Vragen over afstelling 123 bluetooth ontsteking

ehoitinga
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: za 25 aug, 2018 13:56
Locatie: Manhay, België

Vragen over afstelling 123 bluetooth ontsteking

Bericht door ehoitinga » vr 27 mar, 2020 13:11

Beste forumleden,

Ik ben bezig een 123 onsteking (bluetooth) met vacuumvervroeging te installeren. Ik heb hierbij het volgende traject doorlopen.
  • Ontsteking met vacuümvervroeging slang naar dikke vulplaat van de carburateur geïnstalleerd volgens handleiding 123.
  • Dode punt opgezocht mbv stel pen (Motor A06/635, dus 8° BDP)
  • Merktekens op het vliegwiel gezet mbv tippex.
  • Contact aan zonder gele en zwarte draad aan de bobine.
  • De app gepaired
  • Behuizing tegen de klok in gedraaid tot groene led uitgaat.
  • Daarna zeer langzaam met de klok mee gedraaid tot groene led net aan gaat.
  • Deze afstelling een paar keer herhaald tot het groene lampje aangaat als de merktekens precies samenvallen.
  • Boutjes van de ontsteking vastgezet.
  • Gele en zwarte draad aan de bobine vastgemaakt.
  • Motor gestart. Draait stationair tussen 900-1000 rpm (via app)
  • Verdere afstelling met stroboscoop lamp.
Nu gaat mijn vraag over de verdere afstelling met de stroboscoop. Ik heb een Gunson 77008 waar ook een knop op zit voor de vervroeging.

Die knop die achterop zit moet ik die op 8° zetten en dan de 123 tegen de klok indraaien tot de merktekens samenvallen of zet ik die knop op 0° en controleer ik daarna de vervroeging bij verschillende toerentallen?

Moet ik die vacuümslang loshalen tijdens het afstellen met de lamp of niet?

Heb nog niet zoveel ervaring met het afstellen van een ontsteking en het is de eerste keer dat ik zo'n lamp gebruik. Wat is precies de procedure voor het afstellen van een 123 ontsteking met een stroboscooplamp?

Hartelijk dank,

Erik

ehoitinga
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: za 25 aug, 2018 13:56
Locatie: Manhay, België

Re: Vragen over afstelling 123 bluetooth ontsteking

Bericht door ehoitinga » vr 27 mar, 2020 14:56

Ben nog eens terug opnieuw begonnen. Ik heb de 123 zo precies als mogelijk is statisch afgesteld zoals in de handleiding wordt beschreven. Heb even een klein stukje gereden zodat de motor op temperatuur is. Volgens de app is het toerental 950-1000 rpm. Als ik nu de stroboscooplamp aansluit moet ik de knop achterop ('advanced degrees') naar 22° draaien willen de merktekens samenvallen. In de app wordt echter een 'crancshaft advance van 8-10° aangegeven. Hoe verhoudt zich dit allemaal tov die 8° BDP?

Het lijkt alsof ik hier een beetje kennis mankeer. Wie heeft er licht in de duisternis?

Erik

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: Vragen over afstelling 123 bluetooth ontsteking

Bericht door RobertF » vr 27 mar, 2020 22:18

Bij de 123 is de vervroeging vaak ingebouwd. De lamp op 8 graden zetten en de merktekens laten samenvallen. 22 graden bij 950 toren is teveel voorontsteking. Vacuumvervroeging los maken en afdichten.
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Gebruikersavatar
dimi_v
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 261
Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
Locatie: Omgeving Breda

Re: Vragen over afstelling 123 bluetooth ontsteking

Bericht door dimi_v » vr 27 mar, 2020 23:16

RobertF schreef: vr 27 mar, 2020 22:18 Vacuumvervroeging los maken en afdichten.
Zonde! Daarvoor koop je niet de versie met vacuumvervroeging. Zoals ik het lees afstellen en dan pas vacuüm aansluiten. En daarnaast staat in de handleiding
VACUUM:
As the 123\TUNE+-2CV offers a vacuum advance sensor, a thick-
wall rubber vacuum-hose may be connected to the inlet-manifold of the engine. (might you not want to use this feature, simple leave the nipple on the 123\TUNE+-2CV open)
An easy way of making a vacuum-connection is by drilling a 4-mm hole, and cutting M5-thread into the dual choke carburetor (see photo) because these are already prepared for a vacuum nipple. The nipple is supplied with the 123\TUNE+-2CV
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: Vragen over afstelling 123 bluetooth ontsteking

Bericht door RobertF » za 28 mar, 2020 12:01

@dimi
Hier bedoel ik dat je de vacuumvervroeging los moet halen en afdichten bij het afstellen met de lamp, als je de juiste vervroeging hebt ingesteld dan weer aansluiten.
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Re: Vragen over afstelling 123 bluetooth ontsteking

Bericht door Kulio » zo 29 mar, 2020 07:22

Bestaan er testresultaten van 123 Bluetooth versus 123 "gewoon"? Mijn gevoel zegt dat het verschil klein zal zijn. In dat geval hou ik het maar op de meest simpele versie die zich al goed bewezen heeft.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: Vragen over afstelling 123 bluetooth ontsteking

Bericht door RobertF » zo 29 mar, 2020 10:52

Ik begrijp niet waarom men overstapt op 123 ontsteking. Het originele systeem werkt prima, mits!!! in goede staat. Problemen treden op omdat het niet onderhouden wordt. Ik heb veel eenden gehad en als er problemen met slecht starten of slecht lopen waren, dan werd het bijna altijd opgelost door nieuwe contactpuntjes, condensator, bougies, kabels en soms een bobine. Afstelling van de kleppen is ook noodzakelijk en als je dat elke 10.000km doet dan loopt het probleemloos.

Een veel voorkomend probleem is dat men bij bougies wisselen niet aan de bougiedoppen maar aan de kabels trekt, als je dat meerdere malen gedaan hebt dan heb je een breuk. Twee bougiekabels kosten 5 euro, vervang die ook als je bougies vervangt en ook een condensator als je de puntjes vernieuwt. Het zijn minimale kosten en zorgen voor minder problemen. Een tip, leg je oude bougies en contactpunten in de koffer mocht je onderweg problemen krijgen dan heb je onderdelen bij je, die het deden toen je ze eruit haalden. Gaat een 123 kapot dan sta je.
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: Vragen over afstelling 123 bluetooth ontsteking

Bericht door Punky » zo 29 mar, 2020 18:30

123 heeft minder onderhoud. Dus je hoeft niet elke 10.000 de ontsteking te stellen. Daarnaast zou het winst opleveren in vermogen en verbruik. Maar ...% van weinig, blijft weinig. Dus dat zou niet mijn hoofdreden zijn een 123 te monteren.

En je kunt de oude ontsteking gewoon meenemen in de kofferbak. Mocht je 123 kapot gaan, dan monteer je die terug. Moet je alleen wel naast de 123 bedrading, de originele bedrading voor noodgevallen laten zitten. Dat is als ik het met goed herinner maar 1 draad die vanaf de ontsteking naar de koplampsteun loopt.

Ach ieder zijn voorkeur toch. ;-)
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

sdb
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 26 dec, 2005 12:19
Locatie: Nijmegen

Re: Vragen over afstelling 123 bluetooth ontsteking

Bericht door sdb » ma 30 mar, 2020 16:29

Was toch ook iets mee dat je het contact aan kan laten staan bij een 123 zonder dat dit schadelijk is voor de bobine?
Komt van ver, dus ik kan er naast zitten :wink:

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: Vragen over afstelling 123 bluetooth ontsteking

Bericht door Punky » ma 30 mar, 2020 20:13

Klopt. Met een 123 sloop je je bobine niet.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: Vragen over afstelling 123 bluetooth ontsteking

Bericht door RobertF » ma 30 mar, 2020 21:59

Ik ga toch geen 170 euro uitgeven om mijn contact te kunnen laten aanstaan.
Omdat mijn 2CV standaard is en voor pleziertochtjes gebruikt zal worden, zie ik de noodzaak er niet van in om 16 ontstekingscurves te hebben.

Ik heb 2 Jaguars, beide dezelfde motor beide 1ste overmaat zuigers, geheel gereviseerd.
Bij onze club heeft ook bijna iedereen een 123 en heb ik vaak de vraag gehad waarom heb jij geen 123.
Om van het gezeur af te zijn een 123 ontsteking gekocht voor meer dan 300 euro en geinstalleerd, Kreeg de motor niet aan het lopen. Na veel gezoek en navraag in Mijdrecht bleek dat de normale bobine niet voldoet (ik had een nieuwe gekocht) maar dat ik een Beru of Bosch "hochleistung" bobine voor Porsche moest gebruiken.
Een Beru bobine gekocht en geinstalleerd, hij loopt, verschillende curves geprobeerd die nauwelijks effect hadden.
Uiteindelijk moet ik concluderen dat de motor met de originele ontsteking mooier loopt dan die met 123.
Ik laat de 123 er maar op zitten maar heb de contactpunten ontsteking in de koffer liggen.
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: Vragen over afstelling 123 bluetooth ontsteking

Bericht door Punky » ma 30 mar, 2020 22:53

Is een beetje appels met peren vergelijken hè.
123 ignition is ooit begonnen voor de 2cv, maar verder doorontwikkeld voor andere merken.

Begrijp je punt, denk dat iedereen de overweging van het bedrag en de voor en nadelen zelf moet afwegen.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Vragen over afstelling 123 bluetooth ontsteking

Bericht door Thijs » ma 30 mar, 2020 23:11

Bij een Dyane of Ami scheelt het je die hele voorkant steeds slopen om die contactpunten weer af te stellen of te controleren.
Daar heb ik echt geen trek in.
1 keer elektronische ontsteking gemonteerd en nooit meer omkijken naar.
Het brandstofverbruik boeit me niet, dat gedoe met die voorkant wel...

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Re: Vragen over afstelling 123 bluetooth ontsteking

Bericht door Kulio » di 31 mar, 2020 07:46

De grootste sloper van de bobine is te krap afgestelde puntjes. Daardoor loopt er te lang stroom door de bobine waardoor hij te heet wordt. Met een 123 heb je daar nooit meer last van.

Ik heb sinds ik 12 jaar geleden de 123 monteerde geen bobine meer hoeven te vervangen. Dus nooit meer ongemak door een auto die stopt en waarmee je weer een stukje kan rijden na een kwartier of zo als de bobine weer afgekoeld is totdat hij weer stopt.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Vragen over afstelling 123 bluetooth ontsteking

Bericht door Michiel van G. » di 31 mar, 2020 09:52

Thijs schreef: ma 30 mar, 2020 23:11 Bij een Dyane of Ami scheelt het je die hele voorkant steeds slopen om die contactpunten weer af te stellen of te controleren.
Daar heb ik echt geen trek in.
1 keer elektronische ontsteking gemonteerd en nooit meer omkijken naar.
Het brandstofverbruik boeit me niet, dat gedoe met die voorkant wel...
exact om die reden heb ik hem destijds ook geplaatst. Bij de Dyane moet de hele voorkant eraf. Enorme klus...
Verbruik: Afbeelding

Plaats reactie