Pagina 1 van 2

Operatie kantelmes

Geplaatst: wo 18 mar, 2020 20:24
door Michiel van G.
Bij mijn Dyane is linksvoor het kantelmes+trekoog al een tijd aan vervanging toe.
Ik heb nu dus nieuw materiaal besteld, maar kan hier op het forum niet echt een stap voor stap handleiding vinden.

Iemand hier die die handleiding voor mij heeft? Ik maak me met name zorgen om het trekoog... Vandaag toevallig bezig geweest met de stuurkogel van een oude Fiat Panda, maar dat ding heb ik niet losgekregen. Die grap wil ik niet nog een keer meemaken :mrgreen:

Re: Operatie kantelmes

Geplaatst: wo 18 mar, 2020 20:44
door RobertF
Begin met de auto op te krikken. Kijk dan of de trekstang spanningsvrij is zo niet dan de trekstang verdraaien totdat het zo ver is. De plaat van de voorste schokbreker bevestiging 3 bouten los draaien en de schokbreker naar onder laten zakken. Nu kun je ook makkelijker de trekstang verdraaien. Is de spanning eraf dan de borgclip aan de binnenzijde verwijderen en het kantelmes eruit trekken. Montage in omgekeerde volgorde.
Controleer of het trekoog niet te veel ingeslagen is, anders vernieuwen.

Re: Operatie kantelmes

Geplaatst: wo 18 mar, 2020 20:45
door Michiel van G.
moet de gehele auto omhoog of is één wiel voldoende?

Re: Operatie kantelmes

Geplaatst: wo 18 mar, 2020 21:06
door RobertF
De 2CV (Dyane) was zijn tijd ver vooruit en heeft 4 onafhankelijk geveerde wielen. Daarom alleen het wiel waar je het mes van wilt vernieuwen. Je moet wel de wagenhoogte opnieuw afstellen. Je kunt voordat je het trekoog eraf schroeft als je dit wilt vervangen, ook het stuk schroefdraad opmeten dan weet je hoever het nieuwe erop moet.

Re: Operatie kantelmes

Geplaatst: wo 18 mar, 2020 21:10
door Michiel van G.
ja, dat begrijp ik. Vooraf even goed meten wat de afstand veerpot-trekoog is, zodat daar later geen problemen mee ontstaan!

Re: Operatie kantelmes

Geplaatst: wo 18 mar, 2020 22:28
door Erikjan
van veerpot tot trekoog is niet erg nouwkeurig. De lengte van pot tot oog kan varieren.

Beter is wat Robert zegt het schroefdraad stuk opmeten of eventueel van af de verdikking die op de trekstang zit.

De trekogen kunnen machtig vast zitten als je pech hebt. Als het ooit met goed vet is gemonteerd kan het mee vallen.

succes.

Re: Operatie kantelmes

Geplaatst: do 19 mar, 2020 07:17
door Geert
Je kunt het ook met een stukje tape markeren , werkt net zo goed ( als het blijft zitten ) .

Re: Operatie kantelmes

Geplaatst: do 19 mar, 2020 08:01
door Kulio
Ik heb er bij mijn Dyane nooit naar gekeken. Hoe merk je dat de kantelmessen aan vervanging toe zijn? Is er een richtlijn hoeveel kilometers er mee gereden zijn?

Re: Operatie kantelmes

Geplaatst: do 19 mar, 2020 12:40
door Michiel van G.
ik zal wel beginnen met het e.e.a. goed in de kruipolie te zetten.

Re: Operatie kantelmes

Geplaatst: do 19 mar, 2020 14:19
door Erikjan
Kulio schreef: do 19 mar, 2020 08:01 Ik heb er bij mijn Dyane nooit naar gekeken. Hoe merk je dat de kantelmessen aan vervanging toe zijn? Is er een richtlijn hoeveel kilometers er mee gereden zijn?
Dat merk je pas als ze breken, De trekogen scharnieren over het kantelmes en hier moet regelmatig wat vet tussen.
De ogen slijten na verloop van jaren in als dit te ver is versleten kunnen ze breken en dan ligt je auto op straat.
Je kan de ogen alleen controleren door de kantemessen te verwijderen als de auto is opgekrikt. Als ze niet of bijna niet zijn ingesleten lekker laten zitten.

Deze kwam onder mijn pickup vandaan na 100.000km en is bijna op weg om te gaan breken.
hier was wel iets geks aan de hand de ander 3 ogen waren nog goed en netzo oud.

IMG_20200222_131511.jpg

Re: Operatie kantelmes

Geplaatst: do 19 mar, 2020 16:05
door Thijs
Dat ziet er niet goed uit.

Als ze nou echt knettervast zitten dan slijp je het oude trekoog ter plaatse van het schroefdraad met een dunne slijpschijf in de lengte in.
Maak de sleuf net zo diep dat je het schroefdraad net niet raakt.
Dan met een dikke schroevendraaier in de sleuf, even tikken/draaien en je krijgt meer ruimte.
Dan is hij er zo af.
Succes gegarandeerd.

Re: Operatie kantelmes

Geplaatst: do 19 mar, 2020 17:38
door Michiel van G.
er zit zoveel speling op dat wanneer ik met het linker voorwiel bijvoorbeeld over een drempel rijd, op het ontlastingsmoment van de veer je een enorme 'knak' hoort. Soms niet, en dan rijd je een paar meter en dan schiet hij ineens terug, Eerst dacht ik aan het stuurhuis, maar daar zit niet noemenswaardig veel speling op, plus dat het geluid heel duidelijk bij het bevestigingspunt van het kantelmes vandaan komt.

Re: Operatie kantelmes

Geplaatst: do 19 mar, 2020 20:16
door Bull Frog Bleu
Of veerpot vanbinnen vast geroest.
Veert wel in maar langzaam of niet weer terug.
Wellicht dan naast kantelmessen ook eens kijken of dat inderdaad zo is

Re: Operatie kantelmes

Geplaatst: do 19 mar, 2020 21:40
door RobertF
Als de auto op de wielen staat moet er spanning op de strekstang staan, als je de stang heen en weer kunt bewegen dan is dat niet in orde. Misschien dat de veer in de pot gebroken of doorgeroest is. Als er geen spanning op staat dan zal die ook veel te laag staan aan de voorzijde.

Re: Operatie kantelmes

Geplaatst: do 19 mar, 2020 22:39
door Michiel van G.
Hij staat keurig recht; het vindt echt alleen plaats na stevig inveren bij een 45-graden drempel... Daar hebben ze er nogal veel van in Zeist.