Welke bekleding zal ik doen? > 2x bank met ecossais geworden

Alles in, over, rond en op de koets.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dimi_v
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 261
Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
Locatie: Omgeving Breda

Welke bekleding zal ik doen? > 2x bank met ecossais geworden

Bericht door dimi_v » di 28 apr, 2020 23:37

Hebben jullie tips voor me?

De originele jeans skai is helemaal vergaan. Het betreft een gris cormoran Special uit 1987 maar ik ga niet meer voor die plakkende zooi. Is er verschil tussen de kwaliteit van de verkrijgbare bekledingssets of komt alles uit dezelfde (MCC) fabriek?

Ik zou denk ik een leuke lichtgrijze stof met open zijkanten (blijft toch de simpelste uitvoering :wink: ) wel leuk vinden, of eventueel ecossais. Deurpanelen zijn ook grijs, vandaar.

Verder vind ik de zwarte skai sets met gaatjes mooi maar maak me zorgen dat deze ook gruwelijk plakt met warm weer.

Wat zijn jullie bevinden?
Laatst gewijzigd door dimi_v op za 4 sep, 2021 11:10, 2 keer totaal gewijzigd.
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: Welke bekleding zal ik doen?

Bericht door RobertF » wo 29 apr, 2020 10:37

Mijn advies rij even naar Esbeek en bekijk de kwaliteit. Ik heb vastgesteld dat de bekleding zonder bies minder van kwaliteit is. Als je het goed wilt doen, bekleding, rubbers, schuim en matten dan ben je toch een 400 euro kwijt en gaat het weer 30 jaar mee, dus informeer je .

Ik ben met dat van mij zeer tevreden.
Afbeelding
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Gebruikersavatar
dimi_v
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 261
Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
Locatie: Omgeving Breda

Re: Welke bekleding zal ik doen?

Bericht door dimi_v » wo 29 apr, 2020 10:58

Esbeek zit in de planning. Zonder bies bedoel je de open zijkant mee?

Gelukkig heb ik vorig jaar alles onder de hoezen al vernieuwd, zakten er letterlijk door :lol:
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: Welke bekleding zal ik doen?

Bericht door RobertF » wo 29 apr, 2020 12:37

Je hebt ook hoezen met stof aan de zijkant en dan zit er geen bies in genaaid, ik vond die kwaliteit minder, het scheelde 40 euro op een set, maar daar moet je niet naar kijken ,zo gauw doe je het niet weer.
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: Welke bekleding zal ik doen?

Bericht door Punky » wo 29 apr, 2020 16:09

Vergeet inderdaad ook niet te investeren in de basis, dus de elastieken en alles wat eronder de bekleding zit. Dit zorgt voor een langere levensduur van de banken/stoelen, omdat de bekleding zelf minder belast wordt.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
dimi_v
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 261
Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
Locatie: Omgeving Breda

Re: Welke bekleding zal ik doen?

Bericht door dimi_v » di 24 aug, 2021 18:46

Inmiddels ruim een jaar verder. In mei met moeite (veel 2CV shops af gebeld) een set ecossais bekleding voor 2 banken gescoord. Set met stoelen en bank is niet zo’n probleem, 2 banken dus wel. Liefst had ik ook met open zijkant gehad maar dat heb ik niet gevonden en ik ga niet meer op dat zwetende skai zitten.

Waar je wel tegen aan loopt en nog niet hier had gelezen, is dat je extra stangen nodig hebt voor een dichte set als je voorheen open had. Niet spannend en zag later ook op diverse plekken te koop. Maar bij de bouwmarkt 4mm gegalvaniseerd staal voor 1.40 per meter gekocht (sets tussen de 15-20 euro). Nadeel is dat ik bij Praxis geen lengtes van 2 meter heb gezien, dus aan de onderzijde nu 2 stangen van net wat meer dan 50cm ipv uit 1 geheel.

Achterbank is gedaan en ben niet ontevreden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: Welke bekleding zal ik doen?

Bericht door Erikjan » wo 25 aug, 2021 09:39

Netjes :)

Gebruikersavatar
dimi_v
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 261
Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
Locatie: Omgeving Breda

Re: Welke bekleding zal ik doen? > 2x bank met ecossais geworden

Bericht door dimi_v » za 4 sep, 2021 11:50

Nog even de afloop. Zoals ik schreef hebben we in het voorjaar moeite moeten doen om aan een bekledingsset voor 2 banken met stof te komen.

Bij een leverancier hoorde we dat we een 'stangenset' nodig hadden als we zouden ombouwen van open zijkanten naar dichte. Geen idee waar over ging en waar we gekocht hebben had nog nooit van gehoord. Met plaatsen kwamen we er al snel achter dat iemand gelijk had, gelukkig verkoopt de Praxis 4mm gegalvaniseerde stangen voor nog geen 2 euro p/s. Wel maar 1 meter en dat is voor de montage aan de onder-/voorzijde net te kort waardoor ik 2 lossen delen heb ingestoken. Je kunt ook sets kopen bij bekende leveranciers maar dan is de prijs vele malen hoger. Nu even passen en meten en afknippen.

Al met al moesten dus bij de achterbank 2 stangen aan de zijkant geplaatst worden die de zijkanten over de dwarstangen die aan het frame zitten. Gaten zitten (logischerwijs) allemaal al in het frame dus dat was geen exta werk. En de orginele skai sets met open zijkanten zit de stof met klemmen vast aan de voorzijde ipv stangen. Zoals gezegd door de gelimiteerde lengte van 1 meter nèt niet genoeg om in 1 geheel te monteren, dus 2 losse (link en rechts :lol: ) geplaatst.

Voorbank was ik wat meer mee aan stoeien. De open skai set heeft net als de achterbank een stank door de achter-/bovenzijde zitten. De hoes van de voorbank heeft ook de tunnel gestikt op de stof waar de montagestang doorheen kan. Ik dus ook gedaan maar dat was niet de bedoeling :mrgreen: Nadat die toch maar verwijderd had ging het een stuk beter, ook hier de zijkanten de stangen in het frame, zelfde verhaal aan de voorzijde en de stof geprobeerd zo netjes strak mogelijk te monteren. Ik heb in de tunnels van de stof aan onderzijde van de achterwand ook stangen gestoken en dit met de stoelrubber naar de onderzijde van de zitting gespannen.

Genoeg tekst, foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Welke bekleding zal ik doen? > 2x bank met ecossais geworden

Bericht door backfire » za 4 sep, 2021 14:18

Die "stangen" van citroen zijn toch wel iets taaier dan dat stangetje van de praxis. De originele stangen zijn van een soort verenstaal waardoor ze goed kunnen buigen en de stof goed strak kunnen houden, die kan je ook niet zomaar knippen, ook een betonschaar vindt dat niet "fijn". Maar goed, het gaat om het zicht. Ik vind het dan wel jammer dat je niet de bekleding hebt gekocht met de bies. Die zit er niet alleen voor de sier, maar versterkt ook de stof, vooral ideaal tijdens het in en uitstappen. Je zal daar niet snel aan denken, maar het geeft een enorme slijtage.

Gebruikersavatar
dimi_v
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 261
Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
Locatie: Omgeving Breda

Re: Welke bekleding zal ik doen? > 2x bank met ecossais geworden

Bericht door dimi_v » za 4 sep, 2021 21:13

Dat stangenverhaal was mij niet bekend en wat ik zei: de ene had er nooit van gehoord en de ander zei “bij de bouwmarkt halen”. Maar kan dan altijd nog voor kiezen als nodig. Wist niet dat van ander soort staal is dus bedankt voor de tip.

Bekleding voor 2 banken was helaas amper aan te komen. We gaan zien hoe of wat, voor alsnog kunnen we weer vooruit 8)
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Welke bekleding zal ik doen? > 2x bank met ecossais geworden

Bericht door Thijs » zo 5 sep, 2021 09:11

Het motief bekleding dat je hebt gekozen is ook nooit toegepast bij een voorbank, alleen bij 2 stoelen.
Dat zal de reden zijn dat het lastig te vinden is.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: Welke bekleding zal ik doen? > 2x bank met ecossais geworden

Bericht door Erikjan » zo 5 sep, 2021 09:26

Het ziet er weer mooi strak en fris uit .

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: Welke bekleding zal ik doen? > 2x bank met ecossais geworden

Bericht door Erikjan » zo 5 sep, 2021 12:51

Heb de originele stangen even voor je bekeken net maar dat is ook geen verenstaal. Ze zijn 4mm dik en als je ze buigt blijven ze in die hoek veren niet terug.

Door dat het korte stukjes zijn en 4mm dik is het wel vrij sterk. Afbeelding

Plaats reactie