hij identiek is aan de oude.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983

Bericht door Erikjan » wo 23 nov, 2022 12:03

Succes met de wissel, je bent in elkgeval goed begonnen door langs de RDW te gaan.

Welk chassis ga je monteren?

Jitze
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 88
Lid geworden op: di 10 mar, 2020 11:56

Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983

Bericht door Jitze » wo 23 nov, 2022 12:41

Bedankt, we gaan ons best doen.

Ik weet niet in hoeverre het op dit forum toegestaan is om winkelnamen te noemen, maar ik wil een gegalvaniseerd chassis kopen bij de winkel met eendenspul :wink:
Ben daar een paar keer geweest, zijn aardige lui en ze geven goede adviezen. Daarnaast bieden ze een chassiswisselpakket aan waar al heel veel onderdelen in zitten. Niet-gebruikte onderdelen kun je binnen een jaar weer retour brengen, da's erg handig.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: 2CV6 Vert Jade uit 1983

Bericht door Thijs » wo 23 nov, 2022 19:55

Dat is een prima idee.

Dat certificaat van het nieuwe chassis is tegenwoordig meer nodig....

Plaats reactie