Pagina 1 van 1

Duits elektrisch schema gezocht

Geplaatst: wo 22 apr, 2020 19:32
door RobertF
Ik ben op zoek naar een Duits elektrisch schema. Ik heb maar een beetje spanning op de bakschakelaar van de achteruitrijverlichting en wil graag weten waar de plus vandaan komt
Wie kan mij helpen?

Re: Duits elektrisch schema gezocht

Geplaatst: wo 22 apr, 2020 23:31
door meminc
Wellicht een open deur, maar dit schema is dus niet wat je zoekt?

https://www.2cv.nl/alledag/elektrisch-schema/

Re: Duits elektrisch schema gezocht

Geplaatst: do 23 apr, 2020 07:10
door RobM
Ik heb het standaardschema aangepast aan mijn duitse draadboom. Nu even werken maar ik zal hem vanavond posten.
In de vraag over alarmlichten staat ie al op het forum.
Als je een pb stuurt met je mailadres dan mail ik hem even

Gr Rob

Re: Duits elektrisch schema gezocht

Geplaatst: do 23 apr, 2020 10:07
door RobertF
@meminc, ik heb een achteruitrijlamp en die wordt geschakeld via een schakelaar op de versnellingsbak, daar zit een plus draad op en daarop heb ik weinig spanning , het lampje van de spanningszoeker brandt heel flauw, Deze plusdraad gaat in de dradenboom maar ik weet niet waar die de plus vandaan haalt, ik vermoed ergens een connector die slecht contact maakt. Dus als iemand het weet

Re: Duits elektrisch schema gezocht

Geplaatst: do 23 apr, 2020 16:11
door Edce
Je gebruikt kennelijk een spanningszoeker geschikt voor stopcontacten (230V). Bij 12 V brandt die slechts heel weinig of helemaal niet . Het gebruik van een multimeter is beter, dan kan je de werkelijke spanning aflezen. Waarschijnlijk staat op de schakelaar gewoon 12V en die komt dan vanaf het contactslot via een van de zekeringen.

Re: Duits elektrisch schema gezocht

Geplaatst: do 23 apr, 2020 17:24
door RobM
deze:
Afbeelding
de kleuren in het schema zijn van mijn eend. Vrijwel elke eend heeft andere kleuren in de draadboom.

Van de accu:
Er gaat een (meestal) blauwe draad naar het kontaktslot
vandaar een gele naar één van de zekeringen (de geschakelde plus)
vandaar een gele naar een verdeelpunt wat ín de draadboom zit, en wat zelden stuk gaat.
vandaar draden naar alles wat geschakeld is: remolie-verklikker, ontsteking, ruitenwisser, oliedruklampje, knipperlichten. en naar de achteruitruitrijschakelaar.
de andere draad van de achteruitrijschakelaar gaat naar het bosjes stekkers links onder de motorkap op het schutbord. Daar zit vaak slecht kontakt.
en vandaar dóór naar achter en naar het achteruitrijlicht. De andere draad van het achteruitrijlicht zit ergens onder geschroefd als massa. Als daar wat roest op zit het je ook slecht kontakt.

Meten met een multimeter. 4.5 euro bij de action.

Gr Rob