Versnelingspook schiet uit de 3e versneling.

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Plaats reactie
ehoitinga
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: za 25 aug, 2018 13:56
Locatie: Manhay, België

Versnelingspook schiet uit de 3e versneling.

Bericht door ehoitinga » vr 10 apr, 2020 17:19

Tijdens het rijden, en vooral bergop, durft de de versnellingspook nog al eens uit de derde versnelling te schieten.

Ik weet van bakken in het algemeen dat de versnellingen ingeschakeld gehouden worden door kogeltjes met veertjes die in een uitsparing in de schakelassen in de bak vallen, dus als de versnelling volledig is ingeschakeld valt dat kogeltje in een uitsparing in de as. Wellicht zal hier wat mee aan de hand zijn. Veertje kapot? Kogeltje versleten?

Nu mijn vraag. Ik ken de versnellingsbak van een eend (nog) niet. Om dit te verhelpen moet dan de bak er af of is het ook mogelijk het deksel waar de pook de bak in gaat er af te halen om er zo bij te kunnen komen.

Heeft iemand dit al eens aan de hand gehad?

Erik

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Versnelingspook schiet uit de 3e versneling.

Bericht door AZL57 » vr 10 apr, 2020 23:20

Kijk ook eens naar de motor- en baksteunen als die versleten zijn kan de motor/bak bewegen en trekt zich hij mogelijk uit de versnelling. En de bevestiging van de pook op de bak.
diverse Citroens, wat anders.

ehoitinga
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: za 25 aug, 2018 13:56
Locatie: Manhay, België

Re: Versnelingspook schiet uit de 3e versneling.

Bericht door ehoitinga » za 11 apr, 2020 12:20

Dank voor je antwoord. Motorsteunen aan de voorkant en de baksteun zijn in orde. Deze heb ik recent vervangen. Ik zag deze tip ook in andere posts over de versnellingsbak langskomen.

Wat bedoel je precies met de bevestiging van de pook op de bak? Speling? Niet goed bevestigd?

MVG,

Erik

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Versnelingspook schiet uit de 3e versneling.

Bericht door AZL57 » za 11 apr, 2020 15:40

Als de klem op de pook niet goed vast zit of niet in de goede positie vast zit kan hij misschien schakelproblemen hebben. Is de baksteun goed om gemonteerd? Zet eens een foto op de site.
diverse Citroens, wat anders.

ehoitinga
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: za 25 aug, 2018 13:56
Locatie: Manhay, België

Re: Versnelingspook schiet uit de 3e versneling.

Bericht door ehoitinga » za 11 apr, 2020 17:24

OK, Hierbij wat foto's:
Ik heb niet de indruk dat dat er hier iets mis is. De motorsteunen en baksteun heb ik recent vervangen. Voor wat de pook betreft weet ik niet die heb ik nog nooit los gehad. Het enige wat ik gedaan heb is de schakelpook geleidingsrubbers die in de buis onder het dashboard zitten en dat haakse kniegewrichtje vervangen omdat de rubbertjes die er in zitten helemaal vergaan waren.

Erik

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Versnelingspook schiet uit de 3e versneling.

Bericht door AZL57 » za 11 apr, 2020 18:37

Dag Erik, Vreemd het ziet er inderdaad allemaal zeer netjes uit. Hoe is de stand van de bovenkant van de pook waar hij vast zit aan de schakelstang?
diverse Citroens, wat anders.

ehoitinga
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: za 25 aug, 2018 13:56
Locatie: Manhay, België

Re: Versnelingspook schiet uit de 3e versneling.

Bericht door ehoitinga » za 11 apr, 2020 19:40

Hierbij twee fotos van de pook naar de horizontale schakelstang. Ook hier lijkt niets vreemd aan de hand.
Ben toch bang dat ik het moet zoeken in de schakelstang (arreteeras heet dat geloof ik) moet zoeken. Heb alleen een beetje schrik om mijn bak te openen.

Erik

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Versnelingspook schiet uit de 3e versneling.

Bericht door AZL57 » zo 12 apr, 2020 10:21

Dat ziet er allemaal normaal uit inderdaad. Bak in neutraal zetten en de deksel afnemen. Opletten dat het veertje dat onder de bobbel aan de voorkant zit niet weg springt voor de rest weinig gevaar. Nu niet schakelen want dan kan het kogeltje dat deze veer vast houdt eruit springen. Even verwijderen met een magneetje. Maar dan moet je gaan meten daar zijn speciale vorken voor nodig.
diverse Citroens, wat anders.

ehoitinga
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: za 25 aug, 2018 13:56
Locatie: Manhay, België

Re: Versnelingspook schiet uit de 3e versneling.

Bericht door ehoitinga » zo 12 apr, 2020 12:41

Hallo, Dank je voor je antwoord.

Met dat veertje en kogeltje bedoel je deze neem ik aan?

Ik heb dus het vermoeden dat ik het probleem hier moet gaan zoeken.

Voor wat betreft het afstellen bedoel je dit gereedschap neem ik aan?

Mijn kennis van versnellingsbakken is redelijk theoretisch. Ik kan dat deksel er eens afhalen. Buiten dat veertje, zijn er nog andere verassingen (wegspringende veertjes, kogeltjes, etc) die ik kan tegen kan komen. Bijvoorbeeld wanneer ik de schakelpook los haal. Ik heb behoorlijk schrik dat er ergens een klein onderdeeltje in de bak valt als ik dit deksel ga loshalen.

Eens zal de eerste keer moeten zijn maar het zou toch handig zijn iemand erbij te hebben die al eens een bak uit elkaar gehad heeft :) Nogmaals, misschien moet ik het deksel er eens afhalen. Het zou zomaar eens een 'connerie' kunnen zijn.

MVG,

Erik

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Versnelingspook schiet uit de 3e versneling.

Bericht door AZL57 » zo 12 apr, 2020 17:08

Pook hoef je alleen boven aan de schakelstang los te halen hij komt dan met de deksel eraf. En ja dat was het veertje dat ik bedoelde. Probleem kan in de kogels van de blokkering zitten maar ook in de positie van de vorken. Mogelijk zelfs slijtage van het pook einde dat de stangen schakelt. Bevestiging van de pook in de bakdeksel zou ook nog kunnen. Het is misschien veilig om iemand met ervaring te laten meekijken. Succes.
diverse Citroens, wat anders.

ehoitinga
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: za 25 aug, 2018 13:56
Locatie: Manhay, België

Re: Versnelingspook schiet uit de 3e versneling.

Bericht door ehoitinga » zo 12 apr, 2020 17:21

Bedankt voor de nuttige tips. Misschien dat ik het aandurf om het deksel los te halen. Wellicht is het één van de dingen die je noemt en wellicht is het meteen duidelijk wat er hand is. Nieuwsgierigheid is in ieder geval gewekt.

Hulp van buitenaf zal even moeten wachten tot die corona ellende is afgelopen. Hier in België mag je alleen de straat op voor noodzakelijke verplaatsingen zoals boodschappen.

Als er nieuws is zal ik dat hier melden. In ieder geval hartelijk bedankt alvast voor de hulp tot zover.

Erik

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Versnelingspook schiet uit de 3e versneling.

Bericht door AZL57 » zo 12 apr, 2020 22:01

Ik zie je locatie, misschien kun je tzt eens langsrijden bij TPV2 in Liege/Ans. Die zijn heel goed op 2cv gebied.
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie